رژیم سوپ خوری | 5 نوع رژیم سوپ + دستور پخت

رژيم سوپ خوری یارژیم لاغری سوپ فقط یک رژیم نیست، بلکه مجموعه ای از برنامه های غذایی و مواد غذایی مفید است که نوید از یک کاهش وزن اصولی، در زمانی کوتاه را می ‌دهد.رژیم سوپ خوری و لاغری سریع رو میتونیم برای لاغری سریع به کار ببریم. از نظر بسیاری، سوپ غذا محسوب نمی‌شود و بیشتر به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. اما اگر قصد کاهش وزن در کم‌ترین زمان ممکن را دارید، من به شما رژیم سوپ را پیشنهاد می‌کنم.

پیشینه رژیم سوپ خوری

مفهموم خوردن سوپ برای لاغری چندین دهه به طول انجامید تا افراد گوناگون بپذیرند با رژیم تک خوری سوپ یا رژیم لاغری سوپ هم می‌توان یک کاهش وزن اصولی داشت. رژیم سوپ از دهه های گذشته تا به امروز وجود داشته است. مردم براساس دستورالعمل های ویژه خود سوپ کلم را پخته و از آن به مدت هفت روز استفاده می‌کنند. بعد از سوپ کلم و تاثیرات آن، کم کم سایر رژیم های غذایی مبتنی بر سوپ ظاهر شده‌ اند تا سبک های مختلف غذایی و سلیقه های گوناگون را در خود جای دهند.

به عنوان مثال: سوپ های گیاهی، سوپ لوبیا، سوپ کتوژنیک و…هر یک از این رژیم های سوپ نوید کاهش وزن قابل توجهی را در مدت زمانی کوتاه می‌دهد. باید توجه داشت وزنی را که بر اثر رژیم‌های لاغری سریع از دست می‌دهیم، برگشت‌پذیر است اما با رژیم سوپ خوری و لاغری سریع آن می توانیم بازگشت وزن را به حداقل برسانیم.برخی تحقیقات نشان داده است که خوردن سوپ ممکن است به شما کمک کند در کل غذای کمتری مصرف کرده و در نتیجه لاغر شوید.

این کاملا منطقی است، زیرا هر زمان که به شدت مصرف انواع مواد غذایی خود را محدود کنید، احتمال اینکه دوباره به پرخوری روی بیاورید، بسیار کم است.طبق مطالعات انجام شده در اکثر کشورها، رژیم تک خوری سوپ با شاخص توده بدنی کم ( BMI ) و دور کمر کمتر همراه است. مصرف سوپ و رژیم سوپ خوری فواید بسیاری برای مدیریت وزن بدن دارد. رژیم سوپ خوری و لاغری سریع به دلیل مواد مغذی و ویتامینی که به بدن می رساند رژیم عاقلانه ای بنظر میرسد

.البته باید به این موضوع دقت کنید که رژیم سوپ یا رژیم لاغری سوپ برای همه افراد توصیه نمی‌شود و امکان دارد تنها برای برخی افراد مفید باشد، به همین دلیل متخصصان تغذیه این رژیم را به همه توصیه نمی‌کنند

 

رژیم سوپی

انواع رژیم سوپ

انواع مختلف و متنوعی از رژیم سوپ خوری وجود دارد. در زیر به چند مورد از معروف ترین رژیم های غذایی سوپ اشاره کرده‌ایم. رژیم سوپ کلم یکی از اولین و معروف ترین  رژیم لاغری از دهه‌های گذشته است.

  لیست بهترین دکتر تغذیه برای لاغری در تهران + 20 متخصص رژیم لاغری و چاقی

1. رژیم اساسی سوپ

در سوپ رژیمی برای کاهش وزن یا رژیم تک خوری سوپ، می توانید هر نوع سوپی را مصرف کنید. این بدان معنا است که سوپ های خامه ای، سوپ های آبگوشتی، سوپ های کنسرو شده و خانگی همگی در رژیم آزاد هستند. بیشتر رژیم های اساسی سوپ هفت روز طول می‌کشد. در این مدت می‌توانید چیزی حدود 2 الی 4 کیلو وزن کم کنید. جالب این است که شما در این مدت فقط سوپ می‌خورید.

ایا میخواهیدباخواص طبیعی عسل آشنا شوید مقاله خواص عسل برای زنان را مطالعه نمایید.

2. رژیم سوپ کلم

مدت زمان این رژیم سوپ (سوپ لاغری) ، هفت روز بوده و مستلزم یک دیگ بزرگ از سوپ است که از کلم، به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده آن استفاده می‌شود. مواد تشکیل دهنده این سوپ شامل:شما می توانید مطلب “ تکنیک های لاغری ” را از همین سایت مطالعه فرمایید.

