خواص سیاه دانه برای لاغری + آیا سیاه دانه در لاغری موثر است؟

شاید تا کنون نام سیاه دانه به گوشتان خورده باشد، این دانه‌های سیاه و روغنی از گیاه گل بومی به دست می‌آید. سیاه دانه بیش‌تر در اروپای شرقی، غرب آسیا، ایران، عراق و ترکیه رشد می‌کند.

این دانه‌های سیاه از زمان‌های قدیم در طب سنتی نقش مفیدی داشته و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این دانه‌های مفید بهترین داروی گیاهی برای تقویت معده و گوارش محسوب می‌شود. در ادامه خواص سیاه دانه برای لاغری را به طور مشروح مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تأثیر سیاه دانه برای لاغری

برای کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، تنها رژیم غذایی و ورزش کافی نیست، بلکه توصیه می‌شود برای نتیجه بهتر از سیاه دانه استفاده کنید. برخی افراد در پروسه رژیم غذایی به دلیل ضعیف شدید، افت قند خون و گرسنگی به هیچ عنوان نباید از خواص دمنوش سیاه دانه برای لاغری غافل شوند زیرا؛ این دانه‌ها سرشار از فیبر بوده و مصرف آن به کنترل قند خون و گرسنگی شدید کمک می‌کند. در ادامه به بررسی برخی از فواید سیاه دانه برای لاغری می‌پردازیم.

1. کاهش درد روماتیسم :

افرادی که دچار بیماری روماتیسم هستند، برای تسکین درد مقداری سیاه دانه را همراه یک قاشق غذا خوری عسل ارگانیک میل کنند. یا این که روغن سیاه دانه را بر محل درد ماساژ دهند.

اگر میخواهید بیشتر درمورد ایروبیک آشنا شوید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله حرکات ایروبیک را مطالعه کنید.

2. دارای خاصیت آنتی اکسیدانی :

سیاه دانه سرشار از ویتأمین C است. اغلب مصرف آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود. آنتی اکسیدان موجود در این گیاه به بهبود بیماری‌هایی همچون سرطان، دیابت، و بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی کمک می‌کند.

3. کاهنده کلسترول :

کلسترول در دسته چربی‌ها قرار دارد و به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. افزایش کلسترول در بدن باعث بروز بیماری‌های مختلف از جمله مشکلات قلبی و عروقی می‌شود. مصرف سیاه دانه می‌تواند کلسترول بد و‌تری گلسیرید را در حد قابل توجهی کاهش دهد.

اگر می خواهید در مورد فواید ورزش ایروبیک بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله فواید ورزش ایروبیک برای بانوان را مطالعه کنید.

4. کاهش التهاب :

طرز استفاده سیاه دانه برای لاغری چه به صورت موضعی و چه خوراکی به کاهش التهاب بدن کمک می‌کند. البته عنصر فعال موجود در این گیاه در التهابات آلوده از جمله سرطان پانکراس مؤثر است. یکی از مواد موثر در لاغری قهوه می باشد ویژگی های لاغری با قهوه را در مقاله ی دیگری توضیح داده ایم.

سیاه دانه برای لاغری

نحوه مصرف سیاه دانه برای لاغری

افرادی که به دنبال لاغری سریع در کم‌ترین زمان هستند و از تمام خواص گیاهان دارویی اطلاع دارند باید به این نکته توجه کنند؛ بهترین داروی گیاهی برای کاهش وزن و درمان بسیاری از بیماری‌ها سیاه دانه است. برای مصرف می‌توانید سیاه دانه را به صورت موضعی، خوراکی یا دمنوش استفاده کنید.

1. مصرف سیاه دانه به همراه غذا :

سیاه دانه بوی تند و تیزی دارد و برخی افراد از آن برای خوش طعم شدن طعم غذا استفاده می‌کنند. اما روغن سیاه دانه به دلیل غلظت بالایی که دارد تأثیر آن در لاغری بسیار بوده و شما می‌توانید آن را درون سس سالاد بیافزاید و از خواص سیاه دانه بهره‌مند شوید.

اگر میخواهید درمورد ویتامین ای بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله قرص ویتامین e برای چاقی صورت را مطالعه کنید.

2. روغن سیاه دانه و عسل برای کاهش وزن :

برای تهیه این معجون فوق‌العاده کافی است، یک قاشق غذا خوری روغن سیاه دانه را با دو قاشق چای خوری عسل مخلوط کرده و هر روز پیش از صبحانه به صورت ناشتا میل کنید.

3. ترکیب سیاه دانه و دارچین :

برای تهیه این ترکیب یک قاشق چای خوری عسل، دارچین و روغن سیاه دانه را درون یک لیوان آب ولرم ریخته و هر روز قبل از خواب و پیش از صبحانه مصرف کنید.

4. روغن سیاه دانه و لیمو ترش :

برای تهیه این معجون لاغری، آب ولرم را با مقداری آبلیمو ترکیب کرده و بنوشید سپس؛ چند عدد سیاه دانه را با آب ولرم قورت دهید.

