رژیم سیب زمینی پخته | بهترین روش برای کاهش وزن و لاغری طبیعی

رژیم سیب زمینی از جمله رژیم های غذایی پر طرفدار در زمینه لاغری و کاهش وزن است. چاقی و اضافه وزن از جمله مشکلاتی هستند که امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی و کم تحرکی افراد زیادی را درگیر کرده است.از همین رو افراد زیادی به دنبال راهی برای سریع ترین روش برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستند. اگر شما هم جز این افراد هستید، مطمئنن در بین روشهای لاغری نام رژیم سیب زمینی را شنیده اید.
همانطور که از اسم آن مشخص است، اساس این رژیم غذایی لاغری بر پایه سیب زمینی است.معمولا رژیم های غذایی نظیر این رژیم که اساس انها بر پایه یک ماده غذایی هست، به دلیل تامین نکردن همه مواد مورد نیاز بدن مزایا و معایب خاص خود را دارند.رژیم سیب زمینی هم از این قاعده مستثنا نیست.
در این مقاله می خواهیم با رژیم سیب زمینی، فواید رژیم سیب زمینی و عوارض رژیم سیب زمینی بیشتر آشنا شویم. پس اگر شما هم قصد شروع این رژیم غذایی را دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

رژیم سیب زمینی و لاغری

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با شنیدن نام سیب زمینی یاد اضافه وزن و چاقی می افتید، باید گفت این تصور خیلی هم صحیح نیست. اکنون ما میخواهیم در مورد سیب زمینی و تاثیر آن بر لاغری اطلاعاتی را کسب کنیم. تحقیقاتی که اخیرا در مورد سیب زمینی انجام شده است، گواه بر این موضوع می باشد که مصرف روزانه سیب زمینی سبب کاهش فشار خون می شود. البته ناگفته نماند که این تاثیر بدون افزایش وزن رخ می دهد.
مزایا رژیم سیب زمینی
رژیم سیب زمینی از جمله رژیم های ساده و کم هزینه محسوب می شود. زیرا برای شروع آن نیاز به تهیه مواد غذایی گوناگون و متنوع نیست. برای شروع این رژیم فقط شما نیاز به سیب زمینی دارید.مقدار مصرف روزانه این ماده غذایی با توجه به اشتها فرد ۱ الی ۲/۵ کیلو گرم سیب زمینی در روز است. هیچ غذایی دیگری در این رژیم غذایی وجود ندارد. فقط می توانید به سیب زمینی کمی نمک اضافه کنید.البته فقط کمی!
در طول رژیم سیب زمینی فرد می تواند نوشیدنی هایی نظیر چای سیاه، دمنوش و قهوه تلخ را نیز مصرف کند.یادتان باشد که در طول رژیم سیب زمینی نباید ورزش های سنگین و سخت انجام دهید.مخصوصا افرادی که دنبال راهی برای سریع ترین روش برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستند. اما انجام ورزش های سبک نظیر پیاده روی می تواند تاثیرات مفیدی بر تندرستی فرد بگذارد.
از آنجایی که در بسیاری از رژیم های غذایی سیب زمینی حذف می شود، این تصور به وجود آمده که به دلیل کربوهیدرات بالای سیب زمینی باید در مصرف آن احتیاط کرد. اما حقیقت امر این است که، اگر سیب زمینی سرخ نشود و در کنار آن کره، خامه و یا سس مایونز نباشد میزان کالری هر سبب زمینی چیزی در حدود ۱۱۰ کالری است.

بهترین روش پخت سیب زمینی

از آنجایی که سیب زمینی تنها ماده غذایی موجود در رژیم سیب زمینی است، پس نحوه طبخ و مصرف آن بسیار مهم می باشد. در خصوص آبپز کردن سیب زمینی باید گفت با این روش طبخ مقدار زیادی از مواد مغذی سیب زمینی از بین می رود.این در حالی است که در این رژیم فرد باید از همه پتاسیم موجود در سیب زمینی استفاده کند. چون بسیاری از افراد با کمبود پتاسیم در بدنشان درگیر هستند. برای طبخ صحیح سیب زمینی دو روش وجود دارد که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

روش اول

در این روش سیب زمینی را در آب شیرین آبپز کنید. بعد از پخته شدن سیب زمینی را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود. نکته مهم در مورد این روش طبخ این است که، آبی که سیب زمینی در آن پخته شده را دور نریزید. این آب را نگه دارید و در طول روز بنوشید، زیرا این آب سرشار از مواد مغذی است.
می توان از دیگر رژیم های لاغری، به رژیم سبزیجات  اشاره کرد.
بهترین رژیم سیب زمینی

