اصول دویدن برای چربی سوزی (برای چربی سوزی دویدن بهتر است یا پیاده روی؟ )

اضافه وزن معضلی است که زندگی امروزه سبب شده تا افراد زیادی به آن مبتلا بوده و رویای تناسب اندام را داشته باشند. برای رسیدن به تناسب اندام روش‌ها و تکنیک‌های زیادی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به نوعی سبب کاهش وزن و در نتیجه رسیدن به اندام ایده ال می‌شوند.

در این بین ورزش کردن یکی از بهترین روش‌ها است که با حفظ سلامت بدن می‌تواند سبب کاهش وزن افراد بشود. در بین رشته‌های مختلف ورزشی دویدن را می‌توان یکی از مؤثرترین ورزش‌ها برای لاغری و کاهش وزن دانست. دویدن در مقایسه با دیگر ورزش‌ها مزایایی دارد که دویدن را به یک ورزش محبوب تبدیل کرده است. از جمله این مزایا می‌توان به این مورد اشاره کرد که انجام دویدن در مقایسه با دیگر ورزش‌ها آسان‌تر است و در مکان‌های مختلف نظیر خیابان، پارک یا حتی حیاط خانه خود می‌توانید آن را انجام دهید.

افراد زیادی وجود دارند که بنا به دلایلی مدتی از روز را در حال دویدن هستند اما وزن آن‌ها کاهش پیدا نمی‌کند. در خصوص دویدن برای لاغری باید بدانید که تنها دویدنی سبب کاهش وزن می‌شود که بر اساس اصول مشخص شده انجام شود. به این معنا که برای کاهش وزن باید به صورت تخصصی دویدن را انجام بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دویدن برای چربی سوزی در این مقاله با ما همراه باشید.

 

مدت زمان دویدن برای چربی سوزی :

 

 

قبل از چیدن برنامه دویدن برای چربی سوزی باید بدانید که بدن با توجه به مدت زمان و همچنین شدت انجام فعالیت ورزشی به منظور تأمین انرژی مورد نیاز برای متابولیسم بدن چربی و قند می‌سوزاند، در نظر داشته باشید که برخلاف تصور بیشتر افراد که فکر می‌کنند ورزش تنها سبب چربی سوزی می‌شود، با ورزش کردن کربوهیدرات یا همان قند بدن هم کاهش پیدا می‌کند.

جالب است بدانید دویدن خود دارای چند نوع است که در بین انواع دویدن، دویدن اینتروال تأثیر بیشتری در چربی سوزی و در نتیجه کاهش وزن دارد. دویدن اینتروال هم به این صورت است که در ابتدا ورزش خود را با دویدن آرام شروع کرده و بعد از اینکه بدن به دویدن آرام عادت کرد سرعت دویدن خود را افزایش دهید.

ممکن است افزایش سرعت دویدن سبب خستگی شما شود به همین دلیل پیشنهاد می‌شود تا چند دقیقه بعد از دویدن سریع، مجدد سرعت خود را کم کرده و به حالت پیاده روی تند بروید. بعد از رفع خستگی مجدد به حالت دویدن سریع بازگردید. بیشترین تأثیر دویدن بر روی کاهش چربی شکمی است.

در خصوص مدت زمان دویدن برای چربی سوزی لازم به توضیح است که با شروع فعالیت ورزشی سوخت و ساز بدن شما افزایش پیدا کرده و به نوعی چربی سوزی برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن آغاز می‌شود.

بنابراین برای اینکه نتیجه بهتری کسب کنید بهتر است طبق یک برنامه زمانی منظم به صورت مستمر دویدن را ادامه دهید. مدت زمان لازم دویدن روزانه هم برای افراد مختلف متفاوت است و در این خصوص بهتر است با مربی ورزشی خود مشورت کنید. در مجموع دویدن برای بدن فواید بسیار زیادی به همراه داشته که از جمله این فواید می‌توان به حفظ سلامت بدن اشاره کرد.

دویدن روزانه عملکرد قلب و مغز را بهبود می‌بخشد و سبب می‌شود تا خواب بهتری را تجربه کنید. در حین ورزش کردن به دلیل وارد شدن فشار به عضلات پا ممکن است احساس خستگی داشته باشید اما طبق تحقیقات انجام شده ورزش کردن و دویدن سبب می‌شود تا انرژی شما بیشتر شده و در نتیجه حال بهتری داشته باشید. برای بهره‌مندی از انرژی خوب دویدن کافی است تا برای مدتی دویدن را به صورت منظم انجام دهید تا به یک عادت مفید برای شما تبدیل شود.

