فیبر خوراکی یا فیبر غذایی چیست؟ | معجزه فیبر خوراکی برای لاغری

فیبر خوراکی چیست ? فیبر خوراکی، نامی که در حوزه سلامت و تندرستی زیاد آن را شنیده اید. فیبر خوراکی نوعی از کربوهیدرات می باشد و به مقدار زیادی در مواد غذایی نظیر سبزیجات و غلات وجود دارد. ناگفته نماند که بدن نمی تواند همه فیبر دریافتی را به راحتی هضم کند، و ممکن است بگویید مصرف ماده غذایی که به راحتی هضم نمی شود کار بی فایده ای است، اما باید گفت با این وجود این ماده مغذی تاثیر زیادی در سلامت و تندرستی افراد دارد.
به طور کلی دو نوع فیبر داریم فیبر محلول و فیبر غیر محلول.در این مطلب می خواهیم با فیبر و تاثیرات آن بر روی سلامت، تندرستی و تناسب اندام بیشتر آشنا شویم. پس اگر شما هم جز افرادی هستید که به سلامت و تناسب اندام خود اهمیت می دهند، تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات زیادی در مورد فیبر خوراکی و تاثیر آن بر روی تناسب اندام به دست آورید.

فیبر(fiber) چیست؟

ما در این بخش می خواهیم پاسخی به سوال فیبر غذایی چیست؟ بدهیم. اگر بخواهیم به طور تخصصی تر به فیبر غذایی چیست ؟ و یا fiber چیست؟ پاسخ دهیم، باید گفت فیبرها پلی ساکاریدهایی هستند که ساختار گیاهان را تشکیل می دهند، در برخی موارد هم پلی ساکاریدهای ذخیره ای گیاهان هستند، همراه با لیگنین. این ماده مغذی در برابر هیدرولیز دستگاه گوارشی ( معده و روده کوچک) مقاوم است. و در روده بزرگی به طور کلی و یا به طور جزئی تخمیر می شود.
به طور کلی فیبرها قابل هضم توسط بدن انسان نیستند، ولی سبب تسهیل هضم غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارشی می شوند. همانطور که در بالا اشاره کردیم دو نوع فیبر داریم. فیبر محلول و فیبر غیر محلول.
فیبر خوراکی
  • فیبر محلول: همانطور که از نام آن قابل حدس است، این نوع فیبر در آب حل می شود. این دسته از فیبرها پس از حل شدن در معده یک ماده ژله ای را به وجود می یاورند، که برای بدن بسیار مفید می باشد.
  • فیبر غیرمحلول، آن دسته از فیبرهایی که در آب حل نمی شوند در نتیجه در دستگاه گوارشی هضم نشده و بدون هضم و دست نخورده دفع می شوند.
در مورد هر دو نوع فیبر باید یاداور شد که منابع غذایی حاوی فیبر معمولا هر دو نوع فیبر را دارند. بنابراین برای دریافت فیبر محلول و یا فیبر غیرمحلول نیاز به وسواس در انتخاب منابع غذایی حاوی فیبر نیست. زیرا با گنجاندن منابع غذایی فیبر دار در برنامه رژیم غذایی روزانه می توانید هر دو نوع فیبر را دریافت کنید.

خواص فیبر:

