پرطرفدارترین رژیم لاغری دنیا در سال 2023 | 5 تا از محبوب ترین رژیم لاغری دنیا

پرطرفدار ترین رژیم لاغری یا ناب ترین رژیم لاغری ، موضوعی است که در این مطلب می خواهیم به توضیح در مورد آن بپردازیم. امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی، ماشینی شدن کارها و مصرف غذاهای نیمه آماده و پرکالری افراد زیادی دچار اضافه وزن شده اند.اضافه وزن و چاقی علاوه بر مشکلاتی که برای سلامت و تندرستی افراد دارد، ظاهر نازیبایی به فرد می دهد. همه این عوامل سبب شده تا این دسته از افراد به دنبال راه هایی برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام باشند.

تمایل زیاد افراد به کاهش وزن، سبب ایجاد روش های مختلفی برای کاهش وزن شده است؛ از جمله عمل های جراحی، رژیم های غذایی و…در این بین رژیم های لاغری طرفداران بیشتری دارند.اگر رژیم لاغری اصولی و درست باشد، علاوه بر کاهش وزن باعث می شود فرد بتواند وزن به دست آمده را حفظ کند و احتمال برگشتن وزن به حالت قبل از رژیم کم می شود.در ادامه به معرفی و بررسی چند رژیم لاغری محبوب یا ناب ترین رژیم لاغری و موثر می پردازیم.

با ما همراه باشید تا با پرطرفدارترین رژیم لاغری یا ناب ترین رژیم لاغری آشنا شوید.

رژیم لاغری برتر سال 2023:

همانطور که گفته شد، برای لاغری رژیم های زیادی وجود دارد. برخی از این رژیم ها بر کاهش اشتها تمرکز دارند و با کم کردن اشتهای فرد، کالری دریافتی روزانه را کاهش می دهند؛ اما بهترین رژیم لاغری دنیا کدام است ؟بعضی رژیم ها با کاهش کالری، بدن را مجبور می کنند برای تامین انرژی مورد نیاز شروع به چربی سوزی و آزادسازی انرژی کند. برخی دیگر از رژیم ها هم با محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها و یا چربی ها سبب کاهش وزن می شوند.

موثر ترین و ناب ترین رژیم لاغری:

در خصوص رژیم لاغری برتر سال می توان گفت، اغلب رژیم ها چنین ادعایی را دارند؛ اما برای پیدا کردن محبوب ترین رژیم لاغری دنیا و بهترین رژیم لاغری دنیا باید دید آیا استفاده از این رژیم برای همه موثر است یا خیر. از طرفی دیگر باید به این نکته هم توجه داشته باشید که شرایط بدنی هر فرد با فرد دیگر فرق می کند، و برای رسیدن به نتیجه بهتر باید رژیم لاغری خود را با مشورت پزشک متخصص و با توجه به شرایط بدنی تان انتخاب کنید.

به گفته دانشمندان موسسه تحقیقاتی رووت آبردین، رژیم غذایی پر پروتئین و کم کربوهیدرات، موثرترین و ناب ترین رژیم غذایی برای کاهش وزن و کاهش گرسنگی، حداقل در کوتاه مدت است. محققان یکی از دو رژیم غذایی «پر پروتئین» را به مردان سالم اما چاق دادند. 30 درصد از هر دو رژیم پروتئین بود اما میزان کربوهیدرات و چربی تفاوت داشت.

  1. در اولین رژیم غذایی – رژیم “کم کربوهیدرات” – محتوای کربوهیدرات به میزان بسیار پایین و تا حدود 4٪ نگه داشته شد و بقیه کالری ها از چربی تامین می شد.
  2. در رژیم دوم – رژیم “کربوهیدرات متوسط” – محتوای کربوهیدرات تا 35٪ لحاظ شد و بقیه از چربی تشکیل می شد.

هر فرد مورد مطالعه چهار هفته در هر یک از دو رژیم غذایی قرار گرفت و روزانه وزن شد. تا زمانی که نسبت کربوهیدرات، چربی و پروتئین طبق طرح آزمایشی ثابت شد سپس به آنها اجازه داده شد تا هر چه می خواهند، بخورند. در طی تحقیق، از این افراد در مورد گرسنگی و اشتهایشان به صورت روزانه سوال شد.

