رژیم موز | آموزش 3 نوع رژیم موز + معایب و مزایا

رژیم موز ژاپنی، یکی از رژیم های کاهش وزن و لاغری است که نخستین بار در ژاپن توسط همسر یک داروساز برای کمک به کاهش وزن و لاغری ابداع شد. نخستین شخصی که از رژیم لاغری موز استفاده کرد هیتوشی واتانابه همان داروساز بود که در پی رعایت این رژیم غذایی در حدود ۱۸ کیلوگرم کاهش وزن داشت. بعد از اثربخشی زیاد رژیم لاغری موز برای این فرد، این رژیم کم کم شهرت یافت و طرفداران زیادی پیدا کرد. حتی کتابی هم در مورد رژیم لاغری موز نوشته شد و به چاپ رسید.

رژیم موز جز رژیم های لاغری سخت گیرانه محسوب نمی شود و محدودیت خاصی ندارد. به گفته ابداع کننده این رژیم خانم سومیکو واتانابه، افرادی که می خواهند به کاهش وزن از طریق رژیم موز برسند، صبح ها جز موز چیز دیگری نخورند. البته در کنار این وعده صبحانه می توان از شیر هم استفاده کرد. ناهار هم یک موز دیگر است که می توان در کنار آن مقداری سالاد هم داشته باشیم. تمام میان وعده ها در این رژیم موز است و در طول روز جز آب نباید مایع دیگری بنوشید. با ما همراه باشید تا با رژیم موز ژاپنی بیشتر آشنا شوید.

رژیم موز:

همانطور که در بالا گفته شد در رژیم موز روزانه فقط باید موز مصرف شود، ناگفته نماند که در مصرف موز هیچ محدودیتی وجود ندارد. در وعده صبحانه باید موز مصرف شود و تعداد آن فرق ندارد. به عبارتی بهتر، باید گفت می توانید در صبح به هر تعداد که می خواهید موز مصرف کنید. البته غذاهایی که در وعده ناهار خورده می شود باید کنترل شده و متعادل باشد. در وعده شام رژیم موز هم هیچ محدودیتی وجود ندارد. آب هم تنها نوشیدنی می باشد که نوشیدن آن در این رژیم مجاز است.

به طور کلی مواد غذایی که در رژیم موز منع نشده‌اند عبارت است از:

  • آب، آبی که هم دمای محیط باشد_ شیر، که بهتر است شیر کم چرب و یا بدون چربی باشد_ سالاد _ یک شام کم کالری و متعادل. علاوه بر باید و نبایدهایی که در مورد رژیم موز وجود دارد، این رژیم برای اثربخشی بهتر و تحقق کاهش وزن و لاغری قوانین دیگری هم دارد. که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
  •  شام باید قبل از ساعت ۸ شب خورده شود و قبل از نیمه شب فرد بخوابد. زمان بندی این رژیم به گونه ای می باشد که بیشتر برای افرادی که ساعت کار خاصی دارند، نظیر فردی که این رژیم برای او ابداع شده است، مناسب می باشد. در صورت داشتن کار و یا شرایط تحصیلی خاص ممکن است زمان بندی این رژیم غذایی با زمان بندی روزانه شما تداخل داشته باشد. برخی از طرفداران این رژیم هم معتقدند که موزها باید به آرامی خورده شود تا طعم آنها را بتوان چشید.

در خصوص اینکه آیا موز می تواند یک وعده غذایی کامل باشد یا خیر بحث های زیادی وجود دارد. اما ارزش غذایی بالایی که موز دارد یک موضوع غیر قابل انکار است. موز سرشار از ویتامین هایی نظیر ویتامین C و ویتامین B6 می باشد. پروتئین موجود در یک موز ۳ درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین را تامین می کند. با وجود همه این خواص موز باید یاداور شد موز به تنهایی برای تامین همه نیازهای بدن به مواد مغذی و ویتامین ها کافی نمی باشد.

برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات  رژیم لاغری شیر  را مطالعه نمایید.