در ادامه می خواهیم به بیان خواص فیبر برای بدن بپردازیم. با ما همراه باشید.
  • تحقیقاتی که در مورد مصرف فیبر انجام شده است، نشان دهنده این موضوع می باشد که مصرف فیبر احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع دو را کم می کند.
  • مصرف فیبرهای غیر محلول سبب افزایش حجم مدفوع می شود. از این خاصیت فیبر می توان برای درمان یبوست استفاده کرد. علاوه بر این مصرف فیبرهای غیرمحلول سبب جلوگیری از سرطان روده بزرگ می شود.
  • فیبرهای محلول از طریق چسبیدن به کلسترول موجود در روده سبب جلوگیری از جذب کلسترول و در نتیجه کاهش کلسترول خون می شوند. همچنین با کاهش سرعت جذب کربوهیدرات ها قند خون را نیز کاهش می دهد.
  • یکی از مهمترین خواص فیبر تاثیر آن در کاهش وزن و لاغری است. فیبر ها نسبت به حجم خود کالری کمی دارند. علاوه بر این مصرف فیبر سبب می شود تا برای مدت بیشتری احساس سیری کنید، که این خود سبب کاهش کالری دریافتی روزانه می شود.
به عنوان یک نکته باید گفت مصرف زیاد فیبر عوارض حادی ندارد، در برخی موارد سبب نفخ و دل پیچه می شود که این عوارض هم با نوشیدن روزانه ۲ لیتر آب بهبود می یابد. البته بهتر است هر ماده مغذی را به میزان مورد نیاز مصرف کنید. اگر قصد افزایش فیبر دریافتی روزانه خود را دارید حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اینکه سالم بمانید باید متناسب با وضع بدنیتان فیبر دریافت کنید.
میزان مورد نیاز فیبر خوراکی دریافتی در افراد مختلف متفاوت است که می توان از طریق مصرف مواد غذایی که حاوی فیبر هستند و یا مکمل آن را دریافت کرد.
اگر میخواهید با غذاهای رژیمی که به تناسب اندام شما کمک میکند آشنا شوید خواندن مقاله را پیشنهاد میکنیم.
خواص فیبر خوراکی

منابع غذایی حاوی فیبر:

به طور کلی فیبر در سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات کامل به فراوانی یافت می شود. پس برای دریافت فیبر کافی و بهره مند شدن از فواید آن باید این مواد غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. در ادامه به بررسی دقیق تر منابع غذایی حاوی فیبر می پردازیم. اگر میخواهید درباره اینکه فیبر برای بدنسازی مفید است یا نه بیشتر بدانید به مقاله فیبر در بدنسازی مراجعه نماید.
  • سبزیجات: کدو زمستانی، بروکلی، اسفناج، لوبیا سبز، کلم، هویج.
  • میوه ها: تمشک، گلابی  زغال اخته، پرتقال،  توت فرنگی
  • حبوبات: لوبیا چشم بلبلی، نخود فرنگی، عدس، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز.
  • غلات: جو، گندم

اگر میخواهید با راه های افزایش اشتها آشنا شوید خواندن مقاله را به شما پیشنهاد میدهیم.

فیبر و لاغری:

همانطور که در قسمت خواص فیبر اشاره کردیم یکی از فواید فیبر خوراکی برای لاغری است. یکی از بهترین راه ها برای کاهش وزن افزودن فیبر به رژیم روزانه می باشد. در ادامه با دلایلی که سبب شده اند که فیبر خوراکی برای لاغری مناسب باشند، بیشتر آشنا می شویم.
  • یکی از مهمترین دلایلی که سبب شده افزودن فیبر به رژیم غذایی روزانه سبب کاهش وزن شود، این است که مصرف فیبر سبب می شود تا فرد برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد. در نتیجه این احساس و گرسنه نشدن فرد غذا نمی خورد و کالری بیشتری وارد بدنش نمی شود. از طرفی دیگر همانطور که می دانید بدن برای سوخت و ساز و فعالیت به انرژی نیاز دارد، انرژی مورد نیاز بدن هم از کالری موجود در غذاهای دریافتی تامین می شود.
  • پس در نتیجه وقتیکه کالری کمی وارد بدن شود، بدن با کمبود کالری برای تامین انرژی مورد نیاز خود روبرو می شود. در این شرایط برای تامین انرژی شروع به چربی سوزی و آزاد سازی انرژی می کند. در نتیجه مصرف فیبر و احساس سیری بیشتر سبب افزایش چربی سوزی و کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام می شود.
  • عامل دیگری که سبب شده فیبر خوراکی برای لاغری، سبب کاهش وزن شود این است که، مواد غذایی فیبردار کالری کمی دارند. پس در نتیجه با خوردن این دسته از مواد غذایی به طور روزانه علاوه بر اینکه کالری کمی وارد بدنتان می شود، احساس سیری بیشتری هم دارید. این بهترین راه برای کاهش وزن است.

