رژیم فیبر یا F factor چیست ؟ آیا در لاغری تاثیر گذار است؟

رژیم فیبر یکی دیگر از انواع رژیم لاغری می باشد، که توسط تانیا زاکربروت طراحی شده. همانطور که از اسم آن مشخص است این رژیم غذایی سرشار از فیبر می باشد. افزایش فیبر در رژیم غذایی به کاهش وزن کمک زیادی می کند.نکته مثبتی که در مورد رژیم فیبر وجود دارد این است که، در این رژیم خبری از سخت گیری های بی دلیل و غذاهای عجیب و غریب نیست. این رژیم شامل وعده های غذایی مفید است.

برنامه غذایی این رژیم مطابق با نیازهای بدن هر شخص تنظیم می شود. هدف اصلی رژیم فیبر بالا بردن میزان فیبر دریافتی بدن است. و از این طریق به کاهش وزن منجر می شود.البته این رژیم هم همانند سایر رژیم های غذایی جدا از طرفدارانش، منتقدانی هم دارد. در ادامه بیشتر با رژیم فیبر، مزایا و معایب آن آشنا می شویم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت می دهید تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

رژیم فیبر چیست

فیبر چیست؟

رژیم فیبر یکی دیگر از رژیم لاغری می باشد که فیبر یک نوع کربوهیدرات است. فیبر در رژیم سبزیجات و غلات به میزان زیادی وجود دارد. لازم به ذکر است که بدن نمی تواند همه فیبر دریافتی را به آسانی هضم کند. البته با وجود اینکه هضم فیبر کار آسانی نیست، اما باز هم تاثیرات مهمی در سلامت بدن دارد.به طور کلی دو نوع فیبر داریم. فیبر محلول و فیبر غیر محلول. فیبر محلول که قابلیت حل شدن در آب را دارد. و درون معده به شکل ماده ای ژله ای در می آید. که این ماده ژله ای به حرکات منظم روده کمک می کند.

اما فیبر غیرمحلول همانطور که از اسمش پیداست، قابلیت حل شدن را ندارد و هضم‌ نشده از دستگاه گوارش خارج می شود. منابع غذایی حاوی فیبر معمولا هر دو نوع فیبر را دارند. پس نیاز به وسواس برای انتخاب منابع غذایی دارای فیبر محلول نیست.مصرف زیاد فیبر خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع دو را کاهش می دهد. فیبر غیر محلول هم که هضم نشده دفع می شود، سبب افزایش حجم مدفوع می شود و در نتیجه به درمان یبوست کمک می کند.

علاوه بر این فیبرهای محلول در روده به کلسترول ها می چسبند و از جذب آنها جلوگیری می کنند. و با کاهش سرعت جذب کربوهیدرات ها سبب کنترل سطح قند خون می شوند.از آنجایی که فیبرها نسبت به حجمشان کالری کمتری دارند، سبب کاهش وزن هم می شوند. برای اینکه سالم بمانید بهتر است با توجه به شرایط بدنی خود فیبر مورد نیاز خود را از طریق منابع غذایی و یا مکمل ها دریافت کنید.

برای آشنایی با انواع رژیم های لاغری ، میتوانید به مقاله رژیم سیب زمینی  مراجعه نمایید.

منابع غذایی رژیم فیبر

  رژیم آب چیست + معایب و مزایا رژیم آب درمانی

منابع غذایی فیبر

  • میوه هایی نظیر تمشک، توت فرنگی، پرتقال، گلابی، زغال اخته.
  •  حبوباتی نظیر لوبیا چشم بلبلی، لوبیا چیتی، عدس، لوبیا قرمز، نخود فرنگی.
  •  غلاتی نظیر جو و گندم
  •  سبزیجاتی نظیر کدو، بروکلی، اسفناج، لوبیا سبز، کلم، هویج.

با مصرف روزانه این مواد غذایی می توانید نیاز بدن خود را به فیبر تامین کنید. و از این طریق به سلامت بدن و دستگاه گوارش خود کمک کنید.

برای آشنایی با انواع رژیم های لاغری ، میتوانید به مقاله  رژیم سبزیجات مراجعه نمایید.

رژیم فیبر

رژیم فیبر یک رژیم غذایی لاغری است که بر افزایش مصرف روزانه فیبر تاکید دارد. به طوریکه حجم‌ زیادی از برنامه غذایی فرد را با فیبر پر می کند. مصرف فیبر سبب کنترل سطح قند و کلسترول می شود، این اثرات کاهش وزن را به دنبال دارند.علاوه بر این مصرف فیبر سبب القا حس سیری به فرد می شود. یعنی با مصرف فیبر که کالری کمتری است حس گرسنگی به شما دست نمی دهد. از طرفی فیبر نسبت به حجمش کالری کمتری دارد.

