آموزش اصول ورزش در خانه + 3 ورزش بدون تجهیزات (مخصوص دوران کرونا)

اصول ورزش در خانه بسیار با اهمیت می باشند، افراد مختلفی به دلیل شرایط متفاوت نظیر مشغله های زندگی، مشکل رفت و آمد و یا شرایطی نظیر شرایط کنونی که به دلیل وجود بیماری واگیردار کرونا افراد باید در خانه خود بمانند، نمی توان برای ورزش کردن به باشگاه های ورزشی مراجعه کرد. اما این عوامل نمی تواند سبب جلوگیری از ورزش کردن شود. در این زمان ورزش در خانه بهترین گزینه پیشنهادی می باشد.
اما باید گفت هر حرکت ورزشی اصول و قوانین خاص خود را دارد، و افراد باید برای انجام صحیح حرکات ورزشی اصول و قوانینش را رعایت کنند در غیر این صورت ممکن است به آنها آسیب وارد شود، بنابراین آموزش اصول ورزش در خانه بسیار مهم است. در این مطلب می خواهیم به آموزش اصول ورزش در خانه بپردازیم. اگر شما هم به سلامت خود اهمیت می دهید و میخواهید با ورزش در خانه تندرستی خود را تضمین کنید، تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا با اصول ورزش در خانه بیشتر آشنا شوید.

اصول ورزش در خانه:

همانطور که در بالا اشاره شد امروزه به دلیل عوامل مختلف از جمله بیماری واگیردار کرونا امکان رفتن به باشگاه و ورزش کردن در آن وجود ندارد. اما علاقمندان به ورزش می توانند با  ورزش در خانه سلامتی و تندرستی خود را حفظ کنند. در این مطلب می میخواهیم به توضیح اصول ورزش در خانه بپردازیم تا شما بتوانید با حداقل تجهیزات و البته رعایت اصول ورزشی، شاداب و سلامت باشید.
از آنجایی که حرکات ورزشی بسیار متنوع هستند، هر شخص بنا به علاقه خود می تواند یکی از رشته های ورزشی را برای ورزش در خانه انتخاب کند. البته ناگفته نماند که ورزش ترکیبی ( انجام چند حرکت ورزشی) هم گزینه خوبی برای سلامتی و تناسب اندام است. همانطور که می دانید حرکات ورزشی به طور مستقیم بر روی اعضای بدن ما تاثیر می گذارند.
ورزش در خانه
ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در عین ورزش کردن در خانه عضلات قسمتی از بدنتان منقبض شده اند. این یکی از مشکلاتی می باشد که در اثر رعایت نکردن اصول ورزش ممکن است برای شما به وجود بیاید. البته این یک نمونه ساده از اسیب هایی هست که در صورت رعایت نکردن اصول ورزش در خانه ممکن است برای شما اتفاق بیفتد.
علاوه بر این در باشگاه های ورزشی مربی وجود دارد که علاوه بر آموزش اصول ورزش بر نحوه انجام ورزش هم نظارت دارد، پس وقتیکه در خانه ورزش می کنید و به مربی دسترسی ندارید اهمیت یادگیری انواع اصول ورزش در خانه بیشتر می شود. در ادامه به توضیح انواع اصول ورزش در خانه می پردازیم:
  لیست بهترین ورزش برای لاغری به سریع ترین شکل (1402)

برنامه ریزی:

همانطور که خودتان می دانید تاثیرات ورزش بر سلامت افراد وقتی بیشتر می شود که ورزش را به طور منظم انجام دهید. پس اینکه شما در خانه ورزش می کنید، دلیلی برای این نیست که ورزش را نامنظم انجام دهید. از جمله مهمترین اصول ورزش در خانه بدون تجهیزات داشتن یک برنامه ریزی دقیق است. وقتی در خانه ورزش می کنید، برنامه ریزی راحتتر می باشد، در این صورت می توانید با توجه به برنامه کاری خود اوقات فراغتی که در خانه سپری می شود صرف ورزش کنید.
آیا افزایش وزن با ورزش امکان پذیر است برای دانستن این موضوع به مقاله افزایش وزن با ورزش مراجعه نمایید.

