ایروبیک یا بدنسازی + کدام برای لاغری بهتر است؟

ایروبیک بهتر است یا بدنسازی ؟ ایروبیک یا بدنسازی برای لاغری ؟ آیا ایروبیک لاغر میکند ؟ پیلاتس را هم دوست دارم امتحان کنم. اصلاً این ورزش ها چه تفاوتی با هم دارند؟ با چه ورزشی سریع لاغر شوم؟ آیا ایروبیک همان بدنسازی است؟ فرق ایروبیک و بدنسازی چیست ؟ این‌ها سؤالاتی است که ممکن است برای افرادی که به تازگی می خواهند ورزش را در سبک زندگی خود وارد کنند، پیش بیاید.

هدف از ورزش

افراد با اهداف متنوعی ورزش را انتخاب می کنند. از جمله این اهداف می توان به کاهش وزن، لاغری، تناسب ‌اندام، پر کردن اوقات فراغت، کاهش آسیب‌های قبلی، رهایی از افسردگی و افزایش اعتماد به نفس اشاره کرد؛ بنابراین افراد به فراخور اهدافی که برای ورزش تعیین می کنند، فعالیت مناسب خود را انتخاب می کنند. اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که قصد شروع ورزش یا ثبت ‌نام در باشگاه ورزشی دارید، اما نمی دانید وارد چه رشته ای از تمرینات شوید، خواندن این مقاله به شما توصیه می شود.

در این مقاله به معرفی مختصر سه نوع تمرین بدنی بدنسازی یا ایروبیک می پردازیم و در انتها یک جمع‌ بندی کلی از هر سه فعالیت ارائه خواهیم کرد. اگر شما سؤالاتی همچون « ایروبیک بهتره یا بدنسازی » دارید یا قصد دارید از میان این سه فعالیت یکی را برای شروع انتخاب کنید، با ما همراه باشید تا پاسخ خود را بیابید.

اگر میخواهید بیشتر در مورد صحیح دویدن بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله طریقه صحیح دویدن را مطالعه کنید.

ایروبیک

ورزش هوازی یا ایروبیک هر نوع ورزشی است که باعث تشدید فعالیت قلبی و عروقی شود. در طی فعالیت بالاتر قلب و عروق، تنفس و ضربان قلب شما برای مدت ‌زمان طولانی افزایش می‌ یابد. شنا، دویدن یا دوچرخه ‌سواری نمونه ‌هایی از ورزش‌ های هوازی است. پیلاتس یا ایروبیک؟ در طول ورزش‌ های ایروبیک، شما سریع ‌تر و عمیق ‌تر از زمانی که ضربان قلب شما در حالت استراحت است نفس می‌کشید. در این حالت میزان اکسیژن در خون به حداکثر می رسد. ضربان قلب شما بالا می ‌رود و باعث افزایش جریان خون در ماهیچه‌ها و بازگشت به ریه‌ها می‌شود. اگر تازه شروع به ورزش می‌ کنید، می توانید تمرینات ایروبیک را برای تقویت استقامت شروع کنید.

اگر می‌خواهید با ورزش ایروبیک آشنا شوید، حتما مقاله ” 0 تا 100 ورزش ایروبیک در خانه ” را بخوانید.

ایروبیک یا بدنسازی

  قرص مخمر آبجو برای چاقی صورت + عوارض و نحوه استفاده

ایروبیک بهتره یا بدنسازی ؟

خیلی از افرادی که دغدغه لاغری دارند، می پرسند لاغری با دستگاه بهتر است یا ایروبیک یا به عبارتی ایروبیک بهتره یا بدنسازی ، در جواب باید گفت ایروبیک به‌ خودی ‌خود به کاهش وزن کمک می کند. برای توضیحات بیشتر ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید. اگر میخواهید با روش های جدید لاغری آشنا شوید حتما مقاله ” تکنیک های جدید لاغری ” را بخوانید. ورزش ایروبیک می‌تواند مزایای بی‌ شماری برای سلامتی شما داشته باشد، از جمله کاهش خطر حمله قلبی، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و همین طور سکته مغزی. ایروبیک می ‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