  رژیم آب چیست + معایب و مزایا رژیم آب درمانی

انواع رژیم موز:

 در ابتدا انواع رژیم موز که در این مقاله قصد توضیح آنها را داریم نام میبریم.رژیم موز سه روزه ، رژیم موز و دارچین ،رژیم شیر و موز. رژیم موز انواع مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم. برای آگاهی بیشتر در مورد انواع رژیم موز تا پایان مقاله با ما همراه باشید. برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات رژیم شوک  را مطالعه نمایید.

1. رژیم موز سه روزه:

رژیم موز انواع مختلفی دارد، یکی از انواع رژیم موز، رژیم موز سه روزه می باشد. در رژیم موز سه روزه فرد طی سه روز فقط موز مصرف می کند. در بالا به برنامه غذایی کلی رژیم موز اشاره کردیم. برنامه غذایی رژیم غذایی سه روزه موز هم به همین صورت می باشد. در خصوص عوارض رژیم موز سه روزه هم باید گفت که عوارض رژیم موز سه روزه همانند عوارض دیگر انواع رژیم موز می باشد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات رژیم کتوژنیک  را مطالعه نمایید.

رژیم موز

2. رژیم موز و دارچین:

رژیم موز و دارچین چگونه کار میکند؟ همانطور که گفته شد موز دارای خواص زیادی می باشد که خوردن آن می تواند سبب کاهش وزن و لاغری شود. این میوه کالری کم و فیبر بالایی دارد. فیبر سبب ایجاد حس سیری برای مدت بیشتری می شود در نتیجه از پرخوری جلوگیری می کند. دارچین هم دارای خواص زیادی می باشد که سبب شده تا در کاهش وزن موثر باشد.

دارچین سرشار از فیبر است. فیبر موجود در دارچین همانند فیبر موز سبب ایجاد حس سیری می شود علاوه بر این تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان دهنده این موضوع می باشد که دارچین سرعت چربی سوزی را نیز افزایش می دهد. استفاده از موز و دارچین برای لاغری سبب ایجاد رژیم موز و دارچین شد. رژیم موز و دارچین می تواند در کاهش وزن بسیار موثر باشد.

برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات  رژیم فصلی  را مطالعه نمایید.

  0 تا 100 لاغری سریع با رژیم پروتئین + آیا ورزش واجب است؟

3. رژیم شیر و موز:

رژیم شیر و موز از دیگر انواع رژیم موز می باشد. کسانیکه تجربه رژیم شیر و موز را دارند، معتقدند که یکی از آسان ترین روش ها برای کاهش وزن رژیم شیر و موز می باشد. علاوه بر این تجربه رژیم شیر و موز و استفاده از آن بیشتر برای زمانی مناسب است که می خواهید در مدت زمان کمی کاهش وزن داشته باشید.با رعایت رژیم شیر و موز به مدت ۳ یا ۴ روز می توانید به سرعت کاهش وزن داشته باشید زیرا این رژیم سبب سوزاندن چربی های اضافه بدن می شود.

در خصوص عوارض رژیم شیر و موز هم باید گفت، در ادامه با عوارض رژیم شیر و موز بیشتر آشنا می شوید اما به طور کلی استفاده از این رژیم در کوتاه مدت عارضه خاصی به همراه ندارد.برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات رژیم کانادایی  را مطالعه نمایید.

رژیم موز و شیر

فواید رژیم موز:

موز سرشار از فیبر خوراکی می باشد. کسانیکه به سایز میان تنه خود اهمیت می دهند نسبت به مصرف کافی فیبر خوراکی حساس هستند. فیبر خوراکی نسبت به هضم شدن در روده مقاوم است، و دارای قابلیتی می باشد که سبب می شود قبل از هضم شدن تمام کالری هایش در کنار دیگر مواد از دستگاه گوارش انسان خارج شود. این اتفاق سبب بی اثر شدن دیگر مواد غذایی می شود که مصرف کرده اید. در نتیجه بی اثر شدن مواد مغذی موجود در دیگر مواد غذایی باعث می شود تا کالری اضافه جذب بدن نشود در نتیجه فرد دچار اضافه وزن نمی شود.برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات  رژیم لاغری اتکینز را مطالعه نمایید.

