عوارض لاغری | آشنایی با معایب و خطرات لاغری بیش از حد

عوارض لاغری موضوعی است که در این مطلب می خواهیم به توضیح در مورد آن بپردازیم. امروزه تغییر سبک زندگی سبب شده تا افراد زیادی با مشکل چاقی روبرو شوند و به دنبال راهی برای کاهش وزن و یا همان لاغری باشند. علاوه بر این افرادی هم وجود دارند که بدون گرفتن رژیم، لاغر هستند این افراد از عوارض لاغری بیش از حد آگاه نیستند و این سبب شده تا به دنبال درمان لاغری خود نباشند.

بهتر است بگوییم بهترین راه این است که به دنبال تناسب اندام باشیم نه صرفا لاغر شدن. ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که عوارض لاغری چیست؟ برای پاسخ این سوال با ما همراه باشید، زیرا در این مطلب می خواهیم به توضیح بیشتر در مورد عوارض لاغری بیش از حد بپردازیم.

به چه کسانی لاغر بیش از حد گفته می شود؟

امروزه افراد زیادی برای کاهش وزن دست به هر کاری می زنند. و البته افرادی هم هستند که دچار مشکل لاغری می باشند. در هر دو صورت باید یاداور شد هر چیزی به اندازه خوب است. چاقی زیاد و یا حتی لاغری زیاد مشکلات زیادی را به همراه دارند. برای تعیین اینکه دچار لاغری بیش از حد هستید یا نه یک دسته بندی وجود دارد که در ادامه به بیان آن می پردازیم.افرادی که شاخص توده بدنی آنها کمتر از ۱۸.۵ می باشد، افراد بسیار لاغر محسوب می شوند،  این افراد دچار کمبود وزن هستند.

باید با کمک ورزش و رژیم غذایی مناسب به وزن نرمال برسند. آن دسته از افرادی که شاخص توده بدنی آنها بین  ۱۸.۵ تا ۲۴.۹، می باشد، از نظر بدنی افرادی نرمال و سالم محسوب می شوند.و در آخر افرادی که شاخص توده بدنی آنها بین ۲۵ تا ۲۹ است، دارای اضافه وزن می باشند. این گروه هم می توانند از ورزش و رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن و رسیدن به وزن نرمال استفاده کنند.

از طرف دیگر افراد اشتباها به جای اینکه به دنبال تناسب اندام باشند به دنبال لاغر شدن و انواع رژیم لاغری برای کاهش وزن هستند. و تصور می کنند که تندرستی و سلامت بدن در گرو لاغری می باشد. اما حقیقت اینگونه نیست، باید گفت همانطور که چاقی مضرات و مشکلاتی را در پی دارد. لاغری بیش از حد هم بدون مشکل نیست.

عوارض لاغری چیست

عوارض لاغری بیش از حد

  • از دست دادن عضله ها

یکی از عوارض لاغری از دست دادن حجم عضله ها می باشد. و در پی ضعف عضلاتی متوجه این موضوع می شوید. در برخی موارد حاد ممکن است حجم یکی از اعضای بدنتان نسبت به بقیه کوچکتر باشد.در توضیح این مورد باید گفت به طور کلی بدن انسان از چربی، عضله و استخوان تشکیل شده است. بنابراین از دست دادن حجم عضلات که بخش مهمی از بدن هستند، یک مشکل بسیار بزرگ محسوب می شود. وقتی حجم عضلات خود را به دلیل لاغری زیاد از دست می دهید، برای بازگرداندن آن می توان از ورزش و یک برنامه رژیم غذایی سالم استفاده کرد.

از دست دادن عضله ها یکی از عوارض لاغری

  رژیم فیبر یا F factor چیست ؟ آیا در لاغری تاثیر گذار است؟
  • پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید از عوارض لاغری مفرط است. البته موضوع پر کاری تیروئید بسیار مهم است. اگر شما دچار پرکاری تیروئید شوید به طور کلی وزن خود که شامل عضلات و بافت های بدن می شود را از دست می دهید.البته کاهش حجم عضلات و بافت های بدن تنها یکی از عوارض پرکاری تیروئید است. از جمله دیگر عوارض پرکاری تیروئید می توان به اضطراب، مشکل در خواب و … اشاره کرد.

اگر در اثر لاغری بیش از حد دچار پرکاری تیروئید شده اید نحوه درمان آن بستگی به سن و شدت بیماری شما دارد. لازم به ذکر است که برای درمان پرکاری تیروئید باید به پزشک متخصص این بیماری مراجعه کنید.

پرکاری تیروئید یکی از عوارض لاغری

  • آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که به دنبال لاغری بیش از حد به وجود می آید. در این بیماری سیستم ایمنی بدن پوشش اطراف مفاصل را به عنوان عامل بیگانه شناسایی، و به آن حمله می کند.در پی این فرایند پوشش اطراف مفاصل دچار التهاب می شود. در این بیماری سوخت و ساز بدن افزایش می یابد و به این موضوع سبب کاهش وزن می شود. از جمله عوارض این بیماری درد و ورم مفاصل می باشد که برای بیمار قابل حس است. البته ناگفته نماند که عوامل زیادی در بروز این بیماری موثر هستند که مهمترین آنها لاغری بیش از حد می باشد.