سایر مزایای ورزش ایروبیک عبارت ‌اند از:

  • به کاهش و کنترل فشارخون کمک می کند.
  • استقامت شما را افزایش می دهد و خستگی را در حین ورزش کاهش می دهد.
  • سیستم ایمنی بدن را فعال می ‌کند و احتمال سرما خوردگی یا آنفولانزا را کاهش می ‌دهد.
  • قلب شما را تقویت می‌ کند.
  • روحیه را تقویت می‌ کند.
  • به شما کمک می کند تا بیشتر از کسانی که ورزش نمی‌ کنند زندگی کنید.

برای کسب اطلاعات کامل درباره مزایای ورزش ایروبیک می‌توانید به مقاله فواید ایروبیک مراجعه نمایید.

آیا ایروبیک خطر دارد؟

ورزش ‌های ایروبیک تقریباً برای همه مفید است؛ اما اگر مدت ‌زمان زیادی بی ‌تحرک بوده‌‌اید یا با یک بیماری مزمن زندگی می ‌کنید، تأیید پزشک خود را دریافت کنید. اگر در ورزش ایروبیک تازه‌ وارد هستید، مهم است که به ‌آرامی شروع کنید و به ‌تدریج کار کنید تا خطر آسیب‌دیدگی را کاهش دهید. به‌ عنوان مثال، هر بار 5 دقیقه پیاده‌روی را شروع کنید و هر بار 5 دقیقه اضافه کنید تا 30 دقیقه پیاده ‌روی سریع داشته باشید. اگر این سؤال برایتان پیش آمده است که برای شما ایروبیک بهتر است یا پیلاتس، می توانید مزایای ایروبیک را با مزایای پیلاتس مقایسه کنید و تصمیم گیری کنید. اگر سوالی برای شما پیش آمده است که ایروبیک بهتره یا بدنسازی می‌توانید مزایای این دو مورد را با هم مقایسه کنید.

 

ایروبیک بهتر است یا بدنسازی

نمونه ‌هایی از ورزش‌ های ایروبیک

نمونه ‌هایی از تمرینات ایروبیک عبارت ‌اند از:

  • آهسته دویدن
  • پیاده ‌روی سریع
  • دورهای شنا
  • رقص هوازی، مانند زومبا(رقص ایروبیک)
  • اسکی صحرانوردی
  • بالا رفتن از پله
  • دوچرخه‌ سواری
  • قایق رانی
  ۸ عوارض رژیم لاغری سریع و ناگهانی + راه حل آنها

بدنسازی

همان گونه که از نامش پیداست، ورزش بدنسازی متشکل از تمرینات باشگاهی است که هدف آن تناسب و زیبایی اندام است. بدنسازی نه تنها اندام را متناسب، بلکه ذهن را نیز متناسب نیز می ‌کند. به یاد جمله معروف «عقل سالم در بدن سالم است» بیافتید. از همه مهم تر، با انجام این فعالیت بدنی سطح سلامتی خود را نیز ارتقا می بخشید.

در پاسخ به سؤال ایروبیک بهتر است یا بدن سازی، همین ابتدا یادآوری کنیم که ممکن است بسیاری از تمرینات ایروبیک در تمرینات بدن سازی گنجانده شده باشد؛ بنابراین شما با شروع ورزش بدن سازی عملاً تا حدود زیادی ورزش ‌های ایروبیک نیز کار خواهید کرد.

اگر مردد هستید که بین ایروبیک و فیتنس کدام را انتخاب کنید به شما پیشنهاد می کنیم که مقاله تفاوت فیتنس و ایروبیک را مطالعه کنید.

