انواع رژیم لاغری در جهان | لیست انواع رژیم های جدید (1402)

انواع رژیم لاغری، بحثی که این روزها به شدت داغ است. تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن کارها از جمله عواملی هستند که سبب شده اند افراد زیادی با معظل چاقی درگیر باشند. وخیلی از این افراد دوست دارند اسم رژیم های لاغری را بدانند. بله معظل چاقی زیرا چاقی زمینه ابتلاع فرد به انواع بیماری ها و مشکلات است. همه این عوامل سبب شده اند تا افرادی که با این معظل درگیر هستند، به دنبال راهی برای کاهش وزن خود باشند.

استقبال افراد از این روش لاغری سبب ایجاد فضای رقابتی در این زمینه شده است. و باعث آن شده تا در جهان انواع رژیم غذایی برای کاهش وزن با برنامه های غذایی متفاوت و متنوع به وجود بیایند. در این بین انواع رژیم لاغری تبلیغات گسترده خود را دارند. افرادی که قصد شروع یک دوره رژیم لاغری را دارند باید به این نکته دقت کنند که علاوه بر توجه به تبلیغات که سهم مهمی در معرفی و جذب افراد به یک شیوه لاغری دارد.

باید فرد با توجه به شرایط بدنی خود رژیم غذایی لاغری مناسب را پیدا کند. نکته مهمتر این است که فرد باید توجه داشته باشد، هدف رسیدن به تناسب اندام و تندرستی است نه صرفا کاهش وزن و لاغر شدن. در ادامه مقاله به معرفی و بررسی چند مورد از انواع رژیم لاغری سریع و سالم و همچنین بررسی انواع رژیم های لاغری موثر می پردازیم. پس اگر شما هم قصد کاهش وزن و شروع رژیم غذایی لاغری را دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

انواع رژیم لاغری در جهان که در این مقاله بررسی شده است :

انواع رژیم لاغری و اسم رژیم های لاغری موضوعی است که قبل از شروع رژیم لاغری باید بیشتر در مورد آن اطلاعات کسب کنید. لیست رژیم هایی که ما در این مقاله بررسی کرده ایم :

  • رژیم سبزیجات
  • رژیم پالئو (Paleo)
  • رژیم وگان (Vegan)
  • رژیم زون (Zone)
  • رژیم میوه
  • رژیم دوکان (Dukan)
  • رژیم آب
  • رژیم اتکینز (Atkins)
  • رژیم ماست
  • رژیم سیب زمینی

 

  • رژیم سبزیجات

نخستین رژیم لاغری که می خواهیم به بررسی آن بپردازیم، رژیم سبزیجات است. این رژیم جز انواع رژیم لاغری سریع و سالم است. رژیم سبزیجات از جمله انواع رژیم های لاغری موثر است که افراد با شروع آن می توانند کاهش وزن را تجربه کنند. از عوامل مهمی که افراد به رژیم سبزیجات روی می آوردند این است که، مواد غذایی که این رژیم را تشکیل می دهند همانطور که از اسمش معلوم است مواد گیاهی و سبزیجات هستند.

افراد با انتخاب این نوع رژیم لاغری می خواهند تا آسیب کمتری به بدنشان در طول رژیم وارد شود.از طرفی با اینکار دیگر فراورده های حیوانی نظیر گوشت مصرف نمیکنند. و معتقدند اینکار سبب کاهش کشتن حیوانات می شود. در رژیم غذایی لاغری سبزیجات به هیج عنوان از گوشت استفاده نمی شود. نه تنها از گوشت بلکه از سایر فراورده های حیوانی نظیر تخم مرغ و حتی عسل که فراورده زنبور عسل است نیز استفاده نمی شود.

در بین انواع روش های لاغری، رعایت برنامه رژیم لاغری از جمله روش های پرطرفدار است. بنابراین سعی میکنند رژیم غذایی متعادلی داشته باشند و در زمان غذا خوردن حواسشون به  غذاهایی که میخورند باشد.

