لیست 15 تا از غذاهای کم کالری خوش طعم + میانگین کالری

غذاهای کم کالری، موضوعی می باشد که در این مقاله می خواهیم به توضیح بیشتر در مورد آنها بپردازیم.نخست باید گفت کالری غذا به میزان انرژی گفته می شود که با مصرف آن غذا وارد بدن می شود.حال آگاهی از غذاهای کم کالری زمانی اهمیت پیدا می کند که قصد کاهش وزن داشته باشید. غذاهای کم کالری به غذاهایی گفته می شود که کالری صفر و یا منفی دارند.

در خصوص کالری منفی باید گفت، برخی افراد معتقدند که بعضی از غذاها هیچ کالری وارد بدن نمی کنند، و انرژی مورد نیاز برای جویدن و هضم آنها از کالری های ذخیره شده بدن ( چربی ها) تامین می شود، در نتیجه نه تنها کالری وارد بدن نمی کنند بلکه سبب کالری سوزی نیز می شوند.به بیان دیگر انرژی که صرف جویدن و هضم این غذاها می شود، بیشتر از انرژی است که بدن از این غذاها دریافت می کند.

البته باید یادآور شد که این موضوع یک ادعا می باشد و هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که درستی این موضوع را تائید کند.به طور کلی غذاهای کم کالری آب و فیبر زیادی دارند که سبب می شوند احساس سیری کنید. اگر قصد کاهش وزن دارید و یا برای تناسب اندام به دنبال آگاهی از غذاهای کم کالری هستید با ما همراه باشید تا در ادامه با غذای لذیذ کم کالری بیشتر آشنا شوید.

کالری غذاها:

بدن به روش های مختلفی از انرژی که توسط غذا وارد بدن می شود، استفاده می کند.بیشترین انرژی دریافتی صرف تامین انرژی برای متابولیسم پایه بدن می شود.متابولیسم پایه به فرایندی گفته می شود که برای به کار افتادن بدن و زنده ماندن لازم است، نظیر تنفس، تپیدن قلب، ساخت سلول های جدید و …. حال روش هایی وجود دارد که سبب می شود بتوان میزان مصرف انرژی توسط بدن را کم و یا زیاد کرد.به عنوان مثال با حرکت دادن عضله ها انرژی مصرف می شود، در نتیجه هر چه بیشتر عضله های خود را حرکت دهید انرژی بیشتری مصرف می شود.

این موثرترین راهی است که با استفاده از آن می توان میزان انرژی مصرفی روزانه را تغییر داد.اگر قصد کاهش وزن دارید مصرف غذاهای کم کالری پیشنهاد خوبی برای شما می باشد.البته در مورد غذاهای کم کالری و یا حتی غذاهایی که گفته می شود کالری منفی دارند، باید یادآور شد که نباید پرخوری کرد.غذاهای کم کالری اغلب مواد مغذی زیادی دارند.برای حفظ سلامت و تناسب اندام ورزش کردن در کنار مصرف غذاهای کم کالری نباید فراموش شود.گنجاندن غذاهای کم کالری در برنامه غذایی روزانه هم قواعد خاص خود را دارد.

تمرکز روی یک نوع غذا و نداشتن تنوع غذایی ایده خوبی نیست! از طرفی دیگر اگر برای کاهش وزن فقط روی چند نوع غذای خاص تمرکز داشته باشید شما در معرض کمبود برخی مواد مغذی مورد نیاز بدن قرار می گیرید.همانطور که می دانید هیچ غذای کاملی وجود ندارد که بتواند نیاز بدن به انواع ویتامین ها و مواد مغذی را تامین کند، پس داشتن تنوع غذایی و گنجاندن میوه و سبزیجات در برنامه غذایی روزانه بسیار مهم می باشد.

 

منابع غذایی کم کالری:

در ادامه به بیان منابع غذایی کم کالری می پردازیم که با ترکیب آنها می توان یک غذای لذیذ کم کالری داشت. با ما همراه باشید تا با غذاهایی که می توان به عنوان شام رژیمی کم کالری استفاده کرد بیشتر آشنا شوید.از سبزیجات بدون نشاسته به عنوان غذاهایی که کالری منفی دارند، یاد می شود. اگرچه واژه کالری منفی خیلی هم درست نمی باشد؛ اما می توان گفت این منابع غذایی مواد مغذی زیادی دارند.و بهتر است به جای واژه کالری منفی از واژه کم کالری برای بیان میزان کالری آنها استفاده کرد.

