رژیم کتوژنیک چيست + بررسی تاثیر رژیم کتوژنیک در 1 ماه

در این مقاله به این مساله میپردازیم که رژیم کتو چیست؟ رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو یکی از انواع رژیم لاغری موثر کم کربوهیدرات، با پروتئین متوسط و چربی بالا است که می‌تواند به شما کمک کند تا عمل چربی سوزی را به‌طور مؤثرتری انجام دهید.این رژیم، مزایای زیادی برای کاهش وزن، سلامتی و عملکرد بدن دارد. به همین دلیل توسط بسیاری از پزشکان توصیه ‌شده است. رژیم کتو به‌ویژه می‌تواند برای کاهش چربی‌های اضافی بدن، بدون گرسنگی و همچنین بهبود دیابت نوع 2 مفید باشد.

تمرکز اصلی این رژیم وارد شدن به حالت کتوز، از طریق جایگزین کردن چربی با کربوهیدرات است. در این مقاله به معرفی این رژیم میپردازیم و فواید آن را بررسی میکنیم. اگر برای شما هم سؤالاتی مانند چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟ فواید رژیم کتوژنیک چیست؟ عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟ پیش آمده است تا انتها این مقاله را مطالعه کنید تا پاسخ خود را بیابید.

رژیم کتوژنیک چیست

 

رژیم کتو چیست؟

رژیم کتو چیست؟ رژیم کتو یکی از انواع رژیم لاغری کم کربوهیدرات و پرچرب است. از بسیاری جهات به سایر رژیم‌های کم کربوهیدرات شبیه است. در این رژیم کربوهیدرات بسیار کمتری دریافت میکنید، مصرف پروتئین را در حد متوسط حفظ کرده و ممکن است مصرف چربی را افزایش دهید.کاهش مصرف کربوهیدرات، بدن را در وضعیت متابولیکی به نام کتوز قرار می‌دهد، در این صورت برای تأمین انرژی بدن به‌جای سوختن کربوهیدرات، چربیها سوزانده می‌شوند.بهتر است توضیح دادن در مورد رژیم کتوژنیک را با یک مثال ساده شروع کنیم. شما یک وسیله که دو منبع سوخت دارد را در نظر بگیرید. وسیله ای نظیر اتومبیل دوگانه سوز.

اتومبیلی که علاوه بر بنزین با گاز هم کار می کند. حال تصور کنید که اتومبیل سوخت خود را از طریق گاز تامین می کند و ناگهان هنگام حرکت گاز اتومبیل تمام شود و توقف کند. اکنون به راحتی با تغییر سوخت از گاز به بنزین می توانید به مسیر خود ادامه دهید.این تغییر سوخت می تواند فوایدی نظیر افرایش سرعت را نیز برای شما به همراه داشته باشد. حال باید گفت بدن انسان هم دقیقا مانند یک ماشین دوگانه سوز است که دو منبع برای تامین انرژی مورد نیاز برای سوخت و ساز خود دارا است. یک منبع کربوهیدرات ها و دیگری چربی ها.

بدن به طور کلی از کربوهیدرات ها برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می کند، حال اگر میزان کربوهیدرات دریافتی کاهش یابد منبع سوخت بدن به چربی ها تغییر می یابد. که این یک تغییر مفید است و سبب افزایش چربی سوزی می شود.به همین دلیل است که از رژیم کتوژنیک برای افزایش چربی سوزی و لاغری استفاده می شود. رژیم کتوژنیک نخستین بار برای درمان بیماران مبتلاع به صرع استفاده شد اما اکنون یکی از پرطرفدارترین رژیم های غذایی برای کاهش وزن است. روند کلی این رژیم به این صورت می باشد که میزان دریافتی روزانه کربوهیدرات ها را به حداقل می رساند و چربی ها را جایگزین آن می کند.

البته ناگفته نماند که این رژیم از چربی های سالم نظیر روغن زیتون، روغن نارگیل و … استفاده می کند. کاهش کربوهیدرات دریافتی و افزایش چربی دریافتی بدن را در حالتی قرار می دهد که در اصطلاح به آن کتوزیس گفته می شود. میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک و رژیم سبزیجات کاملاً منحصربه‌فرد است.

