رژیم لاغری برای سرد مزاج ها | افراد سرد مزاج برای لاغری چه بخورند ؟

رژیم لاغری برای سرد مزاج ها ، افراد سرد مزاج برای لاغری چه بخورند؟ موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم بیشتر به توضیح در مورد آن بپردازیم. هر یک از مزاج‌ها ویژگی‌ها و خلق و خوی خاص خود را دارد که با دیگری متفاوت است در ادامه به معرفی مزاج ها می پردازیم:

انواع مزاج ها

از ترکیب عنصر های چهارگانه آب، آتش ، خاک و باد ، مزاج در بدن پدیدار می شود. در ادامه 4 مورد آن را که از موارد اصلی به شمار می رود ، نام می بریم:

  • مزاج گرم و خشک یا صفراوی
  • مزاج گرم و نر یا همان دموی
  • مزاج سرد و خشک یا همان سوداوی
  • مزاج سرد و تر یا همان بلغمی

البته این نکته را نیز بگوییم که می تواند افرادی وجود داشته باشند که مزاجشان در حالت تعادل است. ما در این مقاله در مورد سرد مزاج ها صحبت کرده ایم.

بهتر است هر فرد مزاج خود را بشناسد و برنامه غذایی روزانه خود را متناسب با نوع مزاج خود مشخص کند، زیرا هر یک از این مزاج‌ها برنامه غذایی خاص خود را دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

رژیم لاغری برای سرد مزاج ها:

افراد سرد مزاج برای لاغری چه بخورند؟ افرادی که مزاج سوداوی دارند مزاج آنها سرد و خشک است. این افراد باید از خوردن غذاهایی نظیر عدس، ماهی دودی، گوشت مانده، نوشابه به همراه غذا و … پرهیز کنند. افرادی که مزاج سرد و خشک دارند باید از مصرف غذاهای بیات و مانده خودداری کنند زیرا خوردن غذاهای مانده و غذاهایی که نمک سود هستند در این افراد سبب افزایش سودا می‌شود که ممکن است مشکلاتی را برای سلامت فرد به وجود بیاورد.

اگر مزاج سرد و خشک دارید با ما همراه باشید تا با رژیم لاغری برای مزاج سرد و خشک بیشتر آشنا شوید.

 

  0 تا 100 رژیم افزایش وزن به بهترین روش + برنامه افزایش وزن

ویژگی مزاج سرد و خشک چیست؟

رژیم لاغری برای مزاج سرد و خشک، بر اساس طب سنتی که تعیین کننده نوع مزاج افراد است، کسانی که مزاج سرد و خشک دارند عموماً افرادی لاغر اندام هستند که چهره کوچکی دارند. افرادی با مزاج سرد و خشک معمولاً ریز اندام بوده با اعضای بدن کوچک. در نتیجه این افراد کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های مزاج سرد و خشک داشتن پوست خشک است، ناگفته نماند که افرادی که پوست خشک دارند زودتر پوست آنها چروکیده می‌شود.

داشتن موهای نازک، سیاه رنگ، موج دار با سرعت رشد آهسته از دیگر ویژگی‌های مزاج سرد و خشک است.علاوه بر ویژگی‌های ظاهری این دسته از افراد خلق و خوی خاص خود را هم دارند و خوابشان نامنظم است. سوداوی مزاج‌ها افرادی خیال پرداز و درونگرا هستند. این افراد شرایط سرد و خشک را نمی‌توانند تحمل کنند از این رو به مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهایی که مزاج سرد و خشک دارند، حساس هستند.

به دلیل وجود این حساسیت غذایی افرادی که مزاج سرد و خشک دارند باید مصرف مواد غذایی مانده و فست فودها، ترشیجات و سرکه را کاهش دهند.

بهترین مرطوب کننده پوست چرب کدام است؟ در این مقاله بخوانید.

رژیم لاغری برای سرد مزاج ها

رژیم غذایی مناسب برای افرادی با مزاج سرد و خشک:

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم افراد با مزاج سرد و خشک شرایط بدنی خاص خود را دارند، در نتیجه برای حفظ سلامت و تندرستی خود باید برنامه غذایی خاصی را پیروی کنند. طب سنتی که تشخیص دهنده نوع مزاج است، برای افراد با مزاج‌های مختلف، برنامه غذایی خاصی را در نظر گرفته است. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم به طور کلی با رژیم لاغری برای سرد مزاج‌ ها آشنا شویم و بدانیم سرد مزاج‌ها چه چیزهایی باید بخورند.

