لاغری با ویتامین سی امکان پذیر هست ؟ + معایب و مزایا

لاغری با ویتامین سی، از دیگر مباحثی است که در زمینه لاغری با ویتامین ها مطرح می شود. افرادی که دچار اضافه وزن هستند و می خواهند به تناسب اندام برسند، به آنها مصرف ویتامین سی برای لاغری توصیه می شود و میتوانند ویتامین سی و لاغری را نیز تجربه کنند. البته نقش ویتامین ها و  ویتامین سی و لاغری و کاهش وزن به صورت مخفی می باشد. ویتامین سی و گلوکز ساختار شیمیایی مشابه به همی دارند.

هر دوی این مواد قصد ورود به سلول را دارند اما شرایط برای ورود ویتامین سی نسبت به گلوکز سخت تر است.برای بیان علت این موضوع باید گفت در درون سلول یک گیرنده به نام Glut_1 وجود دارد، که ویتامین سی و گلوکز برای ورود به سلول باید به این گیرنده متصل شوند. اما این گیرنده میل بیشتری به جفت شدن با گلوکز دارد برای همین گفته می شود که شرایط ورود به سلول برای ویتامین سی سخت تر است.ویتامین سی برای ورود به سلول باید در تعداد بیشتری ظاهر شود.

در ادامه به بیان ارتباط این موضوع با لاغری می پردازیم. پس اگر شما هم قصد لاغری و تناسب اندام رادارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا با تاثیر ویتامین سی برای لاغری در تناسب اندام بیشتر آشنا شوید.

اثر ویتامین سی بر لاغری

همانطور که در بالا اشاره شد در این مطلب قصد بررسی اثر ویتامین سی بر لاغری را داریم. البته ناگفته نماند که این ویتامین به طور مستقیم بر روی کاهش وزن تاثیر نمی گذارد همچنین تناسب اندام با ویتامین دی نیز امکانپذیر است. لاغری با ویتامین سی به صورت مخفی و غیر مستقیم می باشد. برای بیان نحوه عملکرد و طریقه تاثیر گذاری این ویتامین بر روی لاغری باید گفت، ویتامین سی و گلوکز دو ماده با ترکیب شیمیایی مشابه هستند.

  لاغری با ویتامین سی امکان پذیر هست ؟ + معایب و مزایا
”]

 

اثر لاغری با ویتامین سی

این مواد از طریق یک گیرنده درون سلولی به نام Gult_1 وارد سلول می شوند. این گیرنده تمایل بیشتری به اتصال با گلوکز دارد. پس ویتامین سی برای ورود به سلول باید در تعداد بیشتری ظاهر شود.حال اگر میزان ویتامین سی بدن کاهش یابد سبب می شود تا گلوکز بیشتری وارد سلول شود، یعنی میزان گلوکز ورودی به سلول بیشتر از مقداریست که بدن برای سوخت و ساز به آن نیاز دارد.افزایش میزان گلوکز در درون سلول سبب تحریک تولید انسولین می شود، زیرا انسولین در جذب گلوکز نقش مهمی دارد.

از طرفی افزایش ترشح انسولین سبب کاهش چربی سوزی و در نتیجه اضافه وزن و چاقی می شود.به همین دلیل است که گفته می شود کمبود ویتامین سی به طور غیرمستقیم سبب افزایش وزن و چاقی می شود. ناگفته نماند که تحقیقات انجام شده در این زمینه حاکی از آن است که، تاثیرگذاری بیشتر ویتامین سی با ورزش منظم امکان پذیر است.محققان ۳۰ دقیقه ورزش روزانه را برای افزایش چربی سوزی بسیار موثر می دانند.

