لاغری با ویتامین دی | تاثیر ویتامین دی و لاغری

لاغری با ویتامین دی یا ویتامین دی و لاغری موضوعی است که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم. امروزه تغییر سبک زندگی سبب شده تا افراد زیادی دچار اضافه وزن و چاقی شوند. از آنجایی که اضافه وزن علاوه بر ظاهر نازیبا تاثیرات مخربی در سلامت و تندرستی دارد سبب شده تا افراد به فکر راهی برای کاهش وزن باشند.رژیم هایی غذایی مختلفی و لاغری با انواع ویتامین با هدف رسیدن به تناسب اندام وجود دارد.

در این بین برخی ویتامین ها و مواد مغذی نظیر ویتامین D هم می تواند به کاهش وزن کمک کند. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است.بدن از طریق تحریک پوست در مقابل نور خورشید توانایی تولید این ویتامین را داردویتامین دی برای پوست. البته مواد غذایی زیادی وجود دارد که منبع ویتامین D محسوب می شوند و با قرار دادن آنها در برنامه غذاییمان می توان این ویتامین را دریافت کنیم.نقش اصلی ویتامین D در حفظ سلامت دندان و استخوان ها، سالم نگه داشتن سیستم ایمنی و تسهیل جذب کلسیم و فسفر است.

در ادامه به بیان ارتباط ویتامین دی و لاغری می پردازیم پس برای اگاهی بیشتر از فواید ویتامین دی و لاغری با ما همراه باشید.

 

ارتباط بین لاغری با ویتامین دی

منابع ویتامین دی

ویتامین D ازجمله ویتامین هایی است که در خود بدن تولید می شود. منابع غذایی این ویتامین هم وجود دارد. اما نیاز بدن را تامین نمی کنند. بهترین راه برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. از این رو متخصصان توصیه می کنند روزانه حداقل ۵_۳۰ دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیریم. زیرا تحریک پوست در مقابل نور خورشید سبب تولید ویتامین D در داخل بدن می شود .ویتامین دی برای پوست خوب است .

اما سبک زندگی امروز به گونه ای است که ویتامین D زیادی از این طریق در بدن تولید نمیشود.لذا افراد نیاز به مصرف مکمل ویتامین D برای تامین نیاز بدن خود دارند. با این حال در حدود ۵۰ درصد از مردم جهان با کمبود ویتامین D روبرو هستند. بیشتر افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند افراد مسن، افرادی با پوست تیره و نوزادان می باشند. شاید جالب باشد اما باید بگوییم از دیگر عواملی که سبب کمبود ویتامین D می شود، می توان به چاقی اشاره کرد. لاغری با ویتامین ای نیز جای بحث دارد در این مقاله با ما همراه باشید.

ارتباط بین کاهش وزن ویتامین D و اضافه وزن

کمبود ویتامین دی باعث لاغری میشود ؟ یا برعکس آن صحت دارد؟ در خصوص ارتباط ویتامین دی و لاغری می توان به این موضوع اشاره کرد که، مطالعات نشان دهنده این موضوع هستند که شاخص توده بدنی بیشتر یا همان اضافه وزن و افزایش چربی، سبب کاهش سطح ویتامین D در بدن می شود همچنین لاغری با ویتامین سی نیز امکانپذیر است. چندین احتمال در مورد رابطه بین چاقی و کاهش ویتامین D در بدن وجود دارد. در ادامه به بیان این موارد می پردازیم.

  • برخی بر این باور هستند که افراد چاق تمایل کمتری به مصرف مواد غذایی دارند که منبع ویتامین D هستند. عدم تمایل به مصرف این مواد غذایی سبب کاهش سطح ویتامین D در بدن می شود.
  • گروه دوم در توجیح این موضوع می گویند که به طور رفتاری افراد چاق تمایل کمتری به قرار گرفتن در معرض نور خورشید دارند. و این امر سبب کمبود ویتامین D در بدنشان می شود.

در خصوص تناسب اندام با ویتامین دی جالب است بدانید که کاهش وزن هم بر روی سطح ویتامین D بدن تاثیر می گذارد. و سبب افزایش آن می شود. از طرفی تحقیقات انجام شده در این زمینه حاکی از آن است که افزایش سطح ویتامین D می تواند سبب کاهش سطح چربی بدن و یا همان افزایش سرعت از دست دادن وزن شود. به بیان ساده تر می توان گفت از جمله فواید ویتامین D کاهش چربی بدن و موثر بودن برای کاهش وزن است.

