۸ عوارض رژیم لاغری سریع و ناگهانی + راه حل آنها

عوارض رژیم لاغری سریع، موضوعی است که حتما در مورد آن شنیده‌اید. امروزه با تغییر سبک زندگی و ماشینی شدن کارها خیلی از افراد دچار اضافه وزن هستند. اضافه وزن هم علاوه بر ظاهر نازیبا، سبب بروز مشکلات زیادی در فرد می شود. از این رو خیلی از افراد به دنبال راهی برای کاهش وزن هستند. اما متاسفانه در این زمینه صبر و شکیبایی ندارند و می خواهند در کوتاه ترین زمان به نتیجه مورد نظر خود برسند. وزن کم کردن سریع در کوتاه مدت می تواند مشکلاتی را برای سلامتی در پی داشته باشد.

عوارض رژیم لاغری سریع مستقیما با سلامت بدنی فرد در ارتباط می باشد‌. برای اینکه دچار عوارض کاهش وزن سریع نشوید باید از روش های اصولی و رژیم های غذایی مناسبی که در این زمینه وجود دارد استفاده کرد. علاوه بر این شرایط بدنی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است بنابراین برای اینکه دچار عوارض کاهش وزن سریع نشوید، باید با یک متخصص تغذیه مشورت کرد و رژیم غذایی مناسب خود را انتخاب کنید.

وقتی که قصد کاهش وزن را می‌کنید و می‌خواهید رژیم مناسب برای این کاهش وزن را انتخاب کنید، با تبلیغات مختلفی نظیر لاغری بسیار سریع در ۶ روز و یا امثال این مواجه می‌شوید. این تبلیغات در ظاهر می‌توانند بسیار خوب و مورد پسند به نظر برسند اما کمی فکر کنید! به طور کاملا طبیعی انسان مجاز به کاهش وزن زیاد در مدت محدود نیست. علت آن هم عوارض جبران ناپذیر سریع لاغر شدن است. بله درست خواندید عوارض جبران ناپذیر! چون بسیاری از مضرات کاهش وزن سریع به راحتی از بین نمی‌روند. در ادامه این مطلب به بیان مضرات کاهش وزن سریع می‌پردازیم. پس برای آگاهی از عوارض رژیم لاغری سریع و آشنایی با عارضه مهم کاهش وزن سریع تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

مضرات رژیم لاغری سریع

اصول لاغری سریع

اگر تصمیم دارید برای کاهش وزن اقدام کنید، مهم است که از یک برنامه اصولی و استاندارد پیروی کنید تا سلامتی شما به خطر نیفتد. از مهمترین اصول رژیم سخت لاغری سریع که باید به آنها توجه کنید این است که:

  • به اندازه کافی آب مصرف کنید تا بدن دچار کم آبی نشود.
  • سعی کنید در زمان رژیم لاغری، انواع ویتامین ها اعم از D ، B ، C و… را به بدنتان برسانید تا دچار کمبود ویتامین و ریزش مو، خشکی و افتادن پوست، پوکی استخوان و… نشوید.
  • برای جلوگیری از ایجاد اختلال در متابولیسم بدن، می‌توانید با کم کردن روزانه 500 کالری در کنار حداکثر 30 دقیقه فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی، هفته‌ای نیم تا 1 کیلو وزن کم کنید. این روش شاید کمی دیرتر جواب بدهد اما کارکرد متابولیسم را مختل نکرده و تا حدی خیال شما را راحت می کند که بعد از اتمام رژیم وزن شما به حالت قبلی بر نگردد.
  • سلامت روحی و روانی فرد دچار مشکل نشود؛ اگر رژیم لاغری خیلی سریع باعث کم شدن ویتامین های ضروری بدن و اختلال کلی شود، این ممکن است بر روی خلق و خوی فرد نیز تاثیر بگذارد. از طرف دیگر سعی کنید از روش های صحیح برای غلبه بر اشتها و ولع غذا خوردن استفاده کنید.
  0 تا 100 آموزش ورزش ایروبیک در خانه | رقص ایروبیک برای لاغری

