11 فواید ایروبیک + مضرات ایروبیک که نمی دانستید

چقدر با فواید ایروبیک آشنایی دارید؟ فواید ورزش ایروبیک برای بانوان چیست؟ آیا ایروبیک بدن را شل میکند؟ آیا ایروبیک چاق میکند؟ مضرات ایروبیک چیست؟ فواید ورزش ایروبیک واقعی است؟ این ها سؤالاتی است که ممکن است درباره ورزش هوازی یا ایروبیک پیش آید. در این مقاله به بخشی از فواید ورزش های هوازی یا ایروبیک اشاره‌کرده‌ایم. فوایدی که شاید کمتر بدانید. تا انتها با ما همراه باشید تا مطالب مفیدی درباره‌ی این ورزش فراگیریم. مطمئناً تابه‌حال بارها شنیده اید که انجام منظم ورزش هوازی یا ایروبیک برای سلامتی شما مفید است.

اما آیا می دانید علت آن چیست؟ خب قطعاً پاسخ این سؤال طولانی است، زیرا انجام روزانه ورزش ایروبیک فواید زیادی دارد که از حوصله این مقاله خارج است. از سلامت قلب، مغز، ریه ها گرفته تا سلامت و تناسب سایر ارگان‌های حیاتی بدن.

ورزش هوازی یا ایروبیک چیست؟

به زبان ساده، ایروبیک به ‌عنوان ورزش قلبی شناخته می‌شود. زیرا در طول ورزش، سیستم قلبی و عروقی بدن شما یعنی قلب و ریه‌ها بیشتر فعالیت دارد.ورزش‌های قلبی یا هوازی شامل فعالیت مداوم است که باعث می‌شود ضربان قلب و تنفس شما برای مدت‌زمان طولانی با سرعت بیشتری کار کند.یکی از مهم ترین فواید ایروبیک، پمپاژ خون اکسیژن‌دار به ماهیچه های در حال کار است. این نوع ورزش شامل مواردی مانند چرخش، دوچرخه‌ سواری، دویدن آهسته، شنا، رقص و سایر فعالیت‌های دیگر است. در این مقاله درباره مضرات ایروبیک نیز صحبت کرده‌ایم با ما همراه باشید.

اگر میخواهید در مورد بهترین ورزش های لاغری بیشتر بدانید به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ورزش برای لاغری کل بدن را  مطالعه کنید.

مزایای ایروبیک چیست

  ایروبیک یا بدنسازی + کدام برای لاغری بهتر است؟

مزایای ایروبیک

1. مزایای ذهنی

با اولین مزیت ایروبیک که از فواید ورزش ایروبیک برای بانوان نیز به شمار می رود، آشنا می شویم. یکی از مواردی که شاید در مورد ورزش های هوازی ندانید، این است که این ورزش می تواند تا حد زیادی بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. معمولاً درصد زیادی از افراد مبتلا به اضطراب، افسردگی و حتی کسانی که از کمبود اعتماد به ‌نفس رنج می برند، این ورزش را شروع می کنند. درگذشته تصور می شد که همه این موارد تنها با دارو یا کمک های روان پزشکی قابل‌درمان است. اما امروزه به نظر نمی رسد که چنین باشد.

چراکه ورزش ایروبیک منظم در هنگام درمان اضطراب یا افسردگی می تواند ابزاری کاملاً مؤثر باشد. مطالعات نشان داده است که این ارتباط با پدیده‌ای دارد که «runner’s high» یا «دونده خوشحال» نامیده می شود. «دونده خوشحال» احساس سرخوشی و خوشحالی است که دونده ها پس از مدت‌زمان طولانی ورزش کردن و دویدن، آن را احساس می کنند.تحقیقات نشان می دهد که از فواید ایروبیک، ترشح مواد شیمیایی به نام دوپامین در مغز است.

دوپامین به همراه چند ماده شیمیایی دیگر در مغز، نقش ایجاد احساس خوشبختی و شور در انسان دارد؛ که وقتی در مغز ترشح می شود، باعث می شود که شما احساس خوشبختی و رضایت داشته باشید؛ بنابراین افرادی که از افسردگی و اضطراب رنج می برند می توانند علائم خود را با انجام منظم ورزش ایروبیک ساده کاهش دهند. مطمئناً زمانی که ورزش ایروبیک منظم انجام می دهید، به‌تناسب اندام نزدیک و نزدیک تر می شوید و احتمالاً ظاهر شما بهتر می شود. این موضوع به تقویت اعتماد به ‌نفس شما کمک می‌کند.

