آموزش صحیح دویدن تصویری + 8 نحوه صحیح دویدن برای تازه کارها

صحیح دویدن یکی از موضوعات مهمی است که کم‌تر کسی به آن توجه می‌کند، اغلب مردم یک دید سطحی به دویدن دارند و آن را یک ورزش ساده و در عین حال سودمند می‌دانند. اما توجه نمی‌کنند که صحیح دویدن در گرو روش صحیح دویدن است. نیاز به آموزش دویدن دارد. چه بسا که حتی فرد با دویدن، بدون رعایت اصول آن، و آموزش دویدن، به بدن خود آسیب برساند.

صحیح دویدن یک سری اصول و قواعد ساده دارد، که با رعایت این اصول دویدن برای چربی سوزی می‌توان یک ورزش صحیح و در عین حال سودمند انجام داد. ما در این مقاله به مواردی که در هنگام دویدن، باید رعایت شوند و همچنین نحوه صحیح دویدن یا همان اصول صحیح دویدن، اشاره خواهیم کرد. پس تا پایان مقاله با ما برای دیدن آموزش تصویری صحیح دویدن همراه باشید.

نحوه صحیح دویدن

نحوه صحیح دوییدن

شما می‌توانید برای صحیح دویدن به بیرون از خانه بروید، یا در منزل بمانید و بر روی تردمیل این کار را انجام دهید. در هنگام صحیح دویدن استفاده از کفش مناسب را فراموش نکنید. علاوه بر این باید نکات زیر را رعایت کنید، تا بهترین نتیجه را از ورزش دویدن خود بگیرید:

  • سر شما باید در وضعیت مناسب و رو به سمت جلو قرار بگیرد.
  • پاهایتان را با وضعیت مناسب روی زمین بگذارید.
  • توجه داشته باشید که پاها و سرتان در یک راستا قرار بگیرند.
  • در هنگام دویدن آرنج‌هایتان را با زاویه مناسب ( 90 درجه) در کنار کمر خود بیاورید.
  • دست‌هایتان را در حالت آزاد و آرام قرار دهید. به عنوان مثال؛ مشت نکنید.
  • شانه‌های خود را در بهترین حالت قرار دهید تا در فشار نباشند. (ریلکس کنید)
  • بازوها را در راستای شانه‌ها حرکت دهید.
  • حرکتی آرام و پیوسته را پیش بگیرید و حرکات اضافی مانند پریدن انجام ندهید.

صحیح دویدن و فعالیت های دیگر شبیه به دوییدن مانند ایروبیک به سلامتی ما بسیار کمک می کند. شما میتوانید مطلب” فواید ایروبیک ” را در این مقاله به دقت بخوانید و در زندگی روزمره استفاده کنید. در ادامه مطلب به توضیح جداگانه هر یک از این وضعیت ‌ها خواهیم پرداخت.

  • وضعیت مناسب سر

یکی از اقدامات برای طریقه صحیح دویدن این است که هنگام دویدن سر خود را به سمت پایین خم نکنید. بهتر است سر خود را مستقیم و رو به سمت جلو نگه دارید. این کار باعث می‌شود که فشار زیادی به گردن شما نیز وارد نشود و حس بهتری هنگام دویدن داشته باشید.

فرم صحیح دویدن

نکته‌ی مهمی که در موقع دویدن باید به آن توجه کنید، این است که از فرود آمدن روی پاشنه و پنجه پا اجتناب کنید. قرار گرفتن روی پاشنه پا باعث کاهش سرعت شما می‌شود و فشار زیادی به پا وارد می‌کند. قرار گرفتن روی پنجه نیز چیزی جز درد ماهیچه‌ ای و خستگی زودتر برای شما نخواهد داشت. بهترین وضعیت این است که روی قسمت وسط پا فرود بیایید؛ (یعنی مابین پنجه و پاشنه پا) به اینصورت از وارد شدن فشار اضافی به ساق پا جلوگیری خواهید کرد. در هنگام قرار گرفتن روی قسمت وسط پا، انگشتان پای خود را رو به بالا نگه دارید.

بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله ” اتوفاژی چیست ” را مطالعه کنید تا اطلاعات بهتری بدست بیارید.

  لیست بهترین دکتر تغذیه برای لاغری در تهران + 20 متخصص رژیم لاغری و چاقی
  • وضعیت مناسب پاها

در قسمت پاها باید توجه کنید، که علاوه بر قرار گرفتن روی قسمت وسط پا، شما باید پاهایتان را با سرتان در یک راستا قرار دهید، یعنی مستقیم و رو به جلو قدم بردارید و پاها را به سمت ‌های دیگر متمایل نکنید.

