فواید ویتامین c ( همه چیز در مورد خواص + عوارض ویتامین سی )

فواید ویتامین c موضوعی می باشد که در این مقاله می خواهیم به توضیح در مورد آن بپردازیم. ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی در سنتز کلاژن می باشد و از این طریق به تقویت رگ های خونی و ماهیچه های بدن کمک می کند.با وجود اینکه ویتامین C برای سلامت بدن لازم و ضروری می باشد، اما بدن انسان توانایی تولید ویتامین C را ندارد. برای تامین ویتامین C باید آن را از منابع غذایی و در صورت نیاز از مکمل ها دریافت کرد.

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که روزانه ۶۵ تا ۷۵ میلی گرم ویتامین C مصرف شود، تا بدن دچار کمبود ویتامین C نشود.این مقدار توصیه شده برای شرایط عادی می باشد و باید یاداور شد که برای محافظت در برابر ابتلا به بیماری های خاص باید ویتامین C بیشتری مصرف شود.

در خصوص افزایش مصرف ویتامین C باید یاداود شد که دوز زیاد این ویتامین را نباید به طور همزمان مصرف کرد؛ زیرا اگر در یک دوز بیشتر از ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف کنید، مقدار اضافه آن دفع می شود. پس بهتر است در دو دوز مصرف کنید. با ما همراه باشید تا با فواید ویتامین C بیشتر آشنا شوید.

ویتامین سی چیست؟

آسکوربیک اسید یا ویتامین سی یکی از ریزمغذی های ضروری برای بدن است که بدن قابلیت تولید آن را ندارد، بنابراین باید از طریق دارو و رژیم های غذایی به بدن انسان وارد شود این ویتامین از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

 فواید ویتامین c :

در بالا به طور کلی با ویتامین C و خواص ویتامین c آشنا شدیم. در این بخش می خواهیم بیشتر به توضیح در مورد درمان با خواص ویتامین C بپردازیم. پس برای آشنایی بیشتر با فواید ویتامین سی، تا پایان مطلب با ما همراه باشید. پیش از این در مقاله دیگری درباره اینکه آیا لاغری با ویتامین سی امکان پذیر است ؟ ، صحبت کردیم.

1 ) درمان سرما خوردگی:

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که با بروز علائم سرماخوردگی خوردن مرکبات و ویتامین C را به شما توصیه کنند. این یک توصیه درست می باشد و مطالعات انجام شده حاکی از تاثیر ویتامین C بر بهبود سرماخوردگی می باشد. نقش ویتامین C در بهبود سرماخوردگی به این صورت می باشد که، ویتامین C با تحریک سلول های ایمنی از تبدیل این سلول ها به رادیکال های ازاد و اسیب رسیدن به سلول های سالم بدن جلوگیری می کند.

علاوه بر این تولید مولکول اینترفرون که یک ضد ویروس قوی است را افزایش می دهد. از دیگر خواص ویتامین c برای بدن، می توان به تاثیر ان در ارتقا سیستم ایمنی بدن برا جلوگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی اشاره کرد. مصرف ویتامین C در فصول سرد سال که احتمال ابتلا به سرماخوردگی افزایش می یابد سبب کاهش خطر ابتلا به این بیماری می شود. همچنین در حین سرماخوردگی هم مصرف ویتامین C می توان روند بهبود آن را سرعت ببخشد.

 

فواید ویتامین c

2 ) کاهش فشار خون :

یکی دیگر از خواص ویتامین ث، نقش آن در بهبود فشار خون بالا می باشد. افرادی که فشار خون بالایی دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند، در نتیجه این افراد باید با رعایت رژیم غذایی سعی در کاهش فشار خون خود داشته باشند. ویتامین C از جمله ویتامین هایی می باشد که تاثیر ان در کاهش فشار خون ثابت شده می باشد.

 

  لیست 15 تا از غذاهای کم کالری خوش طعم + میانگین کالری

 

3 ) کاهش پیشرفت آب مروارید :

کاهش سرعت پیشرفت آب مروارید یکی دیگر از خواص ویتامین C است. در خصوص فواید ویتامین C بر روی آب مروارید تحقیقات زیادی انجام شده است که نتیجه تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم ویتامین C خطر ابتلا به اب مروارید را در سنین بالا کاهش می دهد. در این مورد باید یاداور شد که مصرف ویتامین C باید مستمر باشد و میزان ویتامین C مورد نیاز در بانوان و اقایان متفاوت می باشد.

