همه چیز در مورد طریقه تزریق بوتاکس ( چه کسانی می توانند تزریق بوتاکس انجام دهند؟)

صورت هر فرد بخش بسیار مهم و تأثیرگذار در زیبایی چهره است. این بخش در طول زمان دچار تغییرات مختلفی می گردد و این تغییرات بر زیبایی تأثیر می‌گذارند. ایجاد چین و چروک در صورت از رایج‌ترین مشکلات پوستی است که برای تمام افراد ناخوشایند است.

این چین و چروک به دلایل مختلفی پیش می‌آید، اما به کمک روش‌های مختلف مراقبت پوستی می‌توان از به وجود آمدن آن‌ها جلوگیری کرد و در صورت بروز هرگونه چین و چروک به کمک روش‌های درمانی آن‌ها از بین برد.تزریق بوتاکس یکی از روش‌های غیر تهاجمی است که به عنوان روشی ایمن و مؤثر شناخته شده است.

بوتاکس نوعی سم تزریقی است که برخی از عضلات را به صورت موقت فلج می‌کند. زمانی که عضلات حرکت می‌کنند، چین و چروک در صورت ایجاد می‌شود و با فلج شدن عضلات چین و چروک هم از بین می‌رود. این روش تأثیر بسیار زیادی در رفع چین و چروک داشته و از ایجاد خطوط جدید در صورت جلوگیری می‌کند.

اما استفاده از این روش برای چه افرادی انجام می‌شود، کاربرد آن چیست، چه خطراتی به دنبال دارد و چه نکاتی در مورد تزریق بوتاکس وجود دارد؟آموزش بوتاکس چگونه است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با جزئیات کامل به بررسی این روش درمانی بپردازیم.

 

تزریق بوتاکس مناسب چه کسانی است؟

پوست افراد در سنین مختلف با توجه به ویژگی‌های ژنتیکی دچار چین و چروک می‌شود. این چین و چروک گاهی از سن 20 سالگی و گاهی نیز در سنین بالا حدوداً 40 سالگی به وجود می‌آیند. با توجه به تحقیقات انجام شده افرادی که بین 30 تا 50 سال سن دارند بیشترین تأثیر را از تزریق بوتاکس دریافت می‌کنند.

معمولاً برای افراد زیر 18 سال بوتاکس تزریق نمی‌شود. علاوه بر آن افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند نباید تزریق بوتاکس انجام دهند. این موارد در ادامه عنوان شده‌اند:

  • بیماری عصبی عضلانی مانند مولتیپل اسکلروزیس یا می‌استنی گراویس
  • زنان باردار یا در حال شیردهی
  • افراد دارای ضعف عضلات صورت
  • افراد دارای بیماری پتوز (افتادگی پلک)، اسکار‌های عمیق صورت، یا اجزای صورت ناهموار
  • داشتن مشکلات پوستی در نزدیکی ناحیه تزریق

بهترین اسکراب صورت کدام است؟ در مقاله‌ی دیگری در این باره بخوانید.

تأثیر بوتاکس در جوانسازی

همان‌طور که گفته شد چین و چروک‌هایی که در سنین بالا و گاهی اوقات نیز در سنین پایین برای افراد به وجود می‌آیند، ظاهری ناخوشایند ایجاد می‌کنند. تزریق بوتاکس می‌تواند چین و چروک‌ها را به طور کامل برطرف و از طرفی از افزایش آن‌ها جلوگیری کند. به این صورت پوستی صاف و بدون هرگونه چین و چروک برای افراد به همراه خواهد داشت.

به کمک بوتاکس حرکت ماهیچه‌های صورت تا حد زیادی کاهش می‌یابد و همین امر باعث از بین رفتن و محو شدن چروک‌های صورت می‌شود. این سم ماهیچه‌ها را فلج و هرگونه حرکت آن‌ها را متوقف می‌کند، به همین دلیل پوستی صاف و بدون هرگونه چین و چروکی خواهید داشت.

 

مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس

 

ورزش همواره در حفظ سلامت و تندرستی افراد نقش بسیار زیادی دارد. آیا ورزش صورت باعث چاقی آن میشود؟ بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله رژیم چاقی صورت را مطالعه کنید

کاربرد‌ها، خطرات و عوارض

از جمله مهم‌ترین کاربرد‌های تزریق بوتاکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سفت شدن عضلات پیشانی، که باعث از بین رفتن چروک‌های پیشانی و بالا رفتن ابرو‌ها می‌شود.
  • به کاهش خطوط ایجاد شده در اطرف چشم کمک می‌کند.
  • تزریق بوتاکس در زیر بغل که مانع از تعریق زیاد می‌شود.
  • بوتاکس به رفع افتادگی اطراف دهان کمک می‌کند.
  • تزریق بوتاکس به منظور بالا بردن نوک بینی نیز انجام می‌شود.
  • به از بین بردن چروک‌های گردن و لیفت گردن کمک می‌کند.
  • باعث از بین رفتن چروک‌ها و فرورفتگی‌های چانه می‌شود.

