رژیم آب چیست + معایب و مزایا رژیم آب درمانی

رژیم آب چیست؟ رژیم‌ آب، یک رژیم غذایی است که علاوه بر کاهش وزن از آن به عنوان یک رژیم پاک کننده نیز یاد می شود. امروزه افزایش آمار چاقی سبب شده تا رژیم های لاغری زیادی به وجود بیاید. در این میان رژیم های تک بعدی نظیر رژیم لاغری آب خواهان زیادی دارد. به طور کلی انتخاب یک رژیم غذایی مناسب با شرایط زندگی و بدنی هر فرد سبب بهبود سبک زندگی و رسیدن به تناسب اندام می شود.

 در این مقاله می خواهیم به توضیح رژیم آب، عوارض و فواید این رژیم لاغری بپردازیم. پس اگر شما هم جز ان دسته از افراد هستید که برای کاهش وزن به سراغ رژیم های تک بعدی نظیر رژیم آب می روید، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

رژیم آب چیست ؟

بی شک بیشتر افرادی که دچار مشکل اضافه وزن هستند، به دنبال روشی برای کاهش وزن در کوتاه ترین زمان ممکن می باشند . رژیم آب چیست؟ از رژیم آب به عنوان یکی از سالم ترین و بهترین بهترین رژیم لاغری نیز یاد می شود، از جمله رژیم های غذایی هست که در کوتاه مدت سبب کاهش وزن می شود. البته در مورد آن ضد و نقیض هایی هم وجود دارد. به طور کلی همانطور که از اسم این رژیم مشخص است، رژیمی بر پایه آب می باشد. در این رژیم لاغری آب تنها ماده ای است که در شبانه روز مجاز به استفاده از آن هستید.

 

رژیم آب چیست

 

نکته قابل توجهی که در مورد این رژیم و  انواع رژیم غذایی وجود دارد این است که، در این رژیم نیاز به مصاحبه میزان کالری دریافتی نیست، زیرا کالری دریافتی روزانه در این رژیم صفر است. مدت زمان توصیه شده برای این رژیم آب درمانی ۳ روز است. و با توجه به تک بعدی بودن رژیم برای بیشتر کردن زمان آن توصیه می شود با پزشک متخصص مشورت کنید.

رژیم آب درمانی سه روزه:

رژیم آب درمانی سه روزه یکی از آن  رژیم‌هایی است کهامکان دارد شما  برای لاغری و کاهش وزن سریع بخواهید از آن استفاده کنید.  افراد زیادی از این نوع رژیم‌های دوره‌ای برای کاهش وزن استفاده کرده و می‌کنند، اما این رژیم عوارضیخاص خودش را دارد که هر کسی مجار به استفاده از آنها  نیست و باید قبل از شروع رژیم در باره آن بیشتر بداند. با ما همراه باشید تا با فواید و مضرات این رژیم آب درمانی سه روزه  آشنا شوید.

رژیم آب درمانی سه روزه یک رژیم کوتاه مدت است که در آن فقط از آب استفاده می‌شود. در حالیکه استفاده از غذاها در طول روز به شدت توصیه می‌شود، مصرف آب به تنهایی ایجاد خطراتی به همراه دارد. طبق تحقیقاتی که انجام شده ، مشخص شده است که این نوع رژیم آب تراپی باعث افزایش فشارخون، سندروم متابولیک، آرتروز و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.بهتر است که قبل از گرفتن این نوع از رژیم ها با دکتر خود هماهنگی های لازم را انجام دهید . رژیم آب درمانی ۳ روز راحت ترین نوع این رژیم است.

البته بهتر است پیش از گرفتن این رژیم بهترین دکتر تغذیه در تهران یا هر شهری که در آن قرار دارید را انتخاب کنید و سپس برای دریافت برنامه ی رژیمی مناسب اقدام کنید.

رژیم آب درمانی چهل روزه:

اگر می خداهید لاغری سریع با رژیم آب را تجربه کنید، پیشنهاد ما به شما رژیم آب درمانی چهل روزه، می باشد. این رژیم یکی از انواع رژیم آب است که در این قسمت از مقاله می خواهیم به توضیح بیشتر در مورد آن بپردازیم. همانطور که می دانید رژیم آب درمانی چهل روزه فواید زیادی برای سلامت و دفع سموم بدن دارد. البته قبل از شروع رژیم آب درمانی باید با رعایت یک سری نکات بدن را برای شروع رژیم آماده کرد.