 

ایروبیک یا بدنسازی برای لاغری
فواید بدنسازی

ایروبیک یا بدنسازی برای لاغری کدام بهتر است؟ اولین فایده رفتن به باشگاه بدنسازی زیبایی و تناسب ‌اندام است؛ زیرا این تمرینات با کاهش چربی های بدن باعث لاغری و تناسب ‌اندام می شود و از طرفی با فرم دهی عضلات بدن سبب زیبایی اندام ها می شود. اما این ورزش فواید بسیاری برای ذهن و سلامت جسم دارد. آیا به دنبال فواید سلامتی تمرینات بدنسازی با وزنه و ورزش ایروبیک هستید؟ پس ادامه مقاله را بخوانید. بدن‌سازی خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب را کاهش می ‌دهد.

با انجام فعالیت ‌های بدنی مانند تمرین با وزنه و ورزش ایروبیک، شانس بیشتری برای کاهش و کنترل فشارخون بالا، چاقی و کلسترول بالا خواهید داشت. بدنسازی تأثیر زیادی بر عضلات، استخوان ‌ها و مفاصل دارد. این ورزش ها بدن و عضله شما را قوی و انعطاف‌ پذیر می ‌کند. بدنسازی و تمرین با وزنه به طور قطع می ‌تواند به شما در پوکی استخوان و آرتروز کمک کند. بدنسازی، ورزش با وزنه و ورزش ایروبیک می‌تواند ذهن و روان را تقویت کند.

هم چنین می ‌تواند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند. در افزایش عزت ‌نفس و اعتماد به ‌نفس نیز تأثیر دارد.این مورد برای افرادی که از اعتماد به ‌نفس پایینی برخوردار هستند بسیار مهم است. ورزش بدن‌ سازی با کمک به شما در ایجاد تصویر مثبت از خود، می‌ تواند عزت ‌نفس و اعتماد به ‌نفس شما را تقویت کند. با کاهش وزن یا احساس لاغری، استحکام و بهتر شدن بدن، ایجاد تصویر مثبت از خود اتفاق خواهد افتاد.

برای لاغری بدنسازی بهتره یا ایروبیک

برای لاغری ایروبیک بهتر است یا بدنسازی

برای پاسخ به این سوال که بدنسازی بهتر است یا ایروبیک ؛ در نظر بگیرید اگر بیش از 150 دقیقه در هفته انجام دهید، حرکات ایروبیک در کاهش چربی بدن موثرتر از تمرین با وزنه است و تمرین با وزنه برای عضله سازی بهتر از کاردیو است. در نهایت ترکیبی از ورزش های هوازی و وزنه برای داشتن بدنی سالم و تناسب لازم است.

آسیب های ورزش بدنسازی و ایروبیک

آسیب های رایج هنگام انجام ایروبیک :

  • کشش و کشیدگی عضلات
  • مچ پا
  • آسیب دیدگی شانه
  • آسیب های زانو
  • آتل ساق پا
  • تاندونیت
  • رگ به رگ شدن یا دررفتگی مچ دست

آسیب های ورزش بدنسازی

  • کشیدگی و پارگی عضلات
  • آسیب های دیسک ستون فقرات
  • آسیب های تاندون و رباط.

تفاوت ایروبیک و بدنسازی

ایروبیک باعث ایجاد استقامت می شود زیرا سیستم گردش خون بدن شما را تقویت می کند.اما بدنسازی از تمرینات قدرتی و استقامتی استفاده می کند که در نتیجه انقباض و انبساط های عضله سازی انجام می شود.

 

ایروبیک یا فیتنس برای لاغری

پیلاتس

به نظر شما ایروبیک بهتر است یا پیلاتس؟ پیلاتس چه ورزشی است؟ پیلاتس یا بدنسازی؟ پیلاتس بهتر است یا بدنسازی؟ ایروبیک بهتر است یا بدنسازی؟ پیلاتس به زبان ساده ورزشی برای کنترل قدرت و انعطاف‌ پذیری است. جو اچ پیلاتس که مبدع پیلاتس بود، روش خود را “Contrology” به معنی «علم کنترل» نامید. هم چنین این ورزش به خاطر مبدع آن، «جوزف پیلاتس» که این تمرینات را در دهه 1920 ابداع کرد، نام‌گذاری شده است.

