لاغری با ویتامین ب | کدام نوع از ویتامین ب باعث سرعت در لاغری می شود؟

لاغری با ویتامین ب:

لاغری با ویتامین ب و ویتامین ب 1 و لاغری، از جمله دیگر موارد تاثیرات ویتامین ها در کاهش وزن می باشد. بیشتر ویتامین ها از جمله ویتامین B به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در جلوگیری از چاق شدن موثر هستند. ویتامین های گروه B انواع مختلفی دارد. از جمله B1_B6 و B12 و…. . ویتامین B که به آن ویتامین انرژی هم گفته می شود، نقش های مختلفی در بدن دارد. مصرف هر میزان از این گروه ویتامین بلامانع است. ویتامین های B انواع مختلفی دارد.

ما در این مقاله به بررسی چند نوع آن که شناخته شده تر هستند می پردازیم.ویتامین های گروه B در بدن با هم همکار می کنند اما هر یک از آنها نقش های مخصوص به خود را نیز دارند. در این مقاله می خواهیم تا با تاثیر ویتامین B بر روی کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام توضیح دهیم. البته ناگفته نماند که همه انواع ویتامین B در کاهش وزن تاثیر ندارند. در این میان میتوان به ویتامین ب 1 و لاغری و B12 اشاره کرد.

لاغری با ویتامین ب

انواع ویتامین B

تنها در صورت دریافت کافی ویتامین ها است که عملکردهای طبیعی بدن نظیر سوخت و ساز و… به بهترین نحو انجام می شود و نمی توان از تاثیر ویتامین ای بر لاغری غافل شد. پس می توان گفت سلامت و تندرستی بدن در گرو دریافت کافی ویتامین ها است. ویتامین ها بدن را در مقابل عوامل بیماری زا، از طریق تقویت سیستم ایمنی حفظ می کنند. علاوه بر این اعمال مختلف بدن را کنترل و برای تناسب اندام بسیار مفید هستند.

چربی ها که عامل اصلی اضافه وزن و چاقی هستند، در خود انرژی ذخیره می کنند.بنابراین اضافه وزن به معنای ذخیره زیاد چربی هست.برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام باید این چربی های ذخیره شده را استفاده کرد. هنگامی که کالری و کربوهیدرات دریافتی را کم کنید بدن برای تامین انرژی مورد نیازش برای سوخت و ساز، چربی سوزی را افزایش می دهد. بسیاری از افراد برای کاهش وزن از رژیم لاغری استفاده می کنند.

هر گاه در طی رژیم لاغری دچار مشکلاتی نظیر سرگیجه، ضعف، خستگی و … شدید بدانید که رژیم غذایی مناسبی را انتخاب نکرده اید.‌ برای کاهش وزن از جمله مواد مغذی که می تواند به شما کمک کنند ویتامین ها هستند.از جمله این ویتامین ها می توان به ویتامین B اشاره کرد.در ادامه با این ویتامین بیشتر آشنا می شویم. انجام صحیح بیشتر عملکردهای بدن در گرو وجود ویتامین های گروه B می باشد.در مور بهترین زمان مصرف ویتامین ها بیشتر بدانید.

این ویتامین ها در بدن نقش های مختلفی دارند از جمله، تاثیر در فرایند متابولیزم (تبدیل غذا به انرژی)، تولید سلولهای جدید خون، و تاثیر در حفظ سلولهای سالم پوست، مغز و دیگر بافت های بدن. ویتامین B هشت نوع مختلف دارد که هر یک وظایف خاص خود را انجام می دهند. هشت نوع عبارت اند از:

  • تیامین B1
  • ریبوفلاوین B2
  • نیاسین B3
  • اسید پانتوتنیک B5
  • ویتامین B6
  • بیوتین B7
  • فولات B9
  • ویتامین B12

لازم به ذکر است که با وجود اینکه همه ویتامین های B نقش های مخصوص به خود را دارند، اما همه این هشت نوع به یک اندازه در لاغری با ویتامین B موثر نیستند. در ادامه به بیان و توضیح در مورد انواعی از ویتامین B می پردازیم که نقش بیشتری در لاغری و تناسب اندام دارند همچنین لاغری با ویتامین سی نیر وجود دارد. پس برای آگاهی بیشتر در مورد لاغری با ویتامین B و خواص قرص ویتامین ب ادامه مطلب را بخوانید.

