پیلاتس چیست ؟ ورزش پیلاتس برای چی خوبه

ورزش پیلاتس، از جمله رشته های ورزشی است که به طور مستقیم با سلامت بدن در ارتباط می باشد. عملکرد این ورزش به این صورت است که، باعث تقویت انعطاف پذیری و افزایش قدرت اندام های بدن می شود بدون اینکه عضلات را حجیم کند.پیلاتس متشکل از حرکات کنترل کننده است که بین بدن و مغز هارمونی فیزیکی ایجاد می کند. و در هر سنی سبب بالا رفتن توانایی افراد می شود. این ورزش نخستین بار در سال ۱۹۲۰ توسط ژوزف هوبرتوس پیلاتس بنیانگذاری شد.

ژوزف در ابتدا این ورزش را، علم کنترل کننده بدن نامید. بعد از فوت ژوزف هوبرتوس پیلاتس طرفدارانش برای احترام به وی و زنده نگه داشتن نام بنیانگذار این ورزش، آن را پیلاتس نامیدند.امروزه پیلاتس از جمله ورزش های محبوب در سطح جهانی است. در این مقاله می خواهیم در مورد ورزش پیلاتس بیشتر بدانیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که، می خواهید در مورد پیلاتس و فوایدش برای بدن بیشتر بدانید تا پایان با ما همراه باشید.

 پیلاتس چیست؟

pilates چیست ؟ همانطور که گفته شد بنیانگذار ورزش پیلاتس ژوزف هوبرتوس پیلاتس است. این فرد معتقد بوده که سلامت جسم و ذهن ارتباط نزدیکی به هم دارند. او برای ابداع این حرکات ورزشی از ورزش هایی نظیر ژیمناستیک، بوکس و کشتی فرنگی الهام گرفت.ورزش پیلاتس روی یک تشک و به وسیله ابزار تخصصی انجام می شود. به طور کلی می توان گفت تمرکز ورزش پیلاتس بر روی استفاده همزمان از ذهن و جسم است.

این ورزش با کمک جاذبه، وزن بدن و ابزارهای تخصصی سعی دارد تا مقاومت بدن شما را افزایش دهد. علاوه بر این تقویت ماهیچه های تثبیت کننده بدن و مناسب بودن پیلاتس برای شکم از دیگر اهداف این ورزش است.

 

حرکات پیلاتس چیست؟

برای خیلی افراد که آشنایی زیادی با ورزش پیلاتس ندارند، این سوال مطرح می شود که حرکات پیلاتس چیست؟ در ادامه می خواهیم به توضیح حرکات پیلاتس بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا جوابی برای سوال حرکات پیلاتس چیست؟ بیابید.حرکات پیلاتس مجموعه ای از حرکات ورزشی است که هدف آن تقویت بدن و هماهنگ سازی بدن و مغز است.

طرفداران این ورزش معتقدند که سلامت جسم و روابط علاوه بر با اهمیت بودن در زندگی هر فرد، به هم مرتبط هستند و همچنین پیلاتس برای کاهش وزن نیز مناسب است. به طور کلی حرکات پیلاتس مجموعه ای از حرکات هستند که به منظور اتصال جسم و ذهن انجام می شوند. برای انجام و آموزش دیدن این حرکات کلاسهای متعددی وجود دارد. علاقمندان به ورزش پیلاتس می توانند با شرکت در این کلاس ها نحوه صحیح انجام این ورزش را بیاموزند.

 

  کامل ترین لیست حرکات ایروبیک در خانه + 19 اسم حرکات ایروبیک با عکس

انواع ورزش پیلاتس

انواع ورزش پیلاتس

ورزش پیلاتس همانند سایر حرکات ورزشی انواع گوناگونی دارد. در ادامه با چند نوع از انواع ورزش پیلاتس بیشتر آشنا می شویم.
  • پیلاتس استات

پیلاتس استات روش جدیدی در ورزش پیلاتس است که در سال ۱۹۹۸ آغاز شد. نکته مثبتی که در مورد این حرکت وجود دارد این است که همه افراد حتی زنان باردار و افراد مجروح نیز می توانند آن را انجام دهند. این روش توسط متخصصین تناسب اندام بازسازی و اصلاح شده. هدف از پیلاتس استات بازسازی مهره ها و ستون فقرات است.

  • پیلاتس کنترل بدن

پیلاتس کنترل بدن نوعی از پیلاتس می باشد که به طور تخصصی روی بازسازی بدن تمرکز دارد. این نوع را بسیاری از پزشکان برای بیمارانی که جراحی کرده اند، پیشنهاد می کنند.

