13 فواید دویدن + 7 مضرات خطرناک دویدن که نمی دانستید!

دویدن چه فایده ای دارد؟ آیا هر روز دویدن ضرر دارد ؟ شاید شما جزء افرادی باشید که دویدن را یک ورزش سخت می دانند یا با اینکه کم‌ و بیش از فواید دویدن مطلع هستید، اما انجام آن را به تعویق می اندازید. دو یک فعالیت هوازی است که فواید زیادی برای بدن دارد و همچنین عوارض دویدن زیاد برای هر کسی که به شما نمیگویند؛ اما گاهی افراد آن را سنگین و خسته‌کننده می پندارند. حتی از شروع آن می ترسند.

شاید تصوری که همه از دو دارند آن است که پس از چند دقیقه دویدن احساس خستگی زیاد و تند تند نفس کشیدن به انسان دست می دهد، به طوری که فرد از انتخاب این ورزش پشیمان می شود.اما شاید اگر از اهمیت دویدن مطلع شویدو بدانید دویدن چه فایده ای دارد، نظرتان عوض شود. ضمن اینکه مطمئن باشید اگر این ورزش را طبق اصول انجام دهید، نه تنها سنگین و خسته ‌کننده نیست. بلکه شادی آور و لذت‌ بخش است. این مقاله را با ما تا انتها همراهی کنید تا با فواید و مضرات دویدن آشنا شویم.

اگر فکر کردن به 20 دقیقه‌ دویدن برایتان دلهره‌آور است، ایرادی ندارد، هر بار فقط با دو دقیقه دویدن و با یک دقیقه راه رفتن بین آن شروع کنید. اشکالی ندارد که هدف اولیه تان کوچک باشد.مهم آن است که قابل ‌دسترسی باشد و برای رسیدن به آن، رنج نکشید بلکه لذت ببرید. سرعت خود را به اندازه کافی پایین نگه‌دارید تا بتوانید در حین آن با دوست خود گپ بزنید و به آهستگی زمان دویدن خود را افزایش دهید. با هدف دو بار در هفته شروع کنید و سپس هدفتان را به سه یا چهار بار در هفته ارتقا دهید.

 

فواید دویدن

 

فواید دویدن

  1. دویدن خطر بیماری قلبی را کاهش می‌ دهد.

    اولین خواص دویدن و فواید دویدن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی است. یک خبر خوب برای صدای قلب شما آن  است که بر اساس تحقیق منتشر شده در یکی از ژورنال های کالج قلب و عروق آمریکا، دویدن می ‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری ‌های قلبی عروقی را تا 45 درصد کاهش دهد. اما چطور؟ به نقل از جانت همیلتون یک فیزیولوژیست ورزشی در آتلانتا: دویدن به بهبود فشارخون، کلسترول خوب (HDL) و قند خون کمک می ‌کند. همه این عوامل در سلامت قلب و عروق نقش دارند.

  2. به شکل دیوانه واری کالری می سوزاند.

    دومین خواص دویدن كالری كه در هنگام دویدن می سوزانید به چند متغیر از جمله وزن، جنس و سن و هم چنین آب ‌و هوا، زمین، ارتفاع و تلاشی که حین دویدن انجام می ‌دهید، بستگی دارد. به طور متوسط، بیشتر افرادی که می دوند حدود 100 کالری در هر مایل می‌ سوزانند. می توانید از مکمل های دوندگان استفاده کنید، هرچند بهتر است در این مورد با پزشک یا مربی خود حتماً مشورت کنید.

  3. دویدن باعث تقویت مفاصل می‌ شود.

    سومین خواص دویدن، درباره تأثیرات منفی دویدن روی زانوها و مفاصل عقاید زیادی وجود دارد، که آیا دویدن برای زانو خوب هست یا نه. اما در واقع آرتروز مفصل ران و زانو در بین دوندگان فعال ماراتن شیوع کمتری دارد. تحقیقات منتشر شده در مجله جراحی استخوان و مفصل نیز از این موضوع پشتیبانی می ‌کند، هیچ ارتباطی بین سابقه دویدن و آرتروز وجود ندارد. طی این مطالعات نتیجه ‌گیری شده که آرتروز مفصل ران و زانو بیشتر به سن، سابقه خانوادگی و سابقه جراحی بستگی دارد.

  4. استرس را برطرف می کند.

    چهارمین خواص دویدن، یکی از نکاتی که اهمیت دویدن را بیشتر می کند، کاهش استرس و افکار منفی است. اگر یوگا ورزش مورد علاقه شما نیست، دویدن می ‌تواند برای رفع استرس معجزه کند. دویدن استرس را کاهش می ‌دهد؛ زیرا هنگام انجام این کار باید فوق ‌العاده در لحظه حضور داشته باشید.