  لاغری با ویتامین دی | تاثیر ویتامین دی و لاغری

ویتامین ب 1 و لاغری:

از دیگر انواع ویتامین B که سبب کاهش وزن می شود می توان به ویتامین ب1 (لاغری با ویتامین ب 1) اشاره کرد. در ادامه به بررسی ارتباط بین لاغری با ویتامین ب 1 می پردازیم. ویتامین ب1 یا همان تیامین برای آزاد سازی انرژی از چربی ها،کربوهیدرات ها و پروتئین ها مورد نیاز است.این علت خوب نشان دهنده ارتباط بین لاغری با ویتامین ب 1 می باشد. این ویتامین مسئول اعمال متابولیکی مختلفی در سیستم اعصاب، سلول های خونی و عضلات است.

وجود این ویتامین برای رشد مناسب در کودکان و بزرگسالان ضروری می باشد. اگر جز آن دسته از افرادی هستید که به دنبال کاهش وزن و لاغری با انوع ویتامین و رسیدن به تناسب اندام می باشید دیگر مقالات ما را پیگیری کنید.

نقش ویتامین B1:

این ویتامین نقش های مختلفی در بدن دارد از جمله موارد زیر:

  • کمک به سوء هاضمه.
  • موثر بودن در عملکرد صحیح قلب و افزایش توانایی مغز.
  • برای افراد عصبی، مضطرب و افسرده بسیار مفید است.

لاغری با ویتامین ب1

منابع ویتامین B1:

از جمله منابع ویتامین B1 می توان به این منابع اشاره کرد : برنج قهوه ای، تخمه آفتابگردان، نخود، جو، لوبیا، نان سبوس دار، مغزها، لبنیات و گوشت قرمز. لازم به ذکر است که ویتامین B1 طی فرایندهایی نظیر پختن، دما و گرمای زیاد، اضافه کردن مواد افزودنی و خشک کردن از بین می رود. نحوه عملکرد ویتامین ب 1 و لاغری به این صوزت است که ، تاثیر آن در آزاد سازی انرژی از چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها است. هر چه سطح این ویتامین افزایش یابد، سرعت چربی سوزی افزایش یافته و در نتیجه کاهش وزن رخ می دهد.

 

  رژیم سیب زمینی پخته | بهترین روش برای کاهش وزن و لاغری طبیعی

علائم کمبود ویتامین B1:

از جمله علائمی که با کمبود ویتامین B1 بروز می کنند می توان به این علائم اشاره کرد:

افرادی که کمبود B1 دارند دچار احساس خستگی و کم اشتهایی می شوند.  یبوست، عصبی بودن، سوء هاضمه، سردرد، گیجی، کمبود وزن ، ضربان قلب و زود رنجی هم از دیگر علائم کمبود این ویتامین است.

 کمبود تیامین و بی اشتهایی
از جدی ترین نشانه های کمبود ویتامین B1 در بدن کمبود تیامین است و ارتباط قرص تیاماکس برای لاغری به همین دلیل است زیرا این قرص برای رفع اختلالاتی که باعث کمبود ویتامین B1 و کمبود تیامین شده، مناسب است
کمبود ویتامین B1 باعث لاغری می شود . البته مصرف تیامین باعث بهبود سوخت و ساز بدن می شود و در جهت نظم بخشی به متابولیسم بدن اقدام میکند تا به وزن نرمال برسید پس قرص تیاماکس برای لاغری  یا اضافه وزن نیست
ویتامین ب ۶ و لاغری
ویتامین های گروه ب در تجزیه سلولهای چربی و پروتئین بدن موثرند و افزایش مصرف ویتامین B میزان سوخت و ساز بدن را بالا میبرد، در نتیجه وزن پایین می آید. لذا مصرف ویتامین های گروه ب برای کاهش وزن توصیه می شود. ولی ویتامین B6  یک ویتامین محلول در آب است و در بدن ذخیره نمی شود و از طریق ادرار از بدن خارج می شود . بنابراین بایستی از منابع مختلف غذایی میزان ویتامین مورد نیاز بدن را تامین کنید. بخصوص که کمبود ویتامین B 6 موجب ضعف، خستگی، تشنج و تحلیل اعصاب محیطی می شود.
از طرفی مقادیر بالای ویتامین ب ۶ موجب مسمومیت می شود. به همین دلیل داشتن برنامه منظم روزانه ببرای بهره بردن از ویتامین ب 6 و لاغری لازم است تا با تامین میزان ویتامین مورد نیاز به صورت روزانه نیازی به مصرف مکمل نداشته باشید.

