رژیم مدیترانه ای چیست؟ + انواع رژیم مدیترانه ای + بررسی فواید و معایب آن

رژیم مدیترانه ای، یک برنامه غذایی مناسب برای سلامت قلب می باشد. رژیم مدیترانه ای یک برنامه غذایی سالم، شامل میوه، سبزیجات، ماهی و غلات کامل و اندکی چربی سالم دارد. اگر چه سلامت غذایی این رژیم غذایی از طرف متخصصان تغذیه تایید شده است، اما ناگفته نماند که تغییر در میزان مصرف هر ماده غذایی در این رژیم می تواند مشکل ساز شود.به طور کلی رعایت رژیم مدیترانه ای اصلی از طریق کاهش کلسترول دریافتی، احتمال ابتلاع به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
با توجه به این موضوع می توان گفت رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند سبب کاهش آمار مرگ و میری که در اثر بیماری های قلبی به وجود می آید، شود. علاوه بر همه اینها رعایت این رژیم غذایی خطر ابتلاع به بیماری های دیگری نظیر سرطان و الزایمر را نیز کاهش می دهد. تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا با رژیم مدیترانه ای و عوارض رژیم مدیترانه ای بیشتر آشنا شوید.

رژیم مدیترانه ای چیست؟

در بالا به طور کلی با رژیم مدیترانه ای و فواید آن برای سلامت بدن آشنا شدیم. حال باید گفت با توجه به تاثیراتی که رعایت رژیم مریترانه ای در سلامت و پیشگیری از ابتلاع به بیماری ها دارد، بسیاری از پزشکان برای بهبود روند بیماری، این رژیم غذایی مفید را به بیماران خود توصیه می کنند. در ادامه به بیان برخی نکات می پردازیم که در رژیم مدیترانه ای باید رعایت شوند. پس با ما همراه باشید تا با اصول اولیه و اصلی این رژیم غذایی بیشتر آشنا شوید.
عوارض رژیم مدیترانه ای
  • این رژیم غذایی تاکید زیادی به مصرف منابع غذایی مفید نظیر میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و آجیل ها دارد.
  • در این رژیم غذایی باید روغن هایی نظیر کره با روغن زیتون و یا روغن کانولا جایگزین شوند.
  • این رژیم به شما یاداور می شود که برای طعم دار کردن غذاها بهتر است بجای نمک از ادویه جات و گیاهان استفاده کنید.
  • از جمله اصول اصلی رژیم مدیترانه ای کم کردن تعداد دفعات مصرف گوشت قرمز، و رساندن آن به چند بار در ماه می باشد. از طرفی توصیه می کند تا ماهی و گوشت مرغ دو بار در هفته مصرف شود.
  • یکی دیگر از اصول این رژیم غذایی داشتن ورزش منظم، و خوردن وعده های غذایی به همراه خانواده است.

رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری، یک پیشنهاد مناسب برای افرادی است که به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت می دهند و میخواهند با استفاده از رژیم های غذایی به وزن مورد نظر خود برسند. تا این قسمت از مقاله به طور کلی با رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری آشنا شدید، افرادی که می خواهند از رژیم مدیترانه ای برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام استفاده کنند بهتر است بدانند که مدت زمان استفاده این رژیم متفاوت است.

رتبه رژیم مدیترانه ای در US News

بهترین رژیم غذایی شناخته شده است (رتبه 1)

رژیم غذایی کاهش وزن سریع و فوری (رتبه 1)

رژیم های غذایی کاهش وزن (رتبه 27 )

رژیم مناسب برای افراد دیابتی (رتبه 1)

رژیم مناسب برای سلامت قلب و عروق ( رتبه 15 )

سادگی در برنامه رژیم ( رتبه 1 )

رژیم لاغری با برنامه غذایی سالم (رتبه 1)

انواع رژیم مدیترانه ای

در ادامه با دو نوع رژیم مدیترانه ای آشنا می شویم. برای آگاهی بیشتر در مورد رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه و رژیم مدیترانه ای ۵ روزه تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. پیشنهاد می شود مقاله رژیم پروتئین  را مطالعه نمایید.

رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری

رژیم مدیترانه ای ۵ روزه:

رژیم مدیترانه ای ۵ روزه، همانطور که از نام آن مشخص است یکی از انواع رژیم مدیترانه ای است. برنامه غذایی رژیم مدیترانه ای ۵ روزه، شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، حبوبات، غلات، دانه های خوراکی، ماهی و روغن زیتون است در کنار همه اینها مصرف مقدار کمی لبنیات و گوشت نیز توصیه می شود. دارا بودن انواع مختلف گروه های غذایی در این رژیم لاغری سبب شده تا این رژیم نقش موثری در سلامت و بهبود عملکرد قلب داشته باشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

همین خصوصیت سبب شده تا بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام، رژیم لاغری مدیترانه ای را پیشنهاد دهند. رژیم ۵ روزه مدیترانه ای برنامه غذایی خاص خود را دارد. این برنامه غذایی بسیار کامل است و شامل سه وعده اصلی و دو میان وعده است. علاوه بر این تنوع غذایی زیادی دارد و شامل اکثر گروه های غذایی مورد نیاز بدن است. با پیروی از این رژیم در مدت ۵ روز می توانید علاوه بر کاهش وزن، به سلامت خود نیز کمک کنید.

پیشنهاد می شود مقاله رژیم فصلی چیست را مطالعه نمایید.

رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه:

یکی دیگر از انواع رژیم غذایی مدیترانه ای برای لاغری، رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه نام دارد. از این رژیم می توان به عنوان پرطرفدارترین رژیم مدیترانه ای یاد کرد. موضوعی که سبب محبوبیت بیشتر این رژیم شده است، هدف آن است که کاهش فشار خون و چربی خون است. به طور کلی رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه یک رژیم غذایی دوستدار قلب است که آسیب های وارده به قلب و عروق را به حداقل میرساند.

برنامه غذایی این رژیم شامل مصرف غذاهای طبیعی و غیرتراریخته است، علاوه بر این میزان مصرف چربی های امگا ۳ در این رژیم بسیار بالا است. می توان گفت برنامه غذایی رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه بیشتر شبیه به برنامه غذایی کشورهای حوزه دریا مدیترانه است که اکثرا شامل غذاهای دریایی، میوه، سبزیجات و آجیل است. این رژیم علاوه بر اینکه یک رژیم غذایی سالم است که به سلامت بدن کمک می کند، در عین حال به عنوان یک رژیم کاهش وزن و لاغری سریع نیز عمل میکند.

رژیم مدیترانه ای ۱۵ روزه برنامه غذایی خاص خود را دارد که با رعایت آن به مدت ۱۵ روزه می توانید به وزن مورد نظر خود برسید.

گروه های غذایی رژیم مدیترانه ای:

رژیم مدیترانه ای در اصل شامل میوه و سبزیجات، پاستا و برنج است. به عنوان مثال اهالی یونان که پایبند به این رژیم غذایی هستند، گوشت قرمز کمی مصرف می کنند. در عوض روزانه چندین وعده میوه و سبزیجات تازه که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، مصرف می کنند. علاوه بر این در بخش های مدیترانه ای غلات و نان بخش بسیار مهمی از برنامه غذایی روزانه هستند. دانه های غلات آن منطقه کامل هستند و چربی ناسالم بسیار کمی دارند.
در این منطقه بجای مصرف نان با کره که چربی ناسالم است، نان را با روغن زیتون مصرف می کنند.بخش دیگر رژیم غذایی مدیترانه ای که بسیار هم مهم می باشد، مصرف آجیل است. آجیل ها چربی زیادی دارند اما ناگفته نماند که چربی آنها اشباع شده نیست. از طرفی آجیل ها کالری زیادی دارند، بنابراین در میزان مصرف روزانه آنها باید توجه شود. ناگفته نماند که از خوردن آجیل هایی که نمک زیادی دارند و یا عسلی هستند نیز پرهیز کنید.
  0 تا 100 آموزش ورزش ایروبیک در خانه | رقص ایروبیک برای لاغری
فواید رژیم مدیترانه ای
چربی ها در رژیم غذایی مدیترانه ای نیز وجود دارند. و هدف رژیم مدیترانه ای منع مصرف چربی نیست، بلکه می گوید هر فرد باید آگاهانه میزان چربی دریافتی خود را کنترل کند. البته ناگفته نماند که رژیم مدیترانه ای مصرف چربی های اشباع شده و هیدروژنه، که سبب بروز بیماری های قلبی می شوند را منع می کند. در این رژیم غذایی منبع اصلی تامین چربی مورد نیاز، روغن زیتون می باشد.
روغن زیتون سرشار از چربی های اشباع می باشد، جایگزین کردن چربی های اشباع به جای چربی های غیر اشباع سبب کاهش کلسترول می شود.  به طور کلی باید گفت رژیم مدیترانه ای یک برنامه غذایی مناسب برای خوش طعم کردن غذاها و مصرف منابع غذایی سالم می باشد. بسیاری از افرادی که این رژیم غذایی را امتحان کرده اند، دیگر تمایلی برای شروع دیگر رژیم های غذایی ندارند.
پیشنهاد می شود مقاله  رژیم کتوژنیک  را مطالعه نمایید.