روش دوم

در این روش سیب زمینی را بخارپز و یا کبابی کنید. به مدت ۲۴ ساعت در یخچال بگذارید تا کاملا خنک شود. و بعد مصرف کنید. در خصوص علت گذاشتن سیب زمینی در یخچال باید گفت اینکار سبب افزایش نشاسته مقاوم سیب زمینی می شود.افزایش نشاسته مقاوم به احساس سیری و کنترل اشتها کمک می کند. در اینجا باید گفت اگر به هر دلیلی به نشاسته مقاوم حساس هستید و بعد از خوردن آن احساس نفخ می کنید، باید سیب زمینی را گرم بخورید.
مدت زمانی که فرد می تواند رژیم سیب زمینی را در برنامه رژیم غذایی خود ادامه دهد با توجه به هدف افراد از این رژیم متفاوت است.اما به طور معمول مدت زمان ۷ روز برای این رژیم توصیه می شود.در ادامه به توضیح رژیم سه روزه سیب زمینی ،رژیم سیب زمینی ۷ روزه می پردازیم. البته نکته ای که در مورد مدت زمان این نوع رژیم های غذایی وجود دارد این است که، این نوع رژیم ها به دلیل نداشتن تنوع خسته کننده هستند.
عملا نمیتوان برای مدت زمان طولانی به آنها پایبند بود. می توان از دیگر رژیم های لاغری، به رژیم آب  اشاره کرد.

رژیم سیب دو روزه
رژیم سیب دو روزه:

رژیم سیب دو روزه، یکی دیگر از انواع رژیم سیب زمینی می باشد. تا این قسمت از مقاله متوجه شدید که لاغری با سیب زمینی یک امر امکان پذیر می باشد. نکته مثبتی که در مورد رژیم سیب دو روزه وجود دارد این می باشد که، رژیم سیب زمینی از جمله رژیم های ساده و کم هزینه می باشد. شما با استفاده از این رژیم می توانید با هزینه کمی در کمترین زمان ممکن به وزن مورد نظرتان برسید. همانطور که متوجه شدید برای لاغری با سیب زمینی، باید طی مدت مشخصی فقط سیب زمینی بخورید.

یعنی برنامه غذایی روزانه این رژیم غذایی تنها شامل یک ماده غذایی است و آن سیب زمینی می باشد.در رژیم سیب دو روزه همانطور که از اسم آن مشخص می باشد، طی دو روز فقط باید سیب زمینی مصرف شود. در ادامه با رژیم سیب دو روزه بیشتر آشنا می شویم. ابداع رژیم سیب زمینی مربوط به سال ۱۸۴۰ می باشد، یک پزشک برای کمک به بهبود مشکلات چاقی و سوءهاضمه ای که مردم آن دوره با ان مشکلات مواجه بودند، این رژیم را ابداع کرد.

همانطور که می دانید امروزه تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن کارها باعث شده تا افراد بیشتری با مشکلات چاقی و اضافه وزن مواجه شوند.چاقی و اضافه وزن علاوه بر ظاهر نازیبایی که برای فرد به همراه دارد، تاثیرات منفی زیادی هم بر روی سلامت و تناسب اندام افراد دارد.همه این دلایل سبب شده تا افراد بیش از بیش به دنبال راه هایی برای کاهش وزن و لاغری باشند. رژیم سیب دو روزه از جمله روش های موثر برای کاهش وزن و لاغری است.

رژیم سیب دو روزه علاوه بر اینکه هزینه زیادی را برای فرد در پی ندارد، سبب کاهش وزن و نتیجه دهی در کوتاه مدت می شود. در این مدت ممکن است تا ۵ کیلو گرم هم کاهش وزن داشته باشیم.در این رژیم مانند دیگر رژیم های تک بعدی ( رژیم هایی که غذایی اصلی آنها یک نوع است) بهتر است ورزش های سنگین و فعالیتهایی که نیاز به انرژی زیادی دارد، انجام نشود‌. در این رژیم به مدت ۲ روز فقط باید سیب زمینی مصرف شود.

روزانه مصرف ۱/۵ تا ۲ کیلوگرم سیب زمینی توصیه می شود.در رژیم سیب زمینی استفاده از نمک منع شده است. لازم به ذکر است اگر مصرف سیب زمینی برای شما ناخوشایند است می توانید به میزان کم از نمک استفاده کنید. مصرف فلفل در این رژیم منع نشده چون فلفل دارای خواص چربی سوزی می باشد.در طول رژیم سیب دو روزه می توانید از نوشیدنی های بدون شکر مانند چای، قهوه و انواع دمنوش استفاده کنید.

در طول این رژیم بهتر است روزانه بین ۸ تا ۱۲ لیوان آب بنوشید. می توان از دیگر رژیم های لاغری، به رژیم کتوژنیک  اشاره کرد.

