رژیم شوک چیست؟ | کاهش چشمگیر وزن + معایب و مزایا

رژیم شوک چیست؟ رژیم شوک یک رژیم لاغری سریع و موثر می باشد. ناگفته نماند که در زمینه لاغری و کاهش وزن رژیم های غذایی مختلفی وجود دارد، که برخی از آنها فقط برای مدت زمان کوتاهی موثر هستند. اما رژیم شوک از جمله رژیم هایی است که مدعی می باشد علاوه بر تاثیر بر روی کاهش وزن و لاغری می تواند وزن به دست آمده را حفظ کند. عملکرد رژیم شوک به این صورت می باشد که به بدن شوک وارد می کند تا سرعت چربی سوزی بدن افزایش پیدا کند.

نکته مثبتی که در مورد رژیم شوک وجود دارد این می باشد که رژیم شوک با دارا بودن برنامه غذایی مناسب و منظم از وارد شدن بدن به مرحله قحطی جلوگیری می کند. در این مطلب می خواهیم به توضیح در مورد رژیم شوک بپردازیم.پس اگر شما هم به دنبال راهی مطمئن برای کاهش وزن و حفظ وزن به دست آمده از رژیم هستید تا پایان با ما همراه باشید تا با لاغری سریع رژیم شوک  و برنامه رژیم شوک بیشتر آشنا شوید.

رژیم شوک چیست

 

  رژیم اتکینز چیست؟ ( همه چیز در مورد رژیم لاغری اتکینز با مصرف پروتئین و چربی )

رژیم شوک

در بالا به طور کلی با رژیم شوک آشنا شدید.که ادعا می کند یک رژیم لاغری سریع و موثر می باشد حال می خواهیم در این قسمت به توضیح ادعاهایی که رژیم شوک در خصوص لاغری و کاهش وزن دارد، بپردازیم. این رژیم از افرادی که قصد کاهش وزن را دارند میخواهد تا با بکار گیری اراده خود در کوتاه ترین زمان بیشترین کاهش وزن را داشته باشد. رژیم شوک برای خارج شدن از استپ وزن تاثیزگدار است.این رژیم مدعی می باشد که افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، با پیروی کردن از رژیم شوک در دو هفته می توانند بیشتر از ۱۵ کیلوگرم وزن کم کنند.

از طرفی تعداد وعده های غذایی روزانه این رژیم چشمگیر می باشد و این یکی از مهمترین دلایلی است که سبب جلب توجه افرادی که قصد کاهش وزن را دارند، به این رژیم لاغری شده است.برنامه غذایی مناسب رژیم لاغری شوک به این صورت می باشد که در شروع آن ۵ روز رژیم سخت گرفته می شود. بعد از ۵ روز رژیم سخت ۲ روز آزاد می باشد. یعنی فرد در این ۲ روز مجاز است همانند قبل از شروع رژیم غذا بخورد. بعد از پایان این ۷ روز دوباره این چرخه تکرار می شود و در آخر یک روز رژیم گرفته می شود تا ۱۵ روز رژیم شوک کامل شود.

حال ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که ایا رژیم شوک در واقعیت هم طی ۱۵ روز سبب کاهش ۱۵ کیلوگرمی وزن می شود؟ در ادامه به توضیح بیشتر در مورد این موضوع می پردازیم، پس با ما همراه باشید تا پاسخ مناسبی برای سوال خود بیابید.در خصوص رژیم شوک لازم به ذکر می باشد که خیلی از افرادی که از این رژیم نتیجه گرفته اند آن را توصیه نمی کنند! علت این امر کمبود مواد مغذی دریافتی در این رژیم غذایی می باشد.

برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقاله ” رژیم شیر” را مطالعه نمایید.

نگرانی هایی در مورد رژیم شوک

در کنار سایر خصوصیات خوبی که در مورد رژیم شوک گفته شد باید یاداور شویم که در خصوص رژیم شوک نگرانی هایی هم وجود دارد از جمله:

  •  رژیم شوک از نظر تامین مواد مغذی برای بدن خیلی تایید نمی شود. یعنی این رژیم بسیاری از مواد غذایی مفید که منبع تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند را در برنامه خود ندارد. همانطور که می دانید کمبود مواد مغذی دریافتی اسیب هایی نظیر ریزش مو، کمبود ویتامین ها و مشکلات گوارشی را به همراه دارد.
  •  اگرچه رژیم شوک مدعی می باشد که توانایی حفظ وزن به دست آمده را دارد، اما باید گفت که این رژیم ثبات ندارد. درست است که در ابتدای شروع رژیم ممکن است کاهش وزن چشمگیری را داشته باشید. اما ادامه دادن به رژیم کار سختی است و باید گفت ممکن است وزن شما دوباره به حالت اولیه و حتی بیشتر از آن بازگردد.
  • برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقاله ” رژیم موز” را مطالعه نمایید.
  0 تا 100 لاغری سریع با رژیم پروتئین + آیا ورزش واجب است؟