4 ) جلوگیری از بروز سرطان و سکته :

به طور کلی مصرف میوه و سبزیجات تازه می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. با مصرف میوه و سبزیجات تازه مواد مغذی و ویتامین های ضروری نظیر ویتامین C مورد نیاز بدن تامین می شود. جالب است بدانید مصرف منظم ویتامین C می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، حنجره، دهان، روده بزرگ، گلو و معده را کاهش دهد.همچنین مصرف میوه و سبزیجات تازه خطر بروز سکته مغزی را نیز کاهش می دهد. ویتامین C با از بین بردن رادیکالهای ازاد سبب کاهش خطر بروز سکته مغزی می شود.

از دیگر خواص ویتامین C برای بدن، بهبود سیستم ایمنی می باشد. این ویتامین سبب افزایش گلبول های سفید خون نیز می شود.

اگر میخواهید افزایش وزن داشته باشید با مقاله را های افزایش اشتها آشنا شوید.

خواص ویتامین سی

5 ) آنتی اکسیدان قوی:

همانطور که در بالا اشاره کردیم ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی در جریان خون می باشد که همه بافت های بدن را تغذیه می کند. نقش آن در مقابله با رادیکالهای آزاد می باشد. رادیکالهای آزاد سلول های بی ثباتی در بدن هستند که به سلول های سالم بدن آسیب وارد می کنند و از این رو سبب بروز بیماری هایی نظیر سرطان می شوند. ویتامین C در مقابله با این رادیکالهای آزاد یک الکترون به آنها می دهد تا از حالت ناپایدار خارج شده و به سلول های عادی تبدیل شوند‌.

6 ) جلوگیری از بروز بیماری اسکوروی:

بیماری اسکوروی، بیماری می باشد که بروز آن رابطه مستقیمی با کمبود ویتامین C دارد و افرادی که ویتامین C مصرف نمی کنند به این بیماری مبتلا می شوند.  در صورتی که بیماری اسکوروی درمان نشود می تواند منجر به مرگ شود. اسکوروی سبب بروز احساس ضعف، خستگی، فر شدن موها و درد اندام می شود. باید یاداور شد که اگر بیماری اسکوروی درمان نشود ممکن است علائم آن تشدید شود، در موارد شدید ممکن است فرد به سبب خونریزی و یا عفونت جان خود را از دست بدهد.

البته بیماری اسکوروی یک بیماری قابل درمان می باشد و راه درمان آن مصرف مکمل های ویتامین C می باشد.

اگر میخواهید با  غذا های کم کالری آشنا شوید به مقاله لیست غذا های کم کالری مراجعه نمایید.

  رژیم مدیترانه ای چیست؟ + انواع رژیم مدیترانه ای + بررسی فواید و معایب آن

7 ) جلوگیری از بروز آلزایمر:

از دیگر فواید مصرف ویتامین C که می توان به آن اشاره کرد تاثیر ویتامین C بر روی جلوگیری از بروز الزایمر در کهنسالی می باشد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان دهند این موضوع می باشد که سطح ویتامین C در افراد مبتلا به الزایمر کمتر از سایر افراد می باشد.از دیگر بیماری هایی که با افزایش سن به وجود می آید می توان به کاهش تراکم استخوان ها اشاره کرد. که البته این مورد در زنان بیشتر دیده می شود. کاهش تراکم استخوان سبب پوکی استخوان و شکستن آنها می شود.

پوکی استخوانی که به دلیل افزایش سن به وجود آمده باشد را می توان با مصرف ویتامین C درمان کرد. همچنین به افرادی که دچار مشکلات روحی نظیر افسردگی هستند توصیه می شود که روزانه ویتامین C مصرف کنند. مصرف روزانه ویتامین C سبب تعادل عاطفی می شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله  لاغری با ویتامین B را ببینید. حتماً شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که ویتامین ها می توانند چه تاثیراتی روی لاغر شدن داشته باشند.

 

8 ) بهبود گردش خون:

یکی از مهمترین خواص ویتامین ث نقش آن در بهبود گردش خون می باشد. ویتامین C با کاهش سطح اکسیداتیو از اختلال در عملکرد عروق جلوگیری می کند. ویتامین C با حفاظت از دیواره سرخرگ های بدن به کاهش اثر عفونت ها و دیگر اختلالاتی که عروق را تحت تاثیر قرار می دهند، کمک می کند. علاوه بر اینها ویتامین C از اکسید شدن کلسترول در رگ ها نیز جلوگیری می کند.

