آیا لاغری با انواع ویتامین امکان پذیر است؟ + 5 ویتامین موثر در لاغری

لاغری با انواع ویتامین، موضوعی هست که میخواهیم در این مقاله به توضیح آن بپردازیم. بله درست خواندید لاغری با انواع ویتامین ! ویتامین ها نوعی ترکیب طبیعی مخصوص هستند، که جانداران برای بقا به آنها نیاز دارند. اکثر ویتامین ها از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن می شوند، زیرا بدن برخی ویتامین ها را اصلا تولید نمی کند و یا به مقدار اندک تولید می کند.بنابراین ویتامین های مورد نیاز بدن باید با مواد غذایی وارد بدن شوند.

میزان مصرف ویتامین ها در جانداران مختلف متفاوت است، به عنوان مثال انسان باید ویتامین ث را در رژیم غذایی خود قرار دهد.در صورتیکه جاندار دیگری نظیر سگ خود ویتامین ث تولید می کند. ویتامین های مختلف وظایف متفاوتی را به عهده دارند. علاوه بر تفاوت وظایف ویتامین ها از نظر میزان مورد نیاز بدن نیز با هم تفاوت دارند.همانطور که در ابتدا گفتیم مصرف برخی ویتامین ها در کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام موثر است. در ادامه به معرفی چند ویتامین که در تناسب اندام موثر هستند، می پرداریم.

پس برای آشنایی بیشتر با ویتامین هایی که سبب کاهش وزن می شوند تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

لاغری با انواع ویتامین ها چگونه است

ویتامین ها

همانطور که گفتیم ویتامین ها انواع مختلفی دارند. در ادامه به بیان چند نکته در مورد ویتامین ها می پردازیم.

  •  تا به امروز چیزی در حدود ۱۳ نوع ویتامین شناخته شده است. همه ویتامین ها حاوی کربن هستند. به طور کلی ویتامین ها دو نوع دارند. محلول در آب و محلول در چربی.
  • برای بدن ذخیره ویتامین های محلول در چربی، آسانتر از ذخیره ویتامین های محلول در آب است.
  • غذا بهترین منبع دریافت ویتامین ها است. اما در مواردی برخی از افراد نیاز به مصرف مکمل ویتامینی دارند.
  • همه ویتامین ها دارای ترکیب ارگانیک هستند.
  •  ویتامین ها دارای مواد مغذی و ضروری هستند که بدن نمی تواند آنها را تولید کند. پس باید از طریق رژیم غذایی درست وارد بدن شوند.

در خصوص معایب ویتامین ها باید گفت ناگفته نماند که مصرف زیاد هر ماده ای از جمله ویتامین ها می تواند مضر باشد. همه مواد غذایی و مواد مغذی باید به اندازه مورد نیاز بدن مصرف شوند.البته باید گفت که با یک رژیم غذایی مناسب ویتامین ها به میزان مورد نیاز وارد بدن می شوند. برای افراد سالم نیازی به مصرف قرص ها و مکمل هایی غذایی وجود ندارد. مصرف این مواد با نظر پزشک متخصص تنها به افراد مسن و افرادی که دچار مشکل هستند توصیه می شود.

باید یاداور شد با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مناسب میزان ویتامین های مورد نیاز تامین می شود و نیازی به استفاده از مکمل نیست. میزان ویتامین های بدن انسان تنها در صورتی زیاد می شود که به میزان زیاد از مکمل های ویتامینی استفاده شود. بسیاری از مواد اضافی بدن به سادگی دفع می شوند اما میزان اضافی برخی مواد ممکن است سبب حالت تهوه و سرگیجه شود.از جمله عوامل مهمی که تاثیر زیادی در کاهش و یا افزایش وزن دارد.