یکی دیگر از فواید مصرف موز این می باشد که در بین اکثر مواد غذایی موز دارای بیشترین مقدار نشاسته مقاوم می باشد. نشاسته مقاوم نوعی فیبر است. نشاسته دارای خواصی است که سبب می شود دستگاه گوارش برای هضم آن نیاز به کار زیادی داشته باشد. در ابتدا نشاسته مقاوم در برابر هضم شدن در معده مقاومت می کند، بعد از اینکه به اصطلاح نشاسته در معده آرام می گیرد فیبر مقاوم موجود در آن تخمیر می شود.

در نتیجه این تخمیر محصولات تجزیه گوناگونی تولید می شود که این محصولات نقش زیادی در افزایش سرعت چربی سوزی بدن دارند. نشاسته مقاوم و فیبر خوراکی حجم غذای موجود در معده را افزایش می دهند. این امر سبب پر شدن معده و در نتیجه احساس سیری و کاهش میل به غذا خوردن می شود. که این امر سبب کاهش وزن و لاغری می شود.برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات  رژیم فستینگ چیست را مطالعه نمایید.

موز انرژی نا محدودی دارد ، جالب است بدانید که 74 درصد موز را آب تشکیل داده است. به دلیل کربوهیدرات زیادی که این میوه دارد باعث می شود شما در طول روز انرژی بسیار زیادی داشته باشید. به همین دلیل بدن شما آمادگی و انرژی لازم را برای انجام حرکات ورزشی خواهد داشت. اگر در طول روز احساس می کنید که حوصله انجام کارهایتان را ندارید به شما پبشنهاد می کنیم که یک موز نوش جان کنید. در این صورت انرژی لازم به بدن شما آمده و کارهایتان را بهتر و پر انرژی تر انجام می دهید.

  5 روش چاقی صورت به شکل طبیعی

عوارض رژیم موز:

در ادامه به توضیح در مورد عوارض رژیم موز می پردازیم. رژیم موز هم مانند بسیاری از رژیم های لاغری بدون عوارض نیست. در مورد رژیم موز درست است که دریافت فیبر خوراکی و ویتامین C مشکلی ندارد، اما برخی از منتقدان این رژیم معتقدند که تاثیر رژیم موز در کاهش وزن اثبات علمی ندارد و تاثیر آن در محیط آزمایشگاهی ثابت نشده است. علاوه بر این رژیم موز یک رژیم تک بعدی است که برنامه غذایی روزانه آن فقط شامل یک نوع ماده غذایی می باشد در نتیجه نمی تواند همه نیازهای بدن به انواع ویتامین ها و مواد مغذی را تامین کند.

به عنوان سخن پایانی باید گفت که، غذاهای کم کالری است که با ایجاد حس سیری در فرد از دریافت کالری بیشتر جلوگیری می کند. البته ناگفته نماند که رژیم هایی نظیر رژیم موز را که فقط یه نوع ماده غذایی دارند را نباید برای طولانی مدت ادامه داد زیرا در این صورت بدن با کمبود مواد مغذی مورد نیازش مواجه می شود.

برخی از سوالات رایج:

رژیم موز و دارچین چگونه کار میکند؟

همانطور که گفته شد موز دارای خواص زیادی می باشد که خوردن آن می تواند سبب کاهش وزن و لاغری شود. این میوه کالری کم و فیبر بالایی دارد. فیبر سبب ایجاد حس سیری برای مدت بیشتری می شود در نتیجه از پرخوری جلوگیری می کند.

انواع رژیم موز را نام ببرید؟

رژیم موز سه روزه و رژیم موز و دارچین و رژیم شیر و موز

4 نظرات
  1. مژده says

    رژیم موز هم یک رژیم تک بعدی هست .
    و گرفتنش برای من سخته .
    مرسی از مطلب خوبتون

    1. شاینوفیت says

      بله رژیم موز همان طور که گفته شد یک رژیم تک بعدی است .

  2. آتنا says

    رژیم موز باعث یبوست میشه . با اینکه زیر نظر پزشک گرفتم .

    1. shinofit says

      ممنون از نظر و همراهی شما
      موفق باشید

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.