 

بهترین زمان دویدن برای چربی سوزی :

تأثیرات مثبت دویدن بر روی سلامت بدن، چربی سوزی، کاهش وزن و همچنین راحت بودن انجام دادن آن سبب شده تا این ورزش طرفداران زیادی داشته باشد. یکی از مهم‌ترین سؤال‌های مطرح شده برای طرفداران این ورزش پر فایده این است که بهترین زمان دویدن برای لاغری چه زمانی است؟ در این خصوص جالب است بدانید که دویدن در ساعات مختلف شبانه روز تأثیرات متفاوتی دارد! در ادامه به توضیح بیشتر در مورد بهترین زمان دویدن برای لاغری می‌پردازیم.

 

اصول دویدن برای چربی سوزی :

دویدن در صبح: انجام دادن ورزش‌های هوازی در صبح سبب می‌شود تا متابولیسم بدن و در نتیجه آن چربی سوزی در بدن افزایش پیدا کند. صبح‌ها بعد از بیدار شدن بدن پایین‌ترین میزان قند خون و گلیکوژن را دارد و در نتیجه این زمان بهترین موقعیت برای سوختن چربی‌های اضافه بدن است. طبق تحقیقات انجام شده دویدن در صبح در حدود 30 درصد چربی سوزی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

علاوه بر افزایش چربی سوزی بیشتر، ورزش کردن در صبح سبب می‌شود تا در طول روز متابولیسم بدن شما بالا باشد و به این ترتیب احساس خستگی و کسالت نداشته باشید. اگر امکان ورزش کردن صبح بعد از بیدار شدن را ندارید بهتر است به عنوان جایگزین این زمان بلافاصله بعد از انجام ورزش‌هایی مثل بدنسازی دویدن را انجام دهید.

علت این پیشنهاد هم این است که انجام ورزش‌های سنگین نظیر بدنسازی سبب می‌شود تا ذخایر گلیکوژن و کربوهیدرات بدن کاهش پیدا کند و به این ترتیب بعد از این کاهش کربوهیدرات در بدن دویدن باعث چربی سوزی بیشتر خواهد شد.

 

— دویدن در ظهر :

 

 

ظهر، میانه روز است که بدن بیشترین مقدار توان وقدرت را دارد در نتیجه می‌توانید در ظهر با سرعت و توان بیشتری بدوید. افزایش توان و سرعت دویدن هم سبب می‌شود تا بدن به انرژی بیشتری نیاز داشته باشد و به نوعی متابولیسم و سوخت و ساز بدن بیشتر می‌شود. بدن هم برای تأمین این انرژی سرعت چربی سوزی را افزایش می‌دهد. اگر امکان دویدن در ظهر برای شما فراهم نیست می‌توانید غروب را به عنوان زمان جایگزین انتخاب کنید.

 

— دویدن در شب :

 

 

دویدن در شب هم یک پیشنهاد مناسب برای چربی سوزی است. اگر قصد دارید تا دویدن خود را در شب انجام دهید بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که دویدن سبب افزایش ضربان قلب می‌شود. به دنبال افزایش ضربان قلب اکسیژن‌رسانی به مغز افزایش پیدا کرده و هوشیاری فرد بیشتر می‌شود.

در نتیجه این فرایند می‌توان گفت که دویدن در طول شب ممکن است سبب شود تا به دلیل هوشیاری بیشتر خواب شب شما با مشکل مواجه شود. از طرفی دیگر اگر دویدن در شب را انتخاب کنید تا حد زیادی فرصت چربی سوزی خود را می‌گیرید، زیرا شب وقت خواب است و خوابیدن بعد از دویدن تا حد زیادی متابولیسم بدن و در نتیجه آن میزان چربی سوزی را کاهش می‌هد. بنابراین بهتر است شب را برای دویدن انتخاب نکنید و این فعالیت ورزشی پر فایده را در طول روی انجام دهید.

 

برای چربی سوزی دویدن بهتر است یا پیاده روی :

پیاده روی و دویدن هر دو ورزش‌های مفیدی هستند که سبب چربی سوزی و کاهش وزن می‌شوند. اما یکی از سؤال‌های مطرح در این زمینه این است که تأثیر‌گذاری پیاده روی برای کاهش وزن بیشتر است یا دویدن! در پاسخ به این سؤال می‌توان گفت دویدن و پیاده روی هر دو تأثیرات مشابهی بر روی کاهش وزن و لاغری دارند، اما در مجموع می‌توان گفت تأثیرات دویدن برای لاغری بیشتر است، زیرا این ورزش چربی سوزی بیشتری را به همراه دارد.

