اتوفاژی چیست ؟ ارتباط اتوفاژی با روزه‌ داری

اتوفاژی یعنی چه، معنی کلمه اتوفاژی چیست؟

معنای لغوی اتوفاژی، خودخواری است. اتوفاژی یا خودخواری از لحاظ لغوی متشکل از دو بخش تشکیل است. اول پیشوند یونانی (auto) به معنای‌ “خود“ و دیگری (phagy) به معنای‌“خوردن “. اتوفاژی در واقع یک فرآیند طبیعی است که همیشه در سلول اتفاق می‌افتد، زمانی که سلول به خوبی تغذیه می‌شود کمتر و در هنگام استرس بیشتر رخ می دهد. اتوفاژی ممکن است اجزای سلولی غیر اختصاصی را ببلعد یا به طور انتخابی اجزای آسیب دیده یا باکتری های مهاجم را حذف کند.

طبق نظر بسیاری از سردمداران حوزه طبابت، اتوفاژی یا روزه تبدیل به مهم‌ترین دستاورد انسان در حیطه سلامتی خواهد شد.

اتوفاژی چیست ، معنی اتوفاژی چیست؟

تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی را اتوفاژی می گویند. یک نمونه آشنای اتوفاژی؛ روزه دارای است. در واقع روزه‌داری موجب افزایش اتوفاژی می‌شود یعنی این تغییرات سبب تحولاتی در سلولهای بدن می شود که به اتوفاژی سلولی معروف است.

اتوفاژی چیه

رابطه اتوفاژی و روزه داری

گفتیم در شرایط عادی، زمانی که سلول دارای مواد مغذی کافی باشد، اتوفاژی یا روزه باعث تخریب اجزای آسیب دیده در سلول می شود. اما روزه باعث گرسنگی سلول ها می شود و هنگام اتوفاژی و روزه داری، اتوفاژی یا روزه به هضم برخی از اجزای سلولی کمک می کند تا انرژی لازم برای بقا را فراهم کند.

روش انجام اتوفاژی

روش انجام اتوفاژی به این صورت است که ،کبد گلوکز اضافی را به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند. هنگامی که سطح گلوکز با ناشتا کاهش می یابد، کبد گلیکوژن را به گلوکز تبدیل کرده و آن را آزاد می کند. پس از اتمام گلوکز ذخیره شده، کبد چربی را تجزیه می کند تا ماده ای به نام کتون برای تامین انرژی بسازد. این فرآیند به عنوان کتوز شناخته می شود.بسیاری از افراد برای کاهش وزن از رژیم های روزه داری متناوب و رژیم های محدود کننده کالری پیروی می کنند.

یک رژیم غذایی محبوب در حال حاضر به نام رژیم کتوژنیک که در آن 75 درصد کالری روزانه از چربی تامین می شود، مبدعین این رژیم معتقدند  که رژیم کتوژنیک باعث ایجاد کتوز و اتوفاژی می شود.مطالعات کافی در مورد اثرات طولانی مدت رژیم کتوژنیک وجود ندارد. برای آشنایی با دیگر رژیم ها، پیشنهاد می شود مقالات  ” رژیم کتوژنیک ”  را مطالعه نمایید.تحقیقات نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب، محدودیت کالری و کتوز همگی می‌توانند باعث اتوفاژی شوند.

با این حال، اکثر مطالعات تاکنون فقط بر روی حیوانات انجام شده است. همچنین مشخص نیست که چه نوع سلولی در پاسخ به روزه داری شروع به اتوفاژی می کند. به عنوان مثال، روزه گرفتن ممکن است باعث اتوفاژی در هر نوع سلول و نه لزوما در سلول های چربی شود.

اتوفاژی سلولی چیست؟

روشی برای تمیز کردن سلول های آسیب دیده و بازسازی سلول های جدیدتر و سالم تر است. در این روش با استفاده از دستورالعمل هایی می توانید روند پیر شدن را کند کنید، در مقابل انواع مختلف بیماری ها از جمله؛ سرطان، بیماری های قلبی و زوال عقل پیشگیری کنید. پس می توان اینطور گفت اگر هر چند وقت یک بار سبک و عادات غذایی خود را تغییر دهید، نوعی شوک و هیجان به سلولهای بدن وارد می شود و سلولها در مواجه با این تغییرات شروع به احیا و ساخت سلولهای جدیدتر می کنند.

 اتوفاژی یک رژیم است؟

گذشته از اتوفاژی روزه‌ که یکی از بهترین شیوه‌های سم زدایی بدن است، داشتن رژیم‌های کم کربوهیدرات یا ترکیبی از این دو مورد نیز می‌تواند به عنوان عاملی در اتوفاژی به حساب بیاید.