کتوزیس چیست؟

  رژیم ماست + کاهش وزن سریع و تضمینی | ماست و شوید برای لاغری!

کتوزیس چیست؟

در توضیح این که کتوزیس چیست؟ باید گفت بدن به طور عادی انرژی مورد نیاز خود را از کربوهیدرات ها تامین می کند ( قند یا گلوکز). در رژیم کتوژنیک که کربوهیدرات های دریافتی کاهش می یابد بدن برای تامین انرژی مورد نیازش چربی ها را جایگزین می کند. این تغییر حالت بدن از گلوکز سوزی به چربی سوزی را کتوزیسه می گویند.و این جواب سوال کتوزیس چیست است در ادامه با ما همراه باشید تا معنی کتو را توضیح دهیم.

پیشنهاد می شود مقاله ” رژیم پروتئین ”   را مطالعه نمایید.

معنی کتو چیست؟

رژیم کتوژنیک به این دلیل نامگذاری شده است که باعث می‌شود بدن شما مولکول‌های سوخت کوچکی به نام «کتون» تولید کند. کتون‌ها نوعی منبع سوخت جایگزین برای بدن شما است که می‌تواند در صورت کمبود قند خون (گلوکز) مورد استفاده قرار گیرد. هنگامی‌که کربوهیدرات بسیار کمی مصرف می‌کنید. کبد شما از کتون مصرف می‌کند.کتون‌ها به‌عنوان منبع سوخت بخصوص برای مغز عمل هستند. مغز عضوی گرسنه است که هرروز انرژی زیادی مصرف می‌کند و نمی‌تواند مستقیماً برای دریافت انرژی، چربی را مصرف کند. بلکه تنها می‌تواند از سوزاندن گلوکز یا کتون انرژی دریافت کند.

وقتی سطح انسولین بسیار کم می‌شود، چربی سوزی می‌تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد.میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک بسیار بالا است، اما می‌تواند فواید دیگری نیز داشته باشد، مانند گرسنگی کمتر و تأمین انرژی مداوم و… وقتی بدن کتون تولید می‌کند، وارد یک حالت متابولیکی به نام کتوز می‌شود. یکی از راههای رسیدن به این حالت متابولیکی، روزه گرفتن است، اما هیچ‌کس نمی‌تواند برای همیشه روزه بگیرد.

انواع رژیم کتوژنیک

انواع رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک ۴ نوع اصلی دارد. برای پاسخ به اینکه چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم و برنامه رژیم کتوژنیک برای لاغری چیست؟ باید با انواع مختلف آن اشنا شویم.پیشنهاد می شود مقاله ” رژیم فصلی ”  را مطالعه نمایید.

  • رژیم کتوژنیک استاندارد

این نوع رژیم کتوژنیک بیشتر مناسب برای افراد تازه کار است. این رژیم ۵ درصد کربوهیدرات، ۷۵ درصد چربی و ۲۰ درصد پروتئین دارد. با توجه به درصد ها می توان متوجه شد که میزان چربی این نوع رژیم کتوژنیک زیاد می باشد. در رژیم کتوژنیک استاندارد مصرف تمام وعده های غذایی براساس چربی های سالم نظیر روغن زیتون، آووکادو و … تنظیم می شود.

به طور کلی روغن دریافتی روزانه در این نوع رژیم چیزی در حدود سه چهارم فنجان روغن زیتون می باشد.در مورد میزان مصرف روزانه میوه و سبزیجات باید گفت که این رژیم بر روی مصرف میوه و سبزیجات غیر نشاسته ای مانند هویج، اسفناج و … تاکید دارد. میزان پروتئین دریافتی در رژیم کتوژنیک استاندارد چیزی در حدود مصرف ۱۱۲ گرم گوشت و یا ماهی در هر وعده غذایی می باشد.

  • رژیم کتوژنیک دوره ای

رژیم کتوژنیک دوره ای که بیشتر مناسب برای ورزشکاران می باشد. از آن تحت عنوان رژیم کتوژنیک سیکلیکال نیز یاد می شود. این رژیم در روزهایی که بدن در حالت کتوزیس هست شامل ۷۵ درصد چربی، ۱۵ تا ۲۰ درصد پروتئین و ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات می باشد. و در روزهای عادی ۲۵ درصد چربی، ۲۵ درصد پروتئین و ۵۰ درصد کربوهیدرات دارد.این نوع رژیم کتولوژیک راهی مناسب برای اضافه کردن چربی به رژیم غذایی با محاسبه کالری انواع غذا است. و دوره ای بودن آن سبب می شود تا در روزهای آزاد رژیم متعادل تری داشته باشید.