  • پیلاتس بانوان

پیلاتس بانوان یکی دیگر از انواع ورزش پیلاتس می باشد. در این نوع هم مثل دیگر انواع پیلاتس هدف اصلی برقراری اتصال و هماهنگ سازی بین مغز و بدن است. نحوه انجام پیلاتس بانوان همانند دیگر انواع پیلاتس می باشد.جهت انجام و اموزش این نوع هم کلاس هایی وجود دارد، علاقمندان به این ورزش می توانند با شرکت در آنها نحوه صحیح انجام این حرکات را بیاموزند.

پیلاتس بانوان به زنان باردار توصیه می شود، زیرا ورزش پیلاتس سبب لاغری شکم و تقویت عضلات کف لگن می شود که نتیجه آن داشتن زایمانی راحت است.

 

 ورزش پیلاتس بانوان

لوازم مورد نیاز برای انجام ورزش پیلاتس

امروزه در بازارهای ورزشی انواع مختلفی از ابزارها و دستگاه هایی موجود است که به طور تخصصی برای این رشته طراحی شده است. از این موارد می توان به صندلی ها، ریفورمر ها، کادیلاک ها و استوانه های مخصوص اشاره کرد.ریفورمر تختی است با یک بشر کشویی که تعدادی طناب مقاومت به دو سرش متصل شده است. برای آموزش پیلاتس کلاس های مختلفی وجود دارد.

به طور کل می توان گفت کلاس هایی که برای پیلاتس از تشک استفاده می کنند بیشتر از کلاس هایی هست که از ابزارهای تخصصی این ورزش استفاده می کنند. به دلیل تنوع حرکات پیلاتس روی تشک کلاس هایی که با تشک آموزش می دهند محبوبیت بیشتری دارند.

  11 فواید ایروبیک + مضرات ایروبیک که نمی دانستید

فواید ورزش پیلاتس

به طور کلی ورزش پیلاتس سبب بهبود وضعیت بدن، ماهیچه ها و بهبود تعادل می شود. علاوه بر همه اینها در ایجاد اتصال بین بدن و مغز موثر می باشد و سبب کاهش استرس می شود. این ورزش هم همانند سایر ورزش ها تاثیرات خاصی بر بدن می گذارد در ادامه با فواید و مضرات ورزش پیلاتس بیشتر آشنا می شویم.
  • از جمله فواید ورزش پیلاتس کمک به ریکاوری بدن است. اکثر ورزشکاران با استفاده از بدنسازی به تقویت عضلات ظاهری و اصلی خود می پردازند. اما ورزش پیلاتس علاوه بر این در تقویت عضلات کوچک نیز بسیار موثر است. عضلاتی که نقش آنها بهبود کنترل عضلات اصلی،حفظ تعادل و تثبیت بدن است.
  • ساخت ماهیچه های قوی و بدون چربی با این ورزش. تمرکز ورزش پیلاتس بر روی ایجاد وضعیت صحیح بدن و ترازی آن است. در صورتیکه این ورزش به نحوه صحیح انجام شود، نتیجه آن بدنی زیبا است. متخصان بر این باورند که نقش اصلی پیلاتس در تقویت ماهیچه ها بدون تغییر حجم آنها است.

فواید ورزش پیلاتس

پیلاتس و کاهش وزن

به طور کلی پیلاتس مجموعه ای از حرکات کنترل شده است، که اگر به طور منظم انجام شود می تواند در کاهش وزن موثر باشد. نکته ای که در مورد آن وجود دارد این است که، پیلاتس با وجود اینکه در کاهش وزن موثر است اما تاثیر آن به اندازه ورزش های قدرتی نظیر شنا و… نیست.زیرا میزان کالری که در ورزش پیلاتس سوزانده می شود در مقایسه با سایر ورزش ها کمتر است.

اگر هدف شما از انجام حرکات ورزشی پیلاتس کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است باید در کنار آن رژیم غذایی سالم و انجام دیگر حرکات ورزشی را داشته باشید. به عنوان مثال پیلاتس را میتوان در کنار ورزش های قدرتی نظیر شنا، دوییدن و.. انجام دهید، اینگونه زودتر به تناسب اندام میرسید.

 

پیلاتس و شکمی صاف و بدون چربی

تحقیقاتی که در مورد ورزش پیلاتس انجام شده نشان دهنده آن است که این حرکات عضلاتی را که برای صاف کردن شکم هستند را درگیر می کند. پیلاتس علاوه بر تاثیرگذاری برای کاهش اندازه دور کمر، تاثیر زیادی در هماهنگ سازی کل بدن دارد. و در نهایت انجام فعالیتهای روزانه را آسانتر می کند. البته در این مورد هم باید یاداور شد که ورزش به همراه رژیم غذایی درست و مناسب بسیار موثر است.