برای اتوفاژی چه مدت باید گرسنه باشید؟

بسته به متابولیسم فرد، فرآیند بازسازی اتوفاژی ممکن است دو تا چهار روز در انسان طول بکشد. گویا اتوفاژی زمانی شروع می شود که سطح گلوکز و انسولین به میزان قابل توجهی کاهش یابد. مطالعات حیوانی شواهدی از اتوفاژی پس از 24 ساعت روزه داری را نشان داده است که در حدود 48 ساعت روزه داری به اوج خود می رسد.برخی از مطالعات اتوفاژی را در نوتروفیل های کشت شده انسانی (فراوان ترین نوع سلول ایمنی در خون) پس از 24 ساعت شناسایی کرده اند.

با این حال، هیچ مطالعه قطعی بر روی انسان وجود ندارد که نشان دهنده دوره بهینه روزه داری برای رسیدن به اتوفاژی باشد. با این حال، سعی نکنید برای ایجاد اتوفاژی بدون مشورت با پزشک خود روزه بگیرید. برای اطلاعات بیشتر درمورد این ترفند بی‌نظیر سلامتی با ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

رژیم اتوفاژی

اتوفاژی، بازیافت سلول‌های مرده

 در ابتدای مقاله گفتیم اتوفاژی چیست؟ و درباره تاثیر اتوفاژی بر فرآیند جوانی اشاره شد. در این قسمت توضیحات کاملتری داده می شود تا متوجه شود چطور با اتوفاژی روند بازسازی سلولی تسریع می شود.فرایند اتوفاژی به دلیل تبدیل سلول‌های مرده به مواد مغذی و از طرفی به دلیل جلوگیری از تجمع‌ سلول‌های مرده در بدن، موجب سلامتی افراد می‌شود. درواقع این نوع بازیافت یا تمیزکاری سلولی موجب رشد، سوخت‌رسانی و ترمیم خواهد شد و امری ضروری جهت حفظ حیات طبیعی سلول و تداوم آن است.

برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات ” رژیم شیر”  را مطالعه نمایید.

  ایروبیک یا بدنسازی + کدام برای لاغری بهتر است؟

اتوفاژی و پیری

یک آدم پیر چه ویژگی‌هایی دارد؟ اتوفاژی چیست یا همان اتوفاژی سلولی چیست و چگونه برای جلوگیری از پیری راهکار دارد؟همه می دانیم در پیری چه اتفاقاتی در انتظار اکثریت افراد است.یک فرد پیر رفته‌رفته دچار کاهش در عملکردهای فیزیولوژیکی جسمش می‌شود. به این معنا که سلول‌هایش به انسولین حساسیت کم‌تری نشان می‌دهند، عملکرد مفصل‌هایش کاهش میابد، احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها در او افزایش می‌آید، چین و چروک‌های روی پوستش بیشتر می‌شود و…

آیا اتوفاژی با افزایش سن کاهش می یابد؟

مشخص شده است که فعالیت اتوفاژیک با افزایش سن کاهش می‌یابد و احتمالاً به تجمع درشت مولکول‌ها و اندامک‌های آسیب‌دیده در طول پیری کمک می‌کند.گزارش شده است که شکست فرآیند اتوفاژی باعث بدتر شدن بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، مانند تخریب عصبی یا سرطان و غیره می‌شود.اما آیا اتوفاژی می‌تواند درمانی موثر بر تمام این امراض و علائم باشد؟ می‌توانیم به این سبک برای کندکردن روند پیری اعتماد کنیم؟هنوز نمی‌دانیم!

درواقع هرچند شواهدی مبنی بر اثرگذاری اتوفاژی بر پیری به دست آمده اما این مسئله هنوز موضوعی گنگ برای ما باقی مانده است که نیاز به پژوهش‌های بسیاری دارد. برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات ” رژیم شوک ” را مطالعه نمایید.

تاثیر اتوفاژی در بیماری‌های نوروژنیک

هرنوع بیماری‌ای که در آن عملکرد سیستم عصبی، به خصوص مغز در آن از دست می‌رود در دسته بیماری‌های نوروژیک می‌گنجد؛ مثل پارکینسون یا آلزایمز. هرچند همچنان محققان در حال پژوهش بر روی علل ایجاد این بیماری‌های نوروژیک هستند اما تا کنون نیز به نتایجی دست یافته‌اند که مهم‌ترین آن “تجمع چربی‌های بد” می‌باشد.اینجاست که اتوفاژی به عنوان یک روش موثر در پاک‌سازی سلول‌های مرده وارد می‌شود.