اگر قصد کاهش وزن دارید، مصرف غذاهای کم کالری که مواد مغذی زیادی هم دارند، برای شما بسیار سودمند می باشد.از طرفی دیگر مصرف میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری هایی نظیر دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

 

 

منابع غذایی کم کالری

۱_ سیب:

سیب یک میوه محبوب و بسیار مغذی می باشد که از کم کالری ترین مواد غذایی به شمار میایید.یک فنجان سیب خرد شده، ۵۷ کالری و سه گرم فیبر خوراکی دارد.بدن برای هضم سیب باید انرژی بسوزاند، در نتیجه میزان انرژی اصلی که از طریق سیب به بدن می رسد کمتر از میزان گفته شده می باشد.فیبر تا حدی می تواند در لاغری تاثیرگذار باشد، که رژیمی به نام رژیم فیبر وجود دارد. پیشنهاد می کنیم مقاله رژیم فیبر چیست ؟ و چه میزان تاثیر گذار هست را ببینید.

 

کم کالری ترین مواد غذایی

  5 روش چاقی صورت به شکل طبیعی

۲_ مارچوبه:

مارچوبه یک نوع سبزی است که در رنگ های سفید، بنفش و سبز وجود دارد. جزئی از کم کالری ترین غذاها است که میتوان آن را نوش جان کرد. مارچوبه سرشار از ویتامین K و فولات است، مصرف آن نیاز روزانه بدن به ویتامین K و فولات را تامین می کند. یک فنجان مارچوبه ۲۷ کالری دارد.

مارچوبه کم کالری ترین غذاها

۳_ چغندر:

چغندر جز سبزیجات ریشه ای محسوب می شود. یک فنجان چغندر ۵۹ کالری دارد. چغندر سرشار از پتاسیم می باشد، و تحقیقات انجام شده در مورد آن نشان می دهد که چغندر در کاهش فشار خون موثر است.

چغندر کم کالری ترین سبزی

۴_ بروکلی:

بروکلی را می توان پرخاصیت ترین سبزیجات روی کره زمین دانست. مهمترین خاصیت بروکلی این می باشد که بدن را در مقابل سرطان ایمن می کند. یک فنجان بروکلی ۳۱ کالری دارد. بروکلی سرشار از ویتامین C می باشد و مصرف آن نیاز روزانه به ویتامین C را تامین می کند.

 

بروکلی کم کالری ترین سبزی

۵_ بروکسل:

بروکسل هم یک سبزیجات پرخاصیت می باشد. ظاهر آن شبیه به کلم است ولی اندازه آن کوچک تر می باشد. بروکسل هم همانند بروکلی سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین C می باشد. هر فنجان بروکسل ۲۲ کالری دارد.

اگر میخواهید درباره فواید ورزش بدانید و بیشتر از آن درباره فواید ورزش در خانه بدانید به مقاله مربوطه مراجعه ننمایید.

بروکسل کم کالری ترین سبزی

۶_ هویج:

هویج سرشار از بتاکاروتن می باشد که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود. همانطور که می دانید مصرف ویتامین A برای حفظ سلامت چشم ضروری می باشد. یک فنجان هویج ۵۳ کالری دارد.

هویج کم کالری ترین سبزی

۷_ گل کلم:

این سبزی خوشمزه جزئ از لیست سبزیجات کم کالری میباشد. گل کلم جایگزین خوبی برای سبزیجات پرکربوهیدرات و غلات می باشد. یک فنجان گل کلم ۲۵ کالری دارد.

گل کلم کم کالری ترین سبزی

۸_ کرفس:

یکی از شناخته شده ترین لیست سبزیجات کم کالری، کرفس می باشد. کرفس حاوی فیبر نامحلول است، کرفس سرشار از آب و فیبر می باشد و همین سبب می شود تا با مصرف آن برای مدت بیشتری احساس سیری داشته باشید. یک فنجان کرفس ۱۸ کالری دارد. ما در شاینوفیت یک مقاله جداگانه درمورد کرفس و 5 ترفند شگفت انگیز برای لاغری با کرفس را آموزش داده ایم. اگر شما هم دنبال لاغری با کرفس و رژیم کرفس هستید، این مقاله را از دست ندهید.

کرفس کم کالری ترین سبزی
۹_ نارنگی:

ماده غذایی کم کالری دیگری که می خواهیم به آن اشاره کنیم نارنگی است. نارنگی سرشار از ویتامین C می باشد و یک فنجان نارنگی ۳۵ کالری دارد.

