0 تا 100 لاغری سریع با رژیم پروتئین + آیا ورزش واجب است؟

رژیم پروتئین از دیگر رژیم لاغری سریع و کاهش اندام می باشد. همانطور که از اسم آن مشخص است، این رژیم سرشار از پروتئین می باشد و با قرار دادن منابع غذایی پروتئین دار در برنامه غذایی روزانه بر افزایش مصرف پروتئین روزانه تاکید دارد.از آنجایی که یکی از منابع پروتئین دار گوشت هست ، افرادی که تمایل بیشتری به مصرف گوشت دارند و یا به اصطلاح گوشت خوار هستند به سراغ چنین رژیم هایی می روند. عملکرد رژیم پروتئین در سرکوب احساس گرسنگی است.

این رژیم با ایجاد حس سیری از مصرف کالری بیشتر جلوگیری می کند، در نتیجه کالری دریافتی کاهش می یابد.این روند سبب تحریک چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن می شود.در این مطلب می خواهیم بیشتر با رژیم پروتئین، مزایا و معایب آن آشنا شویم. پس اگر شما هم دچار اضافه وزن هستید و به تناسب اندام خود اهمیت می دهید برای آگاهی بیشتر در مورد چند نمونه رژیم پروتئین با ما همراه باشید.

پروتئین

پروتئین از کلمه یونانی protos به معنی اولین گرفته شده. این نام گذاری نشان دهنده اهمیت پروتئین ها در وعده های غذایی است. پروتئین ها دارای کربن، هیدروژن، اکسیژن و حتی نیتروژن هستند.نیتروژن در متعادل سازی مقدار پروتئین موجود در بدن تاثیر دارد. پایدار بودن تعادل نیتروژن در بدن یعنی وقتیکه تولید و تخریب نیتروژن بدن در توازن هستند. منفی شدن این تعادل سبب افزایش تخریب پروتئین می شود.

در نتیجه این تعادل مثبت نیتروژن است که سبب ساخت عضله در بدن می شود. میزان پروتئین مورد نیاز افراد با هم فرق دارد.میزان پروتئین دریافتی با توجه به وزن بدن محاسبه می شود.و این میزان برای افراد عادی ۱ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن است. البته ناگفته نماند که مقدار پروتئین دریافتی برای ورزشکاران بیشتر از افراد عادی است. ورزشکاران باید به ازای هر کیلوگرم وزن روزانه ۱/۵ تا ۲ گرم پروتئین مصرف کنند.

این میزان تا ۲/۵ گرم هم قابل افزایش است. اگر با توجه به این اعداد روزانه پروتئین مورد نیاز بدن خود را دریافت کنید، مطمئن باشید که تعادل منفی نیتروژن در بدن شما رخ نمی دهد.باید یاداور شد که میزان‌ پروتئین دریافتی تنها ملاک نیست، از دیگر عوامل موثر کیفیت پروتئین است. کیفیت پروتئین به امینواسیدهای ضروری بستگی دارد. یک پروتئین کامل باید حاوی ۹ امینواسید مورد نیاز بدن باشد.

با توجه به این تعریف می توان گفت پروتئین هایی که کمتر از این میزان امینواسید دارند، پروتئین های ناقص محسوب می شوند. رژیم پروتئین از دیگر رژیم لاغری سریع و کاهش اندام می باشد.

  0 تا 100 لاغری سریع با رژیم پروتئین + آیا ورزش واجب است؟
چیست ؟ | اشنایی کامل با رژیم کتوژنیک”]

 

منابع رژیم پروتئین

منابع پروتئین

منابع غذایی حاوی پروتئین با توجه به کیفیت به ترتیب زیر دسته بندی می شوند.

  • تخم مرغ، شیر، فراورده های گوشتی
  • حبوبات، مغزها و غلات
  •  سبزی ها
  • میوه ها که در پایین ترین سطح قرار دارند.

تمامی پروتئین هایی که منبع حیوانی دارند نظیر لبنیات، گوشت تخم مرغ و… البته به جز ژلاتین از لحاظ کیفیت و تعداد امینواسیدهای مورد نیاز بدن کیفیت خوبی دارند. اما پروتئین های گیاهی دچار کمبود در تعداد امینواسیدها هستند.با توجه به این تعاریف باید گفت افراد گیاهخواری که از هیچ فراورده حیوانی استفاده نمی کنند و رژیم سبزیجات دارند، باید با استفاده از وعده های غذایی جایگزین امینواسیدهای مورد نیاز بدن خود را تامین کنند.

بهترین حالتی که در آن همه امینواسیدهای مورد نیاز بدن تامین می شود، مصرف مقدار کمی از منابع غذایی حیوانی به همراه مقدار زیادی منابع غذایی گیاهی است.مصرف میزان مورد نیاز پروتئین برای همه افراد لازم و ضروری است.امینو اسیدهای ضروری به دسته ای از امینواسیدها گفته می شود که بدن قادر به تولید آنها نیست پس باید از طریق مصرف منابع غذایی حاوی این نوع امینواسیدها نیاز بدن را تامین کرد.