 

رژیم غذایی لاغری

 

به جای این مواد غذایی در این رژیم از مواد گیاهی نظیر حبوبات، غلات و دانه های کامل استفاده می شود. این رژیم غذایی لاغری شامل چربی های سالم نظیر روغن زیتون و آووکادو است. نکته جالبی که در مورد رژیم لاغری سبزیجات وجود دارد این است که، در این رژیم امکان استفاده مواد غذایی که چندان سالم نیستند اما پایه گیاهی دارند وجود دارد. از جمله این مواد می توان به شیرینی، چیپس، پاستای سفید، سیب زمینی سرخ شده و…. اشاره کرد.

اینجاست که باید گفت هر چیزی که گیاهی است، صرفا به دلیل گیاهی بودن مفید نیست.بنا به گزارش انجمن تغذیه آمریکا، رژیم غذایی سبزیجات سبب کاهش کلسترول و فشار خون می شود‌. علاوه بر این احتمال ابتلا به انواع سرطان، بیماریهای قلبی و دیابت نوع دوم را نیز کاهش می دهد. علت این امر هم این است که با کاهش مصرف گوشت و فراورده های حیوانی چربی مضر اشباع شده کمتری وارد بدن می شود. و این چربی ها هستند که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را بیشتر می کنند.

علاوه بر این مواد گیاهی شامل انواع ویتامین ها، فیبر، مواد معدنی سودمند و مفیدی هستند که ایمنی بدن را در مقابل عوامل بیماری زا بیشتر می کند.افرادی که این رژیم لاغری را انتخاب می کنند باید دقت داشته باشند که صرف خوردن مواد گیاهی سبب کاهش وزن نمی شود. همانطور که گفتیم بعضی غذا ها ممکن است پایه گیاهی داشته باشند اما ارزش غذایی ندارند. پس برای رژیم غذایی لاغری سبزیجات و گرفتن نتیجه از آن باید مواد گیاهی سالم و مفید مصرف شود.

اگر میخواهید اطلاعاتی درباره رژیم لاغری سرد مزاج ها داشته باشید ، مقاله رژیم لاغری برای سرد مزاج ها رامطالعه نمایید.

 

  • رژیم پالئو

یکی از انواع رژیم های لاغری موثر، رژیم پالئو می باشد. طرفداران رژیم پالئو معتقدند که ما برای حفظ سلامت خود باید رژیم غذایی مشابه به برنامه غذایی اجدادمان داشته باشیم. یعنی باید غذاهایی را مصرف کنیم که اجدادمان قبل از کشاورزی استفاده می کردند. این دسته از افراد بسیاری از مشکلاتی که مربوط به سلامت انسان می شود را مرتبط به استفاده از حبوبات، لبنیات و دیگر غذاهای فراوری شده می دانند.

البته در این موضوع که در رژیم پالئو واقعا غذاهایی که اجدادمان مصرف می کردند، استفاده می شود یا خیر جای بحث وجود دارد.برنامه غذایی رژیم پالئو شامل پروتئین بدون چربی، مغزها، سبزیجات، میوه ها و دانه ها می باشد. و مصرف شکر، لبنیات، غلات و حبوبات را ممنوع کرده است. رژیم پالئو که یکی از انواع رژیم سریع است، علاوه بر این از انواع رژیم های لاغری موثر هم محسوب می شود‌.مطالعات انجام شده در مورد رژیم پالئو نشان می دهد که این رژیم از انواع رژیم لاغری سریع است و سبب کاهش وزن قابل توجهی به خصوص در اندازه دور کمر می شود.

  آیا پیلاتس و لاغری امکان پذیر است ؟ + 6 اصل مهم پیلاتس
  • رژیم وگان

رژیم وگان یکی دیگر از انواع رژیم لاغری است. رژیم وگان که یکی از انواع رژیم لاغری سریع محسوب می شود یک رژیم گیاهی می باشد و در آن مصرف غذاهایی که منشا حیوانی دارند ممنوع است. علت این امر هم این می باشد که طرفداران رژیم وگان می خواهند با عدم استفاده از فراورده های حیوانی به بی رحمی علیه حیوانات پایان دهند.در صورتیکه رژیم وگان یکی از انواع رژیم سریع لاغری است، سخت گیرانه ترین شکل گیاه خواری هم محسوب می شود.