اگر میخواهید درمورد حرکات ایروبیک برای لاغری بیشتر بدانیدبه شما پیشنهاد می کنیم مقاله حرکات ایروبیک در خانه  را مطالعه کنید.

 

فواید اروبیک

2. کنترل وزن

آیا ایروبیک چاق می کند؟ تحقیقات نشان داده است که ورزش های ایروبیک یکی از مؤثرترین روش ها برای کنترل وزن شما است. در حقیقت، ممکن است بهترین روش برای کاهش وزن باشد. اضافه‌وزن می تواند دلیل بروز مشکلات مختلف برای سلامتی شما باشد. در ادامه توضیح فواید ایروبیک باید اشاره کرد به این مورد که روزانه انجام ورزش ایروبیک برای مدت 30 تا 60 دقیقه در روز، با بالا بردن ضربان قلب یا میزان فشار انرژی، مقدار قابل‌توجهی کالری می سوزاند و در کنار آن با یک رژیم غذایی خوب می تواند کمک زیادی به کاهش وزن شما کند.

راهکاری که عموم مردم به دنبال کاهش وزن هستند مضرات بسیار زیادی دارد در مقاله “رژیم سریع لاغری” به بررسی دقیق این موضوع پرداخته ایم.

  تکنیک جدید لاغری 2023 + 20 تکنیک جدید کاهش وزن 1402

3. کاهش فشار خون بالا

فشارخون بالا اغلب به دلیل ضعف قلب ایجاد می شود. یک قلب ضعیف مجبور است بیشتر پمپاژ کند و خیلی بیشتر کار کند تا در مقایسه با قلب قوی تر، به همان اندازه عمل خون رسانی به سایر ارگان‌های بدن را انجام دهد؛ که این موضوع، فشار زیادی بر دیواره عروق وارد می کند و در نتیجه باعث بروز فشارخون بالا می شود.هرچه قلب شما برای پمپاژ خون کمتر کار کند، فشارخون شما پایین تر می آید. پس با انجام ورزش هوازی از فواید ایروبیک در مقابل فشارخون بالا، بهره ببرید. فشارخون بالا با افزایش سن می تواند باعث مشکلات قلبی شدید مانند حملات قلبی شود، هم اکنون می توانید با کمی ورزش ایروبیک از آن جلوگیری کنید.

با گذشت زمان، ورزش ایروبیک قلب شما را تقویت می کند. از آنجا که قلب یک ماهیچه است، بنابراین انجام فعالیت های ایروبیک باعث فعلایت و تمرین آن می شود. درست مثل هر ماهیچه دیگر که هرچه بیشتر آن را تمرین دهید، قوی تر می شود.همان طور که قبلاً اشاره کردیم، هرچه قلب شما قوی تر شود، فشارخون شما پایین تر می آید. طبق تحقیقات پس از انجام حداقل 150 دقیقه فعالیت ایروبیک در هفته و حداقل به مدت 6 هفته، شما شاهد کاهش فشارخون خود می شوید. هم چنین لازم به ذکر است که اثرات فقط تا زمانی که ایروبیک را انجام دهید ادامه خواهد داشت.

مزایای ورزش ایروبیک

4. کاهش احتمال ابتلا به بیماری

از دیگر فواید ایروبیک می توان به کاهش شانس ابتلا به انواع بیماری ها اشاره کرد. از جمله بیماری های ناشی از اضافه‌ وزن مثل دیابت، بیماری های تنفسی و مشکلات مفاصل. علاوه بر این، ثابت ‌شده است که پیاده روی و دویدن به‌طور منظم خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالا را بسیار کاهش می‌دهد. نکته جالب‌تر اینکه شنا و ایروبیک در آب می تواند علائم و درد ناشی از آرتروز را تسکین دهد. نتیجه نهایی این است که ورزش های هوازی به شما در کاهش وزن کمک می کند و چاقی علت بسیاری از بیماری‌های مختلف است.