تغییر در میزان ویتامین ها و ریز مغذی های بدن است. با توجه به اینکه چاقی و اضافه وزن برای افراد به یک معظل تبدیل شده . دانستن اینکه چه ویتامین هایی سبب کاهش وزن می شوند بسیار مهم است.در ادامه به معرفی ۵ ویتامین که نقش مهمی در لاغری و تناسب اندام دارند، می پردازیم. از جمله این ویتامین ها می توان به ویتامین E، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین B اشاره کرد. در این مقاله به توضیح هر یک از این ویتامین ها می پردازیم. آیا قرص ویتامین ای برای چاقی موثر است ؟

  آیا لاغری با انواع ویتامین امکان پذیر است؟ + 5 ویتامین موثر در لاغری
”]

 

لاغری با انواع ویتامین دی

  • ویتامین D

ویتامین D از جمله ویتامین های محلول در چربی است. فواید ویتامین دی در استحکام و رشد استخوان ها می باشد. علاوه بر این سبب پیشگیری در مقابل بیماری هایی نظیر سرطان، مشکلات قلبی و افسردگی می شود.منبع اصلی تامین این ویتامین نور خورشید است. ویتامین D در بدن از واکنش پوست در مقابل نور خورشید تولید می شود. علاوه بر این ویتامین D از طریق برخی مواد غذایی نیز وارد بدن می شوند.

تحقیقات اخیری که در زمینه تناسب اندام انجام شده است، نشان دهنده این مطلب می باشد که بین اضافه وزن و کمبود ویتامین D ارتباط معناداری وجود دارد. محققان معتقدند که با افزایش سن، امکان تاثیر کمبود ویتامین D بر روی افزایش وزن بیشتر می شود.البته ناگفته نماند که ویتامین D تاثیر زیادی در افزایش وزن ندارد. چاقی و افزایش وزن بیشتر به دلیل سبک زندگی نادرست و رژیم غذایی ناسالم به وجود می آید. در مورد لاغری با ویتامین دی بیشتر بخوانید.

 

لاغری با انواع ویتامین ای

  • ویتامین E و لاغری

برای لاغری با انواع ویتامین، می توان به ویتامین E اشاره کرد. ویتامین E از جمله ویتامین های موثر در فرایندهای بدن می باشد. این ویتامین که یک ویتامین محلول در چربی است، نقش مهمی در تولید گلبول های قرمز خون دارد.علاوه بر این ویتامین E یک آنتی اکسیدان موثر برای محافظت در مقابل اثر رادیکال های آزاد است. ویتامین E در ساخت ماهیچه های سالم و بدون چربی موثر است که این نقش و تاثیر ویتامین ای بر لاغری است.

این ویتامین می تواند بخش مهمی از یک رژیم غذایی کاهش وزن باشد. با این تفاسیر می توان از قرص ویتامین E به عنوان بهترین قرص مولتی ویتامین برای لاغری یاد کرد. به طور معمول میزان مصرف روزانه ویتامین E برای بزرگسالان ۱۵ میلی گرم است.از آنجایی که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، زمان مناسب برای مصرف قرص ویتامین E که می توان گفت بهترین قرص ویتامین برای لاغری هست، همراه با وعده های غذایی به خصوص ناهار و شام می باشد.

در مورد بهترین زمان مصرف ویتامین ها بیشتر بدانید.

 

لاغری با انواع ویتامین سی

  • ویتامین C

ویتامین C از دیگر ویتامین های موثر در کاهش وزن می باشد. همانند موارد بالا می توان گفت ویتامین C بهترین مولتی ویتامین برای کاهش وزن است. ویتامین C نقش مهمی در کاهش وزن دارد.این ویتامین و گلوکز ساختار شیمیایی مشابهی دارند، هر دو در تلاش برای ورود به سلول های بدن هستند اما ناگفته نماند که شرایط ورود به سلول برای ویتامین C سخت تر است.درون سلول های بدن یک گیرنده به نام Glut_1 وجود دارد. این گیرنده به ویتامین C و گلوکز اجازه ورود به سلول را می دهد.