کفش و لباس مناسب:

کفش و لباس مناسب برای ورزش کردن در خانه از جمله اصولی هستند که هنگام ورزش کردن چه در خانه و چه در باشگاه باید رعایت شوند. هنگام خرید لباس ورزشی به جای توجه به رنگ و طرح لباس باید به خصوصیات دیگری نظیر سایز لباس توجه کنید. لباس های تنگ اصلا مناسب ورزش کردن نیستند، علاوه بر این جنس لباس هم بسیار مهم است.
کفش در اصول ورزش در خانه
لباس مناسب ورزش باید جنسی داشته باشد که اجازه گردش هوا را بدهد، زیرا هنگام ورزش و تحرک به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن تعریق هم زیاد می شود. علاوه بر لباس، داشتن کفش مناسب هم بسیار مهم است. و دقت داشته باشید که هر کفشی برای یک مدت زمان خاص کیفیت و کارای محافظت از پاهای شما را دارد و برای حفظ سلامتی پس از آن باید تعویض شوند.

نوشیدن آب:

حتما شما هم از تاثیرات شگفت انگیز نوشیدن آب کافی بر روی سلامت افراد شنیده اید. باید گفت نوشیدن آب کافی در ورزش هم بسیار مهم است. کم شدن آب بدن رابطه مستقیمی با خستگی و کاهش عملکرد بدن دارد. بهتر است قبل از شروع ورزش در خانه آب بنوشید، در طول ورزش کردن هم در فواصل زمانی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای نوشیدن چند جرعه آب توصیه شده است. علاوه بر این در پایان ورزش هم آب بنوشید، تا آبی که از طریق تعریق از بدن خارج شده است، جایگزین شود.
آیا میخواهید صورت پری داشته باشید .مقاله چاقی صورت با رژیم را مطالعه نمایید.
نوشیدن اب مخصوصا در انجام حرکات فیتنس در خانه برای بانوان بسیار امر حیاتی می باشد حتما به این نکته توجه کنید.
نوشیدن آب از اصول ورزش در خانه

گرم کردن بدن قبل از ورزش:

یکی دیگر از مهمترین اصول ورزش در خانه بدون تجهیزات این است که قبل از شروع ورزش بدن خود را گرم کنید. زیرا گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش تاثیرات قابل توجهی در کاهش وارد شدن اسیب به بدن دارد. به طور کلی گرم کردن بدن دو مرحله دارد. در مرحله اول می توان با انجام حرکاتی نظیر دویدن، حرکات نرمشی و حرکات کششی به طور عمومی بدنتان را گرم و اماده شروع ورزش کنید. و مرحله دوم هم گرم کردن اختصاصی بدن است.
در توضیح گرم کردن اختصاصی بدن باید گفت به عنوان مثال اگر شما بسکتبالیست هستید باید قبل از شروع  با بازی کردن با توپ بدنتان را آماده کنید.
بهترین زمان دویدن چه زمانی است؟ دویدن یکی از بهترین ورزش هایی است که می‌توانید برای بدن خود انجام دهید، در اینجا بررسی اجمالی ای به زمان هایی که برای دویدن بهتر هستند را خواهیم داشت.
گرم کردن از اصول ورزش
مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، چند نمونه از اصول کلی ورزش در خانه بود که با رعایت آنها می توانید تجربه یک ورزش لذت بخش را در خانه داشته باشید. البته باید یاداور شد که هر رشته ورزشی اصول خاص خود را دارد. علاقمندان به انجام هر رشته ورزشی باید به طور اختصاصی اصول تخصصی آن رشته را برای ورزش در خانه آموزش ببینند.
  پیلاتس چیست ؟ ورزش پیلاتس برای چی خوبه

چند نمونه ورزش بدون تجهیزات در خانه:

در ادامه به بیان چند حرکت ورزشی می پردازیم، که می شود بدون تجهیزات آنها را در خانه انجام داد.
برای دانستن لیست مواد کتوژنیک مقاله لیست مواد غذایی رژیم کتوژنیک را مطالعه نمایید.

اصول ورزش در خانه بدون تجهیزات

بدنسازی و تناسب اندام:

بدنسازی یکی از رشته های ورزشی مورد علاقه بسیاری از افراد می باشد. این ورزش به دلیل تاثیرات مثبتی که بر روی ظاهر افراد دارد، بین علاقمندان به ورزش از محبوبیت خاصی برخوردار است. شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که فکر کنید برای انجام حرکات ورزشی بدنسازی حتما باید به یک باشگاه مجهز بدنسازی بروید، اما باید گفت حقیقت ماجرا این نیست.
بدنسازی به معنای تناسب اندام است. شما می توانید به راحتی با حداقل تجهیزات و یاد داشتن اصول اولیه، به راحتی در خانه این حرکات ورزشی مفید را انجام دهید. برای بدنسازی در خانه می توانید از حرکات ورزشی ساده که نیاز به ابزار تخصصی هم ندارند، نظیر شنا سوئدی، دراز نشست و طناب زدن استفاده کنید. این حرکات در عین ساده بودن تاثیر زیادی در تناسب اندام شما دارند.
اگر میخواهید راجب لاغری صورت اطلاعاتی کسب کنید در مقاله  رژیم لاغری صورت همراه ما باشید.