مهمترین عوارض رژیم سریع لاغری

  • احساس گرسنگی زیاد

یک عارضه مهم کاهش وزن سریع، این است که فرد در طول رژیم احساس گرسنگی زیادی می‌کند. علت این امر این می‌باشد که رژیم‌های کم کالری، سبب نوسان لپتین می‌شوند. لپتین هورمون کنترل کننده گرسنگی و سیری می‌باشد. به طور عادی این هورمون با اعلام به مغز سبب ایجاد حس سیری می‌شود. اما اگر رژیم غذایی که فرد دنبال می‌کند، لیپتین را دچار نوسان کند، این هورمون دچار نوعی وسواس می‌شود و فرد بیشتر از حالت عادی احساس گرسنگی می‌کند. گرسنگی که یکی از عوارض رژیم سخت لاغری است می‌تواند تحمل رژیم لاغری بسیار سریع را برای فرد سخت‌تر کند.

 

راه حل: برای جلوگیری از بروز این حالت باید از غذاهای باکیفیت در رژیم لاغری استفاده کرد.

 

عوارض لاغری سریع

 

  • بروز مشکلات گوارشی

شاید دانستن این موضوع برای شما جالب باشد اما باید بدانید که یکی از عوارض رژیم سخت لاغری سریع آسیب به سیستم گوارش می‌باشد. پیروی از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری و حتی رژیم کم کالری ممکن است سبب بروز یبوست و یا اسهال شود. این بیماری‌ها در پی تغییر سرعت گوارش به وجود می‌آیند که تغییر سرعت گوارش بستگی به نوع غذا مصرفی دارد. به عنوان مثال اگر رژیم غذایی سرشار از گوشت باشد به دلیل کاهش دریافت فیبر، فرد دچار یبوست می‌شود.

ما همراه باشید تا در ادامه با عوارض رژیم لاغری فوری بیشتر آشنا شوید. بیشتر آگهی‌ های تبلیغاتی مربوط به کاهش وزن سریع پر از ادعاهای اثبات نشده در مورد کاهش وزن‌های باور نکردنی در مدت زمان کوتاه هستند. مردم جهان سالانه مبلغ بسیار زیادی را صرف خرید رژیم ‌های لاغری غیر اصولی یا داروهایی می‌کنند که با شعار “لاغری در 10 روز بدون هیچ‌گونه عوارضی” به فروش می‌رسند. اما آنچه پزشکان تغذیه می‌گویند این است که عوارض رژیم لاغری سریع انکار ناپذیر است.

موضوع بسیار مهمی که هیچ‌ یک از فروشندگان رژیم ‌های غلط یا داروهای لاغری به آن توجهی ندارند. خود خریداران هم اغلب در مورد این عوارض هیچ تحقیقی نمی‌ کنند.بنابراین اغلب کسانی که عجولانه و بدون اطلاع از مضرات کاهش وزن سریع، رژیم‌های لاغری سخت چند روزه می‌گیرند یا داروهای به اصطلاح چربی سوز و کاهنده وزن می‌خورند تا سال‌ها بعد با عوارض رژیم سخت لاغری یا داروهای غیر اصولی دست و پنجه نرم می‌کنند.

اگر می‌ خواهید بدانید عوارض کاهش وزن سریع و رژیم‌های لاغری غیر اصولی چیست و چه بلایی بر سر بدن شما می‌آورد این مطلب را تا انتها بخوانید. ما به شما خواهیم گفت که چرا نباید عوارض رژیم سخت لاغری را نادیده گرفت و با انگیزه کم کردن وزن در کوتاه‌ترین زمان ممکن از این رژیم‌‌های غیر اصولی پیروی کرد. همچنین راه‌های مقابله با آن‌ ها را نیز توضیح می‌دهیم.

خواص کدو سبز با ماست چیست؟ و چه تاثیری بر لاغری دارد؟ در مقاله «چه زمانی ماست و کدو بخوریم تا لاغر شویم» مطالعه کنید.