اما باید گفت که این گیرنده میل بیشتری به گلوکز دارد.و ویتامین C باید در تعداد بیشتری ظاهر شود تا بتواند به درون سلول برود. به همین دلیل گفته می شود که شرایط ورود به سلول برای ویتامین C سخت تر از گلوکز است. در خصوص اثر ویتامین سی بر لاغری لازم به ذکر است که ،در صورتیکه میزان ویتامین C بدن کم باشد، حتی با وجود یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن، میزان چربی سوزی کاهش می یابد.

علاوه بر این با کمبود ویتامین C غدد آدرنال دچار تنش می شوند، این تنش سبب ترشح بیشتر کورتیزول می شود. که ای شرایط بر روی قند خون تاثیر منفی می گذارد، و این فرایند به طور مستقیم سبب تجمع چربی شکمی ناسالم می شود. پس بهتر است با مصرف روزانه ویتامین C که در لیست بهترین قرص مولتی ویتامین برای لاغری قرار دارد. سبب جلوگیری از این فرایندها شویم.

 

لاغری با انواع ویتامین بی

  • ویتامین B

ویتامین B هم جز لیست بهترین مولتی ویتامین برای کاهش وزن قرار دارد. گاهی ممکن است مدتها از یک رژیم لاغری پیروی کنید اما شاهد تاثیرات کم رژیم باشید. زیرا متابولیسم بدن به کندی صورت میگیرد. از جمله عوامل موثر در کاهش سرعت متابولیسم بدن، کاهش ویتامین B است. از ویتامین B به نام ویتامین انرژی هم یاد می شود، زیرا کمبود آن خستگی بدن را به دنبال دارد.

نقش اصلی ویتامین B در انرژی دادن به بدن و افزایش سرعت متابولیسم های بدن است. ویتامین B12 که یکی از انواع ویتامین B می باشد و نقش مهمی در کاهش وزن دارد.این ویتامین معمولا به شکل آمپول تزریق می شود. تزریق این ویتامین در عضله به جذب بهتر آن کمک می کند. تزریق این ویتامین بیشتر به افرادی توصیه می شود که از خستگی رنج می برند، اما خیلی از این افراد معتقدند که بعد از تزریق این ویتامین دچار کاهش وزن شده اند.

اما ناگفته نماند که تزریق این ویتامین به طور مستقیم سبب کاهش وزن نمی شود. همانطور که از اسم آن مشخص است ویتامین انرژی، سبب بالا بردن سوخت و ساز بدن و در نهایت کاهش وزن می شود. پس می توان از ویتامین B به عنوان بهترین قرص ویتامین برای لاغری یاد کرد. پیشنهاد می شود مقاله لاغری با ویتامین ب را بخوانید.

  رژیم ماست + کاهش وزن سریع و تضمینی | ماست و شوید برای لاغری!

لاغری با انواع ویتامین A

  • ویتامین A

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است. نقش اصلی این ویتامین در تنظیم غده تیروئید می باشد، عملکرد غده تیروئید تنظیم سوخت و ساز بدن و هضم غذا است. غده تیروئید در سرعت متابولیسم بدن موثر است. کمبود ویتامین A سبب کم کاری تیروئید، و در نتیجه افزایش وزن می شود. پس می توان با مصرف میزان مورد نیاز ویتامین A از افزایش وزن جلوگیری کرد.

• کولین

کولین یکی از ویتامین‌های اصلی گروه B بوده و به عنوان یک ویتامین واقعی شناخته نمی شود. اما این ویتامین برای لاغری و افزایش متابولیسم مفید است. چراکه متابولیسم و سوخت و ساز چربی را افزایش می‌دهد؛ زیرا اگر میزان این ویتامین در بدن کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع خواهد شد. غذاهایی نظیر گل کلم، دل و جگر گاو، خیار، زرده تخم مرغ، و بادام زمینی جزو آن دسته از مواد غذایی به شمار می‌روند که کولین زیادی دارند.

• اینوزیتول

این ویتامین نیز از خانواده گروه B است که در داخل بدن ساخته می‌شود.ایتوریتول ها دز متابولیسم چربی‌ها نقش مهمی دارند که به میزان زیادی در گندم، آجیل، سویا، دل جگر گاو، تخم مرغ، آجیل و مرکبات یافت می‌شود.

