چای سبز برای لاغری به تنهایی مفید است؟ ( بررسی خواص چای سبز برای لاغری )

چای را می‌توان یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایی دانست که در نقاط مختلف دنیا طرفداران خاص خود را دارد. چای دارای انواع مختلفی بوده و هر یک از انواع آن جدای از عطر و طعم متفاوت دارای خواص متفاوتی نیز هستند. در بین انواع چای، چای سبز یکی از پر خاصیت‌ترین انواع چای می‌باشد که این خواص سبب محبوبیت و کاربرد بیشتر آن شده است.

در خصوص چای سبز باید بدانید که این نوع چای بعد از چای سفید دارای کمترین میزان اکسیداسیون شدن است که این مورد خود سبب حفظ بیشتر مواد مغذی موجود در چای می‌شود و سبب شده تا چای سبز تأثیرات مفید زیادی بر روی بدن داشته باشد. مصرف منظم چای سبز سبب بهبود عملکرد مغز شده و بر روی کاهش چربی بدن نیز تأثیرات مثبتی دارد.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان و کمک به تناسب اندام و لاغری از دیگر مزایای مصرف چای سبز است. علت نامگذاری این نوع چای هم رنگی است که بعد از دم کشیدن پیدا می‌کند. مهم‌ترین تفاوت موجود بین چای سبز و دیگر انواع چای نظیر چای سیاه، تفاوت در مراحل فراوری چای است. در این مقاله قصد داریم تا به توضیح بیشتر در خصوص چای سبز برای لاغری بپردازیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با ما همراه باشید.

 

خواص چای سبز

 

 

 

 

>> بهبود عملکرد مغز :

اگر به دنبال یک نوشیدنی هستید که علاوه بر بیدار نگه داشتن، تمرکز شما را نیز افزایش بدهد بهترین پیشنهاد برای شما چای سبز است. بیشتر افراد کافئین زیاد را بهترین راه برای افزایش انرژی می‌دانند در این خصوص باید بدانید که کافئین زیاد می‌تواند سبب ایجاد دلشوره و تلاطم در شخص شود به همین دلیل به افراد مصرف نوشیدنی پیشنهاد می‌شود که کافئین مناسبی داشته باشد.

چای سبز در مقایسه با قهوه کافئین کمتری دارد، به همین دلیل پیشنهاد بهترین برای دریافت کافئین است. افزودن چای سبز به برنامه غذایی روزانه سبب می‌شود تا انرژی پایدارتری داشته باشید.

 

>> افزایش چربی سوزی :

چای سبز را می‌توان یکی از بهترین محرک‌های طبیعی برای افزایش چربی سوزی در بدن دانست. در این زمینه تحقیقات زیادی انجام شده و نتایج تحقیقات نشان‌دهنده تأثیر‌گذاری مصرف چای سبز بر روی افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش چربی سوزی است. همانگونه که می‌دانید افزایش چربی سوزی هم به معنای کاهش وزن و لاغری می‌باشد به همین دلیل است که چای سبز برای لاغری مفید است. استفاده از چای سبز در کنار سیاه دانه که خواص سیاه دانه برای لاغری در مقاله ی دیگری توضیح داده شده می تواند بسیار در فرآیند لاغری کمک کننده باشد.

 

 

 

>> کاهش خطر ابتلا به سرطان :

چای سبز سرشار از مواد مغذی بوده که یکی از مواد مغذی موجود در چای سبز، آنتی اکسیدان است. همانگونه که می‌دانید دریافت آنتی اکسیدان از منابع غذایی سبب می‌شود تا احتمال بروز سرطان کاهش پیدا کند. در این خصوص جالب است بدانید که تحقیقات انجام شده در این زمینه همگی نشان‌دهنده تأثیرات مصرف چای سبز بر روی کاهش ابتلا به انواع سرطان نظیر سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده و. . است.

 

>> کاهش ابتلا به آلزایمر :

همانگونه که توضیح داده شد مصرف منظم چای سبز سبب بهبود حافظه و به طور کلی بهبود عملکر مغز می‌شود. باید بدانید که این بهبود عملکرد مغز تنها موقتی نیست و در طولانی مدت چای سبز از زوال مغز و در نتیجه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر هم جلوگیری می‌کند. ترکیبات کاتچین موجود در چای سبز خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.