ویتامین B12:

بسیاری از محققان معتقدند که بین مصرف ویتامین ب 6 و لاغری ارتباط وجود دارد. نقش این ویتامین در سنتز DNA و تشکیل سلول های خونی بدن بسیار مهم است. علاوه بر این چربی ها و پروتئین ها را به انرژی تبدیل می کند. و سبب تجزیه کربوهیدرات ها می شود. کاهش تولید سلول های خونی سبب کم شدن سطح کربوهیدرات های بدن و در نتیجه کم خونی می شود. این کم خونی را کم خونی مگالوبلاستیک می نامند.

از جمله تاثیرات کم خونی احساس ضعف و خستگی است. این نوع کم خونی و مشکلات سلامتی نظیر آن به دلیل کاهش B12 بدن اتفاق می افتد. و با تزریق این ویتامین به سادگی قابل درمان می باشد.

ویتامین ب1

منابع ویتامین B12:

ویتامین B12 از جمله ویتامین هایی است که به طور طبیعی در برخی مواد غذایی که پایه پروتئین حیوانی دارند، و برخی منابع گیاهی یافت می شود. از جمله منابع غذایی ویتامین B12 می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ
  • شیر و سایر محصولات لبنی
  • مخمر گیاهی و غلات غنی شده.

افرادی که در معرض کمبود ویتامین B12 قرار دارند:

با توجه به اینکه بیشتر منابع غذایی که حاوی ویتامین B12 هستند، غذاهایی بر پایه محصولات حیوانی هستند، می توان گفت افراد گیاه خوار و وگان بیشتر از سایر افراد در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. توصیه متخصصان تغذیه به این افراد این است که، بجای منابع حیوانی این ویتامین از منابع گیاهی آن و مکمل ویتامین B12 استفاده کنند. از جمله خواص قرص ویتامین ب 1 و لاغری تامین ویتامین مورد نیاز افرادی است که منابع غذایی این ویتامین را در برنامه غذایی خود ندارند.

آیا قرص ویتامین ای برای چاقی موثر است ؟

علاوه بر این افراد گروه هایی دیگری هم در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. که از جمله آنها می توان به کهنسالان، افرادی که مبتلا به ایدز هستند، افراد مبتلا به دیابت و افرادی که مشکلات گوارشی دارند و یا عمل جراحی گوارشی انجام داده اند، اشاره کرد.

 

لاغری با ویتامین ب

علائم کمبود ویتامین B12:

  • خستگی

از جمله شایع ترین علائم کمبود ویتامین B12 می توان به بروز خستگی اشاره کرد. زیرا کاهش این ویتامین سبب کاهش تولید سلول های خونی می شود. کم بودن تولید سلول های خونی به معنای انتقال اکسیژن کمتر در خون است. کمبود اکسیژن هم رابطه مستقیم با خستگی دارد. البته هر نوع خستگی را نمی توان به کمبود این ویتامین نسبت داد. پس بهتر است برای فهمیدن علت با پزشک متخصص مشورت کنید.

  • ضعف بدنی

کمبود اکسیژن خون و در نتیجه کاهش اکسیژن رسانی به بافت ها سبب ایجاد ضعف در بدن می شود. برخی فکر می کنند ضعف آنها به علت غذا و یا خواب ناکافی است. اما یک آزمایش ساده نشان می دهد که این ضعف به دلیل کاهش سطح ویتامین B12 در بدن است.

  • سوز سوز شدن بدن و بی حسی

شاید شما هم گاهی با بی حس شدن و سوز سوز شدن قسمتی از بدنتان روبرو شده باشید. این اتفاق که به دلیل اختلال سیستم عصبی به وجود می آید، در نتیجه کمبود ویتامین B12 و کاهش اکسیژن رسانی به سیستم عصبی اتفاق می افتد.

  • فراموشی

گاهی با فراموش کردن اتفاقات ساده نظیر اسم دوستان به این فکر می افتید که ممکن است دچار الزایمر زودرس شده باشید. اما باید گفت علت بسیاری از فراموش کاری ها کمبود ویتامین B12 است.در افراد مسن که مشکوک به الزایمر‌ هستند. با گرفتن یک ازمایش ساده مشخص می شود که ایا این فراموشی به علت کمبود ویتامین B12 است یا خیر. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش برای بیمار مکمل این ویتامین تجویز می شود.

  • رنگ‌پریدگی

از دیگر علائم کمبود ویتامین B12 است. زیرا در صورت کاهش سطح این ویتامین در بدن سلول های قرمز به آسانی شکسته می شوند که این امر سبب زرد شدن رنگ پوست می شود.