دستور تهیه سوپ کلم برای لاغری

عناصر:

  •  2 عدد پیاز بزرگ
  •  2 عدد فلفل سبز
  •  2 قوطی گوجه فرنگی
  •  1 دسته کرفس
  •  1 عدد کلم
  •  3 هویج
  •  1 بسته قارچ
  •  1-2 مکعب آب گوشت (اختیاری)
  •  6-8 فنجان آب یا کوکتل سبزیجات

دستور پخت:

  1.  همه سبزیجات را به صورت مکعب خرد کنید.
  2.  در یک قابلمه بزرگ ، پیاز را در مقدار کمی روغن تفت دهید .
  3.  سپس سبزیجات باقیمانده را اضافه کرده و با آب یا کوکتل سبزیجات بپوشانید و در صورت تمایل مکعب های آب پز یا سایر ادویه ها را اضافه کنید.
  4.  بگذارید تا جوش بیاید ، سپس آنرا به حرارت متوسط کاهش دهید. بگذارید بجوشد تا زمانی که سبزیجات نرم شوند ، حدود 30-45 دقیقه.

انواع رژیم سوپی

  آموزش صحیح دویدن تصویری + 8 نحوه صحیح دویدن برای تازه کارها

می‌توانید سوپ را با نمک، فلفل، سس تند، گیاهان یا ادویه جات ترشی جات میل کنید. همچنین می‌توانید سبزیجات غیرنشاسته‌ای دیگری مانند اسفناج یا لوبیا سبز به آن اضافه کنید.هر روز، به هر اندازه که مایل بودید از سوپ کلم در وعده های غذایی خود استفاده کنید. این رژیم سوپ به شما کمک می‌کند طی یک هفته 4.5 کیلو وزن کم کنید، البته در صورتی که از غذاهای غیرمجاز در دوران رژیم دوری کنید.

مشکل بزرگ و قابل توجه در رژیم غذایی سوپ کلم و بسیاری دیگر از برنامه های کاهش وزن با رژیم سوپ، این است که شامل هیچ دستورالعمل مرتبط با فعالیت بدنی یا برنامه غذایی برای تثبیت وزن کاهش یافته، وجود ندارد.

3. رژیم سوپ لوبیا

در این رژیم، شما سوپ لوبیای سبزیجات را تهیه می‌کنید که از مواد تشکیل دهنده ای از جمله قارچ، فلفل چیلی، گوجه فرنگی خرد شده، لوبیا چیتی، فلفل دلمه ای و کرفس تهیه شده است. اگر قصد دنبال کردن این برنامه را دارید، روزانه دو بار به عنوان وعده اصلی خود، سوپ لوبیا مصرف کنید. در مدت زمانی که از این رژیم سوپ استفاده می‌کنید، آب زیادی بنوشید و از مصرف میوه خشک، آجیل و… خودداری کنید. همچنین توصیه می‌شود بیشتر از غذاهای بدون روغن و گیاهی در این دوران استفاده کنید.

4. رژیم سوپ کتوژنیک

این رژیم سوپ اغلب برای کسانی که برنامه غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می‌کنند جذاب است . این رژیم پنج روز طول می‌کشد و مصرف روزانه 1200 تا 1400 کالری و حداکثر 20 گرم کربوهیدرات را تأمین می‌کند. مصرف غذاهای خاصی مانند آجیل و لبنیات در این رژیم محدودیت ندارند.این سوپ با موادی مانند: روغن زیتون ، گوجه فرنگی خشک، کدو سبز و لوبیا سبز درست می‌شود.

اگر مایل بودید می‌توانید برخی از مواد غذایی را جایگزین کنید، اما به کسانی که این رژیم را دنبال می‌کنند، توصیه می‌شود از مصرف برخی از سبزیجات مانند کلم پیچ خودداری کنید، زیرا ممکن است “مانع کاهش وزن” شود.

5. رژیم سوپ مبتنی بر آبگوشت

رژیم های غذایی سوپ بر پایه آب گوشت به طور کلی 7 روز طول می‌کشد. با این حال، بعضی از افراد می‌توانند 10 الی 14 روز این رژیم را ادامه دهند. طرفداران رژیم غذایی مبتنی بر آبگوشت ادعا می‌کنند که توانسته‌اند 4.5 تا 9 کیلوگرم وزن کم کنند. در رژیم سوپ مبتنی بر آبگوشت، مصرف سوپ های خامه ای محدود است، زیرا این سوپ ها کالری و چربی بسیار زیادی دارند. در عوض، شما ترغیب می‌شوید از سوپ های خانگی یا کنسرو آبگوشت که حاوی سبزیجات و پروتئین هستند، استفاده کنید.

6.رژیم سوپ عدس

اگر می خواهید وزنتان را کم کنید ، به شما رژیم سوپ عدس را پیشنهاد می کنیم . این سوپ برای افرادی که دیابت دارند نیز بسیار مفید است. این سوپ به دلیل اینکه هم عدس دارد و هم سبزیجات ، از فیبر فراوانی برخوردار است. این سوپ را با دال عدس می پزند و نکته قابل توجه اسن است که این عدس از قبل نیازی به خیس کردن ندارد . همچنین بسیار هم زود می پزد.  عدس ، برگ کرفس ، سیر و پیاز ، آب مرغ ، هویج و روغن زیتون طعم بی نظیری به این سوپ داده است. ما به شما پیشنهاد می کنیم که رژیم عدس برای لاغری را امتحان کنید.