در این رژیم علاوه بر گوشت استفاده از تخم مرغ، لبنیات و حتی فراوردهای حیوانی دیگر نظیر ژلاتین و عسل نیز ممنوع می باشد. رژیم وگان یکی از انواع رژیم غذایی برای کاهش وزن است که، تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد.این رژیم دارای چربی کم و فیبر بالایی می باشد. البته باید یاداور شد که استفاده نکردن از فراوردهای حیوانی در این رژیم سبب می شود تا فرد دچار کاهش سطح ویتامین هایی نظیر B12, امگا ۳، آهن، ید و کلسیم شود.

  • رژیم زون

یکی دیگر از انواع رژیم غذایی برای کاهش وزن، رژیم زون می باشد. در رژیم زون مصرف کربوهیدرات ها ۳۵ تا ۴۵ درصد، پروتئین و چربی هم هر کدام باید ۳۰ درصد از کالری دریافتی روزانه باشد. در رژیم زون که یکی از انواع رژیم لاغری سریع و سالم است باید  کربوهیدرات هایی را مصرف کرد که دارای گلیسمی پایینی هستند.شاخص گلیسمی هر ماده غذایی به شاخصی گفته می شود که نشان می دهد مصرف آن ماده غذایی به چه میزان سطح قند خون را بالا می برد.

در ابتدا هدف از ایجاد رژیم غذایی زون کاهش التهاب ناشی از رژیم غذایی و کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن بوده است بر این اساس می توان گفت رژیم زون یکی از انواع رژیم غذایی بیماران محسوب می شود.در برنامه غذایی رژیم زون هر وعده غذایی باید شامل یک سوم پروتئین، دو سوم میوه و سبزیجات رنگارنگ و مقدار کمی چربی باشد. چربی هم باید شامل روغن های اشباع نشده نظیر روغن زیتون و یا روغن آووکادو باشد.

  • رژیم میوه

یکی دیگر از انواع رژیم لاغری، رژیم میوه می باشد. انواع رژیم میوه برای لاغری وجود دارد. رژیم میوه از جمله رژیم های محدود لاغری محسوب می شود و نقطه اشتراک انواع رژیم میوه این است که فرد فقط مجاز به خوردن میوه خشک، میوه تازه، سبزیجات و دانه ها می باشد. البته ناگفته نماند که در رژیم میوه مصرف حبوبات، غلات و ریشه گیاهان نظیر سیب زمینی منع شده است. به طور کلی در این رژیم فقط باید در طول روز میوه مصرف شود. که می توان گفت یکی از انواع رژیم بیماران است.

  • رژیم دوکان

یکی از انواع رژیم لاغری سریع و سالم، رژیم دوکان است. این رژیم دارای دو مرحله کاهش وزن و دو مرحله تثبیت است. برنامه غذایی آن شامل پروتئین بدون چربی، سبوس جودوسر و آب می باشد. هدف این رژیم این است که با محدود کردن دریافت کربوهیدرات بدن را مجبور به چربی سوزی کند.

  • رژیم آب

اگر به دنبال پیدا کردن رژیم غذایی مناسب خودتان بوده اید، مطمئنن اسم رژیم آب را شنیده اید. این رژیم از انواع رژیم لاغری سریع است. همانطور که از اسم آن مشخص است. در این رژیم فرد برای مدت زمان مشخصی فقط آب مصرف می کند. در این رژیم غذایی میزان کالری دریافتی روزانه صفر است. رژیم آب یک نوع رژیم پاک کننده و تصفیه کننده محسوب می شود. البته ناگفته نماند که انجام رژیم آب برای مدت طولانی امکان پذیر نمی باشد. زیرا بدن انسان برای انجام فعالیتهای روزانه نیاز به انرژی دارد.

مواد غذایی انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند. ولی رژیم آب با زمانبندی کوتاه مدت می تواند سبب پاکسازی بدن و افزایش تندرستی شود.

 

انواع رژیم

 

البته اگر قصد شروع رژیم آب را دارید حتما قبل از شروع با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. باید به این نکته هم دقت داشت که همه افراد نمی توانند رژیم آب بگیرند. افرادی که بیماری هایی نظیر دیابت، کلیه ناقص، اعتیاد به الکل، سرطان، آلزایمر، عضو پیوندی و …. دارند نمی توانند این رژیم غذایی را شروع کنند. به طور معمول مدت زمان این رژیم ۱تا ۳ روز است. اگر قصد دارید رژیم آب را برای مدت بیشتری ادامه دهید حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و زیر نظر متخصص رژیم را ادامه دهید.