عوارض کاهش وزن سریع

 

  • بدن با کاهش شدید ویتامین ‌ها و مواد معدنی روبه رو می‌ شود

در رژیم ‌های کم کربوهیدرات که در آن‌ها بدن می ‌تواند در مدت کوتاهی وزن زیادی از دست بدهد، اغلب افراد با مشکل کمبود فیبر مواجه ‌می ‌شوند. فیبر ماده ‌ای است که خواص بسیار زیادی برای بدن دارد. یکی از این خواص مهم کمک این ماده به دفع مواد زائد از روده بزرگ است. بنابراین کمبود فیبر می ‌تواند سلامت دستگاه گوارش را به خطر بیندازد و مشکل یبوست را در افراد تشدید کند. ماده معدنی دیگری که کم شدن شدید آن در بدن جزو مضرات کاهش وزن سریع محسوب می‌شود، کلسیم است.

حتماً می‌دانید وجود کلسیم در بدن چقدر برای سلامت استخوان‌ و دندان‌ ها مفید بوده و کمبود طولانی مدت آن بدن را با چه مشکلاتی روبه رو خواهد کرد؟! کاهش سطح ویتامین D، ویتامین B-12، فولات و آهن نیز جزو عوارض لاغری سریع و رژیم لاغری سخت در بدن است. امروزه تغییر سبک زندگی سبب شده تا افراد زیادی دچار اضافه وزن و چاقی شوند. در مقاله “ تاثیر ویتامین دی و لاغری ” به تاثیرات ویتامین دی پرداختیم که پیشنهاد می‌کنیم مطالعه کنید.

کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن که از مضرات کاهش وزن سریع است سبب می‌شود:

  • سطح انرژی بدن در طول روز بسیار پائین باشد
  • موها شروع به ریزش کنند
  • ناخن‌ها شکننده و نازک شوند
  • احساس خستگی مفرط یک حس دائمی باشد
  • سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و بدن به بیماری‌های نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا زود به زود مبتلا شود
  • استخوان‌های بدن دردناک و دچار پوکی شود

راه حل: انتخاب یک رژیم غذایی درست، نه یک برنامه سریع کاهش وزن

برای کاهش وزن باید یک برنامه اصولی انتخاب کرد، نه یک رژیم لاغری بسیار سریع. برنامه انتخاب شده باید شامل غذا و خوراکی‌هایی باشد که تمام مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را در نظر گرفته باشد. مانند مواد معدنی کلیدی، چربی، پروتئین، کربوهیدرات و انواع ویتامین‌ها.چنین برنامه‌هایی که تنظیم کردن آن فقط از عهده یک کارشناس یا پزشک تغذیه بر می‌آید قادر هستند سبک زندگی افراد را برای همیشه تغییر دهند. نه این‌که با یک نگاه محدود فقط برای زمان کوتاهی آن‌ها را به یک عدد وزن مشخص برسانند. رژیم غذایی اصولی به معنی برنامه‌ای برای اصلاح شیوه‌های غلط غذا خوردن، تاریخ مشخصی برای شروع و پایان ندارد. چنین برنامه‌ای بدن را به درست، اصولی و به اندازه خوردن عادت داده و آن را دچار کمبود مواد مورد نیاز نمی‌کند.

عوارض رژیم سخت لاغری

  • متابولیسم بدن کند ‌می ‌شود

معمولاً کاهش وزن سریع در اثر کاهش حجم ناگهانی کالری دریافتی حاصل می‌شود. مثلاً در رژیم‌های کم کالری فردی که روزانه به طور متوسط 3000 کالری دریافت می‌کرده است، حجم آن را یک‌باره به 1200 کالری می‌رساند. مشکل اصلی اینجاست که بدن این کاهش سریع کالری دریافتی را به عنوان نشانه‌ای از عرضه محدود غذا در نظر می‌گیرد و به حالت گرسنگی می‌رود. هنگامی‌ که بدن به حالت گرسنگی می‌رود، متابولیسم که به معنی سوخت و ساز است کاهش پیدا می‌کند تا به فرد در صرفه جویی انرژی کمک کند.

