راه های افزایش اشتها | 10 راه آسان برای افزایش اشتها طبیعی

افزایش اشتها، به طور طبیعی یکی از کم خطر ترین راه ها برای افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام می باشد. همانطور که چاقی و اضافه وزن علاوه بر ظاهر نازیبا برای سلامتی و تندرستی افراد مضر است، لاغری زیاد هم می تواند مشکل ساز باشد. به دنبال تمایل افراد لاغر به افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام روش ها و رژیم های افزایش وزن زیادی به وجود آمده است.
در این بین یکی از بهترین راه ها برای افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام افزایش میزان کالری دریافتی روزانه است.افزایش میزان کالری دریافتی از طریق افزایش مصرف مواد غذایی مفید ممکن می شود. خیلی از افراد می گویند که تمایلی به خوردن غذا ندارند و همین سبب کمبود وزن انها شده است. پس استفاده از روش های طبیعی برای افزایش اشتها می تواند به این افراد برای رسیدن به تناسب اندام کمک کند. تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا با ۷ روش طبیعی افزایش اشتها اشنا شوید.
اگر کاهش اشتها و نبود میل به غذا خوردن چند روز طول بکشد، می تواند سبب از دست دادن وزن و یا کمبود وزن فرد شود.همانطور که می دانید کمبود وزن سبب کاهش سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مختلف می شود. بنابراین این دسته از افراد باید به دنبال راهی برای رژیم افزایش وزن و رسیدن به تناسب اندام باشند. ناگفته نماند که عواملی نظیر بیماری، مشکلات احساسی و … هم می توانند سبب کاهش اشتها شوند.
علاوه بر همه اینها مصرف برخی داروها هم ممکن است کاهش اشتها را در پی داشته باشد.بنابراین قبل از اقدام به استفاده از روش های طبیعی افزایش اشتها بهتر است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. اگر کاهش اشتها شما به دلیل مشکلات بدنی و یا بیماری نبود، می توانید از روش های افزیش اشتها استفاده کنید، همچنان با ما همراه باشید تا از ۱۰ راه افزایش اشتها آگاه شوید.

راه های افزایش اشتها:

۱. افزایش تعداد وعده های غذایی:

یک از روش های موثر در افزایش اشتها این است که تعداد وعده های غذایی روزانه خود را افزایش دهید. اگر اشتهای کمی دارید به احتمال زیاد خوردن کامل یک وعده غذایی برای شما یک کار چالش برانگیز می باشد، می توانید به جای اینکه خود را مجبور که یک بشقاب پر غذا را در یک وعده بخورید، آن را به سه قسمت تقسیم کنید و کم کم بخورید و رژیم افزایش وزن را کنار آن تجربه کنید. به طور کلی می توان گفت ۳ وعده غذای اصلی را به ۵ و یا ۶ وعده تقسیم کنید.
با گذشت زمان و بیشتر شدن اشتهایتان می توانید کم کم حجم غذای هر وعده را افزایش دهید.
  0 تا 100 لاغری سریع با رژیم پروتئین + آیا ورزش واجب است؟

10 راه افزایش اشتها

۲. مصرف غذا های پرکالری:

یکی دیگر از روش های افزایش اشتها خوردن مواد غذایی هست که در عین مفید بودن کالری زیادی هم دارند، مصرف این دسته از مواد غذایی علاوه بر اینکه کالری زیادی را وارد بدنتان می کند و به طبع افزایش وزن را در پی دارد، سبب افزایش اشتها نیز می شوند.
شما می بایست بیشتر روی مواد غذایی ای تمرکز کنید که علاوه بر اینکه کالری زیادی دارند ، مواد مغذی زیادی هم داشته باشند. به عنوان مثال:
  • اگر تخم مرغ را با کره بپزید علاوه بر اینکه کالری آن افزایش می یابد، اشتهای شما را هم بیشتر می کند.
  • به سالادهای خود روغن زیتون و آووکادو اضافه کنید.
  • بلغور جو دوسر را بجای آب با شیر بپزید، اینکار علاوه بر افزایش کالری طعم خوبی به آن می دهد، در نتیجه فرد تمایل بیشتری به خوردن آن دارد.
  • به میان وعده های خود کره بادام زمینی اضافه کنید.
اینها تنها چند مورد از مواد غذایی ساده ای بودن که با افزودن آنها به وعده های غذاییتان علاوه بر افزایش کالری آنها می توانید طعم‌ بهتری به آنها ببخشید. واضح است که طعم بهتر غذا سبب افزایش اشتها می شود. رژیم‌ آب درمانی، یک رژیم غذایی و از انواع رژیم غذایی است که علاوه بر کاهش وزن از آن به عنوان یک رژیم پاک کننده نیز یاد می شود. در این میان رژیم های تک بعدی نظیر رژیم لاغری آب خواهان زیادی دارد. به طور کلی انتخاب یک رژیم غذایی مناسب با شرایط زندگی و بدنی هر فرد سبب بهبود سبک زندگی و رسیدن به تناسب اندام می شود.
یا به عنوان مثال می توانید به جای اینکه یک بستنی بخورید ، یک لیوان ماست بخورید و با توت و یا چیزهای دیگر آن را طعم دار کنید که با این ترفند کالری بیشتری وارد بدن خود می کنید.