پیلاتس فقط برای دوستداران تناسب ‌اندام نیست.در واقع این ورزش یک روش برای تقویت قدرت در عضلات اصلی بدن شما و بهبود وضعیت بدن، تعادل و انعطاف ‌پذیری است. پیلاتس نوعی ورزش ملایم است که سبب انعطاف ‌پذیری، تقویت قدرت عضلانی و افزایش استقامت بدن می شود. هم چنین تأکید آن بر تعادل عضلات و بالانس کردن اندام‌ های حرکتی است.

یک برنامه پیلاتس به طور کلی شامل تمریناتی است که باعث تقویت و ثبات مرکزی بدن، کنترل عضلات و استقامت می‌شوند، از جمله تمریناتی که بر وضعیت مناسب، الگوهای حرکتی، انعطاف‌ پذیری و قدرت متعادل تأکید دارند. هم چنین می‌تواند در توان‌بخشی فیزیکی مفید باشد.

مزایای پیلاتس

برخی مزایای عمده پیلاتس شامل موارد زیر است:
• بهبود قدرت و پایداری مرکز بدن
• بهبود تعادل بدن
• بهبود انعطاف ‌پذیری
• پیشگیری و درمان کمردرد

آیا پیلاتس برای همه مناسب است؟

همه ی افراد با هر سنی و هر جنسیتی می توانند این ورزش را شروع کنند. اگر مسن هستید و مدتی است که ورزش نکرده‌اید یا دارای مشکلات سلامتی هستید، بهتر است قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید از جمله پیلاتس با پزشک خود مشورت کنید. هم چنین اگر باردار هستید باید قبل از شروع پیلاتس و کاهش وزن یا سایر برنامه‌ های ورزشی با پزشک خود مشورت کنید.

نکته جالب آن است که پیلاتس می ‌تواند برای یک فرد مبتدی یک فعالیت راحت و سازگار باشد یا می‌تواند برای یک ورزشکار باتجربه یک تمرین چالش ‌برانگیز باشد. اگر تازه‌ کار خود را شروع می ‌کنید، بهتر است ابتدا با سرعت کم ورزش را آغاز کنید و به ‌تدریج شدت تمرین خود را افزایش دهید. اگر آسیب ‌دیدگی قبلی دارید به مربی خود اطلاع دهید تا بتواند در اصلاح حرکات به شما کمک کند.

پیلاتس به شما کمک می کند تا عضلات مرکزی قوی، به ویژه در نیم تنه و گروه های عضلانی بزرگ بدن را توسعه دهید. هم پیلاتس و هم یوگا به افزایش انعطاف پذیری و تعادل کمک می کنند. ایروبیک در بهبود عملکرد قلب و عروق و کاهش وزن موثر است، اگرچه یوگا و پیلاتس نیز می توانند به شما در رسیدن به این اهداف کمک کنند.

فیتنس یا بدنسازی برای لاغری

پیلاتس یا ایروبیک

اگر برای انتخاب پیلاتس یا ایروبیک مردد هستید، بهتر است متناسب با هدفی که از ورزش دارید، انتخاب کنید:

  • پیلاتس به شما کمک می کند تا عضلات مرکزی قوی، به ویژه در نیم تنه و گروه های عضلانی بزرگ بدن را تقویت کنید
  • ایروبیک ماهیچه های بزرگ را تقویت کرده و باعث چربی سوزی آن ها می شود.
  • پیلاتس به افزایش انعطاف پذیری و تعادل کمک می کند.
  • ایروبیک  کارکرد قلب و عروق  را بهبود می دهد و در کاهش وزن موثر است.
  • پیلتس بیشتری به تنهایی و تکی انجام می شود
  • ایروبیک ورزش گروهیست
  • پیلاتس در رفع مشکلات حرکتی و فیزیوتراپی کاربرد بیشتری دارد و ملایم تر است.