به همین دلیل است که اغلب کسانی که از رژیم‌های لاغری بسیار سخت گیرانه و سریع استفاده کرده و به یک باره وزن زیادی کم می‌کنند، پس از مدت بسیار کوتاهی دوباره به وزن قبلی خود باز می‌گردند. در واقع به این دلیل که در طول مدت رژیم سرعت متابولیسم بدن به شدت کاهش یافته است، بعد از پایان یافتن دوره رژیم زمان زیادی طول می‌کشد که سرعت متابولیسم دوباره به حالت قبلی خود باز گردد. به همین خاطر بیشتر افراد حتی از زمان پیش از شروع رژیم لاغری‌شان هم چاق‌تر می‌شوند.

  آموزش قدم به قدم رژیم لاغری ۳ روزه + برنامه غذایی

راه حل: کم کردن فقط 500 کالری از حجم کالری دریافتی

لازم نیست برای کاهش وزن به طور افراطی از حجم کالری دریافتی روزانه کم شود. بیشتر افرادی که به طور کلی بدن سالمی دارند می‌توانند با کم کردن روزانه 500 کالری در کنار حداکثر 30 دقیقه فعالیت بدنی منظم مانند پیاده روی، هفته‌ای نیم تا 1 کیلو وزن کم کنند.شاید این میزان کاهش وزن افراد را خیلی زود راضی نکند، اما این مزیت را دارد که بدن را دچار شوک کاهش غذای دریافتی و گرسنگی نکرده و متابولیسم بدن را با اختلال مواجه نمی‌کند.

کاهش وزن

  • به‌ جای آب شدن چربی های اضافه، عضلات تحلیل می ‌روند

افراد رژیم می‌گیرند که از شر چربی‌های اضافه بدن خلاص شوند. نه این‌که به توده و بافت عضلانی خود آسیب وارد کنند. اما یکی از عوارض رژیم لاغری سریع این است که به‌جای چربی‌های بدن، عضلات تحلیل می‌روند. درواقع رژیم‌های غذایی محدود کننده کالری باعث ‌می‌شوند بدن عضله را برای تأمین انرژی مورد نیاز و سوخت تجزیه کند. اما از بین رفتن بافت عضلات فقط به معنی از دست رفتن خوش تیپی نیست. بلکه این اتفاق سبب کند شدن متابولیسم بدن می ‌شود.

جالب است بدانید که عضله از نظر متابولیکی فعال‌تر از چربی است. یعنی یک کیلو عضله در روز بیش از یک کیلو چربی کالری می‌سوزاند. از دست دادن عضله به این معنی است که بدن روزانه کالری کمتری می‌سوزاند. بنابراین گرفتن رژیم لاغری سریع یعنی عضلات بیشتر در تأمین انرژی بدن فعالیت می‌کنند و چربی‌ها همچنان سرجای خودشان باقی می ‌مانند.

  آموزش صحیح دویدن تصویری + 8 نحوه صحیح دویدن برای تازه کارها

راه حل: پروتئین باید در هر وعده غذایی مصرف شود

اگر افرادی که از رژیم سریع کاهش وزن پیروی می‌کنند در هر وعده از غذای روزانه خود پروتئین مصرف کنند، می‌توانند سرعت تحلیل رفتن عضلات را کندتر کنند. البته ورزش کردن با وزنه نیز می‌تواند قدرت عضلات را تقویت و بافت آن‌ را مستحکم‌تر کند. ضمن آن‌که سرعت کاهش وزن را نیز افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی پروتئین

  • بدن با مشکل کم آبی جدی رو به رو می‌شود

در رژیم‌های کم کربوهیدرات بدن آب بسیار زیادی را به یک باره از دست می‌دهد. به لطف همین از دست رفتن آب است که کاهش وزن مشهودی در چنین رژیم‌هایی اتفاق می‌افتد. مشکل این است که از دست دادن سریع آب می‌تواند منجر به کم آبی بدن و عوارض لاغری سریع جانبی ناخوشایندی مانند یبوست، سردرد، گرفتگی عضلات و کاهش چشمگیر سطح انرژی بدن شود. بنابراین کم آب شدن بدن که وضعیتی بسیار خطرناک و نگران کننده است جزو عوارض رژیم سخت برای لاغری فوری به مدد رژیم‌های لاغری غیر اصولی است.