  • رژیم اتکینز

یکی دیگر از رژیم های لاغری که می خواهیم در مورد آن اطلاعاتی را کسب کنیم رژیم اتکینز است. این رژیم هم در لیست انواع رژیم لاغری سریع قرار دارد. افرادی که طرفدار این رژیم غذایی هستند، می گویند در این رژیم هر چقدر که می خواهید چربی و پروتئین مصرف کنید اما حواستان به کربوهیدراتها باشد. آنها معتقدند وقتی مصرف کربوهیدراتها را کم کنید، بدن که با کمبود کربوهیدراتها مواجه شده برای تامین انرژی خود به سراغ چربی ها می رود. از طرفی در این نوع رژیم پروتئین نقش مهمی دارد.

وقتی نمیتوانید کربوهیدرات مصرف کنید پس بجای آن پروتئین بخورید. اینکار اشتهای شما را کم می کند. از طرفی نگران چربی ها نباشید چون این رژیم کلسترول بد خون را زیاد نمی کند. رژیم اتکینز ۴ مرحله دارد.

  • مرحله نخست مرحله یا همان مرحله القا

در این مرحله که به مدت دو هفته است کربوهیدرات نخورید. و اگر کربوهیدرات خوردید میزان آن بیشتر از ۲۰ گرم نشود. در این مرحله می توان پروتئین، چربی و سبزیجاتی که برگ سبز دارند، استفاده کنید.

  • مرحله دوم، تعدیل

بعد از دو هفته مرحله اول سبزیجات، میوه ها و مغزها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

اسم رژیم های لاغری

  • مرحله سوم، تنظیم

اگر تا این مرحله درست پیش رفته باشید باید به وزن دلخواهتان نزدیک شده باشید. در این مرحله می توان کمی کربوهیدرات به برنامه غذایی خود اضافه کنید، البته فقط کمی.

  • مرحله چهارم،تثبیت

در این مرحله معمولا افراد به وزن مورد نظرشان رسیده اند. پس باید مواظب برنامه غذایی خود باشند تا چربی های از دست داده دوباره جایگزین نشوند. ما در اینجا رژیم اتکینز را بصورت کامل توضیح دادیم؛ اما اگر مایل هستید که اطلاعات بیشتری درباره این رژیم و غذاهایی که در این رژیم باید استفاده شود بدست آورید، مقاله” رژیم اتکینز چیست | آموزش قدم به قدم مراحل رژیم اتکینز ” را مطالعه کنید.

  • رژیم ماست

ماست یک فراورده لبنی هست. در سراسر دنیا از آن به عنوان میان وعده استفاده می شود. این محصول برای استخوانها و داشتن گوارش بهتر بسیار مفید می باشد. برخی بر این باورند که رژیم غذایی متشکل از ماست سبب کاهش وزن می شود. رژیم ماست از انواع رژیم غذایی برای کاهش وزن است. در ادامه به بررسی رژیم غذایی ماست می پردازیم تا ببینم ایا واقعا ماست سبب کاهش وزن می شود یا خیر.

نخست باید گفت شروع رژیم ماست سبب تقویت سیستم گوارشی و احیا روده می شود. علاوه بر این طرفداران این رژیم غذای معتقدند که علاوه بر تقویت سیستم گوارشی ماست سبب بهبود پوست، بهبود روند جذب ویتامین ها و کاهش وزن می شود. برای رژیم ماست نوع ماست استفاده شده بسیار مهم است.لبنیات نظیر ماست سبب می شوند تا بدن بهتر چربی سوزی کند. برای شروع این رژیم باید روزانه میزان معینی ماست مصرف کنید که این میزان چیزی در حدود ۵۰۰ میلی لیتر است.

انواع رژیم های لاغری

اینکار را به مدت یک هفته ادامه دهید در کنار ماست میتوانید روزی دو لیتر هم آب بنوشید تا حس سیری به شما دست دهد. مصرف کدو در کنار ماست میتواند شما را به هدفتان نزدیکتر کند. در مورد این رژیم گفتن چند نکته ضروری است از جمله اینکه، بهتر است از ماست معمولی که شکر کمی دارد استفاده شود. کنار ماست از شیرینی و یا غذاهای پرادویه استفاده نکنید.