البته افرادی که دچار آرتریت هستند برای انجام فعالیتهای ورزشی نسبت به سایر افراد محدودیت های بیشتری دارند، در نتیجه تاثیر کمبود ویتامین سی بر روی اضافه وزن در این افراد مهمتر است.اما باید یاداور شد که کمبود ویتامین سی در بدن، حتی با پیروی از یک برنامه ورزشی منظم امکان چربی سوزی را کاهش می دهد. وجود ویتامین سی برای سوخت و ساز چربی سوزی لازم است.

علاوه بر همه اینها در مورد اثر ویتامین سی بر لاغری باید گفت، غدد آدرنال که میزبان بالاترین سطح تراکم ویتامین سی در بدن است، در صورت کمبود ویتامین سی دچار تنش و اختلال می شود.در نتیجه تنش ایجاد شده در غدد آدرنال، کورتیزول بیشتری ترشح می شود. افزایش ترشح کورتیزول تاثیر منفی بر قند خون می گذارد. و این فرایند مستقیما سبب افزایش تجمع چربی ناسالم در بدن می شود.

 برای آشنایی بیشتر  خواص ویتامین سی در تناسب اندام مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

منابع ویتامین سی

با توجه به توضیحات گفته شده، کمبود ویتامین سی در بدن اثار منفی به جای می گذارد. پس برای جلوگیری از کمبود ویتامین سی در بدن، باید منابع این ویتامین را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم.

 

منابع ویتامین سی

 

در ادامه به بیان چند منبع غذایی ویتامین سی می پردازیم. شما می توانید با قرار دادن این مواد غذایی مفید در برنامه غذاییتان از کمبود ویتامین سی در بدن جلوگیری کنید. از جمله منابع غذایی که می توانند ویتامین سی مورد نیاز بدن را تامین کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • توت فرنگی_ پرتقال_ کیوی_ گریپ فروت_ گوجه
  • فلفل قرمز شیرین_ بروکلی_ اسفناج

علاوه بر این مواد غذایی گفته شده در بالا، افراد برای تامین ویتامین سی مورد نیاز بدن خود می توانند روزانه مکمل ویتامین سی استفاده کنند. مقدار مصرف روزانه این ویتامین حداقل ۶۵ تا ۷۵ میلی گرم است. همانطور که گفتیم این مقدار حداقل میزان مصرف ویتامین سی در طول روز است. برای مصرف بیشتر مکمل ویتامین سی بهتر از با پزشک متخصص مشورت شود.

برای لاغری میتوانید مقاله  لاغری با انواع ویتامین را مطالعه کنید.

مزایا لاغری با ویتامین سی

در این بخش می خواهیم به بیان مزایا لاغری با ویتامین سی  بپردازیم. چراکه ویتامین سی علاوه بر لاغری تاثیرات مثبت دیگری هم در بدن دارد. ویتامین سی نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد و همانند یک آنتی اکسیدان عمل می کند. از جمله مزایا لاغری با ویتامین سی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  جلوگیری از نارسایی های سیستم ایمنی و مشکلات قلبی و عروقی.
  • جلوگیری از بروز مشکلات چشمی.
  • حفظ سلامت و شادابی پوست و جلوگیری از چروک شدن پوست.
  • محافظت در برابر مشکلاتی که به دلایل ارثی بروز می کنند.

معایب لاغری با ویتامین سی

در ادامه می خواهیم به بیان معایب لاغری با ویتامین سی بپردازیم. در ابتدای متن به بیان فواید و مزایای مصرف ویتامین سی پرداختیم. اما باید یاداوری کرد که مصرف همه مواد غذایی و حتی مواد مغذی باید به میزان مورد نیاز بدن باشد. استفاده بیش از حد از هر ماده مغذی معایبی را به همراه دارد. ویتامین سی هم از این قاعده مستثنا نیست. ویتامین سی به وفور در انواع میوه ها و سبزیجات وجود دارد. دریافت زیاد ویتامین سی از منابع طبیعی هیچگاه سبب بروز مشکل نمی شود.