 

>> سلامت دهان و دندان :

یکی از ترکیبات مؤثر و مفید موجود در چای سبز ترکیبات کاتچین است. این ترکیبات دارای خواص ضد باکتریایی هستند و با ویروس‌ها و باکتری‌ها نظیر آنفولانزا مقابله می‌کنند. از طرفی دیگر مصرف منظم چای سبز سبب از بین رفتن باکتری‌های موجود در دهان شده و به این ترتیب از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌شود.

 

>> کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو :

دیابت نوع دو از جمله بیماری‌هایی است که در سال‌های اخیر رواج بیشتری پیدا کرده. این بیماری سبب می‌شود تا بدن توانایی ذخیره‌سازی و استفاده از گلوکز را نداشته باشد و به این ترتیب گلوکز به جای اینکه تبدیل به انرژی برای بدن شود، وارد جریان خون گردد. این بیماری بیشتر در افرادی که دچار اضافه وزن هستند و همچنین افراد کم تحرکی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند دیده می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که به طور منظم از چای سبز استفاده می‌کنند در مقایسه با دیگر افراد کمتر مبتلا به دیابت نوع دو می‌شوند.

 

>> سلامت کبد :

تأثیرات چای سبز بر روی افزایش چربی سوزی و کاهش وزن سبب می‌شود تا مصرف چای سبز احتمال ابتلا به کبد چرب را نیز تا حد زیادی کاهش بدهد. برای مؤثر بودن مصرف چای سبز بر روی سلامت کبد مصرف این چای مغذی را در کنار ورزش فراموش نکنید.

 

>> سلامت پوست و مو :

چای سبز در کنار سایر مزایایی که دارد برای پوست و مو نیز بسیار مفید و مؤثر است. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و خواص آنتی اکسیدان چای سبز سبب شده تا سلامت پوست ومو را بهبود بخشد. از جمله مزایای چای سبز برای سلامت پوست و مو می‌توان به این موارد اشاره کرد: کاهش شوره سر، کاهش روند پیری پوست، کمک به کنترل چربی پوست، لایه‌برداری سطح پوست، کاهش قرمزی و پف پوست صورت و…

 

 

 

خواص چای سبز برای لاغری :

متأسفانه امروزه تغییر سبک زندگی سبب شده تا افراد زیادی مبتلا به اضافه وزن باشند. یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش وزن استفاده از مواد غذایی مؤثر بر روی افزایش سوخت و ساز و در نتیجه چربی سوزی است. چای سبز یکی از بهترین گزینه‌ها برای کاهش وزن محسوب می‌شود. چای سبز و لاغری یکی از شناخته شده‌ترین مزایای استفاده از این نوع چای است.

کافئین و کاتچین موجود در چای سبز سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شوند، در نتیجه بدن برای آزاد‌سازی انرژی شروع به چربی سوزی می‌کند و به این ترتیب مصرف چای سبز باعث لاغری می‌شود.

یکی دیگر از خواص چای سبز برای لاغری این است که فرد احساس سیری می‌کند. به این معنا که گرسنگی در شخص کاهش پیدا کرده و این مورد به دلیل تأثیر‌گذاری کاتچین بر روی افزایش ترشح هورمون لپتین که همان هورمون سیری است، می‌باشد.

کاتچین سبب می‌شود تا شخص بر اثر انجام فعالیت‌های فیزیکی کمتر احساس خستگی کند در نتیجه در کنار ورزش یک ترکیب مؤثر برای لاغری محسوب می‌شود. در خصوص چای سبز و لاغری شکم از همه مهم‌تر اینکه میزان کالری موجود در چای سبز صفر است. در نتیجه با وجود داشتن رژیم لاغری بدون نگرانی می‌توانید چای سبز مصرف کرده و روند کاهش وزن خون را سرعت ببخشید.

 

ایا چای سبز به تنهایی باعث لاغری می‌شود؟

در خصوص خواص چای سبز برای لاغری سؤالات زیادی وجود دارد که یکی از این سؤالات در این مورد است که خواص زیاد چای سبز و لاغری شکم آیا به این معنا است که چای سبز به تنهایی سبب کاهش وزن می‌شود؟ در پاسخ به این سؤال باید بدانید که هیچ یک از روش‌های طبیعی برای افزایش چربی سوزی و لاغری به تنهایی مؤثر نیستند.