• بیوتین

بیوتین نیز همانند کولین و ایتوریتول یکی از ویتامین‌های گروه B خوانده می‌شود که به ویتامین زیبایی و جوانی شهرت دارد. این ویتامین برای لاغری و افزایش متابولیسم زیاد مورد استفاده قرار میگیرد.

• ید

اگر به دنبال این هستید بدانید کدام ویتامین باعث لاغری می‌شود، ید را فراموش نکنید. یدها جزو آن دسته از ویتامین‌هایی به حساب می آیند که هورمون تیروئید را ساخته و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شوند.

• کروم

کروم نیز از گروه ویتامین‌هایی است که در کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن نقش مهمی دارد. این ویتامین در تخم مرغ، گوشت گاو، مرغ، جگر، فلفل قرمز، سیب، اسفناج و موز فراوان است.

• اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 یکی از ویتامین‌های بسیار پرطرفداری است که علی‌رغم کاهش وزن، قلب و رگ‌ها را در برابر آسیب و ابتلا به بیماری‌های مختلف محافظت می‌کند. این ویتامین در ماهی سالمون و تونا به فراوانی یافت می‌شود و به همین جهت مصرف ماهی هفته‌ای یک بار توصیه شده است.

• کلسیم

با مصرف کلسیم تجزیه چربی‌ها در سلول‌های بدن افزایش می‌یابد و همچنین این ویتامین روند جذب چربی از غذاهای مصرفی را مختل می‌کند. علاوه بر لاغری، کلسیم برای سلامتی استخوان‌ها، عضلات، اعصاب و رگ‌های خونی نیز مؤثر است.

• آهن

آهن یکی از ویتامین‌های بسیار ضروری در بدن است که در ایجاد انرژی از مواد مغذی به بدن کمک می‌کند.این ویتامین با ارزش باعث انتقال اکسیژن به تمام سلول‌های بدن می‌شود و در چربی سوزی به آن‌ها کمک خواهد کرد.منابعی چون گوشت کم چرب، صدف، لوبیا، اسفناج و … دارای مقدار آهن زیادی هستند.

• منیزیم

در پاسخ به سؤال اینکه کدام ویتامین باعث لاغری می‌شود، باید گفت منیزیم به عنوان یکی از ویتامین‌های گروه اصلی در تأمین میزان انرژی لازم مفید است.ابن ویتامین در کنترل کردن گلوکز خون، تنظیم کننده فشار خون، استحکام استخوان‌ها و حفظ سیستم عصبی مؤثر خواهد بود.موادی نظیر آجیل، دانه، حبوبات و اسفناج دارای مقدار زیادی منیزیم هستند.

  رژیم آب چیست + معایب و مزایا رژیم آب درمانی

کاملترین جدول کالری انواع غذا

جدول کالری، همانطور که از اسم آن مشخص است جدولی که در آن میزان کالری مواد غذایی مختلف ثبت شده است. افراد با مطالعه این جدول متوجه می شوند که با مصرف هر وعده غذایی چه میزان کالری وارد بدنشان می شود.

کاملترین جدول کالری انواع غذا

در بیشتر رژیم های لاغری و تناسب اندام توجه به میزان کالری دریافتی امری بسیار مهم است، به نحوی که برنامه غذایی بسیاری از رژیم های کاهش وزن با توجه به میزان کالری دریافتی از مواد غذایی تنظیم شده است.پس برای داشتن بدنی سالم و رسیدن به تناسب اندام دانستن میزان کالری مواد و توجه به کالری دریافتی روزانه امری بسیار مهم می باشد. کاملترین جدول کالری انواع غذا، جدولی است که شامل میزان کالری دقیق تمام مواد غذایی مصرفی باشد.