رژیم هایی غذایی مختلفی و لاغری با انواع ویتامین با هدف رسیدن به تناسب اندام وجود دارد.پیشنهاد میشود مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

 

 لاغری با ویتامین دی چگونه است

  رژیم آب چیست + معایب و مزایا رژیم آب درمانی

لاغری با ویتامین دی امکان پذیر است؟

ویتامین D یک ریزمغذی است، شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اثبات لاغری با ویتامین دی. وجود سطح مناسب ویتامین D به طور بالقوه ای سبب جلوگیری از تشکیل سلول های چربی جدید می شود. علاوه بر این از تجمع سلول های چربی که سبب ایجاد بافت چربی می شوند نیز جلوگیری می کند. پس اگر مقدار ویتامین D بدن کافی باشد باعث می شود تا ذخیره سلول های چربی کندتر شود که این خود سبب تناسب اندام با ویتامین دی می شود.ویتامین D چربی سوزی را افزایش می دهد.

زیرا ویتامین D و کلسیم سبب کاهش تولید کورتیزول می شوند.کورتیزول یا همان هورمون استرس از جمله هورمون های موثر در تجمع چربی است. برای بیان موارد دیگر لاغری با ویتامین دی می توان به تاثیر ویتامین D در رفع اختلالات خواب اشاره کرد. ویتامین D سبب افزایش هورمون سروتونین می شود. این هورمون در تنظیم خواب بسیار موثر است. افرادی که دچار اختلالات خواب از جمله پرخوابی و یا کم خوابی هستند، بیشتر در معرض اضافه وزن قرار دارند.

پس تنظیم خواب از جمله عواملی است که سبب جلوگیری از چاق شدن می شود.همچنین وجود سطح کافی ویتامین D در بدن سبب کنترل اشتها و احساس سیری سریع میشود.اگر میزان ویتامین D بدن کافی باشد، بدن لپتین بیشتری آزاد می کند. لیپتین همان هورمونی است که پیام سیری را به مغز صادر می کند. علاوه بر این کمبود ویتامین D در بدن سبب ایجاد مقاومت نسبت به انسولین می شود. که نتیجه آن پرخوری و اضافه وزن است.

پیشنهاد می شود مقاله لاغری با ویتامین ب را بخوانید.

 

منابع ویتامین دی

 

در آخر این لیست هم باید گفت سطح بالای ویتامین D در بدن با افزایش هورمون تستوسترون در ارتباط است. این هورمون در از دست دادن وزن موثر می باشد. به عنوان سخن پایانی باید گفت ویتامین D یک ماده مغذی محلول در چربی است. از جمله ویتامین هایی می باشد که بدن توانایی تولید آن را دارد. اما میزان ویتامین D که در بدن تولید می شود، برای رفع نیازهایش کافی نیست.

پس باید با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین هستند و حتی مکمل های این ویتامین نیاز بدن به ویتامین D را تامین کنیم. ویتامین D از جمله ویتامین هایی است که با اضافه کردن آن به برنامه غذایی می توانیم کاهش وزن را تجربه کنیم.

 

برخی از سوالات رایج:

کمبود ویتامین دی باعث لاغری میشود

در خصوص ارتباط ویتامین دی و لاغری می توان به این موضوع اشاره کرد که، مطالعات نشان دهنده این موضوع هستند که شاخص توده بدنی بیشتر یا همان اضافه وزن و افزایش چربی، سبب کاهش سطح ویتامین D در بدن می شود

لاغری با ویتامین دی امکان پذیر است؟

ویتامین D یک ریزمغذی است، شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اثبات لاغری با ویتامین دی. وجود سطح مناسب ویتامین D به طور بالقوه ای سبب جلوگیری از تشکیل سلول های چربی جدید می شود. علاوه بر این از تجمع سلول های چربی که سبب ایجاد بافت چربی می شوند نیز جلوگیری می کند.

4 نظرات
  1. آمنه says

    ویتامین دی از خورشید بدست میاد ولی نه برای خانم های ایرانی
    بخاطر همین خانم های ایرانی همیشه کمبود ویتامین دی دارن
    اگه لاغری با ویتامین دی امکان پذیره ک حتما باید از این مکمل استفاده بشه

    1. شاینوفیت says

      میتونید زیر نظر پزشک مکمل ویتامین دی رو مصرف کنید.
      موفق باشید

  2. زهرا says

    آیا ویتامین دی باعث چاقی میشود؟

    1. shinofit says

      چاقی می تواند باعث کمبود ویتامین دی در بدن شود طی تحقیقات انجام شده.
      در تحقیقات که در باره ی افراد چاق انجام شده که به مدت ۶ هفته ویتامین دی مصرف کرده بودند لاغری ایجاد شده

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.