۳. غذا خوردن با دیگران:

انسان ها به طبع موجوداتی اجتماعی هستند، پس این مطلب واضح می باشد که غذا خوردن در جمع بهتر از تنهایی غذا خوردن است. برای افزایش اشتها به غذا خوردن و خوردن حجم بیشتری از غذا، وعده های غذاییتان را با خانواده و یا دوستان خود میل کنید. اگر بنا به شرایطی مجبور به تنهایی غذا خوردن هستید، باید برای شما جالب باشد که بدانید تماشای تلویزیون هنگام غذا خوردن هم می تواند سبب بیشتر غذا خوردن شود. زیرا که حواس خود را به دیدن تلویزیون پرت می کنید و این سبب زیاد شدن اشتها می شود. زیرا نا خداگاه شروع به بیشتر غذا خوردن می کنید.
تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که غذا خوردن با دوستان و یا خانواده ۱۸ درصد، و تماشای تلویزیون هنگام غذا خوردن ۱۴ درصد سبب افزایش اشتها می شود.
روش های افزایش اشتها

۴. به مغز خود کلک بزنید!

احتمالا با خواندن این مطلب تعجب کنید و بگویید اینکار غیر ممکن است! اما باید گفت یکی از روش های افزایش اشتها همین است. با انتخاب یک بشقاب بزرگ به مغز خود کلک بزنید. برای اینکار باید از بشقابی با سایز بزرگ استفاده کنید. همان حجم همیشگی غذای را درون بشقابی بزرگ بریزید، در این حالت شما فکر میکنید در حال خوردن حجم کمی از غذا هستید که به احتمال با خوردن این حجم کم سیر نمی شوید. در نتیجه اینکار سبب افزایش اشتها و تمایل شما به خوردن یک بشقاب دیگر می شود.
  0 تا 100 آموزش ورزش ایروبیک در خانه | رقص ایروبیک برای لاغری

۵. خوردن صبحانه فراموش نشود:

یکی دیگر از ۱۰ راه افزایش اشتها خوردن صبحانه به طور کامل است. خوردن صبحانه برای افزایش اشتها و همچنین افزایش وزن بسیار موثر است. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، نشان می دهد که نخوردن صبحانه سبب کاهش اشتها در طول روز می شود. بنابراین اگر می خواهید اشتهای شما زیاد شود خوردن صبحانه فراموش نشود.
اگر به دنبال انواع رژیم لاغری لاغری هستید می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.
انواع روش های افزایش اشتها

۶. کاهش مصرف فیبر:

فیبر یک ماده مغذی می باشد که تاثیر زیادی در ایجاد حس سیری دارد. بنابراین خوردن این ماده غذایی سبب ایجاد حس سیری بیشتر و در نتیجه میل کمتر به غذا خوردن می شود. اگر قصد افزایش اشتها دارید باید میزان فیبر موجود در برنامه غذایی روزانه خود را به حداقل برسانید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این رژیم مقاله ” رژیم فیبر ” را مطالعه کنید.

۷.  غذا مورد علاقه خود را بخورید:

ممکن است بی اشتهای شما به دلیل دوست نداشتن غذا باشد. احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که یک وعده غذایی را دوست ندارید، در این مواقع معمولا افراد بجای غذا خوردن با غذای خود بازی می کنند. پس دوست نداشتن غذا یکی از مهمترین دلایل بی میلی به آن است. از طرفی دیگر بیشتر افراد غذاهای مورد علاقه خود را به میزان زیادی می خوردند.
بنابراین اگر قصد افزایش اشتها و بیشتر غذا خوردن را دارید، به طور روزانه از غذاهای استفاده کنید که مورد علاقه شما هستند. البته ناگفته نماند به دلیل دوست داشتن غذا مجاز به استفاده از هر نوع غذایی نیستید، بهتر است بجای غذاهای بی ارزش از وعدهای غذایی مفید استفاده شود.
راه افزایش اشتها