طب سنتی معتقد است برای حفظ سلامت افراد باید تعادل بین مزاج رعایت شود. این تعادل از طریق مصرف غذاهایی با طبع مخالف مزاج غالب بر فرد امکان پذیر است. برای آگاهی بیشتر در مورد رژیم لاغری برای مزاج سرد و خشک در ادامه به بیان مواد غذایی می پردازیم که افراد با این مزاج باید آنها را مصرف کنند.افراد سرد مزاج برای لاغری چه بخورند؟

_ این افراد بهتر است از گوشت‌های گرمی بخش نظیر گوشت گوسفند، گوشت شتر و گوشت پرندگانی مانند گنجشک، سار و کبوتر استفاده کنند. لازم به یادآوری است که این افراد اگر تمایل زیادی به مصرف گوشت ندارند، می‌توانند به‌عنوان جایگزین از غذاهای گیاهی نظیر آلواسفناج، هویج فرنگی و کدو تنبل یا انواع سالادهای فصل با مقداری جوانه گندم قبل از غذا و آش جو استفاده کنند.

– سبزی‌های مناسب برای افراد با طبع سرد و خشک هم سبزی‌های گرمی بخش است. از جمله سبزیجات گرمی بخش می‌توان به نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، انواع کلم و ساقه کرفس اشاره کرد.

– برای آگاهی بیشتر در مورد اینکه سرد مزاج‌ها چه چیزهایی باید بخورند، همان‌طور که گفته شد بهترین مواد غذایی برای افراد با طبع سوداوی مواد غذایی است که طبع گرم دارند. خوراکی‌های مناسب برای این افراد عسل، توت، انجیر، کشمش، خرما، هل، دارچین، زعفران، زیره و زنجبیل است.

– میوه‌های مناسب برای افراد با طبع سرد و خشک هم میوه‌هایی با طبع گرم است. از جمله میوه‌هایی که طبع گرم دارند می‌توان به این موارد اشاره کرد: انبه، مرکبات شیرین، انار، سیب شیرین، گلابی، قیسی، موز و پاپایا.

– نوشیدنی‌هایی که طبع گرم دارند: دمنوش بادرنجبویه، دم‌کرده زعفران، دارچین، زنجبیل، گل گاو زبان، شربت عسل و عرقیجات سنتی مثل عرق بیدمشک، بهار نارنج، نسترن، نعناع و پونه است.

  0 تا 100 لاغری سریع با رژیم پروتئین + آیا ورزش واجب است؟

رژیم غذایی مزاج سرد و خشک

تغذیه مناسب برای مزاج سرد و خشک

هر مزاجی غذای مربوط به خود را دارد و همچنین هر مزاجی باید برخی غذا ها و کارها باید راانجام د هد و از برخی کارها و غذا ها بپرهیزد. در ادامه به غذاها و کارهای مزاج سر و خشک می پردازیم:

  • مزاج سرد و خشک بهتر است غذاهایی مانند انجیر ، مویز ،  زنجبیل ، شلغم ، انار شیرین ، لوبیا ، سیب بیشتر بخورد
  • افرادی که مزاج سرد و خشک دارند نباید غذاهای مانده و بیات بخورند. همچنین حبوبات زیاد ، آجیل و گوجه فرنگی و بادام زمینی هم برای این دسته افراد مناسب نمی باشد.
  • نوشیدنی هایی که اسانس مصنوعی دارند و مصرف چای زیاد برای این افراد مناسب نمی باشد
  • این افراد در طول روز باید 2 تا 3 لیتر آب بنوشند.
  • این افراد ادرار و مدفوع خود را نباید نگه دارند
  • از آب و هوای سرد و خشک بپرهیزند و ورزش مداوم داشته باشند.

رژیم غذایی نا مناسب برای افرادی با مزاج سرد و خشک:

رژیم لاغری برای مزاج سرد و خشک چیست؟ و برای این افراد چه غدا هایی نامناسب است. برای رعایت کامل رژیم لاغری برای سرد مزاج‌ ها باید با مواد غذایی که مناسب این افراد نیست، بیشتر آشنا شوید. از این رو در ادامه به مواد غذایی اشاره شده است که سرد مزاج‌ها نباید مصرف کنند. به طور کلی مصرف غذاهای بیات و مانده، غذاهایی که چرب و یا شور هستند، برای این افراد مناسب نیست. اگر دوست دارید با رژیم های پرطرفدار آشنا شوید مقاله، پرطرفدارترین رژیم لاغری را بخونید.