  لیست بهترین دکتر تغذیه برای لاغری در تهران + 20 متخصص رژیم لاغری و چاقی

5. افزایش جذب اکسیژن

مورد دیگری که ورزش هوازی منظم می‌تواند به شما کمک کند، استفاده از اکسیژن است. ایروبیک منظم روزانه به بدن شما کمک می کند تا اکسیژن را بیشتر جذب کند. اصطلاحاً کارایی اکسیژن افزایش می یابد. به زبان ساده تر بدن شما برای جذب اکسیژن نیاز به تلاش زیادی ندارد.

6. افزایش متابولیسم

مورد ششم از سلسله فواید ایروبیک به عملکرد متابولیکی بدن مربوط می شود. دلیل بعدی این که چرا باید روزانه تمرینات ایروبیک انجام دهید، این است که به شما در افزایش متابولیسم کمک می کند. میزان متابولیسم شما تعیین می کند که بدن شما با چه سرعتی کالری می سوزاند. این کالری ها می‌توانند از قند، چربی یا پروتئین تأمین شوند. همان طور که می‌دانید، کالری‌ها وقتی مورد استفاده قرار نگیرند باعث افزایش وزن در بخش های شکم، پهلو و باسن و … می شود. ورزش ایروبیک نه ‌تنها کالری می‌سوزاند، بلکه باعث تقویت عملکرد متابولیکی بدن شما می‌شود.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن شما

ثابت ‌شده است که ایروبیک منظم به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا کمک می‌کند. به‌علاوه به کاهش عفونت‌های باکتریایی نیز کمک می‌کند. در ایروبیک شما با سرعت ‌بالا نفس می کشید و این به کاهش عفونت کمک می‌کند. افزایش سطح سیستم ایمنی بدن از دیگر فواید ایروبیک است. تنفس سریع باعث می‌شود که ریه‌های شما مقدار بیشتری از باکتری‌ها، ویروس‌ها را دفع کند. هم چنین هنگام ورزش دمای بدن شما افزایش می‌یابد.

درست مانند زمانی که بدن شما برای از بین بردن باکتری‌ها تب ایجاد می‌کند، افزایش دما در اثر ورزش نیز از رشد و نمو باکتری‌ها و ویروس‌ها جلوگیری می‌کند. هم‌چنین در حین انجام ایروبیک، قلب شما خون بیشتری پمپاژ می کند. گلبول‌های سفید خون یا آنتی‌بادی‌های موجود در خون که با بیماری و عفونت مقابله می‌کنند، با افزایش ضربان قلب، سریع‌تر در اطراف بدن گردش می‌کنند. در آخر ایروبیک با کاهش سرعت ترشح هورمون‌های استرس‌زا، باعث افزایش قدرت ایمنی بدن می‌شوند.

مزیت ایروبیک

8. بهبود سطح کلسترول

مزیت بعدی که با ورزش منظم هوازی به دست می‌آورید، بهبود سطح کلسترول بدن است. بدن انسان حاوی 2 نوع مختلف کلسترول است. یکی از این انواع به‌عنوان LDL شناخته می‌شود که کلسترول بد است. نوع دیگر با نام HDL شناخته می‌شود که نوع خوب کلسترول است.کلسترول خوب به عملکرد بهتر قلب کمک می‌کند و به تمیز نگه‌داشتن عروق کمک می‌کند. از طرف دیگر، کلسترول بد عروق شما را مسدود می‌کند و می‌تواند باعث بیماری‌های عمده مانند حملات قلبی و مغزی شود. ثابت شده است که ورزش منظم ایروبیک روشی مؤثر در کنترل سطح کلسترول و در نتیجه افزایش سلامت کلی شما است.

9. کاهش خطر سرطان پستان

از دیگر فواید ایروبیک برای بانوان می توان به کاهش خطر سرطان پستان اشاره کرد. نکته بسیار خوبی در مورد فواید ایروبیک که شاید در مورد آن آگاهی نداشته باشید، این است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارند، معمولاً سطح بالایی از بافت حساس به استروژن در پستان دارند. این بخش های حساس به استروژن، رشد سلول‌های سرطانی پستان را آسان‌تر می‌کنند.

نشان داده ‌شده است که ورزش هوازی منظم می‌تواند به کاهش سلول‌های حساس به استروژن موجود در پستان کمک کند، بنابراین خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد. این مورد به‌ویژه برای زنانی که سابقه خانوادگی سرطان پستان دارند بسیار مهم است زیرا در حال حاضر بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن قرار دارند.