یکی از انواع رژیم کتوژنیک دوره ای به این صورت می باشد که فرد ۵ روز هفته رژیم کتوژنیک استاندارد را رعایت می کند و ۲ روز دیگر هفته رژیم کتوژنیک ندارد. انتخاب زمان این روزهای ازاد قاعده خاصی ندارد، به طوریکه برخی روزهای ازادشان را در روزهای مهمانی استفاده می کنند! البته ناگفته نماند که برای دریافت نتیجه بهتر از رژیم کتوژنیک دوره ای بهتر است در روزهای آزاد از کربوهیدرات های سالم مانند میوه ها، سبزیجات نشاسته ای، لبنیات و … استفاده کنید. البته کاهش مصرف شیرینی ها فراموش نشود.

رژیم کتوژنیک هدفمند از انواع رژیم کتوژنیک
  • رژیم کتوژنیک هدفمند

رژیم کتوژنیک هدفمند مناسب برای ورزشکاران می باشد. این نوع رژیم کتوژنیک شامل ۶۵ تا ۷۰ درصد چربی، ۱۰ تا ۱۵ درصد کربوهیدرات و ۲۰ درصد پروتئین می باشد. این رژیم در بین ورزشکاران و افرادی که رژیم کتوژنیک را انتخاب کرده اند اما به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارند محبوبیت بیشتری دارد.در این نوع رژیم افراد برای افزایش شدت ورزش خود مجاز هستند تا قبل و بعد از ورزش کردن ۲۰ تا ۳۰ واحد کربوهیدرات دریافت کنند. در مورد این کربوهیدرات ها باید گفت که در طی فعالیت ورزشی سوزانده می شوند. این کربوهیدرات را می توان از منابعی نظیر میوه و سبزیجات، لبنیات و غلات کامل تامین کرد‌.

  • رژیم کتوژنیک سرشار از پروتئین

نوع چهارم رژیم کتوژنیک، رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا می باشد. این رژیم برای افرای که فعالیت بدنی زیادی دارند مناسب تر می باشد. شامل ۶۰ تا ۶۵ درصد چربی، ۳۰ درصد پروتئین و ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات است.همانطور که از اسم این نوع رژیم کتوژنیک مشخص است پروتئین زیادی دارد. در این رژیم باید روزانه ۱۲۰ گرم پروتئین و ۱۳۰ گرم چربی مصرف شود. ولی توجه داشته باشید که در این نوع از رژیم کتوژنیک همچنان میزان کربوهیدرات دریافتی محدود می باشد.

در بین سایر انواع رژیم کتوژنیک، این نوع محبوبیت بیشتری دارد. زیرا افراد بر این باور هستند که در این نوع می توانند علاوه بر پروتئین بیشتر، چربی کمتری مصرف کنند. در مورد این نوع رژیم کتوژنیک باید یاداور شد که ممکن است سبب ایجاد حالت کتوز در بدن نشود زیرا پروتئین می تواند به جای کربوهیدرات سوزانده شود و دیگر نیاز به جایگزینی چربی نیست اما با این وجود باز هم سبب کاهش وزن می شود.معنی رژیم کتوژنیک چیست

چه کسانی نباید رژیم کتوژنیک بگیرند؟

درباره رژیم کتو عقاید مختلفی وجود دارد، اما به نظر می‌رسد این رژیم برای بسیاری از افراد بی‌خطر است. اگر برای شما نیز سوال عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟ پیش آمده است، باید بگوییم این رژیم عوارض خاصی ندارد اما به‌طورکلی اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید و انسولین مصرف می‌کنید یا برای فشارخون بالا دارو مصرف می‌کنید یا در دوران شیردهی هستید، گرفتن این رژیم توصیه نمی‌شود.

