رژیم فصلی چیست ؟ | رژیم فصلی چه تاثیری بر زندگی روزمره دارد؟

رژیم فصلی، همانطور که از اسم آن مشخص می باشد یک نوع رژیم غذایی است. افرادی که به سلامت غذایی و تندرستی خود اهمیت می دهند مطمئنن اسم این نوع رژیم را شنیده اند. در این مطلب می خواهیم با رژیم فصلی و تاثیر رژیم فصلی بیشتر آشنا شویم. به طور کلی می توان گفت نوع مواد غذایی و ویتامین هایی که روزانه دریافت می کنید رابطه مستقیمی با سلامت و ایمنی بدن شما دارد.
به عنوان مثال اگر برنامه غذایی روزانه شما سرشار از کربوهیدرات باشد احتمال ابتلا شما به بیماری هایی نظیر دیابت افزایش می یابد. درست است که کربوهیدرات ها از جمله مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند، اما باید یاداور شد مصرف هر ویتامین و ماده مغذی باید به اعتدال و متناسب با نیاز بدن فرد باشد. اعتدال در دریافت کالری و مواد مغذی سبب تناسب اندام و تندرستی می شود. در هر یک از فصول سال برخی از گروه های غذایی بیشتر در دسترس هستند، با ما همراه باشید تا بدانید رژیم فصلی چیست.

رژیم فصلی چیست؟

در خصوص توضیح رژیم فصلی می توان گفت در هر یک از فصول سال برخی از گروه های غذایی بیشتر در دسترس هستند، و این عامل خود سبب می شود تا افراد در برنامه غذایی خود تنوع داشته باشند. البته ناگفته نماند که به طور کلی رژیم تحت عنوان رژیم فصلی وجود ندارد، رژیم غذایی فصلی بیشتر در مورد سلامت و تندرستی به کار می رود.
در هر فصل با گنجاندن منابع غذایی که در آن فصل بیشتر می شوند، در برنامه غذایی خود علاوه بر تجربه تنوع می توانید به سلامت و تناسب اندام خود نیز کمک کنید. هدف اصلی این است که افراد در تمام طول سال تنوع و تناسب را رعایت کنند. مثلا در فصول گرم سال باید اب بیشتری نوشیده شود تا بدن فرد در اثر افزایش دما و گرما دچار کم آبی نشود. و یا اینکه در هر فصل میوه و سبزیجات تازه آن فصل مصرف شود.
تاثیر رژیم فصلی
بهتر است از استفاده مواد غذایی منجمد که مدت زیادی در سرد خانه نگهداری شده اند خودداری کنید. در ادامه با رژیم غذایی مختص هر فصل بیشتر آشنا می شویم. و فراموش نکنید که تاثیر رژیم فصلی و رعایت آن بر تندرستی و سلامت شما است. و به شما در داشتن تعادل و بدنی سالم کمک می کند.
اگر اطلاعات کامل در مورد رژیم غذایی ندارید حتما مقاله  رژیم غذایی   بخوانید.

رژیم غذایی در فصول مختلف:

در هر فصل با توجه به طبع آن فصل باید در غذاهایمان تنوع ایجاد کنیم. این تنوع و تغییر در سیستم ایمنی بدن نیز بسیار تاثیر دارد. در ادامه به رژیم غذایی مناسب هر فصل می پردازیم :

رژیم غذایی مناسب فصل بهار:

  • فصل بهار آب و هوای مطبوع و خوبی را دارد. در ادامه با رژیم غذایی مناسب این فصل زیبا آشنا می شویم که رعایت آن می تواند به تندرستی و سلامت شما کمک کند. فصل بهار مناسب ترین فصل برای کاهش وزن و رهایی از شر چربی های اضافه می باشد. بهترین گزینه برای فصل بهار وعده های غذایی سبک و زود هضم است. گنجاندن میوه ها و سبزیجات تازه این فصل در رژیم غذایی می تواند با تامین ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن، به پاکسازی بدن از سموم کمک کند. می توان از سبزیجات تازه این فصل برای کاهش وزن استفاده کرد. زیرا سبزیجات تازه منابعی سرشار از فیبر هستند. که علاوه بر کاهش اشتها کالری کمی دارند. بهترین نوشیدنی برای فصل بهار چای سبز و آب می باشد.

در این فصل با توجه به افزایش دما باید آب بیشتری نوشیده شود تا دچار کم آبی نشوید. البته مهمترین نکته در مورد رژیم غذایی فصل بهار توجه به میزان مصرف شیرینی ها و مواد قندی می باشد. از آنجایی که در آغاز بهار عید نوروز را داریم باید در میزان دریافت کالری از طریق شیرینی و شکلات دقت داشته باشیم تا دچار اضافه وزن نشویم.