  • زبانی صاف و قرمز

افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 برامدگی های ریز روی زبان را از دست می دهند. زیاد شدن این اتفاق ممکن است سبب شود تا فرد مزه غذا ها را حس نکند. علاوه بر علائم گفته شده علائم دیگر از جمله احساس سرگیجه، اضطراب و افسردگی و ضعف بینایی هم وجود دارد که ممکن است ناشی از کمبود ویتامین B12 باشد. در صورت بروز هر یک از این علائم باید با پزشک متخصص مشورت شود.

قرص تیاماکس برای لاغری

 

  رژیم ماست + کاهش وزن سریع و تضمینی | ماست و شوید برای لاغری!

ویتامین B12 و لاغری:

برای بررسی ارتباط بین ویتامین B12 و لاغری و ویتامین ب 6 و لاغری باید گفت در مواردی این ویتامین را از طریق آمپول به بدن تزریق می کنند تا از این طریق به سرعت سوخت و ساز چربی بدن بهبود بخشند. این ویتامین به تجزیه چربی ها در کبد کمک می کند. با این ویتامین سوخت و ساز و تجزیه چربی ها افزایش می یابد. در نتیجه سبب کاهش وزن می شود. این تزریق معمولا به افرادی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می شود.

ناگفته نماند که تزریق این ویتامین به همراه برنامه غذایی و ورزش منظم موثر واقع می شود.ویتامین B یک ویتامین محلول در آب است. نقش مهمی در سوخت و ساز و متابولیسم سلولی ایفا می کند. با توجه به اهمین این ویتامین کمبود آن بدن را با مشکلات جدی روبرو می کند.این ویتامین هشت نوع دارد. هر یک از انواع آن عملکرد مخصوص به خود را دارند. این ویتامین در برخی از منابع غذایی حیوانی و گیاهی وجود دارد.

افرادی که برنامه غذایی متنوعی دارند، ویتامین B مورد نیاز بدنشان تامین می شود. اما افرادی که به هر دلیلی از منابع غذایی این ویتامین استفاده نمی کنند، برای جبران باید از قرص و مکمل ویتامین B برای تامین نیاز بدن خود استفاده کنند.برخی از انواع این ویتامین هم با افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه افزایش چربی سوزی سبب کمک به کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام می شوند. پس اگر به فکر سلامت و تندرستی خود هستید مصرف این ویتامین را فراموش نکنید.

 

 

برخی سوالات متداول :

ویتامین ب چگونه باعث لاغری می شود؟

لاغری با ویتامین ب، از جمله دیگر موارد تاثیرات ویتامین ها در کاهش وزن می باشد. بیشتر ویتامین ها از جمله ویتامین B به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در جلوگیری از چاق شدن موثر هستند.

ویتامین ب 1 بر لاغری چه اثری دارد؟

از دیگر انواع ویتامین B که سبب کاهش وزن می شود می توان به ویتامین ب1 (لاغری با ویتامین ب 1) اشاره کرد. ویتامین ب1 یا همان تیامین برای آزاد سازی انرژی از چربی ها،کربوهیدرات ها و پروتئین ها مورد نیاز است.این علت خوب نشان دهنده ارتباط بین لاغری با ویتامین ب 1 می باشد.

7 نظرات
  1. سینا says

    من ازدکتر رژیم گرفتم به من ویتامین ب 1 داد
    نمیدونستم ویتامین ب1 برای لاغری خوبه
    ممنون از مطلب خوبتون

    1. شاینوفیت says

      موفق باشید
      بله از ویتامین ب1 هم برای لاغری استفاده میشود.

  2. رزیتا says

    ویتامین ب 1 بر لاغری واقعا تاثیر داره؟

    1. shinofit says

      از جمله علائمی که با کمبود ویتامین B1 بروز می کنند می توان به این علائم اشاره کرد:

      افرادی که کمبود B1 دارند دچار احساس خستگی و کم اشتهایی می شوند.  یبوست، عصبی بودن، سوء هاضمه، سردرد، گیجی، کمبود وزن ، ضربان قلب و زود رنجی هم از دیگر علائم کمبود این ویتامین است.

  3. مریم says

    مطالبتون در مورد لاغری با ویتامین ب واقعا خواندنی بود. متوجه شدم که خیلی از مشکلاتم با استفاده ویتامین گروه ب برطرف میشه

  4. علی فاطمی says

    سلام
    میخواستم بدونم ویتامین ب 1 چاق کننده است؟

    1. shinofit says

      تاکنون مستند محکمی برای اینکه نشان دهد ویتامین ب 1 به تنهایی عامل چاقی باشد ، منتشر نشده و در خصوص اثر فردی هم بستگی به شرایط جسمی هر کس و سبک زندگی که در زمان مصرف دارد، تاثیرش متفاوت است

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.