 

چه کسانی می توانند رژیم کتوژنیک بگیرند

کدام رژیم کتوژنیک را انتخاب کنیم ؟

شاید برایتان سوال پیش بیاید که کدام یک از رژیم های کتوژنیک را انتخاب کنید؟ جواب این سوال این است که بستگی به خودتان دارد. یعنی باید ابتدا بدانید که برای چه هدفی می خواهید رژیم بگیرید. این رژیم بسیار استاندارد طراحی شده و برای کسانی که تازه می خواهند رژیم را شروع کنند مناسب است. این رژیم برای ورزشکاران هم بسیار مورد تایید است ولی کسانی که بدنسازی کار می کنند بهتر است از یک رژیم دیگر استفاده کنند.

کسانی که فعالیت بدنی بالایی دارند ، رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا برایشان مفید است. برای مثال اگر در کتوژنیک استاندارد فقط 20 درصد از خوراکی ها باید از پروتئین ها باشد ، در رژیم کتوژنیک با پروتئین این مقدار به 35 درصد افزایش پیدا می کند.

با وجودی که روی رژیم کتوژنیک استاندارد و پروتئین مطالعات بیشتری صورت گرفته است، ولی رژیم کتوژنیک دوره ای و هدفمند طرفدار بیشتری دارد و معمولا بدنساز ها و ورزشکار ها بیشتر از آن استفاده می کنند.

 

با رژیم کتو چه بخوریم؟

در زیر تصویر خوراکیهای مطلوب برای این رژیم آورده شده است. دقت کنید میزان کربوهیدرات در مواد خوراکی زیر از سمت چپ به راست افزایش مییابد. همینطور اعدادی را که مشاهده میکنید، نشاندهنده تعداد کربوهیدرات خالص در هر 100 گرم (3.5 اونس) غذا است. به‌طورکلی برای باقی ماندن در وضعیت کتوز، کربوهیدرات پایین‌تر بهتر است.

برای آشنایی با رژیم فیبر می توانید مقالات مورد نظر را مطالعه نمایید.

با رژیم کتوژنیک چی بخوریم

مهم‌ترین کاری که باید برای رسیدن به وضعیت کتوز انجام شود چیست؟ پاسخ این است که از خوردن کربوهیدرات زیاد پرهیز کنید. می‌بایست میزان کربوهیدرات دریافتی را زیر 50 گرم در روز و در حالت ایدهآل زیر 20 گرم نگه‌دارید، هرچه کربوهیدرات دریافتی کمتر باشد، رژیم کتوژتیک برای رسیدن به حالت کتوز، کاهش وزن یا بهبود دیابت نوع 2 مؤثرتر است.

  رژیم سیب زمینی پخته | بهترین روش برای کاهش وزن و لاغری طبیعی

چه خوراکی‌ هایی را نخوریم؟

چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم؟ غذاهای حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات، شامل شیرینی‌ها و خوراکیهای نشاسته‌ای نباید خورده شوند. این خوراکیها شامل غذاهایی مانند نان، ماکارونی، برنج و سیب‌زمینی و انواع شرینیهای قنادی و کارخانهای است. این غذاها کربوهیدرات زیادی دارند.

اعداد ذکرشده، میزان کربوهیدرات خوراکی به واحد گرم کربوهیدرات خالص در هر 100 گرم (3.5 اونس) است.همچنین از غذاهای کاملاً فرآوری شده خودداری کرده یا آن‌ها را محدود کنید و به‌جای آن از کل غذاهای توصیه‌شده رژیم کتو پیروی کنید. از طرفی باید از مصرف محصولات رژیمی کم‌چرب خودداری کنید. رژیم کتو باید دارای پروتئین متوسطی باشد و از نظر چربی غنیتر باشد، زیرا چربی انرژی شما را تأمین می‌کند.

 

نوشیدنی های رژیم کتوژنیک

نوشیدنی های رژیم کتوژنیک

در رژیم کتو چه نوشیدنی هایی می‌توانید بنوشید؟ آیا نوشیدنی ها در میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک مؤثر است؟ آب نوشیدنی عالی است و رعایت رژیم آب نیز مناسب است و قهوه یا چای نیز خوب است. در حالت ایدهآل، از هیچ شیرین‌کننده‌ای برای نوشیدنی لاغری استفاده نکنید. پاشیدن شیر یا خامه در قهوه یا چای شما مشکلی ندارد، اما مراقب باشید که در روز چند فنجان قهوه یا چای ننوشید.