نخست اینکه سه روز قبل از شروع رژیم آب باید قبل از خواب و قبل از خوردن صبحانه دو قاشق غذا خوری خاکشیر را به همراه یک قاشق مربا خوری عسل و ۵ قاشق عرق سه دانه را درون یک لیوان آب گرم بریزید و ترکیب به دست آمده را بنوشید.در روز سوم که روز قبل از شروع رژیم است ناهار و شام سوپ بدون نان بخورید. و برای جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر پیچ خوردگی روده، قبل از خواب یک شیشه معمولی روغن کرچک خوراکی بخورید و یا به جای آن دم کرده سنا، عناب و گلسرخ را بنوشید.

با اینکار روده شما کاملا پاک می شود و در طول رژیم آب احتمال بروز مشکلات گوارشی به حداقل می رسد.رژیم چهل روزه آب از جمله رژیم های سخت گیرانه لاغری محسوب می شود و در این رژیم شما به مدت چهل روز فقط مجاز به نوشیدن آب و چای هستید. در این مدت بدن انسان به بررسی خود می پردازد و آنچه که برایش سودمند می باشد حفظ، و دیگر مواد را دفع می کند. به همین سبب می باشد که رژیم آب نقش زیادی در دفع سموم بدن دارد.

ایا میخواهیدباخواص طبیعی عسل آشنا شوید مقاله خواص عسل برای زنان را مطالعه نمایید.

رژیم آب درمانی چهل روزه

  رژیم سوپ خوری | 5 نوع رژیم سوپ + دستور پخت

رژیم آب درمانی ۷ روزه:

یکی دیگر از انواع رژیم آب، رژیم آب درمانی ۷ روزه می باشد. در رژیم آب درمانی ۷ روزه هم همانند دیگر انواع رژیم آب فرد مجاز به مصرف هیچ ماده غذایی جز آب نمی باشد. لازم به ذکر است قبل از شروع رژیم آب باید شرایط بدنیتان را چک کنید. اگر بدن شما سالم و تندرست است، چند روز غذا نخوردن نه تنها ضرری برای شما ندارد بلکه همانطور که گفته شد فواید زیادی را برای سلامت فرد در پی دارد. لاغری سریع با رژیم آب یک امر ممکن می باشد زیرا اب یک ضد اشتهای طبیعی می باشد.

ممکن است برای شما هم پیش آماده باشد که احساس گرسنگی شدید داشته باشید و بعد از نوشیدن آب زیاد دیگر تمایلی به غذا خوردن نداشته اید. این امر به این علت است که آب سبب پر شدن معده می شود. وقتی هم که معده پر است با ارسال پیامی به مغز اعلام سیری می کند در نتیجه فرد دیگر تمایلی به خوردن غذا ندارد. به طور کلی نوشیدن یک لیوان آب قبل از غذا خوردن از پرخوری جلوگیری می کند.

لازم به ذکر است که میزان آب مورد نیاز هر فرد با فرد دیگر متفاوت می باشد و عوامل مختلفی نظیر میزان فعالیت بدنی، آب و هوا، میزان تعرق و….. در این امر موثر هستند.

 

رژیم آب و لاغری

نکاتی که در رژیم آب باید رعایت شود

 رژیم آب چیست ؟ آیا گرفتن این رژیم کار درستی است؟ رژیم آب یا همان دستور رژیم آب درمانی برای لاغری سریع، یک رژیم غذایی است که در آن فرد باید برای مدت مشخصی روزانه میزان معینی آب مصرف کند. باید یاداور شد که قبل از شروع رژیم آب همانند سایر رژیم های غذایی باید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. اما در خصوص رژیم آب نکات کلی وجود دارد، که در ادامه به بیان این نکات می پردازیم.

  • اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید، این رژیم غذایی را شروع نکنید. زیرا برخی بیماری ها با این رژیم غذایی می توانند تشدید شوند. و به فرد آسیب وارد کنند. از جمله این بیماری ها می توان به بیماری هایی نظیر اختلال تیروئیدی، ایدز، سرطان، نقص آنزیمی و… اشاره کرد.
  • رژیم آب از جمله رژیم هایی هست که فرد نباید آن را به مدت زیادی ادامه دهد. از انجایی که یک رژیم تک بعدی است و در ان همه مواد مغذی مورد نیاز بدن تامین نمی شود. ادامه دادن آن به مدت طولانی بدن را با کمبود مواد مغذی رو به رو می کند. آثار این کمبودها به صورت خستگی، ضعف و بیماری خود را نشان می دهد. بهترین زمان برای انجام رژیم آب درمانی ۳ روز ( رژیم آب درمانی سه روزه ) می باشد. تحقیقات نشان داده که رژیم سه روزه آب اثرات پاک کنندگی زیادی دارد. اگر تمایل به ادامه دادن این رژیم بیش از سه روز دارید حتما باید با مشورت یک پزشک متخصص اینکار را انجام دهید.
  • نکته دیگری که در مورد رژیم سه روزه آب وجود دارد این است که، برای شروع آن، زمانی را انتخاب کنید که هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ ذهنی آمادگی داشته باشید. بهتر است در این زمان دچار استرس نشوید.
  • قبل از شروع رژیم سه روزه آب حتما بدن خود را آماده کنید. هیچگاه به یکباره این رژیم را شروع نکنید. برای آماده کردن بدن بهتر است از ۲ یا ۳ روز قبل از شروع رژیم مصرف قند و کافئین خود را کم کنید. به جای آن میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. رژیم های غذایی زیادی نظیر رژیم آب و رژیم ماست سبب کاهش وزن می شوند. اما در این بین یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که، در رژیم های تک بعدی به دلیل تامین نشدن همه مواد ضروری مورد نیاز بدن، بدن با کمبود مواد مغذی مواجه می شود. ممکن است پس از پایان دوره رژیم غذایی وزن دوباره افزایش یابد.

 

نکات مهم در رژیم آب

 

  رژیم سیب زمینی پخته | بهترین روش برای کاهش وزن و لاغری طبیعی

آب درمانی در طب سنتی

تحقیقات انجام شده در زمینه رژیم آب گواه بر اهمیت رژیم آب درمانی در طب سنتی است. در ادامه مقاله بیشتر با رژیم آب درمانی در طب سنتی آشنا می شویم، پس با ما همراه باشید.

  • از دید طب سنتی تا تشنگی غالب نشده نباید آب نوشیده شود.
  • رژیم غیراصولی آب درمانی به سلامت بدن آسیب وارد می کند.
  • قبل از نوشیدن آب نام خدا را بیاورید.( امروزه دانشمندان اثر کلمات بر خوراکی ها را اثبات کرده اند)
  • ناشتا آب سرد نوشید زیرا آب ماده غذایی ندارد، پس معده آن را نگه نمی دارد و مستقیم به اعضا میفرستد. رسیدن آب سرد به قلب سبب سکته، در مغز سبب سستی اعضا و در دستگاه صوتی و تنفسی سبب اختلال عملکردشان می شود.
  • آب جوشیده بهترین نوع آب است. آب نجوشیده سنگین است و سبب بیماری می شود.
  • در بعضی موارد نوشیدن آب ضررآور است، نظیر بعد از ورزش و فعالیت سنگین، بعد از حمام و سونا همچنین بعد از میوه و غذاهای چرب، شور و ترش نباید آب بنوشید.
  • در هنگام نوشیدن آب باید آب را مکید. بلعیدن آب سبب مشکلات کبدی می شود.

 

فواید رژیم آب

فواید رژیم آب

در ادامه می خواهیم با فواید رژیم آب بیشتر آشنا شویم.

  • تقویت اتوفاژی: اتوفاژی فرایندی است که طی آن بخش های پیر و فرسوده سلول ها بازیافت می شوند. که این کار به تقویت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر عوامل بیماری زا کمک می کند. علاوه بر همه اینها از انباشته شدن قسمت های اسیب دیده سلول ها جلوگیری میکند، که این انباشته شدن علت اصلی سرطانها می باشد. رژیم آب این فرایند مفید را تقویت می کند.
  •  رژیم آب از جمله عوامل موثر در کاهش فشار خون است.
  • از دیگر فواید رژیم آب می توان به این موضوع اشاره کرد که حساسیت به انسولین و لپتین را بهبود می بخشد. انسولین سبب می شود تا بدن مواد مغذی بیشتری را دریافت و ذخیره کند. از طرفی لپتین هم سیب ایجاد حس سیری می شود. تقویت انسولین یعنی کاهش قند خون و برای لپتین به معنای ایجاد حس سیری و به دنبال ان جلوگیری از چاق شدن است.
  • شواهد نشان می دهد علاوه بر همه این فواید رژیم آب سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان، دیابت و … می شود.

 

معایب رژیم آب

معایب رژیم آب

همانطور که می دانید رژیم آب یک رژیم تک بعدی است و همانند سایر رژیم های تک بعدی فواید و معایبی دارد. همانطور که فواید رژیم آب را گفتیم، در ادامه می خواهیم با معایب رژیم آب بیشتر آشنا شویم.