فواید رژیم مدیترانه ای:

تا اینجا به طور کلی با رژیم غذایی مدیترانه ای و منابع غذایی آن آشنا شدیم. حال می خواهیم به توضیح بیشتر در مورد فواید این رژیم غذایی سالم بپردازیم. توجه به سلامت و حفظ تندرستی بدن بسیار مهم می باشد. بسیاری از رژیم های غذایی با حذف برخی از گروه های غذایی بدن را با کمبود بعضی ویتامین ها و مواد مغذی مواجه می کنند که این امر می تواند سبب تضعیف سیستم ایمنی و افزایش احتمال ابتلاع به بیماری های مختلف شود.
انواع رژیم مدیترانه
اما رژیم مدیترانه ای یک رژیم غذایی سالم می باشد که هدف آن حفظ سلامت و تندرستی بدن است. این رژیم سرشار از سبزیحات تازه و فیبر است که از این طریق سلامت پوست را تامین می کند. از طرفی دیگر فیبر زیاد در رژیم فیبر از ایجاد یبوست جلوگیری می کند، مشکلی که در اکثر رژیم های غذایی غیر متعادل به وجود می آید.روغن زیتون منبع روغنی که مصرف آن در این رژیم غذایی تاکید شده است از بروز مشکلات قلبی جلوگیری می کند.
از دیگر فواید رژیم مدیترانه ای تاکید به مصرف حبوبات و غذاهای دریایی می باشد که مصرف آنها سبب جلوگیری از بروز افسردگی و الزایمر می شود.
  0 تا 100 رژیم افزایش وزن به بهترین روش + برنامه افزایش وزن

عوارض رژیم مدیترانه ای:

در بالا به چند مورد از فواید رژیم مدیترانه ای اشاره کردیم. حال می خواهیم با عوارض رژیم مدیترانه ای بیشتر آشنا شویم. با وجود فواید زیادی که برای رژیم مدیترانه ای وجود دارد، اما برخی بر این باور هستند که این رژیم غذایی به سبب دارا بودن روغن و آجیل سبب افزایش وزن می شود. و افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند، نمی توانند از این رژیم غذایی استفاده کنند.
چگونه رژیم مدیترانه ای را در رسوران رعایت کنیم

 ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که اگر این رژیم را بگیرید چطور می توانید در رستوران ها طبق آن عمل کنید که ما در اینجا می خواهیم به شما آموزش دهیم.

  1. ماهی یا یک غذای دریایی مانند میگو را به عنوان غذای اصلی سفارش دهید.
  2. از کادر رستوران بخواهید که در صورتی که شرایطش بود غذای شما را با روغن زیتون سرخ کنند
  3. فقط از نان غلات کامل و روغن زیتون بجای کره استفاده کنید.
علاوه بر این، گروهی هم معتقدند که میزان آهن و کلسیم دریافتی روزانه این رژیم غذایی کمتر از میزان مورد نیاز بدن می باشد. به طور کلی در مورد رژیم مدیترانه ای می توان گفت، این رژیم غذایی نخستین بار در کشورهای اطراف مدیترانه ابداع شد. یک رژیم غذایی سالم می باشد که پیروی از آن در کنار ورزش منظم تندرستی و سلامت بدنی را تامین می کند. این رژیم علاوه بر کمک به داشتن تناسب اندام از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، الزایمر و … جلوگیری می کند.
برخی از سوالات متداول : 

رژیم مدیترانه ای چیست؟

با توجه به تاثیراتی که رعایت رژیم مریترانه ای در سلامت و پیشگیری از ابتلاع به بیماری ها دارد، بسیاری از پزشکان برای بهبود روند بیماری، این رژیم غذایی مفید را به بیماران خود توصیه می کنند.

گروه های غذایی رژیم مدیترانه ای کدامند؟

رژیم مدیترانه ای در اصل شامل میوه و سبزیجات، پاستا و برنج است. به عنوان مثال اهالی یونان که پایبند به این رژیم غذایی هستند، گوشت قرمز کمی مصرف می کنند. در عوض روزانه چندین وعده میوه و سبزیجات تازه که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، مصرف می کنند

4 نظرات
  1. سایه says

    فک کنم یکی از سالم ترین رژیم هایی هست که تا حالا دیدم و خوندم.
    ممنون از مطلب خوبتون

    1. shinofit says

      بله در مطلب کامل توضیح داده شده
      موفق باشید

  2. سوگند says

    رژیم مدیترانه ای دیگه نشنیده بودم تا حالا

    1. shinofit says

      اسم رژیم ها مهم نیست
      رژیم مدیترانه ای فقط یک اسم است
      ولی محتوا اینکه چه بخوریم کاملا توضیح داده شده است.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.