 

بدنسازی بهتر است یا ایروبیک
از آنجا که حفظ فرم صحیح برای رسیدن به بیشترین بازدهی و جلوگیری از آسیب ‌دیدگی ضروری است، افراد مبتدی باید زیر نظر یک مربی با تجربه پیلاتس، شروع به کار کنند.

  لیست بهترین دکتر تغذیه برای لاغری در تهران + 20 متخصص رژیم لاغری و چاقی

جمع‌ بندی

در این مقاله سعی شده است مقایسه ای میان سه فعالیت بدنی ایروبیک، بدن سازی و پیلاتس انجام شود تا بتواند پاسخی برای سؤالاتی از قبیل ایروبیک بهتر است یا بدن سازی و… بدهد. در ابتدای مقاله گفته شد که افراد به فراخور اهداف و انتظارات خود از ورزش، فعالیت ورزشی خود را انتخاب می کنند. پس اولین گام برای تصمیم گیری تعیین اهداف است. شما چه هدفی دارید؟ برای تعیین هدف به سؤالات زیر دقت کنید.

  • اول از همه به چه ورزشی علاقه مندید؟ چه فعالیتی شما را شاد و سرحال می کند؟
  •  ورزش های ملایم یا آرام را می پسندید یا ورزش های با شدت بالا، به طوری که تند تند تنفس کنید، تعریق کنید و ضربان قلبتان بالا رود؟
  •  آیا در گذشته آسیب بدنی دیده اید؟
  •  آیا مشکل کمردرد دارید؟
  •  انعطاف بدنتان تا چه میزان است؟
  •  دوست دارید تمرکزتان روی تناسب اندام باشد یا تعادل بدن؟
  •  آیا مایلید با ورزش بدنتان متعادل و بالانس شود؟
  •  آیا انرژی بالایی دارید و نیاز دارید این انرژی را تخلیه کنید؟
  •  آیا دستیابی به تناسب اندام با ورزش اولین و مهم ترین هدف شماست.

با پاسخ دهی به سؤالات بالا تا هدف شما تعیین می شود. به طور کلی اگر موضوع علاقه را کنار بگذاریم، ورزش پیلاتس برای افرادی مفید است که به دنبال توان بخشی فیزیکی هستند. ممکن است این افراد قبلاً آسیب بدنی دیده باشند، بدنشان انعطاف ‌پذیری کمتری داشته باشد. افراد مسنی که به دنبال انجام ورزش ملایم هستند یا افرادی که کلاً اهل ورزش هوازی و شدید نیستند. افرادی که هنگام راه رفتن یا امور روزمره، احساس می کنند بدنشان تعادل ندارد.

ایروبیک یا بدنسازی برای لاغری

هم چنین افرادی که دوست دارند امور روزمره را به گونه ای انجام دهند که در آینده دچار مشکلات مفصل، کمردرد و پادرد نشوند. اما افرادی که دوست دارند یک ورزش را به عنوان روتین انتخاب کنند که متنوع باشد، هوازی باشد و سبب فعالیت زیاد قلب و عروق شود، کاهش وزن را در پی داشته باشند، هم چنین افرادی که انرژی بالایی دارند و مایل‌اند این انرژی را از راه صحیح تخلیه کنند، کسانی که مشکل افسردگی، تغییرات خلق ‌و خو و کمبود اعتماد به نفس را دارند می توانند ورزش هوازی یا ایروبیک را انجام دهند.