راه حل: نوشیدن حجم بیشتری از آب در مدت رژیم غذایی

نباید منتظر علائم ناشی از کم آبی در بدن بود، سپس به نوشیدن آب فراوان روی آورد. حجم آب دریافتی پس از شروع رژیم غذایی باید افزایش پیدا کند.

  • گرایش به پرخوری افزایش پیدا می‌ کند

هورمونی به نام لپتین در بدن وجود دارد که به مغز دستور می‌دهد فرد چه زمانی گرسنه بوده و نیاز به غذا دارد و چه زمانی احساس سیری می ‌کند. تحقیقات گسترده روی رژیم های لاغری سریع نشان می‌دهد که از عوارض رژیم سخت لاغری به هم خوردن تعادل هورمون لپتین در بدن است. این عدم تعادل سبب می‌شود فرد مدام احساس گرسنگی داشته باشد و به پرخوری روی بیاورد. شرایطی که بسیاری از کسانی که از رژیم لاغری سریع پیروی می‌کنند با آن روبه رو شده و متأسفانه پس از پایان دوره رژیم دوباره به شدت وزن اضافه می‌کنند.

راه حل: توجه به کیفیت غذاهای مصرفی در دوران رژیم

تحقیقات ثابت کرده است که کیفیت غذا از میزان کالری مصرف شده در پروسه کاهش وزن مهمتر است و می‌تواند بر میزان کاهش میل به خوردن غذا تأثیر مستقیم بگذارد. البته کاهش ناگهانی حجم غذای مصرفی به هر حال باعث احساس گرسنگی زیادی می ‌شود. اما اگر در هر وعده غذایی از خوراکی ‌های مغذی استفاده شود احتمال آن‌که فرد گرایش زیادی به پرخوری داشته باشد کمتر خواهد بود.

 

معایب رژیم لاغری سریع

  • به سلامت روحی افراد آسیب وارد می‌ شود

اگر لاغر شوم، زیباتر خواهم شد. اگر 10 کیلو وزن کم کنم، حتماً دوست داشتنی‌تر می‌شوم. اگر اضافه وزن نداشته باشم، حتماً سریع‌تر ازدواج خواهم کرد و… این‌ها تصورات رایج افراد زیادی است که از اضافه وزن خود رنج می‌برند. رویاپردازی ‌هایی که دست‌یابی به آن‌ها را فقط در گرو کاهش وزن می‌بینند. بنابراین وقتی کاهش وزن رخ دهد و هیچ یک از این آرزوها عملی نشود، از نظر روانی فشار مضاعفی به این افراد وارد شده و تصویر ذهنی آن‌ها را خراب خواهد کرد. اغلب این افراد پس از لاغری بسیار سریع و ناکامی در رسیدن به آرزوهایشان دچار بدبینی، وسواس فکری یا پرخوری‌ های عصبی می‌ شوند.

راه حل: تعیین هدف واقعی از کاهش وزن

کاهش وزن نمی ‌تواند افراد را خوش بخت تر کند، به آن‌ها اعتماد به نفس بیشتری بدهد، آن‌ها را در یک رابطه سالم قرار دهد یا منجر به رضایت بیشتری آن‌ها از زندگی شود. بنابراین افراد باید قبل از این‌که وارد یک برنامه کاهش وزن شوند، اهداف اصلی خود را تعیین کنند. کاهش وزن میانبری برای رسیدن به آرزوهای مهم زندگی نیست. از بین بردن چربی‌های اضافه فقط می‌تواند بدن را سالم نگه دارد. باید با دید روشن و یک هدف مشخص و واقعی که فقط می‌تواند کاهش وزن برای رسیدن به سلامت جسمی است، رژیم گرفت. در غیر این صورت وقتی نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود، افسردگی و نا امیدی در افراد به وجود می‌آید.