نگرانی‌ها در مورد رژیم شوک

به طور کلی با رژیم شوک آشنا شدید، رژیم شوک سه روزه یکی از انواع رژیم شوک است. رژیم شوک سه روزه مدعی است که در مدت سه روز می‌تواند سبب کاهش وزن و لاغری شود. در خصوص این ادعای رژیم شوک سه روزه نگرانی‌هایی هم وجود دارد. اگر برای کاهش وزن و لاغری قصد دارید از رژیم شوک پیروی کنید، تا پایان با ما همراه باشید تا با نگرانی‌هایی که در مورد رژیم شوک وجود دارد بیشتر آشنا شوید.

_ این رژیم لاغری از نظر مواد غذایی مغذی کامل نیست و بسیاری از مواد غذایی که دریافت آنها برای بدن لازم و ضروری است را ندارد. این کمبود در دریافت مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن ممکن است سبب بروز مشکلاتی نظیر ریزش مو، یبوست، مشکلات گوارشی و … شود. برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود  مقاله  رژیم مدیترانه ای  را مطالعه نمایید.

_ نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که کاهش وزن به دست آمده از طریق پیروی از برنامه غذایی انواع رژیم شوک نظیر رژیم شوک سه روزه پایدار نیست. برنامه غذایی این رژیم لاغری به دلیل نداشتن بسیاری از مواد مغذی ممکن است دچار کاهش وزن شود، ناگفته نماند که این کمبود مواد مغذی ممکن است بدن را دچار قحطی کند‌. در نتیجه مواجه بدن با کمبود مواد مغذی، بعد از پایان دوره رژیم بدن تمایل زیادی به خوردن انواع مواد غذایی پیدا می‌کند و این سبب می‌شود تا بدن دچار اضافه وزن شود. به همین دلیل بعد از رژیم شوک ممکن است فرد دچار افزایش وزن ناگهانی شود. برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقاله  رژیم کتوژنیک چیست  را مطالعه نمایید.

_ بر اساس تجربیات کسانی که برای کاهش وزن از رژیم لاغری شوک پیروی کرده‌اند. این رژیم به شدت سبب بی حالی و ضعف می‌شود. علت آن هم کاهش دریافت مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است.برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقاله رژیم اتکینز  را مطالعه نمایید.

به طور کلی باید گفت رژیم شوک هیچ پایه و اساس علمی ندارد. هدف رژیم شوک کاهش دریافت کالری و مواد مغذی در برنامه غذایی روزانه است. این موضوع کاملاً واضح است که کاهش دریافت کالری روزانه می‌تواند سبب کاهش وزن و لاغری شود. در این خصوص باید به این نکته هم توجه کرد که این کاهش دریافت کالری غیر اصولی است. در رژیم‌های لاغری هدف کاهش وزن است اما کاهش وزنی که به سلامت انسان آسیبی وارد نکند. رژیم شوک هم مانند بسیاری از رژیم های لاغری با کاهش کالری دریافتی روزانه و کالری انواع غذاهای روزانه سبب افزایش چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن و لاغری می شود

 

رژیم شوک سه روزه

قوانین رژیم شوک

رژیم شوک هم همانند بسیاری از رژیم های لاغری قوانین و برنامه غذایی خاص خود را دارد. و می گوید برای لاغری سریع رژیم شوک باید قوانین آن به دقت رعایت شود. برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقاله ” رژیم فصلی ”  را مطالعه نمایید.

  •  از جمله قوانین خوب این رژیم این می باشد که نوشیدن الکل را ممنوع کرده است.
  •  رژیم شوک به نوشیدن آب زیاد تاکید دارد.
  • از دیگر قوانین رژیم شوک این است که تاکید دارد تا وعده های غذایی با هم ترکیب نشوند. هر یک از وعده های غذایی باید در زمان معین خودش مصرف شود.
  •  همانطور که گفته شد در این رژیم در هر هفته ۲ روز وعده آزاد است و فرد مجاز می باشد تا هر وعده غذایی که میخواهد بخورد. اما رژیم شوک تاکید دارد تا در این دو روز پرخوری نشود.
  • و در آخر باید گفت برنامه غذایی صبحانه در طول رژیم شوک ثابت است و به شرح زیر می باشد.