    نمی‌دانم چقدر با مراقبه آشنا هستید، برخی از دوندگان حرفه ای از دویدن به‌ عنوان نوعی مراقبه استفاده می ‌کنند و در آن تمرکز خود را روی نفس و جریان افکار می‌ گذارند، حتی گاهی اوقات می‌توان مانتراِی خاصی را حین دم و بازدم تکرار کرد.

در ادامه مقاله فواید و مضرات دویدن به این نکته اشاره می کنیم که بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در مجله نوروبیولوژی یادگیری و حافظه، دویدن اثرات استرس مزمن طولانی ‌مدت بر مغز را کاهش می دهد.

  0 تا 100 رژیم افزایش وزن به بهترین روش + برنامه افزایش وزن

دویدن این امکان را می ‌دهد که فرد خود را از استرس ‌ها و افکار منفی جدا کند و فرصت می دهد تا هنگام دو روی بهبود حال خود و لذت بردن از یک موسیقی خوب تمرکز کند.

فواید دویدن برای بدن

     5. تأثیر مثبت بر سلامت چشم ها

پنجمین مزایای دویدن، چشم های شما دریچه ای برای سلامتی شما هستند و مانند قلب شما تحت تأثیر عوارض ناشی از بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، فشارخون بالا و چاقی قرار می گیرند. تحقیقات منتشر شده در پزشکی نشان می دهد، از آنجا که دویدن به شما کمک می‌ کند تا از این مشکلات مزمن جلوگیری کنید، بنابراین از تأثیرگذاری عوارض ناشی از آن ها بر روی چشم ها نیز مصون هستید. دویدن خطر ابتلا به آب‌مروارید و کدر شدن دید را نیز کاهش می دهد.

اگر میخواهید درمورد حرکات ایروبیک برای لاغری بیشتر بدانیدبه شما پیشنهاد می کنیم مقاله حرکات ایروبیک در خانه  را مطالعه کنید.

     6. دویدن نیرو و انرژی شما را بهبود می‌ بخشد. (در تمام جنبه‌ های زندگی)

ششمین مزایای دویدن، شما چقدر از فواید دویدن می دانید؟ اگر بتوانید نیروی دویدن داشته باشید، می توان نتیجه گرفته برای هر فعالیت دیگری نیرو و انرژی دارید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که به این دلیل که ورزش های قلبی به تلاش طولانی‌مدت و مداوم نیاز دارد، انجام منظم این فعالیت می‌تواند توانایی شما برای انجام کارهای طولانی و طاقت ‌فرسا بهبود بخشد.

     7. دویدن در زمان طولانی استخوان‌ های شما را تقویت می کند.

 هفتمین، بیشتر افراد گمان می کنند استخوان ها همیشه محکم و بدون تغییر می مانند. این در حالی است که بعد از 30 سالگی، احتمال قابل‌توجهی برای کاهش تراکم استخوان وجود دارد. این به نظر ترسناک است، اما ما خوش‌شانس هستیم! کسانی که اهمیت دویدن را دریافته اند می دانند که استخوان‌ ها موجوداتی زنده هستند؛ بنابراین ورزش با شدت بالا (مانند دویدن!) رشد استخوان را تحریک می‌کند و تراکم مواد معدنی استخوان را حفظ می‌کند.

اگر می‌ خواهید از شکستگی استخوان ها جلوگیری کنید و تمام عمر خود را متحرک نگه‌دارید، لازم است که دویدن را آغاز کنید.

فواید دویدن بر سرطان

     8. دویدن حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

دویدن چه فایده ای دارد؟ این موضوع که ورزش منظم سبب کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ‌ها می شود، مدت‌هاست که طی یک مطالعه گسترده در 170 مقاله توسط مجله های تغذیه مختلف بررسی شده است. میزان بالای فعالیت بدنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان ‌های مثانه، پستان، آندومتر، روده بزرگ و معده را کاهش دهد. صرف‌ نظر از دسترسی شما به سالن ‌های بدن‌سازی یا کلاس‌ های تناسب ‌اندام و سایر ورزش های هوازی، دویدن راهی مطمئن برای تحرک بدن و محافظت از سلامتی در طولانی ‌مدت است.