وزن کم کردن بدون عوارض کاهش وزن سریع

شاید کم کردن تدریجی و صبورانه وزن خیلی امیدوارکننده به نظر نرسد، اما حداقل این ویژگی را دارد که به بدن آسیب وارد نمی‌کند و سلامت روان فرد را به مخاطره نمی‌اندازد. در واقع چنین رژیم‌هایی که از یک سبک اصولی و تدریجی برای کم کردن وزن پیروی می‌کنند، این مزیت را دارند که علاوه بر کاهش دادن وزن، عادات غذایی فرد را برای همیشه اصلاح کرده و رابطه او با غذاهای سالم، کم کالری و مغذی را محکم‌تر کنند.

نکته مهم دیگر این است که موضوع کاهش وزن یک چیز است و تثبیت وزن روی عدد ایده آل مسئله مهم دیگری است. تثبیت وزن اتفاقی است که در رژیم‌های لاغری سریع رخ نمی‌دهد. بیشتر افرادی که از چنین رژیم‌هایی پیروی می‌کنند بلافاصله پس از پایان دوره رژیم به وزن قبلی خود باز می‌گردند و حتی ممکن است وزنشان از زمان پیش از رژیم هم بالاتر برود. یکی از کم عوارض و یا میتوان گفت بی عوارض ترین رژیم های غذایی “رژیم سوپ خوری” است، این مطلب را در شاینوفیت میتوانید بخوانید.

عوارض رژیم سخت لاغری

برای جلوگیری کردن از مضرات کاهش وزن سریع لازم است رژیم غذایی بر اساس اصول درست تغذیه و با در نظر گرفتن تمام نیازهای بدن انتخاب شود. رژیم‌های غذایی شتاب زده فقط می ‌توانند برای مدت کوتاهی فرد را به وزن دلخواهش نزدیک کنند، ضمن آن‌که ثبات نداشته و ممکن است هرکدام از عوارض رژیم لاغری سریع که از آن ‌ها نام برده شد در افراد ظهور پیدا کند. آیا شما تا کنون از چنین رژیم‌هایی استفاده کرده‌اید؟ به جز مواردی که در بالا نام برده شد، آیا مورد دیگری از عوارض کاهش وزن سریع را می‌‌دانید یا با آن رو به رو شده‌اید؟ با ما در میان بگذارید.

برخی از سوالات رایج:

1.مهمترین عوارض کاهش وزن سریع چیست؟

بدن با کاهش شدید ویتامین ‌ها و مواد معدنی روبه رو می ‌شود – متابولیسم بدن کند ‌می ‌شود – به‌ جای آب شدن چربی ‌های اضافه، عضلات تحلیل می ‌روند. – گرایش به پرخوری افزایش پیدا می ‌کند.
2.نکته مهم در مورد کاهش وزن سریع چیست؟
تثبیت وزن اتفاقی است که در رژیم‌ های لاغری سریع رخ نمی ‌دهد. بیشتر افرادی که از چنین رژیم‌هایی پیروی می ‌کنند بلافاصله پس از پایان دوره رژیم به وزن قبلی خود باز می ‌گردند و حتی ممکن است وزنشان از زمان پیش از رژیم هم بالاتر برود.
3 نظرات
  1. سمیرا says

    من رژیم لاغری سریع رو گرفته بودم خیلی سریع هم وزنم برگشت کلی هم واس این رژیم سریعی ک گرفتم گشنگی کشیدم. رژیم اصولی بگیرید لطفا

  2. شایا says

    آیا می توان در عرض یک ماه 8 کیلو لاغر کرد؟

    1. shinofit says

      بستگی به شرایط بدنی و رژیم و ورزشی که میگیرید دارد.
      و از جمله روش های رژیم لاغری سریع برای کم کردن وزن محسوب میشود

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.