برای مشاهده رژیم لاغری رایگان میتوانید از این مقاله دیدن فرمایید.

 

زمان بندی رژیم سوپی

  11 فواید ایروبیک + مضرات ایروبیک که نمی دانستید

زمان بندی توصیه شده برای مصرف رژیم سوپ

در بیشتر رژیم های سوپ، شما هر روز سه وعده غذا می‌خورید. در بعضی رژیم سوپ ها دیده شده به جای وعده صبحانه، سوپ مصرف می‌کنند. برخی رژیم های دیگر به شما اجازه می‌دهند هر روز یک وعده غذایی معمولی و دو وعده غذایی دیگر که فقط از سوپ تشکیل می‌شوند، استفاده کنید. در اکثر رژیم های سوپ، زمان خاصی برای مصرف وعده های غذایی تعیین نشده است. بعضی از رژیم های غذایی (و نه همه)، مصرف میان وعده را محدود یا کاملاً ممنوع می‌کنند.

هنگام پخت سوپ، استفاده از سبزیجات تازه یا منجمد شده به جای استفاده از سبزیجات کنسرو شده، که اغلب دارای مواد نگهدارنده هستند، پیشنهاد می‌شود. سبزیجات تازه هم عطر و طعم خوبی دارند و هم برای سلامتی شما بسیار مفید هستند. مطمئنا رژیم سوپ خوری یکی از ویژگی های بارزی که دارد این است عوارض کمی دارد. ما در مقاله ” رژیم لاغری خیلی سریع  ” را به تفصیل گفته ایم.

آیا رژیم های سوپ برای کاهش وزن موثر هستند؟

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که مرتب از رژیم سوپ خوری یارژیم لاغری با سوپ استفاده می ‌کنند، دارای شاخص توده بدنی کمتری هستند و احتمال چاقی در آن‌ ها کمتر از افرادی است که اصلا مصرف سوپ ندارند. خوردن منظم سوپ به کاهش تعداد کالری هایی که در طول روز مصرف می‌ کنید، کمک می‌ کند.هر چه کالری کمتری در رژیم سوپ خوری یا  رژیم لاغری با سوپ مصرف کنید، وزن بیشتری از دست می‌دهید.

اما به این نکته دقت کنید که مدت زمان مصرف رژیم های سوپی تنها یک هفته یا 14 روز است و اگر به دنبال یک برنامه غذایی پایدار و رژیم تثبیت وزن نباشید، به احتمال زیاد وزن از دست رفته شما دوباره بازمی‌گردد. رعایت رژیم های سوپی به طور کلی آسان است و می‌تواند به افزایش مصرف آب، فیبر و سبزیجات در بدن شما کمک کند. اگرچه این تغییرات می‌تواند مفید باشد، اما شما باید بتوانید آن ها را حفظ کرده و از اثرات آن در طولانی مدت استفاده کنید.

 

برخی از سوالات رایج:

رژیم های سوپ بر کاهش وزن چه تاثیری دارد؟

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که مرتب از رژیم سوپ خوری استفاده می‌کنند، دارای شاخص توده بدنی کمتری هستند و احتمال چاقی در آن‌ها کمتر از افرادی است که اصلا مصرف سوپ ندارند. خوردن منظم سوپ به کاهش تعداد کالری هایی که در طول روز مصرف می‌کنید، کمک می‌کند

رژیم سوپ کلم چیست؟

رژیم سوپ کلم را می‌توان جز رژیم‌های تک بعدی دانست. بیشترین سهم غذایی در این رژیم را سوپ کلم بدون چربی به خود اختصاص داده است. شما باید روزانه دو الی سه وعده به همراه سایر خوراکی‌ های مجاز، سوپ کلم مصرف کنید

6 نظرات
  1. مینا says

    رژیم سوپ خوری و لاغری سریع خیلی بهتر از رژیم آبه بنظرم
    اینجا حداقل چیزی میخوری

    1. شاینوفیت says

      سلام
      ممنون از توجه شما ما در یکی از مقالاتمون در مورد رژیم آب نیز صحبت کرده ایم

  2. سمیه says

    رژیم سوپ گرفتم خوب وزن کم کردم ممنون از مقاله خوبتون

    1. شاینوفیت says

      ممنون از توجه شما

  3. خاطره says

    خیلی خوب بود دستور پختم گذاشتید آدم نمیدونه چی درست کنه. رژیم سوپ رژیم سختیه
    من بعضی وقتی هر چی دستم بیاد میریزم توی سوپ

    1. shinofit says

      ممنون از اینکه ما رو همراهی میکنید.
      باید مواظب کالری هایی ک مصرف میکنید باشید.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.