پیاده روی بهتره یا ایروبیک

بعض حتی پیاده روی را برای لاغری توصیه می کنند. چون هدف کالری سوری و افزایش سوخت و ساز بدن است، پیاده روی هم در صورتی که هدفمنذ باشد و به صورت منظم و روتین حداقل به مدت سی دقیقه در روز انجام شود ، می تواند در لاغری کمک کننده باشد و بهترین حالت ترکیب ایروبیک با پیاده روی است.

افرادی که قصد لاغری دارند و می پرسند لاغری با دستگاه بهتر است یا ایروبیک می توانند ایروبیک را بررسی کنند. بدن سازی برای آن دسته از دوستان مفید است که دستیابی به تناسب و زیبایی اندام برایشان اولویت دارد یا کسانی که به ورزش های ایروبیک منجر به تناسب اندام را علاقه دارند. تفاوت بدن سازی و ایروبیک در آن است که ایروبیک طیف گسترده ای دارد و شما متناسب به علاقه تان می توانید یکی را انتخاب کنید.

از طرفی عمده تمرینات بدن سازی را ورزش های ایروبیک تشکیل می دهد.امیدواریم که با خواندن این مقاله پاسخ خود را یافته باشید و یک ورزش را متناسب با روحیه، توان و علاقه خود انتخاب کنید. جواب تمام این سوالات رو میتونید از مقاله بالا با توجه به سلیقه خودتون دریافت کنید: ایروبیک یا بدنسازی برای لاغری ؟ ایروبیک بهتره یا بدنسازی ؟ آیا ایروبیک لاغر میکند ؟ کدام بهتر است؟

برخی از سوالات رایج

پیلاتس یا بدنسازی کدام بهتر است؟

ورزش بدنسازی متشکل از تمرینات باشگاهی است که هدف آن تناسب و زیبایی اندام است. با انجام این فعالیت بدنی سطح سلامتی خود را نیز ارتقا می بخشید. پیلاتس به زبان ساده ورزشی برای کنترل قدرت و انعطاف‌ پذیری است

پیلاتس چه ورزشی است؟

ورزش هوازی یا ایروبیک هر نوع ورزشی است که باعث تشدید فعالیت قلبی و عروقی شود. در طی فعالیت بالاتر قلب و عروق، تنفس و ضربان قلب شما برای مدت ‌زمان طولانی افزایش می‌ یابد

6 نظرات
  1. میلاد says

    افراد مختلف نظرات مختلف دارند درباره اینکه ایروبیک بهتر است یا بدنسازی بعضیا میگن ایروبیک ، افراد مختلفی هم میگن من با بدنسازی با دستگاه لاغر شدم
    بعضیا هم میگن با پیلاتس لاغر شدن .
    برای سلامتی هر کدوم ک مناسب سلیقتون هست رو بنظرم انتخاب کنید .
    من ایروبیک رو دوست دارم.

    1. شاینوفیت says

      بستگی به بدن هر شخص و توانایی اون شخص داره .
      بله ورزش کردن آدم رو به سلامتی نزدیک میکنه.

  2. ساسان says

    بنظر من به هر ورزشی لاغر میکند. جواب اینکه آیا ایروبیک لاغر میکند این هست که بله ایروبیک لاغر میکنه
    مهم اینه که ادم به طور مداوم ورزش کنه تا سلامت بمونه.

    1. شاینوفیت says

      بله ممنونم از نظر شما
      موفق باشید

  3. شیوا says

    سلام موفق باشید
    بدنسازی یا ایروبیک ؟
    پیلاتس یا بدنسازی؟
    بنظرم هر کدومش بستگی به سلیقه و میزان آسیبی که دیدیم داره مثلا من زانوم و دستم اسیب دیده و من پیلاتس رو انتخاب کردم .

    1. shinofit says

      سلام موفق باشید
      بله علاوه بر سلیقه به آسیب دیدگی ها باید توجه کافی نمود و موقع ورزش باید مواظب باشید آسیب دیدگی تشدید نشود.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.