اگر شما به دنبال رژیم غذایی مناسب می گردید میتوانید مطلب ” بهترین برنامه رژیم غذایی”  را یتوانید مطالعه کنید.

  • وضعیت مناسب آرنج ‌ها در هنگام دویدن

روش صحیح دویدن

یکی دیگر از اقدامات برای نحوه درست دویدن این است که در هنگام دویدن آرنج‌های خود را بیش از نیازتان حرکت ندهید، چون حرکت زیاد باعث خستگی و درد گردن می‌شود. آرنج ها را با فاصله زیاد از بدن نگه ندارید، این کار تعادل شما را بر هم می‌زند، آرنج‌ ها را در نزدیکی کمر خود حرکت دهید. بهترین حالت برای نگهداری آرنج‌ ها این است که آن ‌ها را با زاویه تقریبا 90 درجه نگه دارید.

  • وضعیت مناسب دست ‌ها

وضعیت دست ‌ها هم در نحوه درست دویدن تاثیر گذار هستند. دست ‌هایتان را آزاد کنید و در فشار قرار ندهید. به عنوان مثال از مشت کردن دست و نگه داشتن اشیاء در دست بپرهیزید. البته دست‌ ها را زیاد هم رها ول نکنید و آن‌ها را در یک وضعیت مناسب قرار دهید.

  • وضعیت مناسب شانه ‌ها

شانه‌ها را باید صاف و کمی مایل به عقب نگه دارید. اما فشاری به آن‌ها وارد نکنید، زیرا اگر روی شانه فشار باشد عمل دویدن و حتی نفس کشیدن برای شما سخت‌تر خواهد شد و از نحوه درست دویدن فاصله خواهید گرفت.

  • وضعیت مناسب بازوها
  • بازوها در هنگام دویدن در یک مسیر رفت و برگشت به سمت عقب و جلو در حرکت هستند، باید سعی کنید این حرکت را از شانه‌ها انجام دهید، تا انرژی زیادی مصرف نکنید.
  • حرکات اضافی مانند پریدن را انجام ندهید
  • در هنگام دویدن سعی کنید، حرکتی آهسته و پیوسته انجام دهید و از انجام حرکات اضافه بپرهیزید، حرکاتی مانند پریدن، فقط نیرو و انرژی شما را کاهش می‌دهند و باعث خستگی شما می‌شوند.

روش صحیح دویدن

روش صحیح دویدن

برای اینکه فرم صحیح دویدن و طرز صحیح دویدن را انجام دهید، باید ابتدا به بدن خود توجه کنید، که از همه نظر در وضعیت مناسب قرار گرفته باشد. حالت بدن باید صاف و راست باشد، همانطور که قبلا گفتیم سر باید رو به جلو و مستقیم باشد، قوز یا قوس کمر نداشته باشید، شانه‌های خود را صاف و کمی مایل به عقب نگه دارید و کمر خود را صاف کنید. قبل از شروع دویدن با انجام چند حرکت کششی بدن خودتان را گرم کنید. رعایت این نکات باعث می‌ شود دویدن شما با فرم صحیح انجام شود.

اگر این نکات را رعایت نکنید باعث می ‌شود در انتهای دویدن دچار کمر درد یا گردن درد شوید. اگر درک این مطالب با خواندن برایتان سخت است، پیشنهاد می‌کنیم یک ویدیو روش صحیح دویدن (روش درست دویدن) را مشاهده کنید، تا جای ابهامی برایتان باقی نماند.

  ۸ عوارض رژیم لاغری سریع و ناگهانی + راه حل آنها

روش صحیح دویدن برای لاغری

نحوه صحیح دویدن

دویدن یکی از ورزش‌های بسیار موثر در امر لاغری است، این ورزش به صورت هوازی است و اگر فرم صحیح دویدن را رعایت کنید باعث سوزاندن چربی‌های شما می‌شود. در ادامه به چند مورد از روش‌ها صحیح دویدن (بهترین روش دویدن) برای لاغری اشاره می‌کنیم؛ قابل ذکر است که در مقاله ای به صورت جداگانه چندین ”  تکنیک جدید لاغری ” را بیان کرده‌ایم.

  • سرعت خود را در دویدن افزایش دهید.
  • وقتی شکمتان خالی است اقدام به دویدن کنید.
  • با یک برنامه دویدن ادامه دهید تا نتیجه مطلوبی به دست بیاورید.
  • عصرها زمان مناسب‌تری برای دویدن است.
  • در نحوه دویدن خود تغییر ایجاد کنید.