مضرات پیلاتس

پیلاتس هم همانند سایر رشته های ورزشی در کنار فوایدش مضراتی هم دارد. در ادامه به بیان چند مورد از مضرات ورزش پیلاتس می پردازیم. نکته مهم در مورد انجام پیلاتس انتخاب مربی ماهر با سطح آمادگی و توانایی بالا است. زیرا تمرینات غیراصولی پیلاتس می تواند سبب ایجاد مشکلاتی از قبیل افتادن رباط ها بر روی یکدیگر، آسیب دیدگی مفاصل، پارگی تاندون ها و اسپاسم ماهیچه ها شود. پس با انتخاب یک مربی درست و انجام صحیح حرکات پیلاتس از این اتفاق ها جلوگیری کنید.

  ایروبیک یا بدنسازی + کدام برای لاغری بهتر است؟

تفاوت پیلاتس و فیتنس

ورزش پیلاتس برای چی خوبه ؟ سوالیه که ذهن افراد رو درگیر کرده. همانطور که گفته شد هدف از ورزش پیلاتس تقویت انعطاف پذیری، قدرت و تعادل تمامی اعضای بدن است. و باعث می شود بدن شکل و حالت طبیعی خود را حفظ کند. علاوه بر همه اینها به تقویت ارتباط بین جسم و مغز می پردازد.اما فیتنس ورزشی است که در آن افراد با استفاده از ابزار های تخصصی گوناگون سعی در چربی سوزی دارند. مدت زمان انجام حرکات فیتنس هم ۴۵ دقیقه است.

بیشتر حرکات در این ورزش هوازی می باشد.در طی انجام حرکات فیتنس، عضلات کشیده تر می شوند. در صورت انجام منظم حرکات فیتنس عضلات حجیم نمی شوند، بلکه کشیده و خوش فرم می شوند. علاوه بر همه اینها انجام حرکات فیتنس تاثیر زیادی در تقویت عضلات هم دارد.در پایان باید گفت تفاوت پیلاتس و فیتنس ، پیلاتس متشکل از حرکاتی هست که سبب تقویت ارتباط بین مغز و بدن می شود. این ورزش سبب تقویت عضلات می شود، اما معمولا در حجم آنها تاثیری ندارد.

 

مضرات ورزش پیلاتس

 

 در پایان برای اینکه بدانید ورزش پیلاتس برای چی خوبه باید خدمتتون عرض کنیم که،برای کاهش وزن هم خوبه.حال برای اینکه در کاهش وزن موثر باشد باید به همراه رژیم غذایی و ورزش های قدرتی نظیر شنا انجام شود. برای اموزش حرکات پیلاتس کلاس های متنوعی وجود دارد که اصول صحیح انجام این حرکات را آموزش می دهند.در خصوص شرکت در کلاس های آموزش پیلاتس نکته مهم انتخاب مربی ماهر با امادگی بدنی و ذهنی بالا است. چراکه در صورت انجام غلط این حرکات ممکن است به بدن آسیب وارد شود.

 

برخی از سوالات رایج:

ورزش پیلاتس برای چی خوبه؟

این ورزش با کمک جاذبه، وزن بدن و ابزارهای تخصصی سعی دارد تا مقاومت بدن شما را افزایش دهد. علاوه بر این تقویت ماهیچه های تثبیت کننده بدن و مناسب بودن پیلاتس برای شکم از دیگر اهداف این ورزش است.

پیلاتس چیست؟

هدف آن تقویت بدن و هماهنگ سازی بدن و مغز است. طرفداران این ورزش معتقدند که سلامت جسم و روابط علاوه بر با اهمیت بودن در زندگی هر فرد، به هم مرتبط هستند و همچنین پیلاتس برای کاهش وزن نیز مناسب است.

4 نظرات
  1. شیما says

    من قبلا اصلا باشگاه نمیرفتم چون از حرکات تند و پرش دار ایروبیک خوشم نمیومد.
    ولی ورزش پیلاتس ورزش آرومیه و به مفاصل اسیب نمیرسونه.من باهاش وزن هم کم کردم

    1. shinofit says

      همانطور که در متن گفته شده یکی از فواید پیلاتس برای درمان هم هست.
      موفق باشید

  2. سنا says

    آیا بانوان میتوانند در دوره بارداری پیلاتس انجام دهند؟

    1. shinofit says

      بله حرکات پیلاتس مخصوص دوران بارداری داریم
      که بیشتر روی ماهیچه‌هایی که برای زایمان استفاده می‌شه، کار می‌کنه و باعث ایجاد تعادل، هماهنگی و قدرت عضلات میشه.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.