بوتاکس علاوه بر کاربرد‌های زیبایی برای درمان بیماری‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌ای از کاربرد‌های آن در ادامه ذکر شده‌اند:

  • کمر درد
  • افتادگی سینه‌ها
  • اسپاسم‌های عضلانی
  • برطرف کردن گوشت‌های اضافی
  • مثانه بیش فعال
  • بزرگی پروستات
  • کجی گردن
  • ختلال در ماهیچه‌های چشم
  • شقاق مقعد
  5 روش چاقی صورت به شکل طبیعی

اما توجه داشته باشید تزریق بوتاکس در کنار تمام کاربرد‌ها و مزایای گفته شده می‌تواند عوارض و خطراتی را به همراه داشته باشد. البته در صورتی که از برند‌های معتبر استفاده کرده و حتماً تزریق بوتاکس توسط پزشک حاذق انجام شود، نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

در واقع خطرات تزریق بوتاکس به دلیل کیفیت پایین مواد و یا نحوه تزریق نادرست آن به وجود می‌آید. مهم‌ترین عوارض و خطرات تزریق بوتاکس به صورت زیر هستند:

  • ایجاد سردرد و تهوع
  • ایجاد کبودی در بخش‌هایی که بوتاکس تزریق شده است.
  • به وجود آمدن عفونت به دلیل پخش نشدن سم در زیر پوست
  • خشکی دهان و چشم
  • ایجاد قرمزی و تورم

ماندگاری بوتاکس

عوامل مختلفی بر ماندگاری بوتاکس تأثیر می‌گذارند. برند بوتاکس می‌تواند مهم‌ترین عامل باشد اما مراقبت‌های قبل و بعد از بوتاکس نیز در این امر مؤثرند. علاوه بر آن ساختار بدن هر فرد نیز واکنش متفاوتی به بوتاکس داشته و ممکن است ماندگاری از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

به همین دلیل نظر قطعی در مورد میزان ماندگاری بوتاکس وجود ندارد اما می‌توان به صورت حدودی با توجه به عوامل تأثیرگذار تخمین زد.اگر میزان متابولیسم بدن فردی بالا باشد، احتمالاً تأثیر بوتاکس در زمان کمتری باقی می‌ماند و بعد از گذشت چند ماه فرد مجبور به تزریق دوباره بوتاکس می‌شود.

پس اگر فردی ورزش‌های سنگین انجام می‌دهد، تأثیر بوتاکس در بدن او کمتر است.از دیگر عوامل مهم و تأثیرگذار در ماندگاری بوتاکس، نحوه آماده کردن و تزریق آن توسط پزشک است. این مرحله بسیار حساس و مهم است و میزان تزریق، محل مناسب، عمق آن و عوامل دیگر می‌توانند در ماندگاری آن تأثیرگذار باشند.

برای ماندگاری بیشتر بهتر است به مراکز معتبر مراجعه کرده تا بهترین نتیجه را از تزریق بوتاکس مشاهده کنید.

 

آموزش بوتاکس

نوشیدن آب و رعایت رژیم آب درمانی ساده ترین رژیم برای لاغری صورت است. بهتون پیشنهاد میکنیم مقاله رژیم لاغری صوت را مطالعه کنید.

طریقه تزریق بوتاکس

نحوه تزریق بوتاکس چگونه است؟ بوتاکس به صورت مایع بوده و تزریق آن به کمک سوزن‌های مخصوصی انجام می‌شود. در این روش پزشک با تشخیص محل درست تزریق باید بوتاکس را دقیقاً در عضله تزریق کند. تزریق بوتاکس به کمک سوزن‌های بسیار ظریفی انجام می‌شود تا آسیبی به پوست وارد نشود.

نحوه تزریق بوتاکس کاری ساده است اما به مهارت و تجربه بالایی نیاز دارد. توصیه می‌شود هرگز خودسرانه اقدام به تزریق بوتاکس نکنید و حتماً این کار را نزد پزشک کاربلد و باتجربه انجام دهید.

روش تزریق بوتاکس

 

1) بوتاکس دیسپورت

یکی از گونه های پرطرفدار بوتاکس دیسپورت است که به دلیل ظاهر طبیعی اثرگذاری محبوبیت زیادی پیداکرده است. بوتاکس دیسپورت پروتئین کمتری دارد و باعث میشود در نواحی تزریق شده اثر گذار تر باشد و سیستم دفاعی بدن واکنش کمتری نسبت به ان دارد.