رژیم فیبر یکی دیگر از انواع رژیم لاغری می باشد، که توسط تانیا زاکربروت طراحی شده. همانطور که از اسم آن مشخص است این رژیم غذایی سرشار از فیبر می باشد. افزایش فیبر در رژیم غذایی به کاهش وزن کمک زیادی می کند.

اگر میخواهید از خواص ویتامین سی آگاهی داشته باشید به مقاله لاغری با ویتامین سی مراجعه نمایید.

فیبر غذایی چیست
  فیبر خوراکی یا فیبر غذایی چیست؟ | معجزه فیبر خوراکی برای لاغری
”]

نکاتی برای داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر:

همانطور که در بارهی این صحبت شد که فیبر خوراکی چیست؟ گفتیم افزایش فیبر دریافتی روزانه تاثیرات زیادی در تناسب اندام و کاهش وزن دارد. در ادامه به نکاتی اشاره می کنیم که رعایت آنها سبب افزایش فیبر دریافتی شما می شود.
  • لوبیا سرشار از فیبر است، می توان در طول هفته چند بار در وعده های غذایی خود لوبیا را جایگزین گوشت کنید.
  • بجای مصرف آب میوه، خود میوه را میل کنید. این نکته را در مورد سبزیجات هم رعایت کنید. با خوردن میوه و سبزیجات کامل مقدار زیادی فیبر وارد بدنتان می شود. ( سبزیجات و میوه کامل، به میوه و سبزیجاتی گفته می شود که به همراه پوست مصرف شوند)
  • به جای غلات فراوری شده، غلات کامل که حاوی سبوس و جوانه هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
در پایان در جواب فیبر خوراکی چیست؟ باید گفت، فیبر خوراکی یک کربوهیدرات مفید برای بدن می باشد. هضم‌ این ماده مغذی برای بدن سخت است اما همین هضم‌ نشدن هم برای بدن فایده دارد. پس همیشه منابع غذایی فیبردار را در برنامه غذایی خود بگنجانید. از طرفی دیگر منابع غذایی فیبردار علاوه بر ایجاد حس سیری بیشتر کالری کمتری هم دارند که این خود سبب می شود تا مصرف این دسته از منابع غذایی سبب افزایش چربی سوزی و کاهش وزن شود.
برخی سوالات متداول :

فیبر خوراکی چیست؟

فیبر خوراکی نوعی از کربوهیدرات می باشد و به مقدار زیادی در مواد غذایی نظیر سبزیجات و غلات وجود دارد. ناگفته نماند که بدن نمی تواند همه فیبر دریافتی را به راحتی هضم کند، و ممکن است بگویید مصرف ماده غذایی که به راحتی هضم نمی شود کار بی فایده ای است

فیبر خوراکی برای یبوست مفید است؟

مصرف فیبرهای غیر محلول سبب افزایش حجم مدفوع می شود. از این خاصیت فیبر می توان برای درمان یبوست استفاده کرد. علاوه بر این مصرف فیبرهای غیرمحلول سبب جلوگیری از سرطان روده بزرگ می شود.

4 نظرات
  1. حسن says

    مصرف فیبر خوارکی واقعا برای لاغری مفیده
    من سالم خوری انجام دادم و کلی وزن کم کردم.

    1. شاینوفیت says

      بله فیبر برای لاغری واقعا مفیده
      در کنار رژیم غذایی و ورزش
      موفق باشید

  2. راضیه says

    فیبر خوراکی برای لاغری واقعا تاثیر گذاره من که از شر یبوست هم راحت شدم با خوردن فیبر خوراکی.

    1. shinofit says

      بله فیبر خوراکی برای لاغری واقعا تاثیر داره طبق تحقیقات انجام شده و نوشته شده در متن

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.