      9. بیرون آمدن از خانه و دریافت ویتامین D

شاید فکر کنید مدت زمانی که برای دویدن از منزل خارج می‌شوید بر سلامتی شما تأثیری ندارد بنابراین ممکن است زحمت این کار را به خود ندهید؛ اما شما چقدر از ویتامین D می دانید؟این ویتامین مهم، به سلامت استخوان‌ها، خلق ‌و خو و سیستم ایمنی بدن کمک می کند، منبع اصلی دریافت آن خورشید است. به همین دلیل است که تحقیقات منتشر شده در این زمینه نشان می دهند که هرچه زمان بیشتری را برای دویدن در معرض نور خورشید بگذرانید، ویتامین D بیشتری دریافت می کنید.

البته این بدان معنا نیست که دویدن روی تردمیل فایده ای ندارد. فواید دویدن هم در فضای باز و هم در فضای داخلی شامل حال شما می شود. می توانید تردمیل را در بخش نورگیر و فضای باز خانه قرار دهید.بهترین زمان دویدن چه زمانی است؟ دویدن یکی از بهترین ورزش هایی است که می‌توانید برای بدن خود انجام دهید، در اینجا بررسی اجمالی ای به زمان هایی که برای دویدن بهتر هستند را خواهیم داشت در مقاله “بهترین زمان دویدن” درمورد زمان دویدن نکاتی را گفتیم که بهتون پیشنهاد می کنم حتما مطالعه کنید.

اهمیت دویدن

    10. دویدن اعتماد به ‌نفس شما را افزایش می‌ دهد.

دویدن اعتماد به ‌نفس شما را افزایش می دهد؛ زیرا شما از نظر جسمی کار سختی انجام می دهید، کاری که شاید هرگز یک ماه یا حتی شش ماه پیش از شروع دویدن منظم، فکر نمی کردید که بتوانید آن را انجام دهید، این توفیق برای شما اعتماد به‌ نفس می سازد و به هر جنبه دیگری از زندگی شما جاری می شود.

کسانی که تمرینات سخت دو را به صورت صحیح و اصولی انجام می‌دهند، نه تنها در دام مضرات دویدن نمی افتند بلکه بیش از سایرین اعتمادبه‌نفس لازم را برای انجام کارهای سخت دیگر را دارند.

  لاغری سریع با رژیم شیر + 4 نوع رژیم شیر و آشنایی با فواید و عوارض آن

    11. دویدن می تواند به خواب بهتر کمک کند.

محققان در مرکز پزشکی جان هاپکینز دریافتند که ورزش قلبی عروقی از جمله دویدن می تواند به شما کمک کند تا سریع تر بخوابید و کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید. البته به شرطی که چند ساعت بعد از آن بخوابید. وقتی شما سریع تر می خوابید، قطعاً مدت زمان بیشتری هم می خوابید و این باعث می شود به انجام تمرینات دو پایبند باشید.

بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله ” اتوفاژی چیست ” را مطالعه کنید تا اطلاعات بهتری بدست بیارید.

    12. دویدن در واقع می ‌تواند حافظه و یادگیری را تحریک کند.

به گفته یکی از اساتید دانشکده علوم اعصاب دانشکده پزشکی جانز هاپکینز، از جمله موارد اهمیت دویدن آن است که می‌تواند به رشد رگ های خونی انتقال ‌دهنده مواد مغذی جدید کمک کند، پاسخ مغز را در برابر فشارهای جسمی و عاطفی کاهش دهد و حتی باعث ایجاد سلول‌های جدید مغزی شود. هم چنین ورزش دو می ‌تواند اثرات مثبت و طولانی ‌مدت بر روی هیپوکامپ داشته باشد، بخشی از مغز شما که به حافظه و یادگیری کمک می‌ کند.

   13. دویدن طول عمر شما را زیاد می کند.

آخرین فایده از سری فواید دویدن که در این مقاله به آن اشاره می کنیم افزایش طول عمر است. دویدن با مزایای ذهنی و جسمی زیادی همراه است؛ اما به همه آن‌ها یک مزیت چشم گیر دیگر نیز اضافه کنید و آن چیزی نیست جز زندگی طولانی تر توأم با سلامتی. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد مطالعه‌ای پیرامون تأثیر دویدن بر سلامتی انجام دادند که در آن 44 درصد افراد به طور منظم ورزش دو انجام می دادند و بقیه این ورزش را انجام نمی دادند.

این بررسی 21 سال به طول انجامید و پس از گذشت 21 سال آن ها مشاهده کردند که 85 درصد از دونده‌ها هنوز زنده هستند و این درصد افراد زنده نسبت به درصد افراد زنده غیر دونده بیشتر بود. پس اگر طول عمر بالا می خواهید یکی از ارزان ترین راه ها دویدن است.