5. مصرف سیاه دانه و پرتقال :

پرتقال را آبگیری کرده و با یک قاشق چای خوری سیاه دانه ترکیب کنید، برای نتیجه بهتر حتماً به صورت ناشنا مصرف شود.

بیشتر بخوانید: کندر برای لاغری

6. خواص دمنوش سیاه دانه برای لاغری :

از خواص سیاه دانه به عنوان دمنوش لاغری غافل نشوید، برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری سیاه دانه را داخل یک لیوان آب جوشیده بریزید و بگذارید چند دقیقه دم بگیرد. البته برای خوش طعم شدن این دمنوش می‌توانید از عسل هم استفاده کنید.

7. استفاده از عسل و سیاه دانه :

برای لاغری سریع با سیاه دانه ابتدا دانه‌های سیاه را با هاون پودر کرده و بلافاصله با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این ترکیب هر روز ناشتا پیش از مصرف صبحانه میل شود. علاوه بر مصرف سیاه دانه برای لاغری می‌توانید از آن به عنوان سم زدایی بدن هم استفاده کنید. در مورد خواص عسل هم در مقاله‌ی جداگانه ای به طور کامل توضیح داده ایم.

8. دمنوش سیاه دانه و چای سبز :

چای سبز را دورن لیوان بریزید و بگذارید به خوبی دم بگیرد سپس؛ سیاه دانه را آسیاب کرده و به جوشانده بیافزایید. البته برای شیرین کردن دمنوش می‌توان از عسل طبیعی استفاده کرد.

خواص سیاه دانه برای لاغری

مضرات سیاه دانه برای بدن

اگر قرار باشد نگاهی منصفانه به سیاه دانه داشته باشیم، باید در کنار فواید سیاه دانه برای لاغری به مضرات این گیاه دارویی هم اشاره کنیم. در ادامه به مهم‌ترین مضرات سیاه دانه برای تناسب اندام می‌پردازیم.

1. فشار خون : مصرف سیاه دانه به کنترل فشار خون کمک کرده و افرادی که فشار خون بالایی دارند، مصرف سیاه دانه را فراموش نکنند. اگر فشار خون شما عادی یا نرمال باشد زیاده روی در آن فشار خون را بیش از حد کاهش می‌دهد.

2. تداخل دارویی : خوردن سیاه دانه به همراه قرص ممکن است، تأثیر آن را از بین ببرد بنابراین، مصرف قرص هیچ فوایدی برای بدن نخواهد داشت.

3. مشکلات پوستی : سیاه دانه یکی از گیاهان دارویی برای تناسب اندام محسوب می‌شود. مصرف معقول آن به رفع لک و مشکلات پوستی کمک کرده، اما برخی مواقع به دلیل حساسیت در مصرف آن، لک و مشکلات پوستی شدت پیدا می‌کنند.

4. احتمال خونریزی : طرز استفاده سیاه دانه برای لاغری از جمله موارد مهم به شمار می‌رود که ترکیبات موجود در آن به دلیل مصارف نادرست ممکن است، باعث انعقاد و ایجاد لختی خون در فرد شود. بنابراین افرادی که از داروی انعقاد خون استفاده می‌کنند یا در طول قاعدگی، نباید در مصرف سیاه دانه زیاده روی کنند.

5. حساسیت : مصرف سیاه دانه برای بسیاری از اشخاص حساسیت‌زا است و با مشکلاتی همچون قرمزی، التهابات پوستی، خارش چشم و… همراه می‌شود، اما با وجود این مسأله مصرف سیاه دانه در برخی افراد واکنش خاصی ایجاد نمی‌کند.

6. از خواص دمنوش سیاه دانه برای لاغری می‌توان درمان بسیاری از بیماری‌ها اشاره کرد و افرادی که طبع گرمی دارند به هیچ عنوان در مصرف آن زیاده روی نکنند.

7. خانم‌های باردار تحت هیچ گونه شرایطی از سیاه دانه برای لاغری استفاده نکنند، مگر این که به دستور پزشک این کار انجام شود زیرا؛ باعث منقبض شدن ماهیچه‌ها شده و احتمال آسیب به جنین افرایش پیدا می‌یابد.

نتیجه‌ گیری

سیاه دانه برای لاغری خواص متعددی دارد و برای بهره بردن از خواص آن و کاهش وزن از مصرف سیاه دانه به میزان متعادل قافل نشوید. این داروی گیاهی به کاهش استرس و سایر عوارض دارو‌ها کمک می‌کند. البته قابل ذکر است بدانید، مصرف سیاه دانه به تنهایی هیچ تأثیری روی لاغری و تناسب اندام ندارد بلکه شما می‌توانید روغن سیاه دانه را به صورت موضعی بر پهلو و شکم جهت کاهش چربی‌ها استفاده کنید.

برخی ازسوالات رایج :

تأثیر سیاه دانه برای لاغری چیست ؟

کاهش درد روماتیسم / دارای خاصیت آنتی اکسیدانی / کاهنده کلسترول / کاهش التهاب

مضرات سیاه دانه برای بدن چیست ؟

فشار خون / تداخل دارویی / مشکلات پوستی / حساسیت / احتمال خونریزی

 

 

 

نظرات بسته شده است.