در سال های اخیر پزشکان بر این عقیده بوده اند که خوردن 8 لیوان آب در طول روز به سلامت بدن کمک می کند، تا این جا که حتی همسر یکی از رئیس جمهورهای ایالات آمریکا کمپینی با این موضوع راه انداخت. ولی یک پرفسور از دانشگاه ایندیانا گفت که هیچ دلیل علمی وجود ندارد که ثابت کند که زیاد خوردن آب به سلامت بدن کمک خواهد کرد. البته که خوردن آب باعث کاهش وزن و لاغری می شود ولی در صورتی که کالری کمتری به بدن برسانید ، تاثیر خواهد داشت.

  •  افرادی که رژیم آب را انجام داده اند ممکن است در هر روز چیزی در حدود یک کیلوگرم کاهش وزن را تجربه کرده باشند،اما نکته منفی که در این باره وجود دارد این است که، این میزان کاهش وزن می تواند از کاهش حجم عضلات باشد. در صورتیکه هدف از رژیم گرفتن کاهش چربی های زائد هست نه حجم عضلات!
  • از دیگر معایب رژیم آب می توان به کاهش فشار خون اشاره کرد. کاهش فشار خون در بین افرادی که رژیم آب می گیرند یک امر رایج است. مثلا هنگامی که از جای خود بلند می شوید ممکن است احساس سرگیجه داشته باشید و یا حتی غش کنید. اگر دچار چنین علایمی بودید از انجام کارهایی که نیاز به تمرکز دارد نظیر رانندگی خودداری کنید.

 

 

رژیم آب یک رژیم تک بعدی کاهش وزن است. برای انجام این رژیم فرد فقط مجاز به نوشیدن آب است. رژیم هایی نظیر رژیم آب به دلیل اینکه نمی توانند همه نیازهای بدن را تامین کنند، نباید به مدت زیادی ادامه داده شوند.

ادامه دادن این رژیم بدن را با کمبود مواد مغذی روبه رو می کند که اثار آن به صورت ضعف و بیماری بروز می کند. بهترین زمان برای انجام این رژیم سه روز است. قبل از شروع این رژیم بدانید که رژیم آب چیست ؟ بعد تصمیم به انجام رژیم بگیرید. برای لاغری با این رژیم  مانند سایر رژیم های غذایی باید با پزشک متخصص مشورت شود.

 

برخی از سوالات رایج:

رژیم آب درمانی در طب سنتی چگونه است ؟

رژیم غیراصولی آب درمانی به سلامت بدن آسیب وارد می کند. قبل از نوشیدن آب نام خدا را بیاورید.( امروزه دانشمندان اثر کلمات بر خوراکی ها را اثبات کرده اند) ناشتا آب سرد نوشید زیرا آب ماده غذایی ندارد، پس معده آن را نگه نمی دارد و مستقیم به اعضا میفرستد.

رژیم آب درمانی سه روزه چجوری است؟

بهترین زمان برای انجام رژیم آب مدت زمان ۳ روز می باشد. تحقیقات نشان داده که رژیم سه روزه آب اثرات پاک کنندگی زیادی دارد. اگر تمایل به ادامه دادن این رژیم بیش از سه روز دارید حتما باید با مشورت یک پزشک متخصص اینکار را انجام دهید.

 

8 نظرات
  1. سهیل says

    رژیم آب درمانی چهل روزه خیلی سخته
    کسی این رژیم رو گرفته؟

    1. شاینوفیت says

      سلام در مقاله راجب این موضوع توضیح داده شده .

  2. شبنم says

    کسانی که رژیم اب گرفتن میشه اگه کسی این رژیم رو گرفته توضیح بده از سختی و آسونیش؟

    1. شاینوفیت says

      مقاله راجب رژیم آب توضیح داده . ولی اگه تجربه میخواید دوستان باید پاسخ بدن

  3. azam says

    رژیم آب درمانی در طب سنتی تصیه شده؟

    1. shinofit says

      از دید طب سنتی تا تشنگی غالب نشده نباید آب نوشیده شود.

  4. صادق says

    سلام
    من یک بار ۸ روزه آب درمانی کردم و یک بار ۱۴ روزه هردوبار خیلی سود مند بود

    1. shinofit says

      بابت تلاشتون بهتون تبریک میگیم و ممنو که این تجربه موفق رو با ما به شتراک گذاشتی

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.