  • علاوه بر موارد گفته شده در فصل بهار بهتر است از مصرف برخی مواد غذایی خودداری کنیم و یا مصرف آنها را به حداقل برسانیم تا سالم بمانیم. به طور کلی مزاج فصل بهار معتدل مایل به گرم و تر است. در این فصل از مصرف وعده های غذایی با مزاج گرم و تر که می توانند سبب تشدید مزاج فصل بهار شوند، باید خودداری کرد. در فصل بهار بهتر است از غذاهای پرچرب و تند و همچنین گوشت قرمز کمتر استفاده کنیم، تا سالم بمانیم.

پیشنهاد می شود مقاله رژیم کتوژنیک را مطالعه نمایید.

رژیم غذایی مناسب فصل تابستان:

با برنامه غذایی مناسب برای فصل بهار آشنا شدیم. حال نوبت به آشنایی با برنامه غذایی مناسب فصل گرم سال است. تابستان گرم ترین فصل سال است و این افزایش دما سبب می شود تا افراد زیادی دچار گرمازدگی بشوند. پس بهترین گزینه برای این فصل مصرف وعده های غذایی خنک می باشد. نوشیدن آب زیاد در این فصل فراموش نشود.
بهتر است در تابستان مصرف لبنیات را افزایش دهید. در این فصل هم بهتر است مصرف گوشت را به حداقل برسانید بجای آن برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن می توان از حبوباتی نظیر لوبیا، عدس، لپه و نخود استفاده کرد. این حبوبات علاوه بر دارا بودن پروتئین منبع خوبی برای تامین فیبر و آهن نیز هستند.
پیشنهاد می شود مقاله  رژیم مدیترانه ای  را مطالعه نمایید.
رژیم فصلی چیست؟
ماست یک وعده غذایی بسیار مناسب برای فصل گرما است. مصرف ماست علاوه بر تامین پروتئین، کلسیم و کربوهیدرات مورد نیاز بدن حاوی میکرو ارگانیسم هایی می باشد که به تقویت سیستم ایمنی بدن و معده کمک می کند. برای حفظ سلامت و تندرستی در تابستان وعده های غذایی خود را به تعداد زیاد تقسیم کنید و در عوض در هر وعده غذایی حجم کمتری غذا مصرف کنید. مصرف وعده های غذایی خنک در تابستان سبب سرد شدن بدن و جلوگیری از گرما زدگی می شود.
اگر اطلاعات کامل در مورد رژیم غذایی ندارید حتما مقاله  رژیم لاغری برای مزاج سرد و خشک بخوانید.

رژیم غذایی مناسب فصل پاییز:

با تغییر فصل و فرا رسیدن پاییز هوا به تدریج سرد می شود. در این فصل علاوه بر توجه به پوشش باید سبک زندگی و تغذیه خود را نیز تغییر دهیم. پاییز فصلی با مزاج سرد و خشک است. البته در مورد طبع فصل پاییز باید گفت، طبع این فصل در مناطق مختلف متفاوت است. به عنوان مثال پاییز در مناطق کوهستانی خشک است ولی در مناطق شمالی کشور اینگونه نیست. پاییز برای افرادی که مزاج گرم و تر دارند نسبت به افرادی که مزاج سرد و خشک دارند، مناسب تر است.
در فصل پاییز بهتر است از مصرف وعده های غذایی خشک نظیر غذاهای سرخ شده و کبابی خودداری کرد.زیرا مصرف این غذاها سبب تشدید خشکی بدن و بروز علایمی نظیر اگزما، بی خوابی و وسواس می شود. مناسب ترین غذا برای فصل پاییز غذاهای معتدل هستند، از مصرف غذاهای گرم و یا سرد پرهیز کنید. بهتر است سردی ها در فصل گرم سال و گرمی ها در زمستان مصرف شوند. نوشیدنی مناسب پاییز نوشیدنی های گرم نظیر دمنوش های بابونه و آویشن هستند.
برای جلوگیری از سرماخوردگی در این فصل، مصرف میوه های مخصوص این فصل نظیر مرکبات که آنتی بیوتیک های طبیعی هستند فراموش نشود. رژیم سوپ خوری فقط یک رژیم نیست، بلکه مجموعه ای از برنامه های غذایی و مواد غذایی مفید است که نوید از یک کاهش وزن اصولی، در زمانی کوتاه را می ‌دهد. که در مقاله ” رژیم سوپ  ” به طور کامل در مورد این نوع رژیم پرداختیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

پیشنهاد می شود مقاله رژیم پروتئین  را مطالعه نمایید.