از جمله امینواسیدهای ضروری می توان به لوسین، ایزولوسین، والین، فنیل الانین، ترئونین، متیونین، تریپتوفان و لیزین اشاره کرد. امینواسیدهای غیر ضروری امیتواسیدهایی هستند که بدن با استفاده از سایر اسیدهای امینه ضروری قادر به تولید آنها است. آیا میخواهید با هیپنوتراپی لاغری آشنا شوید؟به مقاله هیپنوتراپی لاغری چیست مراجعه نمایید.

  لاغری با ویتامین ای | قرص ویتامین e برای چربی سوزی

نکاتی در مورد رژیم پروتئین

 

نکاتی دیگر در مورد پروتئین ها

  •  یکی دیگر از نکات اصلی در مورد مصرف پروتئین زمان مصرف آن است. بعد از انجام تمرین های ورزشی تخریب بافت عضله ها افزایش می یابد. اگر بعد از تمرین میزان کافی پروتئین دریافت نشود، بافت عضلانی که با تمرین تخریب شده است دوباره جایگزین نمی شوند. بنابراین بعد از تمرین مصرف پروتئین و رعایت رژیم ولومتریک ضروری است.
  •  از دلایلی که سبب می شوند افراد به کمبود پروتئین دچار شوند می توان به این موارد اشاره کرد. دفع زیاد پروتئین به دلیل مشکلات کلیوی، عدم دریافت پروتئین کافی و کاتابولیسم پروتئین به دلیل عفونت و یا سوختگی.
  •  هر ماده مغذی باید به میزان مورد نیاز مصرف شود. کاهش و یا افزایش مصرف هر ماده ای مشکلاتی را در پی دارد. از جمله مشکلاتی که در پی افزایش مصرف پروتئین به وجود می اید می توان به چاقی، افزایش خطر بروز مشکلات قلبی، رسوب اسیداوریک در مفاصل و خون ، محدود شدن مصرف کربوهیدرات ها و افزایش کار کلیه ها اشاره کرد.

رژیم پروتئین برای لاغری

یک برنامه غذایی سرشار از پروتئین می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام دارد‌. زیرا مصرف پروتئین با تاثیر در هورمون گرسنگی سبب افزایش حس سیری می شود.در نتیجه حس سیری، فرد کمتر غذا می خورد پس کالری کمتری وارد بدنش می شود. در این حالت که بدن با کاهش کالری برای انجام سوخت و ساز مواجه می شود، برای تامین کالری مورد نیاز شروع به چربی سوزی می کند.

افزایش چربی سوزی هم سبب کاهش وزن می شود. در این بین پیدا کردن بهترین پروتئین برای لاغری مورد توجه قرار می گیرد.اما پیدا کردن بهترین پروتئین برای لاغری و یا بهترین نمونه رژیم پروتئین کار سختی است.اما در ادامه به بررسی چند نوع پروتئین و تاثیر آنها در لاغری می پردازیم. در رژیم پروتئین علاوه بر وجود منابع غذایی سرشار از پروتئین با کیفیت مقداری کربوهیدرات و چربی هم وجود دارد.

البته قبل از شروع رژیم پروتئین باید هدف خود از این رژیم را مشخص کنید. اگر هدف شما کاهش وزن است باید توجه داشته باشید که رژیم پروتئین در کنار ورزش موثر است. پس برای کاهش وزن باید در کنار افزایش مصرف پروتئین، فعالیت ورزشی خود را نیز افزایش دهید زیرا پروتئین اضافی اگر سوخته نشود برای بدن مضر هست.

اساس کار رژیم پروتئین بر این پایه است که به بدنتان پروتئین می دهد تا بدن از ان بجای کربوهیدرات ها برای تامین انرژی مورد نیاز سوخت و ساز استفاده کند. از طرفی این رژیم غذایی به رشد و ریکاوری عضلات کمک می کند. پروتئین بسیار سیر کننده است،با ایجاد حس سیری از دریافت کالری اضافه جلوگیری می کند.

 

عوارض ویتامین سی چیست؟ تمام عوارض مصرف این ویتامین را در مقاله ی دیگری از شاینوفیت بخوانید.

 رژیم پروتئین برای لاغری

مزایا رژیم پروتئین

  •  همانطور که دربالا اشاره شد یکی از مزایا اصلی رژیم پروتئین این است که، تاثیر زیادی در افزایش چربی سوزی و کم شدن وزن دارد. این رژیم سرشار از پروتئین است. پروتئین با تاثیر در هورمون های گرسنگی سبب ایجاد حس سیری می شود. به بیا ساده تر اگر شما یک وعده غذایی سرشار از پروتئین را مصرف کنید برای مدت طولانی تری احساس سیری دارید. این فرایند سبب جلوگیری از مصرف میان وعده های پرکالری به خصوص میان وعده های نیمه شب می شود. و کاهش کالری دریافتی برابر است با افزایش چربی سوزی و کاهش وزن.
  • از دیگر فواید رژیم پروتئین می توان به افزایش چربی سوزی اشاره کرد. افزایش مصرف روزانه پروتئین می تواند تاثیرات گرمایی داشته باشد. یعنی افزایش مصرف روزانه این ماده مغذی می تواند ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز بسوزاند.
  • تغییر دادن هورمون ها از دیگر تاثیرات این رژیم است. تحقیقات نشان می دهد مصرف زیاد پروتئین سبب کاهش سطح هورمون گرلین می شود. هورمون گرلین همان هورمونی است که سبب ایجاد حس گرسنگی می شود. کاهش سطح این هورمون سبب کاهش حس گرسنگی می شود. از طرفی مصرف پروتئین می تواند هورمون های کاهش دهنده اشتها را افزایش دهد.