_ افرادی که مزاج سرد و خشک دارند باید از مصرف لبنیاتی نظیر ماست، پنیر و کشک خودداری کنند. این افراد در وعده صبحانه نباید پنیر را به همراه چای شیرین مصرف کنند.
– نوشیدنی‌های نامناسب برای این افراد عبارت است از: چای، نوشابه گازدار، قهوه، نسکافه، دوغ و آب یخ.
– گوشت‌هایی نظیر گوشت گاو و گوساله، گوشت گوسفند ماده، ماهی دودی و ماهی شور برای افرادی با مزاج سرد و خشک مناسب نیست.
– مصرف شیرینی جات مصنوعی، ترشیجات، ادویه جات، خیار شور و سرکه برای این افراد مضر است. علت زیان بار بودن مصرف این مواد غذایی برای افراد با مزاج سرد و خشک این است که، مصرف این دسته از مواد غذایی سبب افزایش رسوبات خون می‌شود. از این طریق ممکن است سبب ایجاد یبوست در فرد شود.
– از دیگر غذاهایی که برای این افراد مضر است می‌توان به این موارد اشاره کرد: ماش‌پلو، سوسیس و کالباس، عدس، ساندویچ، پیتزا، غذاهای کارخانه‌ای و فراوری شده، غذاهای سرخ شده، دل و جگر، کره گیاهی و خامه، غذاهای نشاسته‌ای نظیر ماکارونی.
– میوه‌هایی که طبع آنها متناسب با مزاج سرد و خشک نیست عبارت است از: نارنگی، میوه‌های کال، خربزه، گوجه سبز، طالبی، انگور، شادونه، گشنیز، سنجد، گیلاس، سماق، لیمو عمانی، غوره، ذرت، زرشک، رب و گوجه فرنگی.

رژیم غذایی که افرادی با مزاج سرد و خشک باید رعایت کنند، آشنا شدید. با رعایت این رژیم غذایی می‌توانید تناسب اندام و تندرستی داشته باشید.

رژیم لاغری مزاج سرد و خشک

  5 روش چاقی صورت به شکل طبیعی

چند توصیه برای افرادی با مزاج سرد و خشک:

_ افرادی که مزاج سرد و خشک دارند معمولاً دارای پوست خشک هستند. این افراد برای رطوبت رسانی به پوستشان می‌توانند از روغن زیتون و یا روغن کنجد استفاده کنند.
– پیاده‌روی بهترین ورزش برای این افراد است و نباید آن را فراموش کنند. بهتر است ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از شام کنند.
– افرادی که مزاج سرد و خشک دارند باید خواب کافی داشته باشند، لازم به ذکر است که این افراد بهتر است از خواب در بعد از ظهر پرهیز کنند.
– این افراد بهتر است هنگام حمام از آب ولرم استفاده کنند.
– افراد با مزاج سرد و خشک باید از کار زیاد با رایانه و یا تماشای زیاد تلویزیون خودداری کنند زیرا این کار سودای آنها را زیاد می‌کند.
– مصرف لیمو ترش، آب سیب و آب‌هویج برای آنها مفید است.

به‌عنوان سخن پایانی باید گفت، در بالا به طور کلی با این موضوع پرداختیم که افراد سرد مزاج برای لاغری چه بخورند و رژیم لاغری برای سرد مزاج ها چیست و چه مواردی زا باید رعایت کنند.

 

برخی از سوالات رایج

ویژگی مزاج سرد و خشک چیست؟

معمولاً ریز اندام بوده با اعضای بدن کوچک. در نتیجه این افراد کمتر دچار اضافه وزن می‌شوند. از دیگر ویژگی‌های داشتن پوست خشک است، افرادی که پوست خشک دارند زودتر پوست آنها چروکیده می‌شود. داشتن موهای نازک، سیاه رنگ، موج دار با سرعت رشد آهسته از دیگر ویژگی‌های مزاج سرد و خشک است.

افراد سرد مزاج برای لاغری چه بخورند؟

بهتر است از گوشت‌های گرمی بخش نظیر گوشت گوسفند، گوشت شتر و گوشت پرندگانی مانند گنجشک استفاده کنند.اگر تمایل زیادی به مصرف گوشت ندارند، می‌توانند به‌عنوان جایگزین از غذاهای گیاهی نظیر آلواسفناج، هویج فرنگی و کدو تنبل یا انواع سالادهای فصل با مقداری جوانه گندم قبل از غذا و آش جو استفاده کنند، تره،

4 نظرات
  1. شیما says

    ممنون از نوشته خوبتون
    شما کامل توضیح دادید افراد سرد مزاج برای لاغری چه بخورند و چی نخورند.

    1. شاینوفیت says

      موفق باشید

  2. آرزو says

    برای ما افراد چاق دیگه واقعا رژیم گرفتن برای لاغری سختههه
    رژیم لاغری برای مزاج سرد و خشک رو من هم گرفتم تاثیر داشته ولی همه چی توی تداوم کار و اراده ادماس.

    1. shinofit says

      بله ممنون از اینکه ما رو همراهی میکنید .موفق باشید.
      تداوم رژیم یک کار بسیار اصولی است برای لاغری

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.