فواید کتو : چرا رژیم کتو بگیریم؟

فواید رژیم کتو مانند سایر رژیم‌های کم کربوهیدرات و چربی بالا است، اما قدرت آن از رژیم‌های کم کربوهیدرات عمومی بسیار بیشتر است. البته به علت مصرف چربی بالا ممکن است خطر عوارض جانبی را نیز کمی افزایش دهد. در ادامه با برخی از فواید رژیم کتوژنیک آشنا میشویم.

فواید رژیم کتوژنیک

  • لاغری

شما در این رژیم احساس گرسنگی نمیکنید و لاغر میشوید. با این رژیم بدن به دستگاه چربی سوزی تبدیل میشود و این موضوع می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد. چربی سوزی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، درحالی‌که سطح انسولین (هورمون ذخیره کننده چربی) بسیار کاهش می‌یابد. بدیهی است که از دست دادن چربی بدون احساس گرسنگی بسیار آسان‌تر است.

بیش از 30 مطالعه علمی باکیفیت بالا نشان می‌دهد که در مقایسه با سایر رژیم‌های غذایی، رژیم‌های کمکربوهیدرات و کتو منجر به کاهش وزن مؤثرتر می‌شود. هرچه چربی مصرف‌شده متناسب با میزان تحرک شما باشد، میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک بیشتر است.

  • کنترل اشتها

با رژیم کتو احتمالاً کنترل بهتری روی اشتهای خود خواهید داشت. مطالعات ثابت می‌کنند که احساس گرسنگی به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد و این موضوع باعث می‌شود که کمتر غذا بخورید و وزن اضافی خود را کاهش دهید البته به یاد داشته باشید که قبل از غذا صبر کنید تا گرسنه شوید. به علاوه، شما می‌توانید در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنید چرا که مجبور نیستید همیشه میان وعده بخورید. بسیاری از افراد با رژیم کتوژنیک فقط دو بار در روز (غالباً صبحانه) نیاز به خوردن غذا احساس می‌کنند و برخی فقط یک‌بار در روز غذا می‌خورند. عدم اشتها به مشکلاتی مانند اعتیاد به قند یا مواد غذایی کمک میکند.

  • کنترل قند خون و دیابت نوع 2

مطالعات ثابت می‌کند که یک رژیم کتو برای مدیریت دیابت نوع 2 بسیار عالی است، حتی گاهی منجر به بهبود کامل بیماری می‌شود. این موضوع کاملاً منطقی است، از آنجا که کتوژنیک سطح قند خون را کاهش می‌دهد، نیاز به دارو را کاهش می‌دهد و عوارض ناشی از سطح بالای قندخون را کاهش می‌دهد، همچنین رژیم کتو ممکن است دیابت نوع 2 را درمان کند، پس در پیشگیری از آن نیز مؤثر است. البته اینکه چگونه رژیم کتوژنیک بگیریم و واقعاً کربوهیدرات کمی را مصرف کنیم در کاهش قندخون مؤثر است.

  • بهبود شاخص های سلامتی

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های کم کربوهیدرات از جمله رژیم کتوژنیک چندین شاخص مهم مربوط به خطر بیماری قلبی را بهبود می‌بخشد، از جمله شاخصهای کلسترول که شامل کلسترول لیپوپروتئین (HDL) و تری گلیسیریدها است. سطح کلسترول کل (LDL) نیز به‌طور متوسط تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در بهبود سطح قند خون، سطح انسولین و فشارخون نیز مؤثر است. این شاخصها مربوط به «سندرم متابولیک» هستند، یک بیماری مقاوم به انسولین که رژیم‌های کمکربوهیدرات به‌طور مؤثر آن را درمان می‌کنند.

 

عوارض رژیم کتوژنیک

  • انرژی و عملکرد ذهنی

برخی از افراد از رژیم‌های کتوژنیک به‌طور خاص برای افزایش عملکرد ذهنی استفاده می‌کنند. همچنین، معمولاً افراد در هنگام کتوزیس افزایش انرژی را تجربه می‌کنند، بنابراین کتوز منجر به یک جریان ثابت سوخت (کتون) به مغز می‌شود و از مشکلات ناشی از نوسانات قند خون جلوگیری می‌کند. این موضوع ممکن است گاهی اوقات منجر به بهبود تمرکز و بهبود وضوح ذهن شود.