اگر در طول رژیم غذایی ماست احساس گرسنگی کردید می توان در کنار آن از میوه و یا سبزیجات استفاده کرد. نکته جالب در مورد این رژیم این است که، هر وقت بخواهید می توان رژیم را متوقف کرد. البته باید یاداور شد که برای شروع این رژیم نظیر سایر رژیم های غذایی باید با متخصص تغذیه مشورت کرد. افرادی که قادر به هضم لبنیات نیستند و یا به لاکتوز حساسیت دارند نباید از این رژیم غذایی استفاده کنند.

  • رژیم سیب زمینی

از دیگر موارد انواع رژیم های لاغری موثر می توان به رژیم سیب زمینی اشاره کرد. همانطور که از اسم ان مشخص است، مواد غذایی اصلی این رژیم سیب زمینی است. البته باید گفت انجام این رژیم غذایی کمی سخت است و به افرادی که بیماری های مزمن دارند توصیه نمی شود. از انجایی که بیشترین ماده ای که در این رژیم غذایی مصرف می شود فقط سیب زمینی است، به دلیل تامین نشدن همه نیازهای بدن نمیتوان گفت رژیم سالمی است اما میتواند سبب کاهش وزن شود.

برای شروع این رژیم باید روزانه چیزی در حدود ۲ کیلو گرم سیب زمینی مصرف شود.

 

انواع رژیم غذایی

تا جایی که ممکن است از نمک استفاده نکنید. در طول رژیم میتوانید از نوشیدنی هایی نظیر چای و قهوه استفاده کرد البته بدون شکر. در طول این رژیم روزانه باید ۸ الی ۱۲ لیوان آب مصرف شود. یادتان نرود که در این رژیم نباید از سیب زمینی سرخ کرده استفاده کرد. روش طبخ سیب زمینی به صورت بخارپز، آبپز، تنوری و کبابی کردن است.در پایان می توان گفت در دنیا تعداد بسیار زیادی از رژیم های لاغری وجود دارد. که اسم رژیم های لاغری در اینجا اورده شد.

اغلب آنها سبب کاهش وزن می شوند. اما افراد باید دقت داشته باشند که هدف از رژیم گرفتن رسیدن به تناسب اندام است نه صرفا لاغر شدن. و بدانند با توجه به بدن هر فرد رژیم لاغری موثر کدام است . از طرفی رژیم غذایی هر فرد باید با توجه به شرایط بدنی همان فرد انتخاب شود پس قبل از انتخاب رژیم غذایی مناسب مشورت با متخصص تغذیه ضروری است. نکته مهم دیگر این است که، رژیم غذایی را انتخاب کنید که شامل همه مواد غذایی مورد نیاز باشد. تا بدن با کمبود مواجه نشود.

زیرا در صورت مواجه شدن بدن با کمبود بعضی از مواد غذایی آثار ان به صورت خستگی و بیماری خود را نشان می دهد.

 

 

سوالات متداول:

انواع رژیم لاغری سریع چیست؟

رژیم سبزیجات رژیم پالئو (Paleo) رژیم وگان (Vegan) رژیم زون (Zone) رژیم میوه رژیم دوکان (Dukan) رژیم آب رژیم اتکینز (Atkins) رژیم ماست رژیم سیب زمینی

انواع رژیم لاغری سریع و سالم کدام است؟

رژیم سبزیجات رژیم پالئو (Paleo) رژیم وگان (Vegan) رژیم زون (Zone) رژیم میوه و...

4 نظرات
  1. شبنم says

    ممنون از نوشته خوبتون
    برای شخص من رژیم لاغری موثر کم خوردن هر روزه هست باید حواسم هر روز به غذا خوردنم باشه .یه لقمه غذا زیاد میخورم تاثیرش رو میبینم

    1. شاینوفیت says

      همیشه به اندازه خوردن بهترین رژیم لاغری هست.
      موفق باشید

  2. زهره says

    ممنون از مقاله خوبتون
    من از انواع رژیم لاغری 5 تاش رو امتحان کردم .
    برای چند رو زاول لاغر میشم ولی بعدش بدنم به همون رژیم هم عادت میکنه.

    1. shinofit says

      رژیم همراه با ورزش همیشه جواب میده باید اراده تکرار آن را داشته باشید.
      موفق باشید

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.