۸. افزودن چاشنی به وعده های غذایی:

برای افزایش اشتها طبیعی به وعده های غذایی خود چاشنی و ادویه اضافه کنید. برخی طعم دهنده ها علاوه بر افزایش اشتها طبیعی از نفخ و سنگین شدن معده جلوگیری می کنند. علاوه بر این ادویه هایی با این خاصیت می توانند با تحریک صفرا هضم چربی را آسانتر کنند. برخی ادویه ها با این خاصیت عبارتند از نعناع، فلفل سیاه، زنجبیل و دارچین. علاوه بر خواص درمانی ادویه ها، آنها طعم و بوی خوبی به غذا می دهند که می تواند سبب افزایش اشتها شود.
افزایش اشتها افزودن چاشنی به وعده های غذایی

۹. ورزش:

برای افزایش اشتها طبیعی ورزش کنید. ورزش و فعالیت فیزیکی ذخیره کالری را افزایش می دهد. همانطور که می دانید تاثیرات ورزش وقتی بروز می کند که ورزش به طور منظم انجام شود. این قانون در مورد ورزش و راههای افزایش اشتها هم درست است. بنابراین برای افزایش اشتها از طریق ورزش باید روزانه و به طور منظم ورزش کنید.
  معرفی 7 نوع ورزش در خانه + برای تناسب اندام

۱۰. تزئین غذا:

یکی دیگر از روش های طبیعی افزایش اشتها تزئین غذا می باشد. همه افراد تمایل بیشتری به خوردن غذاهای رنگین و زیبا دارند. می توان با تزئین وعده های غذایی میل خود به غذا خوردن را بیشتر کنید. علاوه بر این برای افزایش میل به غذا خوردن می توانید یک میز زیبا بچینید. بهترین نقطه منزل خودتان را انتخاب کنید. با گذاشتن چند شمع و یا گل روی میز زیبایی آن و میل خود به غذا خوردن را دوبرابر کنید.
11. در زمان های مشخص غذا بخورید
معمولا گرسنگی است که افراد را وادار می کند به سمت خوردن غذا بروند. و اگر اشتها نداشته باشید ، نمی توانید آنطور که باید غذا بخورید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم اگر می خواهید افزایش اشتها طبیعی داشته باشید ، برای غذا خوردنتان برنامه ریزی کنید. زیرا بدن شما عادت می کند و وقتی ساعت غذا خوردن می رسد ، بدن خود بخود گرسنه شده و واکنش نشان می دهد.
در پایان باید یادآور شد مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم تنها چند مورد از روش هایی بود که با استفاده و یا رعایت آنها می توانید اشتها و میل به غذا خوردن را بیشتر کنید. افرادی که کمبود وزن دارند باید برای حفظ سلامت و تندرستی خود با افزایش کالری دریافتی به تناسب اندام برسند‌. در این بین افزایش میل به غذا خوردن کمک زیادی به آنها می کند.
برخی سوالات متداول:

راه های افزایش اشتها و چاقی کدامند؟

افزایش تعداد وعده های غذایی-مصرف غذاهای پرکالری-غذا خوردن با دیگران-به مغز خود کلک بزنید-خوردن صبحانه فراموش نشود-کاهش مصرف فیبر-غذا مورد علاقه خود را بخورید-ورزش و ...

ورزش باعث افزایش اشتها میشود؟

برای افزایش اشتها طبیعی ورزش کنید. ورزش و فعالیت فیزیکی ذخیره کالری را افزایش می دهد. همانطور که می دانید تاثیرات ورزش وقتی بروز می کند که ورزش به طور منظم انجام شود.

4 نظرات
  1. سمیه says

    من خیلی اشتهام کمه هر کاری میکنم اشتهام زیاد نمیشه
    ولی فکر میکردم ورزش لاغرم میکنه تا حالا امتحانش نکردم .اینم امتحان میکنم.

    1. shinofit says

      ورزش و فعالیت فیزیکی ذخیره کالری را افزایش می دهد, برای افزایش اشتها طبیعی مناسب است
      موفق باشید همراه گرامی

  2. ارمان says

    برای افزایش اشتها کلی دمنوش بهم معرفی کردن یه لیوان که مشخورم دیگه هیچی نمیتونم بخورم خود آب جلو اشتهام رو میگیره

    1. shinofit says

      با توجه به رژیم غذایی و نظر پزشک لطفا رژیم بگیرید
      موفق باشید

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.