پس با دریافت کالری کمتر بدن برای تامین انرژی مورد نیاز برای سوخت و ساز شروع به چربی سوزی برای آزاد سازی انرژی می کند. این روند سبب افزایش چربی سوزی و درنتیجه کاهش وزن می شود.رژیم فیبر معمولا شامل سه وعده غذایی و یک میان وعده است. که در این وعده ها باید پروتئین بدون چربی و کربوهیدرات از جمله در رژیم سیب زمینی ۷ روزه مصرف شود. ناگفته نماند که رژیم فیبر یک رژیم سخت گیرانه نیست و در آن گاهی اجازه مصرف غذاها و نوشیدنی های دیگر هم وجود دارد.

به طور کلی هدف این رژیم کم کردن کلی مصرف کربوهیدرات ها است. در این رژیم برخلاف بسیاری از رژیم های لاغری میزان کالری دریافتی حساب نمی شود. اما به میزان مصرف کربوهیدرات ها باید توجه شود.هر واحد کربوهیدرات ۴ کالری دارد، پس کم کردن مصرف کربوهیدرات ها سبب کاهش کالری دریافتی می شود. میزان مصرف روزانه فیبر در این رژیم چیزی در حدود ۳۵ گرم برای هر روز است.

برای آشنایی با انواع رژیم های لاغری ، میتوانید به مقاله  رژیم آب  مراجعه نمایید.

تاثیرگذاری رژیم فیبر

  رژیم ماست + کاهش وزن سریع و تضمینی | ماست و شوید برای لاغری!

تاثیرگذاری رژیم فیبر

امروزه اهمیت تناسب اندام سبب به وجود آمدن رژیم های لاغری زیادی شده است. که خیلی از این رژیم ها غیر اصولی هستند و نتایج مورد نظر را به دنبال ندارند. در انتخاب رژیم لاغری باید با یک پزشک متخصص مشورت کرد تا با توجه به شرایط بدنی رژیم مناسب را پیشنهاد دهد.اما در این میان باید گفت رژیم فیبر یک رژیم مفید است. زیرا هدف آن افزایش مصرف مواد غذایی مفید و غیر فراوری شده است.

وجود منابع غذایی مفید در این رژیم علاوه بر کمک به کاهش وزن سبب بهبود وضعیت سلامت و تندرستی بدن می شود. یکی از خوبی هایی که رژیم فیبر دارد تنوع آن است. زیرا منابع غذایی حاوی فیبر تنوع زیادی دارند.در پایان باید گفت رژیم فیبر یکی از رژیم های موثر در زمینه لاغری و کاهش وزن است. همانطور که از اسم آن مشخص است یک رژیم غذایی سرشار از فیبر می باشد.

تاکید این رژیم بر افزایش مصرف روزانه مواد غذایی حاوی فیبر است. افزایش مصرف فیبر سبب ایجاد حس سیری می شود. علاوه بر این مصرف حجم زیادی فیبر کالری کمی را وارد بدن می کند که این خود سبب چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن می شود.

 

برخی از سوالات متداول :

فیبر چیست؟

فیبر یک نوع کربوهیدرات است. فیبر در رژیم سبزیجات و غلات به میزان زیادی وجود دارد. لازم به ذکر است که بدن نمی تواند همه فیبر دریافتی را به آسانی هضم کند. البته با وجود اینکه هضم فیبر کار آسانی نیست، اما باز هم تاثیرات مهمی در سلامت بدن دارد.

منابع غذایی فیبر چیست؟

میوه هایی نظیر تمشک، توت فرنگی، پرتقال، گلابی، زغال اخته. حبوباتی نظیر لوبیا چشم بلبلی، لوبیا چیتی، عدس، لوبیا قرمز، نخود فرنگی. و....

4 نظرات
  1. علی says

    من اسمش رو رژیم فیبر نمیذارم ولی خودم همیشه تو برنامه غذاییم از فیبر زیاد استفاده میکنم .یجور عادت غذایی شده برام.

    1. shinofit says

      مصرف فیبر برای سلامتی کاملا مفید هست .
      موفق باشید.

  2. شیوا says

    من باید هر روز چقدر فیبر خوراکی مصرف کنم برای هر آدمی متفاوته؟

    1. shinofit says

      به سن و سال و جنسیت شما بستگی دارد. به عنوان مثال، در ازای دریافت هر ۱۰۰۰ کالری بهتر است ۱۴ گرم فیبر بخورید.
      مردان زیر ۵۱ سال ، روزانه ۳۸ گرم‌ فیبر دریافت کنند.
      زنان زیر ۵۱ سال، روزانه ۲۵ گرم در روز دریافت کنند.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.