البته در برخی موارد ممکن است که برخی روش‌ها به تنهایی سبب کاهش وزن شوند اما باید بدانید که این کاهش وزن ماندگار نیست! کاهش وزن تنها در صورتی ماندگار است که از روش‌های اصولی استفاده کرده و بعد از رسیدن به وزن ایده‌آل به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید. برای اینکه یک رژیم لاغری موفقی داشته باشید در ابتدا لازم است تا برای خود هدف تعیین کنید، هدف به این معنا است که مشخص کنید برای رسیدن به وزن ایده ال نیاز است تا چند کیلو کاهش وزن داشته باشید.

سپس نوبت به تهیه یک برنامه غذایی سالم و البته رژیمی می‌رسد. دقت داشته باشید که برنامه غذایی شما باید شامل گروه‌های مختلف غذایی باشد تا بدن شما دچار کمبود مواد مغذی نشود. در مجموع برای تثبیت وزن به دست آمده نیاز به تغییر سبک زندگی و داشتن یک سبک زندگی سالم است. در روند کاهش وزن داشتن فعالیت بدنی و ورزش کردن می‌تواند علاوه بر تسریع کردن آن به سلامت بیشتر شما هم کمک کند.

مصرف چه میزان چای سبز باعث لاغری می‌شود؟

 

 

خواص چای سبز و لاغری سبب شده تا افراد زیادی متقاضی مصرف این نوشیدنی لاغری پر خاصیت باشند. اما باید بدانید که هر یک از مواد غذایی میزان مصرف خاص خود را دارند واستفاده بیش از حد آن‌ها علاوه بر نداشتن فایده ممکن است مضراتی هم برای بدن داشته باشد.

مصرف چای سبز هم از این قاعده مستثنی نبوده و برای بهره‌مند شدن از خواص چای سبز بهتر است به میزان مصرف آن توجه داشته باشید. به طور معمول بهترین میزان مصرف روزانه چای سبز و دیگر انواع چای در طول یک شبانه روز حدود 2 تا 3 لیوان است. لازم به یاداوری است که مصرف زیاد چای مضراتی هم دارد از جمله اینکه سبب می‌شود تا الکترولیت‌ها و آب از بدن دفع شده و به نوعی اختلال آب و الکترولیت در بدن به وجود بیاید.

 

بهترین زمان مصرف چای سبز برای لاغری :

برای بهره‌مندی از خواص چای سبز به منظور کاهش وزن و لاغری علاوه بر در نظر گرفتن میزان مصرف باید به زمان مصرف چای سبز هم توجه داشته باشید. متأسفانه چای سبز با وجود مزایای بسیار زیادی که برای سلامت بدن دارد، عوارضی هم داشته که از آن جمله می‌توان به تأثیر‌گذاری بر روی کاهش جذب آهن اشاره کرد. این موضوع سبب شده تا توجه به زمان مناسب برای مصرف چای سبز از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. بهترین زمان برای مصرف چای سبز حداقل یک ساعت بعد از صرف غذا است.

در این خصوص لازم به توضیح است که چای سبز و دیگر انواع چای دارای ترکیباتی تحت عنوان ترکیبات آلکانوئیدی هستند. وجود این ترکیبات در چای سبب می‌شود تا در صورت مصرف همزمان چای با وعده غذایی آهن، کلسیم و وری موجود در منابع غذایی جذب بدن نشود.

در خصوص نحوه عملکرد ترکیبات آلکانوئیدی موجود در چای سبز باید بدانید که این ترکیبات در دستگاه گوارش به آهن، کلسیم و روی موجود در مواد غذایی متصل می‌شوند و اتصال این ترکیبات با مواد مغذی مورد نیاز بدن سبب شده تا این مواد مغذی توسط دستگاه گوارش جذب بدن نشوند. به منظور جلوگیری از بروز چنین حالتی از مصرف همزمان یا بلافاصله غذا و چای سبز خودداری کرده و بین مصرف چای سبز و وعده غذایی حداقل یک ساعت و در حالت ایده ال چندین ساعت فاصله بگذارید.