اگر اتوفاژی بتواند به موقع این چربی‌های بد را از سلول خارج کند به بهتر شدن اوضاع کمک حائز اهمیتی می‌کند.نکته‌ای که وجود دارد این است که نمی‌توان در هر شرایطی به اتوفاژی امیدوار بود به‌خصوص وقتی تجمع‌ چربی‌های بد در سلول به قدری زیاد شده باشند که نتوان کار در جهت پاکسازی انجام داد. بنابراین در حال حاضر که دانش ما تا اندازه‌ای ارتقا پیدا نکرده است تا درمانی قطعی برای بیماری‌های نورژنیک ارائه دهیم، می‌توان به اتوفاژی خوشبین بود.

برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات” رژیم فصلی ”  را مطالعه نمایید.

تاثیر اتوفاژی و سرطان

سرطان ناشی از تقسیم غیرقابل‌کنترل سلول‌هاست که اگر این تکثیر به‌طور بی‌رویه ادامه پیدا کند منجر به ایجاد تومور خواهد شد. تمام انسان‌ها در بدن خود سلول‌های سرطانی دارند اما قبل از این‌که دردسر شوند، سیستم ایمنی آن‌ها را شناسایی و نابود می‌کند. یکی دیگر از دلایل نابودی این سلول‌ها فرایند اتوفاژی است.

دانشمندان معتقدند اتوفاژی از سه طریق می‌تواند از تولید بی‌رویه سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

  • اول اینکه سلامت سلول‌ها را افزایش می‌دهد،
  • دوم این‌که سلول‌های سرطانی را تجزیه و بازیابی می‌کند
  • سوم اتوفاژی اثر سلول‌های سرطانی بر سلول‌های سالم اطراف را کم می‌کند.

اگرچه دانستن این مساله خوشحال‌کننده است. اما باید بگوییم هنوز علم پزشکی به راهی قابل‌اتکا جهت دستکاری فرایند اتوفاژی برای مقابله با سرطان دست پیدا نکرده است.به هر حال ظاهرا اتوفاژی و سرطان رابطه معکوسی بر هم داشته و هرچقدر بدنتان را بیشتر سم زدایی کنید، به احتمال کمتری دچار سرطان خواهید شد.

برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات ” رژیم کانادایی” را مطالعه نمایید.

تفاوت آپوپتوز و اتوفاژی

سرنوشت تمام سلول‌های ما مرگ است و این یک مسئله طبیعی است. مرگ سلولی به دوصورت اتفاق میفتد، اول مرگ برنامه‌ریزی شده و دوم مرگ ناشی از اتفاقات زیان‌بار برای سلول مثل پرتودرمانی. در بیان تفاوت آپوپتوز و اتوفاژی باید بگوییم هرچند هر دو از دسته مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی هستند اما سیستم اتوفاژی به گونه‌ای عمل می‌کند که مرگ سلولی توسط لیزوزوم‌ها انجام شود و درواقع آن‌ها واسطه تخریب باشند. اما در آپوپتوز، نوعی خودکشی سلولی رخ می‌دهد. تفاوت آپوپتوز و اتوفاژی در همین نکته است.

برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات  ” برنامه رژیم روزه داری ”  را مطالعه نمایید.

  لیست مواد غذایی رژیم کتوژنیک : میوه و سبزیجات مجاز کتو

اتوفاژی یعنی چه؟

رژیم اتوفاژی

در بررسی رژیم اتوفاژی باید سه مورد را درنظر بگیریم: 1. روزه‌داری، 2. کاهش مصرف کربوهیدرات، ۳. ورزش

1. روزه‌داری

ممکن است در چند باری که به ارتباط روزه‌داری و اتوفاژی یا همان اتوفاژی روزه اشاره کردیم این سوال در ذهن‌تان ایجاد شده باشد که آیا سبک غذایی به‌منظور فعال‌کردن اتوفاژی بهترین راه است؟ هرچند پاسخ به این سوال پیچیدگی‌های خودش را دارد اما به‌طور کلی در حالت روزه‌داری، نشانه‌هایی در خون دیده می‌شود که ما را به افزایش اتوفاژی امیدوار می‌کند. اما دانسته های فعلی ما کافی نیست

در حال حاضر می‌دانیم که سبک غذایی در افزایش اتوفاژی تاثیر مثبت دارد و اتوفاژی روزه برای کند شدن روند پیری و جلوگیری از ایجاد امراض موثر است. درنتیجه برای رسیدن به این مقصود نیازمند سبک غذایی مبتنی بر اتوفاژی هستیم.برای آشنایی با دیگر رژیم ها ، پیشنهاد می شود مقالات  ” رژیم اتکینز ” را مطالعه نمایید.