ماندگاری این نوع بوتاکس به عواملی مانند ۱.میزان و شدت چین و چروک ۲.دفعات تزریق ۳.واکنش بدن افراد نسبت به بوتاکس ۳.واحد های تزریقی بستگی دارد.

نکته حائز اهمیت این است میزان تاثیرگذاری دیسپورت در افرادی که چندین بار تزریق را انجام داده اند کاهش می یابد ماندگاری دیسپورت به طور تقریبی بین ۳ یا ۶ ماه است.

عوارض جانبی که ممکن است در طول یک هفته الی ۱۰ روز بعد از تزریق دیسپورت بوجود بیاید شامل کبودی، ورم، درد های خفیف، سردرد و بی حسی است.

 

2)  مسپورت 

مسپورت یکی از مقرون به صرفه ترین بوتاکس ها است که از ان در نواحی اطراف لب و چشم، گردن، چانه و … استفاده می‌شود. پرکاربرد ترین موارد استفاده از مسپورت برای ازبین بردن خط اخم، چروک های پیشانی، میگرن مزمن است.

تاثیرات این بوتاکس ۳ تا ۱۰ روز پس از تزریق بروز میدهد و تا ۳الی ۶ ماه نیز ماندگاری دارد. توجه داشته باشیم که مسپورت به دلیل حساس بودن تزریق باید با تجویز پزشک انجام شود.

3) زئومین 

از زئومین به عنوان از بین برنده چروک استفاده میکنند با این تفاوت که امکان تزریق در تمامی نواحی صورت برقرار است. پس از تزریق زئومین این محلول از رسیدن پیام عصبی عضلات به مغز جلوگیری میکنند و باعث ثابت ماندن انها میشوند و چروک را از بین می برند. از جمله مزایای این بوتاکس نگهداری ساده تر ان است.

نقاط تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در نقاط مختلف صورت با توجه به میزان چین و چروک‌ها و نیاز فرد انجام می‌شود. معمولاً تزریق بوتاکس برای از بین بردن چروک‌های پیشانی، خطوط کنار چشم، چین و چروک‌های کنار لب و یا سایر بخش‌های صورت انجام می‌شود. در اکثر اوقات پزشک تا معاینه و تشخیص محل دقیق ایجاد چین و چروک‌ها، اقدام به تزریق بوتاکس می‌کند.

معمولاً بوتاکس تنها در نقطه ایجاد چروک تزریق نمی‌شود و با توجه به تشخیص پزشک باید بهترین نقاط انتخاب شود. معمولاً در بخش یک سوم بالایی صورت تأثیر بیشتر و بهتری به جای می‌گذارد. نقاطی از صورت که مجاز به تزریق بوتاکس هستیم تنها توسط پزشک متخصص قابل تشخیص است. به همین دلیل اگر قصد تزریق بوتاکس دارید، حتماً به مراکز معتبر مراجعه کنید.

  اتوفاژی چیست ؟ ارتباط اتوفاژی با روزه‌ داری

 

طریقه تزریق بوتاکس

اقدامات لازم قبل و بعد از بوتاکس

سم بوتاکس ممکن است با برخی از دارو‌های دیگر تداخل داشته باشد، به همین دلیل قبل و بعد از تزریق باید اقدامات لازم را انجام داده تا تأثیر منفی بر بدن نداشته باشد.

مهم‌ترین اقدامات قبل از تزریق بوتاکس به صورت زیر هستند:

بهتر است یک هفته قبل از تزریق از مصرف هرگونه دارو پرهیز کنید. در این زمینه می‌توانید با پزشک خود نیز مصرف کنید تا دارو با بوتاکس تداخل نداشته باشد. اگر آستانه تحمل درد پایینی دارید می‌توانید با مشورت پزشک از دارو‌های بی‌حسی استفاده کنید.

بهتر است قبل از تزریق صورت خود را به طور کامل پاک کنید تا هیچ گونه مواد آرایشی و آلودگی بر روی پوست وجود نداشته باشد.از مصرف الکل، آسپرین و دارو‌های ضدالتهابی و غیر استروئیدی دوری کنید. قبل از تزریق از وکس، اپیلاسیون و کرم‌های موبر استفاده نکنید.

اقدامات مهم بعد از تزریق بوتاکس:

  • پس از تزریق حتماً 10 تا 15 دقیقه در مطب بمانید تا بوتاکس به خوبی در ماهیچه‌های شما جذب شود.
  • تأثیر بوتاکس بر پوست شما زمان‌بر است و ممکن است از 10 تا 15 روز نیز طول بکشد.
  • یک تا دو ساعت پس از تزریق، محل تزریق را لمس نکنید.
  • بعد از گذشت یک تا دو ساعت می‌توانید محل تزریق را به آرامی ورزش دهید تا مایع به خوبی جذب شود.
  • تا 14 روز پس از تزریق از لایه‌برداری، میکرودرم ابریژن و … خودداری کنید.
  • از ورزش کردن و فعالیت‌هایی که باعث تعریق می‌شوند تا یک روز دوری کنید.
  • از استعمال دخانیات دوری کنید.
  • به صورت مرتب ضد آفتاب بزنید.