  • معده آرام

یک رژیم کتوژنیک می‌تواند منجر به نفخ کمتر، گرفتگی عضلات و درد کمتر معده شود که اغلب منجر به بهبود علائم IBS می‌شود. حتی برای برخی از افراد این مزیت مهم‌تر از میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک است و جالاب است که بدانید تجربه آن فقط یک یا دو روز رژیم گرفتن طول می‌کشد.

  • افزایش استقامت بدن

رژیم‌های کتوژنیک به‌طور تئوری می‌توانند با بهبود دسترسی به مقادیر زیادی انرژی در ذخایر چربی، استقامت بدنی را افزایش دهند. انرژی کربوهیدرات ذخیره‌شده بدن (گلیکوژن) فقط برای چند ساعت ورزش شدید کافی است؛ اما ذخایر چربی شما انرژی کافی برای هفته ها ورزش را فراهم میکند. فراتر از این اثر، یکی دیگر از مزایای بالقوه کاهش درصد چربی بدن است که می‌تواند در رژیم کتو حاصل شود (کاهش وزن بالا). این کاهش وزن چربی بدن به‌طور بالقوه در تعدادی از ورزش‌ها از جمله ورزش‌های استقامتی، یاریرسان است.

  • صرع

استفاده از رژیم کتوژنیک برای صرع سبب میشود تا بیماران داروهای ضد صرع کمتری مصرف کنند یا به‌هیچ‌وجه مصرف نکنند و علائم بیماری صرع از جمله تشنج را نیز تجربه نکنند. این موضوع ممکن است عوارض جانبی دارو را کاهش دهد و در نتیجه عملکرد ذهنی را افزایش دهد.

کاهش چربی بدن از فواید رژیم کتوژنیک

  • کاهش چربی بدن

از دیگر فواید این رژیم می توان به کاهش چربی های بدن اشاره کرد که این امر سبب کمک به بهبود دیابت، حفظ سلامت قلب و پیشگیری از ابتلاع به سرطان می شود. به طور کلی علاوه بر موارد گفته شده رژیم کتوژنیک فواید دیگری هم دارد از جمله، کمک به کاهش آکنه پوست، درمان کبد چرب، درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک و بهبود اختلالات سیستم عصبی.

برای آشنایی با رژیم حجمی  می توانید مقالات مشابه را مطالعه نمایید.

عوارض رژیم کتوژنیک چیست؟

بعد از اشنایی بیشتر با رژیم کتوژنیک ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که عوارض رژیم کتوژنیک چیست. در پاسخ به سوال عوارض رژیم کتوژنیک چیست باید گفت رژیم کتوژنیک به طور کلی برای افرادی که بدن سالمی دارند مشکل افرین نیست. اما تا زمانیکه بدن به روند رژیم عادت کند ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد. یکی از این مشکلات آنفولانزای کتو است. برخی از علائم این بیماری کاهش انرژی بدن و کاهش عملکرد مغزی است. داشتن احساس گرسنگی شدید و ایجاد اختلالات خواب به همراه حالت تهوع و بروز مشکلات گوارشی می باشد.
بیشتر عوارض جانبی رژیم کتو جزئی و موقتی است؛ اما عقاید بسیاری وجود دارد که باعث ترس مردم می‌شود. یکی از این عقاید این است اگر مقدار زیادی کربوهیدرات نخورید مغز شما از کار می‌افتد.این یک باور غلط است که مبتنی بر عدم درک نحوه کار بدن در حالت کتوز (تغییر منبع سوخت مغز به کتون‌ها) است. یکی دیگر از سوءتفاهمهای رایج، اشتباه گرفتن کتوز طبیعی – ناشی از رژیم کتو – با کتواسیدوز اورژانس پزشکی است. نگران نباشید. آنها دو موضوع بسیار متفاوت هستند.