گزارشها نشان داد:
کسانی که نسخه بسیار کم کربوهیدرات رژیم را می خوردند،

  • دچار کتوز شدند.
  • همچنین کمترین میزان گرسنگی را گزارش کردند.
  • کمتر هوس خوردن داشتند .
  • به طور خودکار غذای کمتری خوردند. در نتیجه وزن بیشتری از دست دادند.

برنامه اتکینز، که امروزه بسیار رایج است، دیگر مانند گذشته تاکیدی بر کتوز برای کاهش وزن ندارد. اما همچنان رویکرد تغذیه‌ای مدرن اتکینز با یا بدون کتوز ، بعنوان روشی موثر برای کاهش وزن، کنترل اشتها و حفظ سلامتی مورد استفاده است.به یاد داشته باشید، حتی در رژیم غذایی «کربوهیدرات متوسط» که در این تحقیق استفاده شد، کربوهیدرات ها تنها 35 درصد کالری را تامین کردند و پروتئین 30 درصد و چربی بقیه رژِیم را تشکیل داد.
پس می توان نتیجه گرفت؛ با یک رژیم غذایی حاوی پروتئین کافی، چربی خوب، سبزیجات با فیبر بالا، میوه های کم گلیسمی و کمی غلات کامل در طول زندگی از سلامت خوبی بهره مند می شوید.متخصصان علم تغذیه همچنین پیشنهاد می کنند که در کنار رژیم های لاغری، ورزش کنید تا سالم ترین رژیم دنیا را داشته باشید.در ادامه می خواهیم به بررسی چند رژیم غذایی که جزو پرطرفدارترین رژیم های لاغری محسوب می شوند، بپردازیم. با ما همراه باشید تا علاوه بر آشنایی با این رژیم های لاغری، بتوانید رژیم مناسب خود را بیابید.

در مقاله “بهترین ورزش برای لاغری” ، ما چند حرکت ورزشی که بهترین تاثیر را در کاهش وزن دارند معرفی کرده ایم.

  0 تا 100 رژیم کرفس + معایب و مزایا رژیم کرفس برای لاغری

رژیم لاغری برتر سال 2022

لیست پرطرفدارترین رژیم لاغری در سال 2022

ما در این مقاله 5 تا از پرطرفدارترین و بهترین رژیم لاغری دنیا و سالم ترین رژیم غذاییرا معرفی و بررسی می کنیم. نام این رژیم ها عبارتند از:

  • رژیم غذایی پالئو
  • رژیم غذایی کم کربوهیدرات
  • رژیم غذایی دوکان
  • رژیم غذایی آتکینز
  • رژیم غذایی زون

1. رژیم غذایی پالئو (Paleo)

 این رژیم غذایی که یکی از پرطرفدارترین رژیم لاغری در دنیا است معتقد است که انسان ها باید رژیم غذایی مشابه با رژیم غذایی اجدادمان قبل از توسعه کشاورزی را داشته باشند. و می گوید که علت بسیاری از بیماری هایی که امروزه به وجود آمده اند، مصرف غلات، لبنیات و یا غذاهای فراوری شده است. با توجه به این ادعا ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که آیا این رژیم، غذاهایی مشابه غذاهای اجدادمان را دارد؟ و یا اینکه پیروی از این رژیم غذایی به بهبود وضعیت سلامت و تندرستی کمک میکند یا خیر؟

در مورد برنامه غذایی رژیم پالئو باید گفت که این رژیم به مصرف پروتئین، سبزیجات، میوه ها، دانه ها و چربی کم تاکید دارد.از طرفی در این رژیم مصرف غذاهای فراوری شده، لبنیات، شکر و غلات مجاز نمی باشد. تحقیقات انجام شده در مورد میزان تاثیر گذاری رژیم پالئو نشان دهنده این مطلب می باشد که پیروی از رژیم پالئو سبب کاهش وزن به صورت چشمگیر می شود. از مزایای این رژیم که باعث شده جزو محبوب ترین رژیم های لاغری دنیا باشد، می توان به کاهش کلسترول، قند خون و کاهش فشار خون اشاره کرد.