 مزایا رژیم پروتئین

عوارض رژیم پروتئین

رژیم پروتئین هم مانند سایر رژیم ها علاوه بر فواید، معایبی هم دارد. در این بخش می خواهیم با عوارض رژیم پروتئین بیشتر آشنا شویم. پس برای اگاهی بیشتر در مورد عوارض رژیم پروتئین با ما همراه باشید.

  • کاهش دریافت مواد مغذی

پیروی از رژیم پروتئین به سبب محدودیت هایی که دارد سبب کاهش دریافت مواد مغذی نظیر ویتامین B می شود. علاوه بر این در این رژیم مصرف گوشت پروتئین زیاد سبب ایجاد حس سیری می شود. در نتیجه میزان مصرف نان و غلات که منبع اصلی کربوهیدرات ها هستند، نیز کاهش می یابد.

  • افزایش احتمال گرفتگی عروق

یکی دیگر از عوارض رژیم پروتئین که در پی افزایش مصرف گوشت قرمز به وجود می آید افزایش احتمال گرفتگی عروق است. زیرا گوشت قرمز سرشار از اسیدهای امینه ای هست که سبب گرفتگی عروق می شوند. اسیدهای امینه گوگردی که می توانند در عروق رسوب کنند.

  لاغری با ویتامین دی | تاثیر ویتامین دی و لاغری
  • افزایش فشار بر کلیه و کبد

افزایش مصرف پروتئین سبب افزایش فشار بر کلیه و کبد می شود. به طور کلی هر ماده ای که جذب بدن شود اول به کبد می رود تا تغییرات لازم روی آنها صورت گیرد. پس از ان مواد دفعی از طریق خون به کلیه ها می روند.کلیه هم همانند فیلتر برای بدن عمل می کند. موادی کی از طریق خون وارد کلیه می شوند، ابتدا بررسی و اگر ماده مفیدی نداشتند دفع می شوند. این روند برای همه مواد از جمله پروتئین ها و امینواسیدها وجود دارد.

افزایش مصرف پروتئین سبب افزایش کار کبد و کلیه می شود. این افزایش کار در دراز مدت می تواند به این دو عضو اسیب وارد کند.

 

عوارض رژیم پروتئینی

 

برای جلوگیری از عوارض رژیم پروتئین میتوان گفت در مرحله اول باید قبل از شروع این رژیم حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. و بعد از آن برای دریافت پروتئین از سایر منابع غذایی پروتئین دار استفاده کنید. زیرا با افزایش مصرف گوشت قرمز اسیدهای امینه مضر دریافتی نیز افزایش می یابند و همچنین اگر برای لاغری این رژیم را دریافت می کنید برنامه رژیم پروتئین برای کاهش وزن مناسبی باشد.برای جمع بندی می توان گفت رژیم پروتئین هم یک از رژیم های لاغری و کاهش وزن است.

تاکید اصلی آن بر افزایش مصرف روزانه پروتئین می باشد. البته تحقیقات نشان دهنده موثر بودن این رژیم برای کاهش وزن است.میزان مصرف روزانه پروتئین برای هر فرد فرق دارد و با توجه به وزن بدن مشخص می شود. این رژیم هم علاوه بر فوایدش عوارضی هم دارد که برای در امان ماندن از عوارض رژیم پروتئین بهتر است قبل از شروع با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

برخی سوالات متداول:

رژیم پروتئین چیست؟

یک برنامه غذایی سرشار از پروتئین می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام دارد‌. زیرا مصرف پروتئین با تاثیر در هورمون گرسنگی سبب افزایش حس سیری می شود.

مزایا رژیم پروتئین چیست؟

همانطور که دربالا اشاره شد یکی از مزایا اصلی رژیم پروتئین این است که، تاثیر زیادی در افزایش چربی سوزی و کم شدن وزن دارد. این رژیم سرشار از پروتئین است. پروتئین با تاثیر در هورمون های گرسنگی سبب ایجاد حس سیری می شود.

4 نظرات
  1. خاطره says

    من بعد از گرفتن رژیم پروتئین کلیم به مشکل خورد لطفا با نظر پزشک رژیم بگیرید دوستان.

    1. shinofit says

      بله بهتر هست که تمام رژیم ها تحت نظر پزشک باشند.
      موفق باشید.

  2. مرضیه says

    رژیم پروتئین رو من امتحان کردم .باهاش تونستم 5 کیلو کم کنم و خیلی خوشحالم.

    1. shinofit says

      ممنون از اینکه ما رو همراهی میکنید.
      موفق باشید

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.