10. حفظ سلامت استخوان ها

برخی از کسانی که تازه با ورزش ایروبیک آشنا شده اند، می پرسند که آیا رقص ایروبیک برای لاغری  بدن را شل می کند؟ در صورتی‌ که ایروبیک نه تنها بدن را شل نمی کند، بلکه سبب ارتقای سلامت استخوان ها می شود. سلامت استخوان‌ها بخش بسیار مهمی در تناسب‌اندام است. مخصوصاً برای افرادی که قبلاً دچار بیماری استخوان و مفصل مانند پوکی استخوان شدند.

همان‌طور که ایروبیک را انجام می‌دهید، استخوان‌های شما جرم بیشتری تولید می‌کند و این باعث می‌شود استخوان‌های شما چگال‌تر شوند، در نتیجه قوی‌تر می‌شوند. اگر می‌خواهید با بیماری تحلیل استخوان مبارزه کنید، افزایش قدرت استخوان‌ها بسیار مفید است.

مضرات ایروبیک

11. مبارزه با دیابت

یکی از مهم ترین فواید ایروبیک مبارزه با دیابت است. نکته دیگری که ورزش هوازی برای آن بسیار مفید است، مبارزه با اثرات دیابت است. ورزش منظم به شما در تحرک کمک می‌کند و سبب می شود تا بدن قندها را بهتر بسوزاند، بنابراین نیاز به انسولین یا سایر داروهای دیابت را کاهش می ‌دهد.

مضرات ایروبیک

به‌طورکلی اگر ورزش‌ها به‌ صورت منظم و صحیح انجام شوند، فایده‌های بسیاری دارند و ضرر خاصی ندارند؛ اما ممکن است برای گروهی از افراد مثلاً افراد با سابقه بیماری یا مسن با ریسک‌هایی همراه باشد، درصورتی‌که فرد دارای سابقه‌ی بیماری باشد، بهتر است درباره‌ی کمیت و کیفیت انجام ایروبیک با پزشک خود مشورت کند تا گرفتار مضرات ایروبیک نشود.

نتیجه ‌گیری

در این مقاله به 11 مورد از فواید ایروبیک به طور مختصر اشاره کردیم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، فواید بسیار متنوعی برای ورزش هوازی وجود دارد و ورزش منظم ایروبیک تمام اعضای بدن شما را در شرایط عالی نگه داشته و به شما کمک می کند تا زندگی طولانی و سالمی داشته باشید. پس توصیه می شود این ورزش را به برنامه زندگی خود اضافه کنید و بدانید که دغدغه هایی مثل این پرسش که «آیا ایروبیک بدن را شل می کند» صرفاً تصوری نادرست است.

برخی از سوالات رایج:

مزایای ایروبیک چیست؟

یکی از مهم ترین فواید ایروبیک، پمپاژ خون اکسیژن‌دار به ماهیچه های در حال کار است. کنترل وزن ، کاهش فشارخون بالا ، کاهش احتمال ابتلا به بیماری ، افزایش متابولیسم، تقویت سیستم ایمنی بدن شما از مهم ترین فواید ورزش ایروبیک است.

مضرات ایروبیک چیست؟

اگر ورزش‌ها به‌ صورت منظم و صحیح انجام شوند، فایده‌های بسیاری دارند و ضرر خاصی ندارند؛ اما ممکن است برای گروهی از افراد مثلاً افراد با سابقه بیماری یا مسن با ریسک‌هایی همراه باشد، بهتر است درباره‌ی کمیت و کیفیت انجام ایروبیک با پزشک خود مشورت کند تا گرفتار مضرات ایروبیک نشود.

4 نظرات
  1. ساناز says

    من ورزَش ایروبیک رو خیلی دوست دارم .یکی از فواید ورزش ایروبیک این هست که شاده و به ادم انرژی میده.

    1. شاینوفیت says

      بله ورزش ایروبیک یک ورزش با تحرک خیلی بالاست و شادی آور نیز هست

  2. خاطره says

    حرکات ایروبیک خیلی مفیده برای سلامتی مخصوصا فواید ایروبیک برای بانوان خیلی زیاده به نظر من .من که خیلی این ورزش رو انجام میدم و همیشه سرحالم باهاش.

    1. shinofit says

      فواید ایروبیک برای بانوان در این نوشته کامل شرح داده شده .
      ممنون از حسن توجه شما

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.