نکاتی درباره رژیم کتوژنیک

دیگر باورهای غلط: آیا رژیم کتوژنیک کلیه‌های شما را می‌کشد یا استخوان‌های شما را از بین می‌برد؟ آیا از کار تیروئید جلوگیری می‌کند؟ آیا چربی‌های اشباع سبب حمله قلبی شما میشوند؟ آیا کتو برای محیط‌زیست مضر است؟ آیا رژیم کتو می‌تواند شما را افسرده کند؟گرچه تأثیر محیطی رژیم کتو به نحوه تنظیم آن بسیار بستگی دارد، اما پاسخ کوتاه به اکثر این سؤالات “نه” است.اما دقت کنید برنامه غذایی مربوط به این رژیم حتماً میبایست زیر نظر متخصص حاذق باشد تا خطرات احتمالی ناشی از آن به حداقل برسد.

این رژیم متناسب با بدن شماست و منحصربه‌فرد است، پس استفاده از توصیه دیگران و رژیمهای آنها عملی نادرست است و ممکن است عواقب جبرانناپذیری برای بدن شما داشته باشد.در این مطلب به سوال رژیم کتوژنیک چیست پاسخ دادیم. به عنوان سخن پایانی باید یاداور شد که این رژیم یک رژیم مناسب برای کاهش وزن است. اما باید توجه داشته باشید که برای مدت زمان طولانی قابل اجرا نیست. زیرا بدن ما برای عملکرد سالم به همه گروه های غذایی و مواد مغذی نیاز دارد. پس بهترین رژیم غذایی رژیمی است که تمام ویتامین ها و مواد مغذی مورد بدن را تامین کند.

جمع بندی رژيم کتوژنیک

جمع‌ بندی

در این مقاله به این مساله پرداختیم که رژیم کتو چیست و رژیم کتوژنیک را معرفی کردیم. به‌طور خلاصه این رژیم شامل غذاهای بدون کربوهیدرات یا کم کربوهیدرات، با پروتئین متوسط و چربی بالا میشود. هدف اصلی در این رژیم، قرار گرفتن بدن در وضعیت کتوز است.در این وضعیت بدن کربوهیدراتی دریافت نمیکند و انرژی به جای از سوخت کربوهیدرات، از طریق سوخت چربی تأمین میشود. این رژیم فواید بسیاری برای لاغری، کنترل دیابت نوع 2، صرع و … دارد.

اگرچه این رژیم فواید بسیاری دارد اما نکته بسیار مهم آن است که هرگونه تصمیمگیری درباره‌ی شروع، ادامه و پایان این رژیم می‌بایست زیر نظر متخصص تغذیه باشد. همچنین یادآوری میکنیم که افراد شیرده، افرادی که برای فشارخون بالا دارو مصرف می‌کنند و نیز افرادی که برای دیابت انسولین مصرف میکنند، از گرفتن این رژیم منع شده اند.

 

برخی از سوالات متداول:

فواید کتو چیست؟

فواید رژیم کتو مانند سایر رژیم‌های کم کربوهیدرات و چربی بالا است، اما قدرت آن از رژیم‌های کم کربوهیدرات عمومی بسیار بیشتر است. البته به علت مصرف چربی بالا ممکن است خطر عوارض جانبی را نیز کمی افزایش دهد ...

رژیم کتو چیست؟

رژیم کتو یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است. از بسیاری جهات به سایر رژیم‌های کم کربوهیدرات شبیه است. در این رژیم کربوهیدرات بسیار کمتری دریافت میکنید، مصرف پروتئین را در حد متوسط حفظ کرده و ممکن است مصرف چربی را افزایش دهید.

4 نظرات
  1. زیبا says

    من خودم رژیم کتوژنیک نگرفتم ولی یکی از همکارام گرفت و خیلی وزن کم کرد و لاغر شد .بخاطر همین خواستم بیشتر در موردش بدونم .
    ممنون از مطلب خوبتون

    1. شاینوفیت says

      بله رژیم کتوژنیک باعث کاهش وزن میشود همانطور که در مقاله توضیح داده شد .

  2. سمیرا says

    یک ماه هست که رژیم کتوژنیک دارم .
    4 کیلو وزن کم کردم و خیلی خوشحالم .
    با رژیم کتوژنیک از نوشته شما آشنا شدم .

    1. shinofit says

      موفق باشد .
      ممنون که ما را همراهی میکنید.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.