آموزش بوتاکس صورت

مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس

مناطق ممنوعه تزریق بوتاکس کجاست؟ تزریق بوتاکس در برخی از مناطق صورت به دلیل حساسیت بالا ممنوع است. به عنوان مثال در اطراف استخوان دهان و همچنین بالای حدقه چشم، ممنوع است. تزریق در بالای حدقه چشم باعث افتادگی پلک می‌شود.

در مناطقی که امکان تزریق بوتاکس وجود نداشته باشد، می‌توان از تزریق ژل یا روش‌های دیگر استفاده نمود.نقاط ممنوعه بوتاکس را جدی بگیرید.

  0 تا 100 رژیم لاغری صورت + 6 روش طبیعی لاغری صورت

برند‌های معتبر

بوتاکس در برند‌های مختلفی در بازا وجود دارد که با توجه به کیفیت و تشخیص پزشک می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. هرکدام از این برند‌ها ویژگی‌ها و کیفیت خاص خود را دارند. نمونه‌ای از بهترین برند‌ها در ادامه معرفی شده‌اند:

  • بوتاکس دیسپورت: این محصول که توسط شرکت انگلیسی Ipsen تولید و روانه بازار شده است، از محلول‌های بسیار قوی و باکیفیت است. مهم‌ترین مزیت این محصول نسبت به سایر برند‌ها نوروکسینی بودن آن است. این نوع بوتاکس دارای پروتیئینی است که پیام‌هایی را برای متوقف کردن چین و چروک به مغز ارسال می‌کند. معمولاً 7 تا 10 روز پس از تزریق این نوع بوتاکس تأثیر آن را در پوست مشاهده می‌کنید.
  • بوتاکس زئومین: دومین محصول تولید شده معتبرو با کیفیت در این زمینه، بوتاکس زئومین است که توسط شرکت آلمانی Merz تولید شده است. از این محصول برای از بین بردن چروک‌ها در تمام نقاط صورت استفاده می‌شود. این محصول عملکرد و ماندگاری بسیار بالایی دارد. یکی از مزیت‌های این محصول شرایط نگهداری راحت آن است که می‌توان در کلینیک‌ها به راحتی جابجا کرده و مورد استفاده قرار داد. این محصول هیچ گونه ماده افزودنی ندارد.
  • بوتاکس نورونوکس: نمونه دیگری از بوتاکس‌های با کیفیت بالا که توسط شرکت کره‌ای ساخته و روانه بازار شده است. این محلول مانع از رسیدن پیام‌های پیری زودرس به مغز می‌شود. این بوتاکس از 6 تا 7 ماه ماندگاری دارد.
  • بوتاکس مسپورت: یکی از بهترین نمونه‌های بوتاکس تولید شده در ایران است که بسیاری از مراکز درمانی و زیبایی از آن استفاده می‌کنند. مهم‌ترین عملکرد آن نیز در از بین بردن خطوط بین ابرو‌ها و چروک صورت است.

سخن آخر

همه ما به دنبال روش‌هایی برای زیباتر شدن و جوان ماندن پوست هستیم. عوامل مختلفی ازجمله تغذیه، ورزش، ژنتیک و … بر بر زیبایی صورت و جوان ماندن تأثیر می‌گذارند. اما به مرور زمان چین و چروک‌هایی بر روی پوست ایجاد شده که برای ما ناخوشایند است. روش‌های مختلفی برای برطرف کردن این چین و چروک‌ها وجود دارد.

در این مقاله به معرفی یکی از بهترین و پرکاربردترین روش‌های غیرتهاجمی یعنی تزریق بوتاکس  و آموزش بوتاکس پرداختیم. توجه داشته باشید برای انجام این کار حتماً با پزشک متخصص مشورت کرده و به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

 

برخی سوالات متداول:

اقدامات لازم قبل و بعد از بوتاکس چیست؟

سم بوتاکس ممکن است با برخی از دارو‌های دیگر تداخل داشته باشد، به همین دلیل قبل و بعد از تزریق باید اقدامات لازم را انجام داده تا تأثیر منفی بر بدن نداشته باشد.

نقاط ممنوعه بوتاکس کجاست؟

تزریق بوتاکس در برخی از مناطق صورت به دلیل حساسیت بالا ممنوع است. به عنوان مثال در اطراف استخوان دهان و همچنین بالای حدقه چشم، ممنوع است. تزریق در بالای حدقه چشم باعث افتادگی پلک می‌شود.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.