نارنگی کم کالری ترین میوه

  ورزش فیتنس در خانه و باشگاه + 36 مورد از حرکات فیتنس با تصویر

۱۰_ خیار:

بیشترین استفاده از خیار، استفاده از آن برای سالاد می باشد. بیشتر حجم خیار را آب تشکیل می دهد در نتیجه کالری کمی دارد. یک فنجان خیار ۱۶ کالری دارد.

خیار کم کالری ترین میوه

۱۱_ کاهو:

یکی دیگر از لیست سبزیجات کم کالری، کاهو میباشد. برگ کاهو همانند خیار آب زیادی دارد. عمده مصرف آن در سالاد و ساندویچ می باشد. کاهو مواد مغذی زیادی نظیر ویتامین K ، ویتامین A و فولات دارد. یک فنجان برگ کاهو ۱۰ کالری دارد.

لیست سبزیجات کم کالری

۱۲_ قارچ:

قارچ های خوراکی سفید رنگ هستند و بافتی اسفنجی دارند. گیاه خواران قارچ را به جای گوشت مصرف می کنند. هر فنجان قارچ ۱۵ کالری دارد.

قارچ در لیست سبزیجات کم کالری

۱۳_ شلغم:

شلغم از دیگر گیاهان ریشه ای کم کالری می باشد. استفاده از شلغم به جای سیب زمینی در سوپ سبب می شود تا کالری سوپ کاهش یابد. یک فنجان شلغم ۵۰ کالری دارد.

گیاهان کم کالری

۱۴_ گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی یکی از محبوب ترین سبزیجات می باشد. گوجه به صورت خام، پخته و یا در سس استفاده می شود. گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی زیادی نظیر لیکوپن می باشد. یک فنجان گوجه فرنگی ۲۷ کالری دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “پرطرفدارترین رژیم لاغری” را ببینید و با 4 تا از سالم ترین رژیم ها آشنا شوید.

 سبزیجات و گیاهان کم کالری

۱۵_ کدو سبز:

کدو سبز به دلیل طعم خوبی که دارد بیشتر در پخت و پز استفاده می شود.و بیشترین غذاهاي رژيمي كم كالري رامیتوان با کدو سبز پخت. کدو سبز بسیار کم کالری می باشد. یک فنجان کدو سبز ۱۸ کالری دارد.

غذاهاي رژيمي كم كالري

  آموزش قدم به قدم رژیم لاغری ۳ روزه + برنامه غذایی

سخن پایانی: 

به عنوان سخن پایانی باید گفت در بالا با ۱۵ غذای کم کالری اشنا شدید؛ که می توان با آنها یک رژیم غذایی کم کالری داشت. آیا رژیم با غذاهای کالری منفی وجود دارد؟ طبق مقالات متعدد، حتی اگر غذایی صفر کالری و یا حتی همان غذاهای کالری منفی هم باشد تاثیرش به قدری ناچیز است که نمی‌تواند به تنهایی به کاهش وزن کمکی کند. این را مورد توجه قرار دهید و برای کاهش وزن، در کنار تغییر رژیم غذایی به تحرک و ورزش روی بیاورید.

 

سوالات رایج:

منابع غذایی کم کالری کدامند؟

از سبزیجات بدون نشاسته به عنوان غذاهایی که کالری منفی دارند، یاد می شود. اگرچه واژه کالری منفی خیلی هم درست نمی باشد؛ اما می توان گفت این منابع غذایی مواد مغذی زیادی دارند.و بهتر است به جای واژه کالری منفی از واژه کم کالری برای بیان میزان کالری آنها استفاده کرد.

آیا رژیم با غذاهای کالری منفی وجود دارد؟

طبق مقالات متعدد، حتی اگر غذایی صفر کالری و یا حتی همان غذاهای کالری منفی هم باشد تاثیرش به قدری ناچیز است که نمی‌تواند به تنهایی به کاهش وزن کمکی کند. این را مورد توجه قرار دهید و برای کاهش وزن، در کنار تغییر رژیم غذایی به تحرک و ورزش روی بیاورید.

4 نظرات
  1. سمیرا says

    من همیشه رژیم غذای کم کالری دارم مگه این که برم مهمونی .اینجوری خیالم راحته چاغ نمیشم.

    1. شاینوفیت says

      موفق باشید

  2. شیوا says

    کم کالری ترین خوراکی ها هم با هم ترکیب بشن .باز یه کالری دریافت میکنه بدن بهتره همیشه رعایت کنید تا چاق نشید .یه برنامه غذایی درست رو رعایت کنید.

    1. shinofit says

      مواد کم کالری در این نوشته کامل توضیح داده شده موفق باشید.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.