 

رژیم سیب زمینی ۷ روزه

 

رژیم سیب زمینی ۷ روزه

همانطور که گفته شد بهترین مدت زمان برای رژیم سیب زمینی، رژیم سیب زمینی ۷ روزه است. در رژیم سیب زمینی ۷ روزه، فرد به مدت ۷ روز با رعایت نکاتی که در بالا گفته شد سیب زمینی مصرف می کند.
می توان از دیگر رژیم های لاغری، به  رژیم ماست  اشاره کرد.
رژیم سیب زمینی ۷ روزه

 

فواید رژیم سیب زمینی

در مورد فواید رژیم سیب زمینی برای لاغری باید گفت:
  • سیب زمینی منبع عالی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. از جمله این مواد می توان به ویتامین C، پتاسیم و آهن اشاره کرد.
  • رژیم سیب زمینی ۷ روزه، یک رژیم آسان و مقرون به صرفه است. چراکه سیب زمینی نسبت به دیگر مواد غذایی از نظر اقتصادی مناسب تر است
  • از دیگر فواید رژیم سیب زمینی می توان به این نکته اشاره کرد که سیب زمینی سرشار از فیبرز است. مطالعات نشان داده که مصرف مواد غذایی با سطح فیبرز بالا سبب افزایش سلامت روده ها می شود. علاوه بر این در جلوگیری از چاقی و ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ نیز موثر است.

  رژیم سوپ خوری | 5 نوع رژیم سوپ + دستور پخت

عوارض رژیم سیب زمینی

با وجود فوایدی که برای رژیم سیب زمینی گفته شد. این رژیم هم عوارض و معایبی دارد.این هم یکی از انواع رژیم های لاغری سریع است.
  • از جمله عوارض رژیم سیب زمینی باید گفت، از آنجایی که در این نوع رژیم غذایی فقط یک نوع ماده غذایی مصرف می شود، پس خیلی از نیازهای بدن تامین نمی شود. مثلا سیب زمینی نمی تواند نیاز بدن به کلسیم و روی را تامین کند.
  • رژیم غذایی محدود کننده هست. زیرا فرد را محدود به خوردن یک نوع ماده غذایی می کند. از طرفی نبود تنوع در برنامه غذایی فرد را از رژیم غذایی خسته می کند. به طوریکه ادامه دادن رژیم غذایی سخت می شود.
  • سیب زمینی فاقد چربی، پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن است. به همین علت می توان گفت سیب زمینی به تنهایی قادر به تامین همه نیازهای بدن نیست. با این حساب اگر قصد دارید رژیم سیب زمینی را به مدت طولانی ادامه دهید، باید گفت ممکن است با کمبود مواد ضروری در بدنتان مواجه شوید. که این امر سبب خستگی و بیماری می شود و حتی ممکن است عضلات خود را از دست دهید.
عوارض رژیم سیب زمینی
در پایان باید گفت رژیم سیب زمینی هم یکی از انواع رژیم های لاغری هست. در کنار فوایدی که دارد از جمله کاهش وزن سریع باید به عوارض ان هم دقت کرد. بهترین راه نتیجه گرفتن از رژیم لاغری سیب زمینی این است که، به مدت زمان توصیه شده که معمولا ۷ روزه است آن را انجام داد.
از طرفی به خاطر محدود کننده بودن این رژیم و نبود تنوع در آن، یک رژیم خسته کننده محسوب می شود و عملا افراد نمی توانند به مدت طولانی آن را انجام دهند. در مورد رژیم سیب زمینی همانند سایر رژیم ها باید قبل از شروع با متخصص تغذیه مشورت کنید.
برخی از سوالات رایج:

فواید رژیم سیب زمینی برای لاغری چه هستند؟

سیب زمینی منبع عالی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. از جمله این مواد می توان به ویتامین C، پتاسیم و آهن اشاره کرد. و

عوارض رژیم سیب زمینی چیست؟

از جمله عوارض رژیم سیب زمینی باید گفت، از آنجایی که در این نوع رژیم غذایی فقط یک نوع ماده غذایی مصرف می شود، پس خیلی از نیازهای بدن تامین نمی شود. مثلا سیب زمینی نمی تواند نیاز بدن به کلسیم و روی را تامین کند.

4 نظرات
  1. صبا says

    خواهرم رژیم سیب زمینی پخته گرفت خیلی خوب لاغر شد .
    ولی خدایی جز سیب زمینی پخته هیچی نخورد.
    شاید منم این رژیم رو امتحان کنم

    1. شاینوفیت says

      موفق باشید
      بله لاغری با این رژیم امکان پذیر است

  2. دانیال says

    رژیم سیب زمینی پخته حال ادم رو بد میکنه هر روز فقط باید سیب زمینی بخوری
    من که خوشم نیومد.

    1. shinofit says

      رژیم سه روزه سیب زمینی کمترین روز برای خوردن سیب زمینی هست .
      میتونید رژیم های دیگر رو امتحان کنید.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.