  لاغری با ویتامین دی | تاثیر ویتامین دی و لاغری

رژیم غذایی مناسب فصل زمستان:

زمستان فصلی با مزاج سرد و تر می باشد. در این فصل بهتر است از وعده های غذایی گرم استفاده شود. به جای نوشیدن آب سرد، آب ولرم و یا گرم بنوشید. نوشیدن عرقیجات گیاهی با طبع گرم نظیر دارچین و زعفران در فصل زمستان بسیار مناسب می باشد. به و گلابی میوه های مناسب فصل سرد سال هستند، استفاده از آنها را فراموش نکنید.
ایا میخواهیدباخواص طبیعی عسل آشنا شوید مقاله خواص عسل برای زنان را مطالعه نمایید.
انواع تاثیر رژیم فصلی
سوپ و آش های گرم که از حبوبات مغذی تهیه می شوند، وعده های غذایی خوبی برای این فصل هستند. در این فصل بهتر است از میوه هایی که مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین می کنند، بیشتر استفاده کنید تا سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود. به عنوان مثال برای تامین ویتامین C مصرف مرکبات فراموش نشود. حبوبات و مغزها برای تامین ویتامین B ، و … یکی از مشکلات شایع در فصل زمستان دهیتراته شدن بدن است.
دهیتراته به حالتی گفته می شود که میزان آب بدن کاهش می یابد و این امر سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. بنابراین به طور منظم و متناسب با نیاز بدن آب بخورید. هنگامی که آب بدن به میزان کافی باشد، سلول ها مواد مغذی را بهتر جذب می کنند. در این فصل استفاده از غذاهای کبابی، سرخ شده و یا استفاده از ترشی و ادویه ها به میزان کافی و متناسب با شرایط بدنی هر فرد سبب کاهش رطوبت بدن و در نتیجه کاهش ابتلا به عفونت می شود.
در زمستان روزه گرفتن به دلیل حفظ سلامت بدن ممنوع است و در صورتی که می خواهید کاهش وزن داشته باشید ، باید مواد غذایی پروتئینی بخورید. زمستان این اجازه را به شما می دهد که کربوهیدرات را به رژیم خود با خیال راحت اضافه کنید زیرا که کربوهیدرات سیستم ایمنی بدن شما را افزایش می دهد و خطر ابتلا به بیماری را در شما کم می کند.
خیلی از مردم در طول روز در فصل زمستان آب را فراموش می کنند که این مورد بسیار خطر آفرین است . زیرا که در هر صورت باید روزی 1.5 لیتر آب به بدن خود برساید ولی این نکته را بیاد داشته باشید که در زمستان آب خیلی سرد ننوشید. می توانید این 1.5 لیتر به صورت آب ولرم باشد و یا حتی نوشیدنی یا کمپوت و یا حتی آبمیوه های مختلف . ولی نکته حائز اهمیت این است که این مقدار مایعات به بدن شما برسد.
به عنوان سخن پایانی باید گفت با خواندن این مقاله پاسخی برای سوال رژیم فصلی چیست می یابید. به طور کلی رژیم فصلی، رژیم غذایی است که به شما یاد می دهد با تغییر فصل و آب و هوا باید برنامه غذایی خود را نیز تغییر دهید، تا سالم بمانید. هر فصل میوه ها و غذاهای خاص خود را دارد، که مصرف آنها به تندرستی شما کمک می کند.
برخی سوالات متداول :

رژیم فصلی چیست؟

رژیم فصلی می توان گفت در هر یک از فصول سال برخی از گروه های غذایی بیشتر در دسترس هستند، و این عامل خود سبب می شود تا افراد در برنامه غذایی خود تنوع داشته باشند.

رژیم غذایی مناسب فصل زمستان چیست؟

زمستان فصلی با مزاج سرد و تر می باشد. در این فصل بهتر است از وعده های غذایی گرم استفاده شود. به جای نوشیدن آب سرد، آب ولرم و یا گرم بنوشید. نوشیدن عرقیجات گیاهی با طبع گرم نظیر دارچین و زعفران در فصل زمستان بسیار مناسب می باشد.....

4 نظرات
  1. سمانه says

    من تا حالا اسم رژیم فصلی رو نشنیده بودم .
    به طور طبیعی هر کسی فصل عوض میشه میوه های اطرافش عوض میشه .حالا اینکه چقد روزانه دریافت کنیم مهمه.
    ممنون از نوشته خوبتون.

    1. shinofit says

      بله در نوشته کامل توضیح داده شده .
      موفق باشید.

  2. ناهید says

    رژیم فصلی با توجه به تغییر فصلا داده میشه ؟

    1. shinofit says

      بله
      در رژیم فصلی متناسب با میوه ها و غذاهای همان فصل غذا دریافت میکنید.
      موفق باشید

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.