یک قطعه میوه ( هر نوع میوه ای به جز موز) _ یک فنجان چای یا قهوه ( بدون افزودن مواد شیرین کننده و شیر) _ دو عدد بیسکوییت. برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقاله ” رژیم فستینگ یا برنامه روزه داری متناوب ”  را مطالعه نمایید.

  رژیم کانادایی چیست + دستورالعمل رسیدن به اندام ریبا

مشکلات رژیم شوک

رژیم غذایی شوک همانطور که ادعا می کند می تواند در مدت زمان کوتاهی سبب کاهش وزن شود. اما طبق تجربیات و نظرات افرادی که از رژیم شوک برای کاهش وزن و لاغری استفاده کرده اند، باید گفت بیشتر این افراد معتقدند که رژیم شوک سبب بروز بی حالی و ضعف شدید می شود. این علائم سبب می شود تا فرد به پرخوری تمایل بیشتری نشان دهد. یکی از افرادی که رژیم شوک را امتحان کرده است در مورد رژیم شوک اینگونه می گوید که: من در حدود ۲۰ کیلوگرم اضافه وزن داشتم و این عددی بود که پزشک متخصص به من گفته بود.

برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقاله  ” رژیم کانادایی”  را مطالعه نمایید.

مشکلات رژیم شوک

من به خاطر اضافه وزن و نداشتن وزن سالم احساس بدی داشتم تا اینکه با رژیم شوک آشنا شدم. باید بگویم در طول رژیم شوک وزن زیادی را از دست دادم اما در عوض همیشه احساس خستگی و ضعف شدید داشتم. تا اینکه به دلیل مسافرت کاری مجبور شدم تا برای مدتی رژیم شوک را کنار بگذارم. آن زمان بود که متوجه شدم به سرعت وزن اضافه کردم و حتی به وزنی بیشتر از وزن اولیه و قبل از شروع رژیم لاغری رسیدم. علاوه بر این موضوع رژیم شوک سبب از بین رفتن عادات غذایی سالم من شد. زیرا قبل از رژیم تنها کاری که برای کاهش وزن می کردم، کم خوری بود که با رژیم شوک آن هم از بین رفت!

خواص کدو سبز با ماست چه تاثیری بر لاغری دارد؟ در مقالات دیگر ما بخوانید.

در پایان باید گفت ما در باره این که رژیم شوک چیست صحبت کردیم . رژیم شوک هم مانند بسیاری از رژیم های لاغری با کاهش کالری دریافتی روزانه و کالری انواع غذاهای روزانه سبب افزایش چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن و لاغری می شود. اما نکته ای که در مورد رژیم شوک وجود دارد این است که غیر اصولی می باشد‌. بعضی افراد رژیم شوک پرخوری میگیرند که آن هم در نوع خود باعث آسیب هایی میشود.

حذف غیر اصولی برخی از منابع غذایی از برنامه غذایی روزانه، مشکلاتی را برای فرد در پی دارد. پس بهتر است یاداور شویم قبل از شروع هر گونه رژیم غذایی بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید تا با توجه به شرایط بدنیتان رژیم مناسب را برای شما انتخاب کند‌. هدف اصلی از رژیم غذایی سلامت و تندرستی بدن می باشد. رژیم غذایی که به این اصل توجه نداشته باشد هیچ ارزشی ندارد.

 

برخی سوالات متداول :

رژیم شوک چیست ؟

این رژیم مدعی می باشد که افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، با پیروی کردن از رژیم شوک در دو هفته می توانند بیشتر از ۱۵ کیلوگرم وزن کم کنند. از طرفی تعداد وعده های غذایی روزانه این رژیم چشمگیر می باشد

مشکلات رژیم شوک چیست؟

رژیم غذایی شوک همانطور که ادعا می کند می تواند در مدت زمان کوتاهی سبب کاهش وزن شود. اما طبق تجربیات و نظرات افرادی که از رژیم شوک برای کاهش وزن و لاغری استفاده کرده اند، باید گفت بیشتر این افراد معتقدند که رژیم شوک سبب بروز بی حالی و ضعف شدید می شود

4 نظرات
  1. شیده says

    من رژیم شوک سه روزه گرفتم خیلی رو استپ وزنیم تاثیر گذاشت
    ولی بعدش معده درد گرفتم.

    1. شاینوفیت says

      سلام رژیم شوک باید اصولی باشه
      همون طور که در مقاله مطرح شد زیر نظر پزشک این کار رو انجام بدید دوست عزیز

  2. شهین says

    رژیم شوک پرخوری خیلی بعضی وقتا جواب میده مخصوصا وقتی ک اسپ وزنی داری
    امتحان کردم چند بار

    1. shinofit says

      ممنون از همراهی شما
      در مقاله توضیح داده شد که رژیم شوک پرخوری هم عوارض خودش را دارد .

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.