درمان موخوره مو با روش های خانگی ( روش موخوره گیری با قیچی )

موخوره از آزاردهنده‌ترین مشکلاتی است که برای مو مخصوصا در خانم‌ها به وجود می‌آید. این مشکل به دلیل ضعیف و شکننده شدن مو به وجود آمده و باعث آسیب جدی به مو و از دست رفتن آن‌ها می‌شود. تمام خانم‌ها برای حداقل یکبار با این مشکل روبرو شده‌اند. به همین دلیل قصد داریم به بررسی و روش‌های درمان موخوره بپردازیم.

ابتدا باید ببینیم موخوره چیست و برای رفع موخوره باید چه کاری انجام داد؟ زمانی که کوتیکول مو حالتی ضعیف و شکننده به خود می‌گیرد، مو به دو یا چند شاخه تبدیل می‌شود. این چند شاخه شدن از انتهای مو ایجاد شده و در صورت درمان نشدن به سمت ریشه حرکت می‌کند.

دلیل ایجاد موخوره چیست؟

موخوره به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. در واقع خشکی و ضعیف شدن مو باعث ایجاد موخوره شده که این خشکی نیز در اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد.

— رنگ کردن مو

رنگ مو هر چند گیاهی باز هم به مو‌ها آسیب می‌زند. استفاده از پودر‌های بی‌رنگ‌کننده مو نیز به شدت برای مو مضر است و باعث خشکی بیش از حد مو‌ها می‌شود. معمولاً افراد پس از رنگ کردن با مشکلاتی مانند موخوره روبرو می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکل حتماً از مواد اولیه باکیفیت برای رنگ کردن استفاده کنید، از اسپری‌ها و ماسک مو‌های مقوی برای مو به کار ببرید و مو‌های خود را کمتر سشوار بکشید. هرچند این کار‌ها نمی‌توانند موخوره را از بین برده و به طور کامل از بروز آن جلوگیری کنند، اما تا حد زیادی می‌توانند از آسیب‌های شدید به مو جلوگیری کنند.

— شانه زدن نادرست

زمانی که با خشونت مو‌های خود را شانه می‌زنید، به زودی با موخوره همراه می‌شوید. علاوه بر آن استفاده از شانه‌های فلزی نیز باعث ایجاد الکتریسیته بر روی مو شده و موخوره ایجاد می‌شود. بهتر است از شانه و برس‌های چوبی استفاده کنید تا مو‌هایتان دچار موخوره نشوند.

— کمبود مواد مغذی بدن

گاهی اوقات به دلیل کمبود مواد مغذی در بدن مو‌ها ضعیف و شکننده شده و دچار آسیب می‌شوند. برای جلوگیری از این مشکلات باید مصرف اسید‌های آمینه را افزایش دهید. علاوه بر آن مقدار کافی پروتئین، ویتأمین، آهن و روی دریافت کنید. مصرف کلم بروکلی، تخم مرغ، ماهی، آجیل، حبوبات و لبنیات در این زمینه بسیار مهم است.

— استفاده از شامپو‌های مضر

برخی از شامپو‌ها بسیار تهاجمی بوده و آسیب‌های جدی به مو وارد می‌کنند. معمولاً شامپو‌ها دارای سولفات هستند که باعث خشکی بیش از حد مو‌ها می‌شود. استفاده از شامپو‌های بدون سولفات مخصوصا برای مو‌های خشک یا رنگ شده می‌تواند از ایجاد موخوره تا حد زیادی جلوگیری کند.

— گرمای بیش از حد

اگر از افرادی هستید که به طور مداوم از سشوار، اتو مو، برس‌های حرارتی و … استفاده می‌کنید، به زودی دچار موخوره شده و مو‌های شما آسیب می‌بینند. به همین دلیل سعی کنید استفاده از این وسایل را تا حد ممکن کاهش دهید. در صورت نیاز قبل از استفاده حتماً از اسپری‌های محافظی استفاده کنید. پس از حمام کردن نیز اجازه دهید مو‌ها در دمای اتاق خشک شوند تا رطوبت آن‌ها حفظ شود.

— کشیدگی بیش از حد مو‌ها هنگام بستن با کش

هر مدل بستن مویی که باعث ایجاد فشار و کشیدگی در مو‌ها شود، در نهایت به ایجاد موخوره می‌انجامد. به همین دلیل اگر از جمله افرادی هستید که مدام مو‌های خود را گوجه‌ای یا به صورت دم اسبی می‌بندید، باید منتظر موخوره باشید.

— نور خورشید و آلودگی‌های محیطی

اگر مداوم در معرض نور خورشید و آلودگی‌های مانند گردو غبار هستید، به زودی دچار موخوره می‌شوید. اشعه خورشید برای مو‌ها مضر است و آسیب‌های جدی به آن‌ها وارد می‌کند. هنگام کار در فضای باز و یا حتی شنا کردن از کلاه‌های محافظ برای مو‌های خود استفاده کنید.

برخی از مواد محافظتی دارای ترکیباتی ضد آفتاب برای مو هستند. استفاده از آن‌ها نیز برای افرادی که مدام در معرض نور خورشید هستند، مفید است. مو‌های خود را همواره تمیز نگه دارید و آن‌ها را از هرگونه آلودگی و گرد و غبار دور نگه دارید.