2. کاهش مصرف کربوهیدرات

برای افزایش اتوفاژی رژیم کتوژ را اجرا کنید. اصلی‌ترین مولفه در این رژیم عدم استفاده از کربوهیدرات‌ها است. بنابراین ممکن است مجبور شوید برای مدتی از شیرینی دلخواه‌تان صرف‌نظر کنید. در این رژیم باید مصرف کربوهیدرات به‌قدری کاهش پیدا کند تا بدن به‌جای آن از چربی به‌عنوان منبع سوخت خود استفاده کند. افراد در رژیم کتوژنیک ، حدود 75 درصد از انرژی‌شان را از طریق چربی و 5 تا 10 درصد را از کربوهیدرات می‌گیرند. درواقع این تغییر در منابع انرژی منجر به تغییر مسیر متابولیک بدن آن‌ها خواهد شد.

3. ورزش

جدا از رژیم غذایی ، ورزش هم در افزایش اتوفاژی نقش دارد. درواقع فشاری که در اثر ورزش به ماهیچه‌ها وارد می‌شود منجر به پارگی‌های میکروسکوپی می‌شود که در پی آن بدن در صدد ترمیم آن‌ها برمی‌آید و از این جهت ورزش می‌تواند در پاکسازی بدن موثر باشد. هرچند در این مورد هم نمی‌توان به‌آسانی تشخیص داد که چه میزان ورزش برای افزایش اتوفاژی لازم است. اما می‌دانیم که در این باره موثر است.

  0 تا 100 آموزش ورزش ایروبیک در خانه | رقص ایروبیک برای لاغری

اتوفاژی سلولی چیست

جمع بندی

در این مقاله شما متوجه شدید؛ اتوفاژی یعنی چه؟ از نظر لغوی و اینکه اصلا اتوفاژی سلولی چیست یا همان اتوفاژی چیست؟ همانطور که گفتیم اتوفاژی فرایندی سلولی است که بر اساس‌ آن مواد زائد گوناگون یا کل سلول به مواد مغذی تبدیل می‌شود و پس از آن از این سلول‌ها در جهت رشد و جوان‌سازی و سوخت‌ رسانی استفاده می شود. در طول مقاله درمورد تاثیراتی که اتوفاژی می‌تواند بر کند‌شدن پیری و مقابله با امراض داشته باشد به تفصیل صحبت کردیم.

اتوفاژی در این فرایند‌ها نقشی‌ اساسی دارد اما هنوز نمی‌دانیم که آیا می‌توان با راهکارهایی منجر به افزایش آن شد؟ آیا این مقدار افزایش به قدری می‌تواند مثمرثمر باشد تا بیماری‌ها را درمان و روند پیری را کندتر کند؟ از جمله راهکارهایی که منجر به افزایش اتوفاژی می‌شود روزه‌داری، رژیم کربوهیدرات و ورزش است.

برخی از سوالات رایج:

اتوفاژی چیست ؟

تغییرات ساده در رژیم غذایی و سبک زندگی را اتوفاژی می گویند. یک نمونه آشنای اتوفاژی؛ روزه دارای است. در واقع روزه‌داری موجب افزایش اتوفاژی می‌شود

آیا اتوفاژی با افزایش سن کاهش می یابد؟

مشخص شده است که فعالیت اتوفاژیک با افزایش سن کاهش می‌یابد و احتمالاً به تجمع درشت مولکول‌ها و اندامک‌های آسیب‌دیده در طول پیری کمک می‌کند.

8 نظرات
  1. راحله says

    اتوفاژی یعنی چی
    من همین رژیم رو میگیرم ولی نمیدونستم اسمش اینه

    1. شاینوفیت says

      بله اسم این رژیم اتوفاژی است.
      موفق باشید

  2. مهاجر says

    الله اکبر …

    1. shinofit says

      ممنون از توجهتون

  3. راضیه says

    اتوفاژی از قبل هم بوده همون روزه گرفتن خودمونه .پدیده اتوفاژی همونی هست ک خدا یه ماه برای ما واجب کرده

    1. shinofit says

      بله ممنون از اینکه ما را همراهی میکنید.

  4. احمد says

    با سلام دوستان عزیزم
    شما حتما کتاب های پایان افسانه کالری ها وکلسترول نوشته آقای اصلانیان را مطالعه بفرمائید
    در مورد رژیم گتو عالی است

  5. احمد says

    سلام هرگز روزه داری اتوفاژی را با روزه داری مسلمانان اشتباه نگیرد
    در روزه داری اتو فاژ باید فقط مصرف کربوهیدراتها و قندها بسیار کم باشد
    نخوردن بسیار مهم است .تقریبا ۱۲ ساعت باید هیچی نخورید و فقط میتوانید اب مصرف کنید
    موفق باشید

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.