فیبر در بدنسازی : بررسی تاثیر فیبر در بدنسازی + علت

فیبر در بدنسازی، موضوعی است که در این مطلب می خواهیم به توضیح در مورد آن بپردازیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد نقش فیبر در بدنسازی کسب کنید. همانطور که می دانید فیبر یک کربوهیدرات مفید می باشد. مصرف روزانه فیبر فواید زیادی دارد و از طرف متخصصان تغذیه سفارش شده است.فیبر به میزان زیادی در سبزیجات و غلات یافت می شود. با گنجاندن این گروه های غذایی در برنامه روزانه خود می توانید از فواید بی نظیر فیبر بهره مند شوید.

فیبر دو نوع دارد فیبر محلول و فیبر غیر محلول، اغلب منابع غذایی حاوی فیبر، هر دو نوع فیبر را دارند. در ادامه با انواع فیبر، منابع آن و نقش فیبر در بدنسازی بیشتر آشنا می شویم. اگر شما هم به فکر تناسب اندام خود هستید، و می خواهید با استفاده از حرکات بدنسازی علاوه بر تندرستی، ظاهر زیبایی داشته باشید تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

انواع فیبر:

همانطور که در بالا اشاره کردیم فیبر یک نوع کربوهیدرات است. بدن توانایی هضم فیبر به طور کامل را ندارد، و بیشتر فیبر دریافتی بدن هضم نشده و سالم دفع می شود. با این وجود دریافت روزانه فیبر برای بدن بسیار مفید می باشد. فیبرها دو نوع هستند فیبر محلول و فیبر غیر محلول.

جایگاه فیبر در بدنسازی

همانطور که از نام آنها مشخص می باشد فیبر محلول قابلیت انحلال در آب را دارد. این نوع فیبر در معده حل شده و تشکیل یک ماده ژله ای شکل را می دهد، از جمله خواص این ماده ژله ای شکل، کمک به تسهیل حرکت غذا در دستگاه گوارش می باشد. فیبر غیر محلول هم قابلیت انحلال را ندارد و بخش عمده ای از آن به طور دست نخورده و هضم نشده از بدن دفع می شود. اما با وجود هضم نشدن هم فواید زیادی برای بدن دارد، از جمله آن می توان به افزایش حجم مدفوع و کمک به درمان یبوست اشاره کرد.

اگر میخواهید درباره اینکه فیبر خوراکی بیشتر بدانید به مقاله فیبر خوراکی چیست ؟ مراجعه نمایید.

  عوارض لاغری | آشنایی با معایب و خطرات لاغری بیش از حد

خواص فیبر در بدنسازی :

در این بخش با خواص و فواید فیبر برای بدن‌  و خواص فیبر در بدنسازی بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید تا بدانید خواص فیبر چیست؟

  • از جمله مهمترین فواید فیبر کمک به کاهش کلسترول خون می باشد. فیبر از طریق کاهش جذب چربی غذا، سبب کاهش کلسترول می شود. علاه بر این فیبر در کاهش قند خون نیز موثر می باشد.
  • یکی دیگر از فواید شگفت انگیز فیبر که سبب ایجاد رژیم فیبر و موثر بودن آن در زمینه لاغری و کاهش وزن شده است، تاثیر فیبر در احساس سیری است. هنگامی که وعده های غذایی شما حاوی مقدار قابل توجهی فیبر باشند، سبب می شود تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید در نتیجه این احساس سیری فرد کمتر غذا میخورد، دریافت کمتر غذا هم به معنای کاهش کالری دریافتی و در نتیجه کاهش وزن و لاغری است.
  • همانطور که گفته شد همه فیبر دریافتی توسط بدن هضم نمی شود و بخشی از آن سالم و دست نخورده از دستگاه گوارشی خارج می شود. فیبرهای هضم نشده سبب افزایش حجم مدفوع و تسهیل حرکت غذا در دستگاه گوارشی می شوند.

در پایان این بخش بهتر است یاداور شویم که مصرف زیاد فیبر عوارض جانبی حادی ندارد. در مواقع حاد سبب دل پیچه و نفخ می شود که با مصرف روزانه ۲ لیتر آب قابل درمان می باشد. البته اگر بیماری مزمن خاصی دارید بهتر است قبل از افزایش دریافت روزانه فیبر با متخصص تغذیه مشورت کنید.

شما میتوانید مطلب” فواید ایروبیک ” را در مقاله به دقت بخوانید و در زندگی روزمره استفاده کنید.

میزان مورد نیاز فیبر و منابع غذایی آن:

با مطالعه مطالب بالا متوجه شدید که رژیم سرشار از فیبر برای افراد فواید زیادی دارد. اما ناگفته نماند که میزان فیبر مورد نیاز افراد در گروه های سنی مختلف، با هم متفاوت می باشد. به طور کلی با افزایش سن میزان نیاز بدن به دریافت فیبر نیز افزایش می یابد. در سنین خردسالی دریافت روزانه ۱۹ گرم فیبر کافی می باشد در حالی که میزان فیبر مورد نیاز برای تامین نیاز بدن یک مرد بالغ چیزی در حدود ۳۰ گرم و یا بیشتر است. ناگفته نماند که فیبر مورد نیاز افراد ورزشکار متفاوت می باشد و بیشتر از این مقدار است. جایگاه فیبر در بدنسازی را فراموش نکنید.