همانطور که می دانید این عوامل احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند. منع مصرف حبوبات، سبزیجات و لبنیات که منبع تامین بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند، از معایب این رژیم محسوب می شود.

  آموزش اصول ورزش در خانه + 3 ورزش بدون تجهیزات (مخصوص دوران کرونا)

2. رژیم غذایی کم کربوهیدرات (Low Carbohydrate)

رژیم غذایی دیگری که می خواهیم از آن به عنوان یکی از محبوب ترین رژیم های لاغری و پرطرفدارترین رژیم لاغری  و سالم ترین رژیم غذایی دنیا یاد کنیم، رژیم کم کربوهیدرات می باشد. رژیم کم کربوهیدرات انواع مختلفی دارد؛ اما وجه اشتراک همه آنها کاهش کربوهیدرات در برنامه غذایی روزانه می باشد.میزان مجاز مصرف کربوهیدرات در این نوع رژیم لاغری 20 تا 150 گرم کربوهیدرات در طول روز می باشد. هدف اصلی رژیم این است که با کاهش کربوهیدرات دریافتی روزانه، بدن را وادار به افزایش چربی سوزی برای تامین انرژی مورد نیاز سوخت و ساز کند.

این رژیم تاثیر زیادی در چربی سوزی به ویژه از بین بردن چربی های ناحیه شکمی و کاهش وزن دارد. علاوه بر این تحقیقاتی که در مورد رژیم های کم کربوهیدرات انجام شده است، حاکی از این مطلب می باشد که آنها در حدود دو برابر بیشتر از رژیم هایی که مصرف چربی و یا کالری را محدود می کنند، موثر هستند. از جمله معایب رژیم کم کربوهیدرات می توان به این موضوع اشاره کرد که این نوع رژیم برای همه افراد مناسب نمی باشد؛ پس بهتر است قبل از شروع آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

سالم ترین رژیم لاغری

3. رژیم غذایی دوکان (Dukan)

رژیم دوکان یکی دیگر از پرطرفدارترین رژیم لاغری و سالم ترین رژیم غذایی می باشد که می خواهیم به توضیح آن بپردازیم. این رژیم با دارا بودن پروتئین بالا و کربوهیدرات کم سبب کاهش وزن می شود. این رژیم چهار مرحله دارد؛ دو مرحله آن سبب کاهش وزن می شود و دو مرحله دیگر کمک به تثبیت وزن به دست آمده است. هر یک از این مراحل برنامه غذایی خاص خود را دارد و مدت زمان هر مرحله بستگی به این دارد که می خواهید تا چه اندازه وزن کم کنید.

رژیمی مناسب است که با دارا بودن همه منابع غذایی، مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن را تامین کند. در مورد رژیم لاغری برای سرد مزاج ها بیشتر بداتید.

4. رژیم غذایی آتکینز (Atkins)

یکی دیگر از رژیم های لاغری که می توان از آن به عنوان رژیم لاغری برتر سال و  سالم ترین رژیم غذایی یاد کرد، رژیم آتکینز می باشد. این رژیم برای کاهش وزن به محدود کردن کربوهیدرات دریافتی روی آورده است. طرفداران این رژیم معتقدند که اگر کربوهیدرات دریافتی کم باشد، به هر میزان چربی و پروتئین مصرف کنید وزن شما زیاد نمی شود. در خصوص علت این فرآیند باید گفت مصرف کم کربوهیدرات سبب کاهش اشتها می شود؛ پس در نتیجه میزان کالری دریافتی کاهش پیدا میکند و کاهش وزن و لاغری حاصل می شود.

رژیم آتکینز چهار مرحله دارد. مرحله نخست آن مرحله القا می باشد. مدت زمان آن دو هفته است و در آن زمان روزانه کمتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات مصرف می کنید، ناگفته نماند که با نزدیک شدن به وزن مورد نظرتان به طور حساب شده کربوهیدرات دریافتی روزانه افزایش می یابد‌. به طور کلی رژیم های کم کربوهیدرات سبب لاغری سریع می شوند. رژیم اتکینز هم از این قاعده جدا نیست. از جمله مزایای رژیم اتکینز هم کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی از طریق کاهش قند خون، کلسترول بد و فشار خون می باشد.