برای داشتن دانش لازم درباره لاغری با ویتامین ها ، لاغری با ویتامین دی را مطالعه نمایید.

 

مزایا لاغری با ویتامین سی

 

اما مصرف زیاد مکمل ویتامین سی ممکن است سبب بروز مسمومیت شود. معایب لاغری با ویتامین سی به دنبال مصرف زیاد مکمل ویتامین سی به وجود می آید. از جمله معایب مصرف زیاد مکمل ویتامین سی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد سنگ های کلیوی از جمله مشکلاتی است که به دنبال مصرف زیاد مکمل ویتامین سی به وجود می آید. البته این مشکل در افرادی که کلیه هایشان به اصطلاح سنگ ساز است جدی تر می باشد، بنابراین این افراد باید بیشتر به میزان مصرف ویتامین سی دقت کنند.
  • اختلال در اثر گذاری داروی نیاسین_ سیمو استاتین از دیگر این معایب است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف زیاد مکمل ویتامین سی سبب ایجاد اختلال در اثر بخشی این دارو بر میزان کنترل کلسترول می شود. زیرا تاثیر این دارو برای درمان کلسترول بالا است.
  •  ایجاد عدم تعادل در مواد مغذی از دیگر معایب مصرف زیاد مکمل ویتامین سی می باشد. دریافت زیاد ویتامین سی از طریق مصرف مکمل و مسمومیت با آن می تواند سبب برهم زدن تعادل مواد مغذی در بدن شود. به عنوان مثال میزان زیاد ویتامین سی سبب افزایش جذب آهن می شود. از این رو بدن را با افزایش بیش از حد آهن خون روبرو می کند.

کلام اخر:

در پایان باید گفت ویتامین سی از جمله ویتامین های ضروری بدن است. این ویتامین از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن می شود. تاثیر آن بر روی کاهش فشار خون،کاهش التهاب و کمک به کلاژن سازی بدن و … می باشد.ویتامین سی یک آنتی اکسیدان محسوب می شود. تاثیر ویتامین سی بر روی کاهش وزن به طور غیر مستقیم است. بهتر است بگوییم تاثیر ویتامین سی بر روی جلوگیری از افزایش وزن و چاقی است.

دریافت ویتامین سی از طریق منابع طبیعی مشکلاتی را در پی ندارد. اما در مصرف مکمل ویتامین سی باید توجه داشته باشید تا دچار مسمومیت نشوید. باید مواظب مصرف ویتامین سی برای لاغری بود.

 

برخی سوالات متداول :

اثر ویتامین سی بر لاغری چیست ؟

لاغری با ویتامین سی به صورت مخفی و غیر مستقیم می باشد. برای بیان نحوه عملکرد و طریقه تاثیر گذاری این ویتامین بر روی لاغری باید گفت، ویتامین سی و گلوکز دو ماده با ترکیب شیمیایی مشابه هستند.

مزایا لاغری با ویتامین سی چیست ؟

جلوگیری از نارسایی های سیستم ایمنی و مشکلات قلبی و عروقی. جلوگیری از بروز مشکلات چشمی. حفظ سلامت و شادابی پوست و جلوگیری از چروک شدن پوست. محافظت در برابر مشکلاتی که به دلایل ارثی بروز می کنند

4 نظرات
  1. شیدا says

    من ویتامین سی رو برای سرما خوردگی استفاده کردم و زمانی که کرونا اومده از ویتامین c زیاد استفاده کردم.
    من تا حالا نشنیده بودم لاغری با ویتامین سی رو

    ممنون از مطلب خوبتون

    1. شاینوفیت says

      بله پزشکان ویتامین سی برای کرونا را تجویز میکنند.

  2. شیوا says

    آیا مقدار مصرف زیاد ویتامین سی در بدن ذخیره می‌شود؟
    من روزی یبار جوشان ویتامین c میخورم

    1. shinofit says

      نه از طریق ادرار دفع میشود

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.