در پایان باید گفت ویتامین ها از جمله مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند. بیشتر ویتامین ها یا در بدن تولید نمی شوند و یا میزان تولید آنها بسیار کم است. پس باید از طریق مصرف مواد غذایی سالم ویتامین های ضروری تامین شود.ویتامین ها نقش های مختلفی در بدن دارند. کمبود هر یک از ویتامین ها بدن را با مشکلاتی روبرو می کند. کمبود برخی ویتامین ها هم می تواند سبب افزایش وزن شود.

پس برای داشتن تناسب اندام توجه به میزان دریافت ویتامین های مختلف امری بسیار مهم است. مهمترین منبع تامین ویتامین ها برای انسان مواد غذایی هستند. البته در مواردی پزشکان برای افراد مصرف قرص ویتامین ها و مکمل ها را تجویز می کند.

چه مکمل هایی در کاهش وزن مؤثر نخواهند بود؟

همان گونه که اشاره شد، بسیاری از ویتامین‌های گروه اصلی در کاهش وزن مؤثر هستند که تعداد این ویتامین‌ها بسیار است. اما برخی از ویتامین‌ها و املاح معدنی نیز وجود دارند که تأثیر زیادی در لاغری ندارند و این ویتامین‌ها عبارت‌اند از:
• اسید لینولئیک مزدوج
• کارنیتین
• کروم پیکولینات
• فورسکولین
• فوكوكسانتین

چرا کاهش وزن با ویتامین‌ها:

حتماً شنیده‌اید که بسیاری از افراد به دلیل کمبود برخی از ویتامین‌ها با لاغری زیاد همراه هستند.همان گونه که مستحضرید، ویتامین‌ها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نیازهای بدن ما انسان‌ها هستند که در صورت کاهش یا کمبود ممکن است سلامتی انسان را به خطر بیندازند.یکی از نتایج کمبود ویتامین همین لاغری بیش از اندازه است که بسیاری از افراد از کمبود ویتامین و لاغری رنج می‌برند؛ اما بسیاری از افراد نیز به دلیل چاقی بیش از حد به دنبال رژیم‌های مناسب لاغری هستند.

یکی از راه‌های لاغری استفاده از برخی ویتامین‌های مؤثر است و بسیاری از افراد به دنبال این هستند که بدانند کدام ویتامین باعث لاغری می‌شود.شاید هزاران روش برای رژیم لاغری وجود داشته باشد اما بسیاری از این روش‌ها عوارض بیشتری به نسبت تأثیرات مثبتی که بر جای می‌گذارند، دارند.اما لاغری با برخی ویتامین‌ها بهترین راه کاهش وزن است که افراد چاق تنها با کاهش ۵ یا ۱۰ درصد از وزن، سلامت بدنی خود را به دست خواهند آورد.

با کاهش وزن می‌توان خطرات ناشی از بیماری‌های قلبی، دیابت و آرتروز، فشارخون، قند و … را کاهش داد.اما این کاهش وزن زمانی مؤثر است که به‌ندرت و بر اساس یک برنامه غذایی مناسبی انجام شود؛ چراکه کاهش ناگهانی وزن تأثیرات منفی به دنبال خواهد داشت.کاهش وزن با کمک ویتامین‌ها در بالا رفتن انرژی کمک می‌کند؛ زیرا با کاهش فعالیت بدن، انرژی کمتری نیز مصرف می‌شود.از طرفی حافظه شما بهبود خواهد یافت و با داشتن اعتماد به نفس بیشتر روابط بهتری نیز خواهید داشت.

 

برحی سوالات متداول :

بهترین قرص ویتامین برای لاغری چیست ؟

آنجایی که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است و پس می توان از ویتامین B به عنوان بهترین قرص ویتامین برای لاغری یاد کرد.

چه ویتامین هایی روز لاغری اثر دارند ؟

ویتامین های A , B , C , D , E

2 نظرات
  1. شیده says

    بهترین قرص ویتامین برای لاغری کدوم هست من یکی رو میخوام بدونم

    1. shinofit says

      تمام ویتامین هایی که در این مقاله نام برده شده باعث لاغری میشوند .
      همانطور که در مقاله گفته شد ویتامین e میتواند کمک بیشتری کند.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.