_ ویتامین C با تسهیل رشد لایه های پوششی سبب سرعت بخشیدن به بهبود زخم ها می شود.

_ ویتامین C سبب کاهش علائم آسم می شود.

_ ویتامین C نقش مهمی در سلامت لثه و دندان دارد. کمبود ویتامین C می تواند سبب بروز التهاب و یا ورم لثه شود. یکی از علائم اولیه کمبود ویتامین C خونریزی لثه ها می باشد. علاوه بر سلامت لثه ها ویتامین C می تواند به درمان دهان خشک نیز کمک کند.

_ نقش ویتامین C در روشن شدن پوست سبب شده تا از آن در بسیاری از محصولات روشن کننده پوست استفاده شود. خاصیت کلاژن سازی این ویتامین باعث می شود تا علاوه بر روشن کنندگی پوست استفاده از آن به جوان سازی و نرم شدن پوست نیز کمک کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله لاغری با ویتامین دی  را ببینید. حتماً شگفت زده خواهید شد اگر بدانید که ویتامین ها می توانند چه تاثیراتی روی لاغر شدن داشته باشند.

انواع ویتامین c

ویتامین سی علاوه بر اینکه در مرکبات و غذاهای مختلف وجود دارد؛ به شکل قرص، شربت، مایع و قرص جوشان در داروخانه ها نیز وجود دارد. به دلیل خواص فراوان ویتامین سی از آن به عنوان سرم برای تقویت پوست و مو نیز استفاده می شود.

 

عوارض ویتامین سی

درست است که ویتامین سی خواص بیشماری برای بدن دارد اما مصرف بیش از اندازه ویتامین c به شکل قرص، کپسول، مایع و انواع داروهای ویتامین c در صورتی که بیش از اندازه مصرف شوند عوارضی را در پی خواهند داشت. میزان مصرف متعادل ویتامین ث به صورت دارو باید کمتر از ۲۰۰۰ میلی گرم در روز باشد.

عوارض مصرف بیش از حد داروهای ویتامین سی شامل ایجاد احساس درد در شکم، گرفتگی عضلات، سردرد های گاه و بی گاه و ایجاد احساس تهوع و اختلال در خواب به شبانه می باشد.

در صورتی که مصرف این مواد باز هم بیشتر شود موجب اوردوز ویتامین سی می شود که آسیب های بافتی را به وجود می آورد.

 

  آیا لاغری با انواع ویتامین امکان پذیر است؟ + 5 ویتامین موثر در لاغری

سخن پایانی

به عنوان سخن پایانی می توان گفت ویتامین C یکی از ویتامین های مفید برای بدن می باشد که استفاده از آن فواید زیادی را برای بدن به همراه دارد.در این مقاله با خواص ویتامین سی آشنا شدید و دانستید ویتامین c از ویتامین های ضروری بدن میباشد .و کمبود آن اشکالات زیادی در بدن به وجود می آورد. هر ویتامینی باید در حد تعادل در بدن وجود داشته باشد.

برخی سوالات متداول:

فواید و خواص ویتامین سی چیست؟

درمان سرما خوردگی-کاهش فشار خون- کاهش پیشرفت آب مروارید- جلوگیری از بروز سرطان و سکته- آنتی اکسیدان قوی-جلوگیری از بروز بیماری اسکوروی-جلوگیری از بروز آلزایمر-بهبود گردش خون-

ویتامین c و ربط آن به بیماری اسکوروی چیست؟

بیماری اسکوروی، بیماری می باشد که بروز آن رابطه مستقیمی با کمبود ویتامین C دارد و افرادی که ویتامین C مصرف نمی کنند به این بیماری مبتلا می شوند. در صورتی که بیماری اسکوروی درمان نشود می تواند منجر به مرگ شود.

4 نظرات
  1. ستاره says

    دکتر ویتامین سی رو بخاطر کرونا به من داد .
    ولی من تاثیر خواص ویتامین c رو بیشتر رو پوستم دیدم و از اون موقع هست ک دارم استفاده میکنم و خیلی هم راضیم.

    1. shinofit says

      بله تاثیر زیادی در بهبود دارد.
      نقش ویتامین C در روشن شدن پوست سبب شده تا از آن در بسیاری از محصولات روشن کننده پوست استفاده شود.
      موفق باشید

  2. گلاره says

    خواص ویتامین سی برای پوستم خیلی خوبه من ک دکترم بهم داد پوستم شفاف شده

    1. shinofit says

      ممنون از نظر و همراهی شما
      موفق باشید

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.