چگونه هنگام دویدن خسته نشویم؟

  • آب کافی استفاده کنید.
  • قبل از دویدن از حرکات کششی برای گرم کردن بدنتان استفاده کنید.
  • استراحت و خواب کافی داشته باشید.
  • تغذیه مناسب داشته باشید و از افت قند خود جلوگیری کنید.
  • تمرکز ذهنی داشته باشید.

نحوه صحیح نفس کشیدن در هنگام دویدن

تنفس صحیح در هنگام دویدن بسیار مهم است و بر روی کیفیت ورزش شما تأثیر می‌ گذارد. تنفس صحیح هم برای صحیح دویدن (نحوه دویدن صحیح) نیاز است. ما در این‌جا چند مورد از نکات مهم برای صحیح نفس کشیدن در هنگام دویدن را بیان می ‌کنیم:

  • با دهان و بینی همزمان نفس بکشید.
  • نفس کشیدن را تا شکم ادامه دهید و در سینه قطع نکنید.
  • نفس ‌های عمیق بکشید.
  • نفس ‌های خود را با دویدن خود هماهنگ کنید.

مدت زمان دویدن

مدت زمان دویدن، برای هر کس بسته به نوع برنامه‌ریزی‌هایش می‌تواند متفاوت باشد، اما دانشمندان اعلام کرده‌اند که مدت زمان مناسب برای دویدن 5 دقیقه در یک روز است.

نحوه صحیح دویدن سریع

آموزش نحوه صحیح دویدن

  • از قدم ‌های کوچک و سریع برای دویدن استفاده کنید.
  • تمرین‌های کوتاه و سنگین ‌تر را جایگزین دویدن‌ های طولانی کنید.
  • با تردمیل تمرین دویدن کنید.

 

سخن پایانی

دویدن، یکی از قابل دسترس ‌ترین و مفید‌ترین ورزش ‌ها برای هر کس است. اما در روش صحیح دویدن یکسری نکات وجود دارد که اگر آن‌ ها رعایت نشود ممکن است دویدن باعث آسیب به دونده شود. ما در این مقاله به بررسی صحیح دویدن ، روش صحیح دویدن و دیگر نکات مهم مربوط به دویدن پرداختیم، تا با مطالعه ‌ی این مقاله بتوانید با نحوه صحیح دویدن آشنا شوید و یک ورزش عالی و سودمند را تجربه کنید.

 

برخی از سوالات رایج

نحوه صحیح دویدن به چه صورتی است؟

سر شما باید در وضعیت مناسب و رو به سمت جلو قرار بگیرد. - پاهایتان را با وضعیت مناسب روی زمین بگذارید. - توجه داشته باشید که پاها و سرتان در یک راستا قرار بگیرند. - در هنگام دویدن آرنج‌ هایتان را با زاویه مناسب ( 90 درجه) در کنار کمر خود بیاورید. - دست ‌هایتان را در حالت آزاد و آرام قرار دهید. به عنوان مثال؛ مشت نکنید.

فرم صحیح دویدن درست به چه صورتی است؟

حالت

7 نظرات
  1. سعید says

    ممنون بابت اینکه ما رو با نحوه صحیح دویدن آشنا کردید.
    من تصمیمم اینه برای لاغری روزانه بدوم.

    1. شاینوفیت says

      امیدوارم روش صحیح دویدن براتون مفید بوده باشه .
      موفق باشید

  2. علی says

    درست دویدن خیلی مهمه واقعا.من اسیب دیدم از کمر بخاطر اینکه بد میدویدم.

    1. shinofit says

      بله . فواید هر ورزشی زمانی مشخص میشه که درست انجام بشه .شما هم با این تجربه ، بعد از رفع آسیب دیدگی آگاهانه تر ورزش می کنید و ازش لذت میبرید

  3. ستایش says

    سلام وقتتون بخیر ممنونم از مطالب خوب و مفیدتون چطور میتونم با رقص ایروبیک وزن زیادی رو توی مدت کمی کم کنم؟ و اینکه من خودم قبلا ورزشکار بودم رقص ایروبیک برای لاغری شکم و پهلو میخوام .

    1. shinofit says

      سلام دوست عزیز رقص ایروبیک برای لاغری را انجام بدیدو کنارش رژیم پرپروتین داشته باشید.
      ولی دنبال لاغری موضعی نباشید چون با این ورزش علاوه بر شکم پهلو بقیه اعضا هم لاغر میشوند.

  4. کاملیا says

    ممنون از اطلاعات مفیدتون در خصوص نحوه درست دویدن.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.