 

از دیگر زمان‌های مناسب برای نوشیدن چای سبز می‌توان به فصول گرم سال اشاره کرد! در روز‌های گرم تابستان دمای زیاد سبب افزایش تعریق و در نتیجه از دست رفتن آب بدن می‌شود. نوشیدن آب یک روش مناسب برای جایگزین کردن آب از دست رفته است اما در این صورت ممکن است مقدار زیادی آب و الکترولیت از بدن دفع شوند.

برای جلوگیری از بروز چنین حالتی بهتر است آب از دست رفته از طریق تعریق را با نوشیدن چای سبز جبران کنید، در این خصوص جالب است بدانید که چای سبز از جمله نوشیدنی‌هایی محسوب می‌شود که به دلیل دارا بودن آب و الکترولیت در کنار دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن سبب می‌شود تا املاح بدن و آب در حالت تعادل نگه داشته شوند واز بروز اختلال آب و الکترولیت هم جلوگیری می‌شود. اگر از آن دسته افرادی هستید که مدت زمان طولانی زیر نور آفتاب قرار دارید، می‌توانید با نوشیدن چای سبز املاح مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید. یکی از دمنوش هایی که باعث لاغری می شود دمنوش کندر می باشد که در مقاله خواص کندر برای لاغری در این مورد توضیح داده ایم.

 

چای سبز برای چه کسانی ممنوع است؟

چای سبز و دارچین برای لاغری تأثیرات بسیار زیادی دارند، اما بهتر است بدانید که این نوشیدنی پر خاصیت هم دارای منع مصرف است. با توجه به تأثیرات چای سبز بر روی جلوگیری از جذب آهن توصیه می‌شود تا افراد مبتلا به کمبود آهن به هیچ عنوان از چای سبز استفاده نکنند. علاوه بر این افراد، خانم‌های باردار هم بهتر است از مصرف چای سبز خودداری کنند که این مورد هم به دلیل تأثیر‌گذاری چای سبز بر روی کاهش جذب آهن است.

مصرف چای سبز توسط زنان باردار سبب می‌شود تا آهن بدن آن‌ها کاهش پیدا کند و این مورد برای جنین مضر و آسیب‌زا است. افرادی که دارای ضربان قلب هم هستند بهتر است به میزان مصرف چای سبز خود توجه داشته باشند. دقت داشته باشید که چای سبز با برخی دارو‌ها هم تداخل دارویی دارد، به همین دلیل اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید بهتر است قبل از شروع مصرف چای سبز در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. یکی از روش های طبیعی برای لاغری استفاده از ماست می باشد در مقالات دیگر شاینوفیت به این سوال که بهترین زمان خوردن ماست برای لاغری چه موقع است پاسخ داده ایم.

 

روش دم کردن چای سبز برای لاغری :

آماده‌سازی چای سبز بسیار آسان بوده و به این منظور تنها به یک فنجان آب جوش و مقداری چای سبز نیاز دارید. در ابتدا مقداری آب را به جوش آورده و بعد از به جوش آمدن آب در حدود 30 ثانیه صبر کنید تا کمی سرد شود. سپس آب جوش را درون فنجان ریخته و مقداری چای سبز را به آب جوش درون فنجان اضافه کنید. بعد از اضافه کردن چای سبز در حدود 2 تا 3 دقیقه زمان نیاز است تا چای شما آماده شود.

در خصوص آماده‌سازی چای سبز یک نکته وجود دارد و آن هم توجه به دمای آب جوش است. اگر چای سبز را درون آب جوش با دمای بالای 90 درجه بریزید اینکار سبب تلخ شدن طعم چای شما می‌شود.

 

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص خواص چای سبز برای لاغری پرداختیم و با خواص چای سبز و دارچین برای لاغری هم بیشتر آشنا شدید. دانستید که چای سبز یکی از انواع چای بوده که مواد مغذی و ترکیبات مفید موجود در آن سبب شده تا کاربرد بیشتری داشته و از این رو محبوبیت بیشتری پیدا کند. چای سبز خواص بسیاری دارد که یکی از مهم‌ترین فواید آن تأثیر‌گذاری بر روی افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه چربی سوزی و کاهش وزن است.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.