ناگفته نماند که این رژیم هم برای همه افراد مناسب نمی باشد و بهتر است قبل از شروع آن با پزشک متخصص مشورت شود. ما در یک مقاله جداگانه بطور کامل مراحل رژیم اتکینز، مواد غذایی قابل مصرف در این رژیم و مواد غذایی منع شده را بررسی کرده ایم. پیشنهاد می کنیم مقاله رژیم اتکینز چیست ؟ آموزش قدم به قدم مراحل رژیم اتکینز را مطالعه کنید.

در سایت شاینوفیت یک رژیم لاغری 3 روزه بهمراه برنامه غذایی کامل ارائه داده ایم که سرشار از مواد سالم بوده و شامل وعده های غذایی ساده ای می باشد که در آشپزخانه شما به راحتی یافت می شوند.

5. رژیم غذایی زون

در چند دهه اخیر رژیم زون طرفداران بسیاری پیدا کرده است . این رژیم برای کاهش التهاب بسیار مناسب است . در واقع این رژیم به افراد آموزش می دهد تا مقدار مشخصی از درشت مغذی ها را در رژیم قرار دهید. به این ترتیب که شما می توانید در طول روز 30 در رژیم خود به مقدار 30 درصد پروتئین ، 40 درصد کربوهیدرات و 30 درصد چربی بخورید.

این رژیم را می توان در طولانی مدت ادامه داد زیرا خیلی سخت نیست و اندازه ها به دو روش چشم و دست انجام می شود. یعنی دستان شما برای مشخص کردن حجم غذایی که می خورید استفاده می شود و 5 تا انگشتتان این نشانه را برای شما دارد که در طول روز باید 5 بار غذا بخورید.و برای حجم غذایی که در بشقابتان می ریزید هم باید از چشمانتان استفاه کنید. یعنی بشقابتان را چشمی پر می کنید. به این صورت که یک سوم پروتئین بدون چربی ، دو سوم کربوهیدرات ، مقدار کمی چربی . این ها باید به صورت چشمی باشند. به همین دلیل است که افراد این رژیم را طولانی مدت استفاده می کنند.

  عوارض لاغری | آشنایی با معایب و خطرات لاغری بیش از حد

جمع بندی

در این مطلب به بیان چند مورد از رژیم های موثر برای کاهش وزن و لاغری پرداختیم. یادآور می شویم این رژیم ها تنها رژیم های مناسب و موثر برای کاهش وزن نیستند و رژیم لاغری باید با نظر پزشک و با توجه به شرایط بدنی فرد انتخاب شود؛ زیرا ممکن است رژیمی که برای یک فرد موثر بوده و سبب کاهش وزن شده است، برای فرد دیگری با شرایط بدنی متفاوت موثر نباشد.

در انتخاب یک رژیم غذایی موثر باید علاوه بر توجه به مزایا و معایب آن، به برنامه غذایی روزانه رژیم هم توجه کنید.

برخی از سوالات رایج:

پرطرفدارترین رژیم لاغری چیست ؟

رژیم غذایی پالئو - رژیم غذایی کم کربوهیدرات - رژیم غذایی دوکان - رژیم غذایی آتکینز

معایب رژیم کم کربوهیدرات چیست ؟

ین رژیم در برخی از افراد باعث مشکلات گوارشی ، کتو فلو ،بوی بدن دهان ، تپش قلب و ریزش مو می شود به همین خاطر توصیه می کنیم قبل از شروع آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

6 نظرات
  1. سکینه says

    سالم ترین رژیم لاغری به نظرم کم خوردنه ولی همیشه خوردن

    1. شاینوفیت says

      سلام
      ممنون از نظر شما

  2. شادی says

    من میگم بنظرم سالم ترین رژیم لاغری اینه که با هز غذایی ک میخوری ورزش کنی

    1. شاینوفیت says

      سلام
      ممنون از توجه شما

  3. حمیده says

    ممنون که بهترین رژیم های لاغری دنیا رو معرفی کردید .من رژیم اتکینز رو گرفتم و خیلی لاغر شدم

    1. shinofit says

      ممنون که ما را همراهی میکنید
      موفق باشید.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.