صحیح دویدن یکی از موضوعات مهمی است که کم‌تر کسی به آن توجه می‌کند، اغلب مردم یک دید سطحی به دویدن دارند و آن را یک ورزش ساده و در عین حال سودمند می‌دانند در مقاله “صحیح دویدن” اطلاعاتی در مورد نحوه دویدن گفتیم که بهتون پیشنهاد می کنم مطالعه کنید.

فواید دویدن بر طول عمر

      14. از نظر ذهنی آرام می شوید

اگر آدمی هستید که در روزمره تان استرس دارید دویدن بسیار می تواند به این مشکل شما کمک کند و آن را به چالش بکشد. زیرا که دویدن به شما کمک می کند تا از فکر کردن زیاد دست بردارید و تمرکز خود را به دویدن بدهید. حال اگر از نظر علمی بخواهید بدانید اینطور است که وقتی شما شروع به دویدن می کنید ، سریعا فعالیت قشر جلویی مغزتان را کاهش می دهد. در واقع این دلیل کمک می کند تا شما از دست روزمرگی پر استرستان خلاص شوید.

       15. خلاق تر خواهید شد

طبق آزمایشات و مطالعه هایی که انجام شده است کسانی که قبل از شروع کار خود ورزش می کنند ، خیلی شاد تر و سرحال تر از بقیه افراد هستند. علاوه بر سرحال بودن ، از نظر کیفیت کاری هم بهتر هستند. ورزش علاوه بر شاد بودن ، خلق و خوی بهتری را هم برایتان به ارمغان می آورد. ذهن شما را باز تر و در نتیجه هم در کار و هم در زندگی خلاق تر خواهید بود.

     16. دویدن قند خون شما را کنترل می کند

همان طور که می دانید دویدن به قند خون شما هم کمک می کند. اگر فردی هستید که دیابت دارید ، دویدن روزانه به شما کمک می کند تا قند خون خود را کنترل کرده زیرا دویدن خطر دیابت را که به سکته منتهی می شود را کم می کند. علاوه بر این ، دویدن حجم هموگلوبین ای آی سی را تا 51 درصد کاهش می دهد. پس برای حفظ سلامت خود ورزش دویدن را فراموش نکنید.

مضرات دویدن

آیا دویدن ضرری هم دارد؟ آیا هر روز دویدن ضرر دارد؟ در پاسخ مضرات ورزش دو  باید گفت این ورزش اصولی دارد که اگر این اصول رعایت نشود می تواند ضرر نیز داشته باشد. دقت کنید اگر تازه تصمیم به انجام دویدن منظم گرفته اید، حتماً به نکات زیر توجه کنید.

  1. خطر دویدن در وهله اول متوجه مفاصل است زیرا شما ممکن است با شتاب دو تا سه برابر وزن بدن خود به زمین برخورد کنید. باید محتاط باشید تا دچار شکستگی و یا جابجایی مفصل و سایر مشکلات مفاصل نشوید.
  2. اگر شما درد مفصل، آرتروز (به‌خصوص در زانوها) یا سایر بیماری‌هایی دارید که ممکن است با شتاب و کوبیده شدن بدن بدتر شوند (مشکلات دیسک در کمر، سیاتیک)، قبل از شروع به دویدن با پزشک خود صحبت کنید تا در دام مضرات دویدن نیافتید.
  3. اگر اضافه ‌وزن دارید بدانید که هیچ دستورالعملی درباره ی زمان شروع دویدن یا مدت‌زمان آن در صورت اضافه‌ وزن وجود ندارد و بنابراین باید از عقل سلیم پیروی کنید و به بدن خود گوش دهید. اگر وزن روی مفاصل، به‌خصوص روی زانوها احساس می شود و شما را اذیت می کند باید قبل از شروع به دویدن به فکر کاهش وزن باشید.
  4. تحقیقات نشان می‌ دهد که برای مردان و زنان دویدن بیش از 40 مایل در هفته یک عامل خطر برای آسیب در هر دو جنس، به‌ویژه در زانو به شمار می رود. به نظر می رسد این خطر برای مردان بیشتر است، شاید به این دلیل که مردان وزن بیشتری دارند.
  5. مراقب مکمل هایی با عنوان مکمل های دوندگان باشید. چرا که ممکن است در دام افراد سودجو بیوفتید، قبل از استفاده از هر مکملی حتما با پزشک یا مربی خود مشورت کنید.
  6. برای کاهش درد ناشی از زمین خوردن، از دویدن در مسیرهای بتنی اجتناب کنید و به جای آن روی زمین نرم و مسطح مانند مسیر پیاده‌رو، چمن یا مسیر خاکی بدوید. تردمیل نرم تر از جاده است و بنابراین اگر در دسترس دارید می توانید از آن استفاده کنید.
  7. اینکه چه کسی مستعد ابتلا به مشکلات زانو است، غیرقابل پیش بینی است؛ بنابراین دوباره به عقل سلیم مراجعه کنید و به بدن خود گوش دهید. در صورت ایجاد درد، این کار را انجام ندهید، هرگز رنج نبرید و در صورت داشتن درد بیش از چند روز به پزشک مراجعه کنید.