بارفیکس:

بارفیکس یکی دیگر از حرکات ورزشی مفیدی می باشد که انجام ان نیاز به ابزار تخصصی ندارد. تنها وسیله مورد نیاز برای انجام حرکت ورزشی بارفیکس داشتن یک میله بارفیکس است. میله بارفیکس را می توان در یکی از چهارچوب های منزل خود نصب کنید. این حرکت ورزشی انواع مختلفی دارد که با داشتن یک میله بارفیکس محکم می توان همه انواع آن را در خانه انجام داد.

اصول ورزش در خانه با بارفیکس

اسکوات
این یک حرکتی است که چند جا را درگیر می کند. البته که هدف آن چهار سر ران است ولی به خاطر نوع تحرکی که دارد علاوه بر چهار سر ران ، عضلات شکم و پشت پا و همچنین عضلات باسن را هم در گیر می کند. این حرکت ساده است ولی به شدت خیلی زیادی هورمون تستسترون تولید می کندو همچنین عضلات بیشتری در بدن رشد می کند. این حرکت درست است که حرکت ساده ای به نظر می رسد ولی اینکه آن را درست و اصولی انجام دهید بسیار اهمیت دارد. زیرا اگر این حرکت اشتباه انجام شود به کمر و زانو فشار وارد می کند.
پرش با جمع کردن زانو
برای این ورزش ابتدا باید بدن خود را گرم کنید. سپس در یک وضعیت راحت بایستید. دست های خود را قلاب کنید و در رو به روی خود نگه دارید. به این نکته توجه کنید که کف دستانتان حتما باید به سمت زمین باشد. وقتی در این حالت قرار گرفتید تازه می توانید حرکت پرش را انجام دهید زیرا این تازه وضعیت اولیه این حرکت است. زانوی خود را خم می کنید و باسن خود را پایین می آورید و خیلی سریع به سمت بالا می پرید. با پریدن به سمت بالا زانو های خود را به سمت سینه خود جمع کرده و تلاش می کنید تا دستانتان با زانو هایتان تماس پیدا کند. این حرکت برای لاغر شدن هم بسیار موثر است.
  عوارض لاغری | آشنایی با معایب و خطرات لاغری بیش از حد

شنا تک دست:

اصول ورزش در خانه
شنا تک دست یک حرکت ورزشی مفید است که انجام دادن آن نیاز به هیچگونه ابزاری ندارد. انجام این حرکت ورزشی نشان دهنده آمادگی بدنی بالای فرد است. البته انجام این حرکت ورزشی برای افراد مبتدی که تازه ورزش کردن را شروع کرده اند کمی سخت می باشد. این افراد بهتر است در مرحله نخست در انجام دادن شنا دو دست مهارت کافی را کسب کنند و بعد به سراغ شنا تک دست بروند.
به عنوان سخن پایانی باید گفت ورزش هایی که در بالا به آنها اشاره کریم تنها چند مورد از ورزش هایی هستند که می توان بدون تجهیزات در خانه انجام داد. به طور کلی بسیاری از حرکات ورزش قابلیت اجرا در محیط خانه را دارند. برای حفظ سلامت خود و رسیدن به تناسب اندام بهتر است از فواید ورزش در خانه غافل نشوید.
برخی سوالات متداول:

چرا اصول ورزش در خانه مهم است؟

ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در عین ورزش کردن در خانه عضلات قسمتی از بدنتان منقبض شده اند. این یکی از مشکلاتی می باشد که در اثر رعایت نکردن اصول ورزش ممکن است برای شما به وجود بیاید.

برای رعایت اصول ورزش در خانه باید چ کارهایی انجام داد؟

کفش و لباس مناسب-نوشیدن آب-گرم کردن بدن قبل از ورزش و ...

4 نظرات
  1. ساسان says

    واقعا برای ورژش در خانه رعایت اصول ورزشی مهمه
    من تو خونه ورزش کردم و نمیدونستم باید چه چیزهایی رو رعایت کنم دچار اسیب دیدگی شدم

    1. shinofit says

      بله رعایت اصول ورزش در خانه واقعا مهمه.
      اگر رعایت نشه دچار اسیب میشوید.
      موفق باشید

  2. سعید says

    ورزش باید اصولی باشه چه در خونه چه در باشگاه
    ولی تو باشگاه کسی هست که حواسش باشه به نام مربی ولی تو خونه کسی نیست ک حواسش باشه حرکت ها رو درست انجام میدیم یا نه

    1. shinofit says

      بله کاملا درسته .موفق باشید.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.