لیست بهترین مرطوب کننده صورت را در مقالات دیگر ما ببینید.

روش‌های درمان موخوره‌

بهترین روش درمان، پیشگیری است. با توجه به مواردی که معمولاً باعث ایجاد موخوره می‌شوند، می‌توانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید. متأسفانه موخوره درمان ندارد و پس از ایجاد بر روی مو‌ها تنها راه، قیچی کردن و نوک‌گیری موهاست. در واقع برای جلوگیری از پیشرفت موخوره باید آن را از چند میلی‌متر بالاتر قیچی کنید.

>> موخوره‌گیری با قیچی

برای موخوره‌گیری با قیچی ابتدا مو‌های خود را تمیز بشویید و سشوار بکشید تا کاملاً صاف و یکدست شوند. سپس از قیچی تمیز و بسیار تیز برای نوک‌گیری مو‌ها استفاده کنید. برخی از آرایشگر‌ها توانایی بالای یدر نوک‌گیری مو‌ها با قیچی دارند و به راحتی تمام مو‌ها را از ریشه تا پایین، بدون کوتاهی قد مو نوک‌گیری می‌کنند. این کار به درمان موخوره مو کمک بسیار زیادی می‌کند. در واقع با از بین رفتن موخوره‌ها، مو‌های کاملاً سالم و یکدستی خواهید داشت.

برای درمان موخوره شدید، شاید لازم باشد حجم زیادی از مو‌های خود را کوتاه کنید. در این حالت برخی از افراد راضی به کوتاه کردن مو‌ها نمی‌شوند، اما باید بدانید در صورت کوتاه نکردن تمام مو‌های شما از ریشه تا پایین آسیب دیده و پس از مدتی به طور کامل مو‌های خود را از دست می‌دهید. به همین دلیل هر زمان که متوجه موخوره شدید باید برای کوتاهی و از بین بردن آن‌ها اقدام کنید.

>> روش ولاتراپیا برای درمان موخوره

یکی از روش‌های جدیدی که برای درمان موخوره استفاده می‌شود، ولاتراپیا است که در آن از شمع برای از بین بردن موخوره استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش ابتدا بخشی از مو‌ها را پیچانده و با کمک نور شمع انتهای مو و بخش‌هایی که دچار موخوره شده‌اند، سوزانده می‌شوند. برخی از افراد اعتقاد دارد این روش به فولیکول‌های مو آسیب می‌زند. اگر قصد استفاده از آن را دارید می‌توانید ابتدا با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

>> استفاده از روغن سیلیکون

روغن سیلیکون نیز برای درمان موخوره استفاده می‌شود. این روغن با پوشش انتهای مو‌ها، از نمایان شدن موخوره جلوگیری می‌کند و مو‌ها کاملاً سالم و بدون موخوره به نظر می‌رسند. روغن سیلیکون پس از حمام کردن استفاده می‌شود، البته توجه داشته باشید باید بعد از هر دو یا سه بار حمام کردن، یکبار از این روغن استفاده کنید.

نکته دیگر درباره استفاده از این روغن این است که این روغن در مقابل شستشو و شامپو‌ها مقاوم است و با هر بار شستشو به طور کامل از بین نمی‌رود. به همین دلیل اگر هر بار پس از حمام از آن استفاده کنید، احساس سنگینی در مو‌ها ایجاد می‌شود.

>> استفاده از ماسک تخم مرغ

تخم مرغ مقدار زیادی پروتئین و اسید‌های چرب ضروری دارد. به همین دلیل می‌تواند برای مو‌ها بسیار مفید باشد. استفاده از ماسک‌های حاوی تخم مرغ می‌تواند علاوه بر تقویت ریشه مو باعث نرمی و لطافت آن‌ها شده و تا حد زیادی از ایجاد موخوره جلوگیری کند. همچنین می‌توانید از ترکیب زرده تخم مرغ به همراه عسل به عنوان ماسک بر روی مو‌های خود استفاده کنید.

پس از از بین بردن کامل موخوره‌ها باید با استفاده از روش‌های گفته شده از مو‌های خود به طول کامل مراقبت کنید تا دوباره دچار موخوره نشوند. همچنین بهتر است هر چند وقت یکبار چند سانت از مو‌های خود را کوتاه کنید تا هرگز دچار موخوره نشوند.

سخن آخر

موخوره پس از ضعیف شدن مو و دو یا چند شاخه شدن آن‌ها به وجود می‌آید. اگر مو‌های شما دچار موخوره شوند، هیچ راهی به جز کوتاهی برای درمان وجود ندارد. به همین دلیل بهتر است قبل از بروز این مشکل با مراقبت از مو‌های خود از ایجاد موخوره جلوگیری کنید. پس از ایجاد موخوره و کوتاهی حتماً از مو‌ها مراقبت کنید تا دوباره دچار موخوره نشوند. ماسک‌ها و روش‌های مراقبتی نمی‌توانند موخوره را از بین ببرند، بلکه تنها از پیشرفت آن یا ایجاد موخوره‌های جدید جلوگیری می‌کنند.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.