مزایا جسمی دویدن

رعایت نکات بالا جهت دوری از مضرات دویدن ضروری است.

داشتن یک برنامه غذایی سالم و برنامه دویدن به موقع به بدن شما کمک می ‌کند تا با کالری مناسب و استفاده از مواد مغذی مورد نیاز، برای کاهش وزن اقدام کنید. در این مقاله قصد معرفی بهترین رژیم لاغری رایگان را برای شما داریم تا با رعایت نکات مورد نظر، در زمانی کوتاه به وزن ایده‌آل خود برسید. در مقاله “بهترین برنامه رژیم لاغری رایگان” نکاتی را برای رژیم لاغری گفتیم که به بهترین نحوه لاغر شوید.

  اتوفاژی چیست ؟ ارتباط اتوفاژی با روزه‌ داری

جمع‌ بندی

در این مقاله درباره ی اهمیت دویدن، آیا هر روز دویدن ضرر دارد؟ خواص دویدن، فواید و مضرات دویدن آن صحبت کردیم. مثلا مضرات دویدن برای زانو ولی قطعاً این ورزش سودمند هوازی فواید بسیاری دارد که در این مقاله نمی گنجد. می دانیم که واردکردن چند دقیقه تمرین روتین در زندگی روزمره نه تنها به سلامت و سرزندگی انسان کمک می کند، بلکه لازم است.

برای افرادی که به مربی و سالن ها یا باشگاه های ورزشی دسترسی ندارند یا حوصله یادگیری ورزش را ندارند یا به هر دلیلی به دنبال یک ورزش نه‌ چندان پیچیده، ارزان و در دسترس هستند، ورزش دو پیشنهاد می شود. بسیاری از افراد با شروع و ادامه این ورزش به نتایج جالب و خیره‌ کننده ‌ای دست ‌یافته ‌اند. امید است که با مطالعه این مقاله به اهمیت و فواید دویدن پی برده باشید و بدانید دویدن چه فایده ای دارد و تصمیم بگیرید این ورزش را وارد زندگی خود کنید.

برخی از سوالات رایج:

دویدن چه فوایدی دارد؟

دویدن خطر بیماری قلبی را کاهش می‌ دهد - به شکل دیوانه واری کالری می سوزاند. - استرس را برطرف می کند. - دویدن در زمان طولانی استخوان‌های شما را تقویت می کند.

دویدن چه مضراتی دارد؟

خطر دویدن در وهله اول متوجه مفاصل است ،باید محتاط باشید تا دچار شکستگی نشوید. اگر شما درد مفصل، آرتروز (به‌ خصوص در زانو ها و مشکلات دیسک در کمر، سیاتیک)، قبل از شروع به دویدن با پزشک خود صحبت کنید تا در دام مضرات دویدن نیافتید.

4 نظرات
  1. مهدی says

    تا حالا مضرات دویدن رو نمیدونستم .
    ممنون بابت مقاله خوبتون

    1. شاینوفیت says

      سلام
      بله در این مقاله مضرات دویدن نیز مطرح شده است.

  2. حسن says

    چطور باید در طول دویدن نفس بکشم که نفسم بند نیاد من تازه دویدن رو شروع کردم؟

    1. shinofit says

      چون یبشتر افراد تصور اشتباه از نحوه تنفس هنگام دویدن دارند. شما باید ، از بینی و دهان تان نفس بکشید در دویدن . زمان دویدن، ماهیچه های شما به اکسیژن برای عملکرد صحیح نیاز دارند و بینی شما به تنهایی نمی تواند اکسیژن کافی را در دسترس بدنتان بگذارد. باید بدانید که بیشتر از طریق دیافراگم تان، یا شکم تان نفس بکشید، نه فقط از سینه تان ، چون تنفس سطحی، کم عمق است. تنفس عمیق شکم به شما اجازه می دهد تا هوای بیشتری را به داخل ریه وارد کنید که باعث جلوگیری از گرفتگی پهلو هنگام دویدن می شود.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.