آرتریت روماتوئید یکی از عوارض لاغری

  معرفی 7 نوع ورزش در خانه + برای تناسب اندام
  • دیابت

دیابت از جمله بیماری هایی می باشد که امروزه بسیار شایع شده است. این بیماری از جمله عوارض لاغری مفرط است. دیابت سبب افزایش گلوگز خون می شود. افزایش سطح گلوکز خون سبب می شود تا کلیه ها گلوکز بیشتری را از طریق ادرار دفع کنند. دیایت یک بیماری سخت با درمان دشوار می باشد.

دیابت یکی از عوارض لاغری

  • افسردگی

افسردگی یکی دیگر از عوارض لاغری سریع است. بسیاری از افرادی که دچار لاغری مفرط هستند بعد از مدتی دچار افسردگی می شوند این افراد احساس سرشکستگی دارند.ناگفته نماند که افسردگی کل فعالیت های روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد. با وجود افسردگی نمی توانید به کارهای روزانه خود بپردازید. به دلیل تاثیراتی که افسردگی بر روی احساس و زندگی شما دارد می توان گفت یکی از بدترین عوارض لاغری و کمبود وزن افسردگی است.

افسردگی یکی از عوارض لاغری

  • انسداد ریه

انسداد ریه، همانطور که از اسم آن مشخص است یک بیماری تنفسی می باشد که ریه افراد را درگیر می کند. در ابتدای شروع، این بیماری خفیف است اما با گذشت زمان شدت بیماری بیشتر می شود.این بیماری سبب کاهش وزن و مشکلات تنفسی می شود. افرادی که دچار این بیماری مزمن می شوند، نمی توانند خوردن و نفس کشیدن را همزمان انجام بدهند. سیگار کشیدن و در معرض هوای آلوده قرار گرفتن سبب تشدید این بیماری می شوند.

انسداد ریه یکی از عوارض لاغری

  • التهاب روده

التهاب روده هم از عوارض رژیم لاغری سریع و کمبود وزن است. این بیماری سبب ایجاد چندین اختلال در بدن می شود و در نهایت سیستم گوارش بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم و دردهای ناشی از این بیماری بسیار شدید هستند. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند، باید به رژیم غذایی خود دقت داشته باشند و غذاهای مفید مصرف کنند.

التهاب روده یکی از عوارض لاغری

  0 تا 100 لاغری سریع با رژیم پروتئین + آیا ورزش واجب است؟
  • اندوکاردیت

اندوکاردیت هم بیماری دیگری است که در پی لاغری بیش از حد به وجود می آید. این بیماری سبب التهاب لایه درونی قلب می شود. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، علاوه بر از دست دادن اشتها دچار تب می شوند.در بالا به بیان عوارض لاغری بیش از حد پرداختیم که پاسخی برای سوال عوارض لاغری چیست؟ یا لاغری بیش از حد چه معایبی برای بدن دارد؟  می باشند. به طور کلی عوارضی که در پی لاغری بیش از حد به وجود می آیند خطرناک هستند.

اندوکاردیت یکی از عوارض لاغری

بسیاری از متخصصان تغذیه، برای جلوگیری از عوارض لاغری بیش از حد به ورزش روزانه و رژیم غذایی سالم تاکید دارند. اگر می خواهید دچار عوارض لاغری بیش از حد نشوید باید با مشورت پزشک متخصص به دنبال راهی برای رسیدن به تناسب اندام باشید.

برخی از سوالات رایج:

به چه کسانی لاغر بیش از حد گفته می شود؟

افرادی که شاخص توده بدنی آنها کمتر از ۱۸.۵ می باشد، افراد بسیار لاغر محسوب می شوند، این افراد دچار کمبود وزن هستند. باید با کمک ورزش و رژیم غذایی مناسب به وزن نرمال برسند.

لاغری بیش از حد چه معایبی برای بدن دارد؟

از دست دادن عضله ها-پرکاری تیروئید-آرتریت روماتوئید-دیابت-افسردگی-انسداد ریه-التهاب روده-اندوکاردیت

4 نظرات
  1. شادی says

    ممنون از مطلب خوبتون
    والا من غذا زیاد میخورم هیچ تاثیری رو احساس نکردم خیلی تند تند خسته میشم
    از عوارض لاغریم خیلی میترسم.

    1. شاینوفیت says

      باید زیر نظر پزشک یک رژیم برای خود تهیه کنید
      موفق باشید

  2. هانی says

    لاغری بیش از حد چه معایبی برای بدن دارد؟

    1. shinofit says

      ممنون از همراهی شما در مقاله عوارض لاغری بیش از حد توضیح داده شد .
      سعی کنید زیر نظر پزشک لاغری بیش از حد رو درمان کنید و یک رژیم غذایی خوب دریافت کنید

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.