فیبر در بدنسازی

از آنجایی که بدن قادر به تولید فیبر نیست، برای تامین نیاز بدن به این ماده مغذی باید از طریق مصرف روزانه فیبر بدن را تامین کنیم. برخی از منابع غذایی راهی اسان و مناسب برای تامین فیبر مورد نیاز می باشند. افراد می توانند با گنجاندن گروه های غذایی نظیر میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل در برنامه غذایی خود فیبر مورد نیاز بدن را تامین کنند.

اگر میخواهید با تفاوت پیلاتس و فیتنس آشنا شوید به مقاله مورد نظر مراجعه نمایید.

نقش فیبر در بدنسازی:

تا اینجا به طور کلی با فیبر و انواع آن اشنا شدیم. حال باید بگوییم که علاوه بر همه اینها فیبر در بدنسازی موثر می باشد و خواص فیبر در بدنسازی چیست؟در ادامه به بیان جایگاه فیبر در بدنسازی و نقش فیبر در بدنسازی و فیبر بدنسازی می پردازیم. مکمل فیبر در بدنسازی همانند سایر مکمل ها برای تناسب وزن و کنترل چربی و قند خون ضروری می باشد.

البته بهتر است در ابتدا یاداور شویم که به جای استفاده از مکمل فیبر در بدنسازی می توان فیبر را از منابع غذایی دریافت کرد. با مصرف روزانه میوه، سبزیجات، حبوباتی که حاوی فیبر هستند و همچنین غلات کامل، نیاز شما به فیبر تامین می شود.

برای اطلاعات در باره لاغری ما در مقاله ای به صورت جداگانه ”  تکنیک های جدید لاغری ” را بیان کرده ایم.

نقش فیبر در بدنسازی

فیبر چیست در بدنسازی؟ نقش فیبر در بدنسازی چیست؟ ، به این صورت می باشد که از طریق کاهش دریافت چربی از منابع غذایی و بهبود روند جذب غذا، باعث می شود تا دریافت کالری اضافه، سبب افزایش وزن نشود. در نتیجه به تناسب اندام فرد کمک می کند. داشتن یک رژیم غذایی کم چرب و سرشار از کربوهیدرات به افزایش حجم عضله ها کمک می کند.اگر در برنامه غذایی روزانه خود غذاهای پر چرب و پر کالری دارید، حتما بعد از آن یک منبع غذایی حاوی فیبر نظیر میوه مصرف کنید.

زیرا دریافت فیبر همراه با غذاهای چرب سبب می شود تا فیبرهای نامحلول در دستگاه گوارشی به چربی غذا بچسبند و از جذب شدن چربی توسط بدن جلوگیری کنند. علاوه بر این مصرف فیبر برای ورزشکاران سبب کاهش اشتها و در نتیجه جلوگیری از اضافه وزن می شود. و از همه مهمتر مصرف فیبر سرعت هضم کربوهیدرات ها در بدن را کاهش می دهد، و در نتیجه این فرایند گلیکوژن عضلانی به جای چربی ذخیره سازی می شود. و این فرایند سبب افزایش انرژی برای عضله سازی می شود. این فواید فیبر در بدنسازی بسیار کارامد و موثر می باشد.

 

در پایان باید گفت فیبر یک کربوهیدرات مفید می باشد. دو نوع دارد، محلول و غیر محلول مصرف هر دو نوع آن فواید خاصی را برای بدن در پی دارد. علاوه بر سایر فواید فیبر در بدنسازی و فواید فیبر برای بدن، این ماده مغذی مفید در بدنسازی و افزایش حجم عضلات نیز موثر می باشد. با افزودن فیبر به رژیم غذایی خود به تندرستی و تناسب اندام خود کمک کنید.

برخی از سوالات رایج:

خواص فیبر چیست؟

از جمله مهمترین فواید فیبر کمک به کاهش کلسترول خون می باشد. فیبر از طریق کاهش جذب چربی غذا، سبب کاهش کلسترول می شود. علاه بر این فیبر در کاهش قند خون نیز موثر می باشد.

نقش فیبر در بدنسازی چیست؟

به این صورت می باشد که از طریق کاهش دریافت چربی از منابع غذایی و بهبود روند جذب غذا، باعث می شود تا دریافت کالری اضافه، سبب افزایش وزن نشود. در نتیجه به تناسب اندام فرد کمک می کند.

4 نظرات
  1. محمد علی says

    ممنون از مطلب پربارتون
    فیبر در بدنسازی واقعا مفیده باعث میشه چربی جذب نشه

    1. شاینوفیت says

      موفق باشید .
      بله فیبر در بدنسازی نقش مهمی دارد و مفید است

  2. شایا says

    فیبر بدنسازی فرق داره با فیبر های دیگه ؟

    1. shinofit says

      فیبر ها در غذا موجود میباشد ولی به صورت قرص فیبر و پودر فیبر هم موجودمیباشد که میتوانید تهیه کنید.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.