اگر تازه کار هستید و ورزش کردن را به تازگی شروع کرده‌اید، روزانه یک ساعت دویدن برای شما کار سختی محسوب می‌شود، در چنین شرایطی پیشنهاد ما این است که به جای دویدن پیاده روی سریع را انجام دهید تا به تدریج بدن شما به برنامه دویدن برای چربی سوزی عادت کند. با این وجود افرادی هم هستند که زمان کاری به آن‌ها اجازه یک ساعت پیاده روی روزانه را نمی‌دهد.

در چنین شرایطی است که توجه به میزان کالری سوزی دویدن و پیاده روی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. یک ساعت پیاده روی 5 کیلومتری در حدود 317 کالری از شما می‌سوزاند و کالری سوزانده شده در 30 دقیقه دویدن 12 کیلومتر معادل 423 کالری است. موارد توضیح داده شده به درستی نشان‌دهنده این نکته است که هر چه فعالیت بدنی شدیدتر باشد میزان چربی سوزی نیز بیشتر خواهد بود.

اگر هدف شما از انجام ورزش کاهش وزن و لاغری است بهتر است دویدن را انتخاب کنید، به این ترتیب در مدت زمان کمتری به وزن ایده‌آل خود خواهید رسید. در خصوص میزان تأثیر‌گذاری دویدن و پیاده روی بر روی چربی سوزی تحقیقات زیادی انجام شده.

طی تحقیق انجام شده در سال 2018 مشخص شد که انجام ورزش‌هایی که شدت کمتری دارند بر روی چربی سوزی شکم تأثیر گذارتر هستند. در مقابل انجام ورزش‌های شدید بر روی چربی سوزی کل بدن مؤثر هستند، با توجه به این تحقیق هم اگر چربی سوزی کل بدن مورد نظر شما است بهتر است دویدن را انتخاب کنید. کندر یکی از موادی است که در چربی سوزی و افزایش سوخت وساز بدن موثر است خواص کندر برای لاغری را در مقالات دیگر بخوانید.

 

نکات مهم در دویدن برای لاغری :

 

 

فواید دویدن بسیار زیاد و مؤثر برای کاهش وزن محسوب می‌شود اما بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که کاهش وزن با ورزش کردن هم نکات خاص خود را دارد که با رعایت این نکات دویدن و ورزش کردن شما مؤثرتر خواهد بود. از طرفی دیگر رسیدن به تناسب اندام تنها شامل کاهش وزن نمی‌شود بلکه بعد از کاهش وزن باید به این فکر بود که وزن خود را تثبیت کنید.

رعایت نکات مربوط به دویدن سبب می‌شود تا بعد از رسیدن به وزن ایده ال بتوانید وزن خود را تثبیت کرده و در همان وزن باقی بمانید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نکات مهم در مورد دویدن در ادامه با ما همراه باشید.

 

رژیم غذایی سالم :

برای تأثیر‌گذاری بیشتر دویدن بهتر است برنامه غذایی سالمی داشته باشید و حواستان به میزان کالری دریافتی باشد. برنامه غذایی سالم برنامه غذایی است که در آن از غذا‌های پر کالری و پر چربی به میزان حداقلی استفاده شود. بهتر است رژیم غذایی روزانه شما بیشتر شامل میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار باشد.

متأسفانه توجه نکردن به رژیم غذایی در برخی موارد سبب می‌شود تا هیچ کاهش وزنی صورت نگیرید زیرا ممکن است افراد با پیروی از رژیم غذایی ناسالم بیشتر از میزان کالری که با دویدن می‌سوزانند، کالری دریافت کنند! علاوه بر توجه به رژیم غذایی روزانه و میزان کالری دریافتی باید به نوشیدنی‌هایی که در رژیم غذایی روزانه شما وجود دارد هم توجه داشته باشید.

برخی از دوندگان ازداشتن احساس گرسنگی همیشگی شکایت دارند. برای جلوگیری از بروز چنین حالتی باید به وعده‌های غذایی و میان وعده‌های خود توجه داشته باشید. یک راه حل مناسب تقسیم وعده‌های غذایی است به این معنا که سه وعده اصلی را به پنج یا شش وعده تقسیم کرده و هر وعده میزان کمتری غذا بخورید تا کالری کمتری وارد بدن شما شود.

تقسیم وعده‌های غذایی علاوه بر تثبیت متابولیسم بدن سبب می‌شود تا سطح انرژی شما نیز در حالت تعادل نگه داشته شود. به این ترتیب در طول روز احساس گرسنگی نکرده و از پر خوری جلوگیری می‌شود.

در طول دویدن به دلیل افزایش متابولیسم بدن تعریق نیز افزایش پیدا کرده و میزان بالایی از آب بدن با تعریق از بدن خارج می‌شود. توجه داشته باشید که برای جبران این آب از دست رفته از آبمیوه، نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های پر کالری استفاده نکنید. نوشیدن آب به تنهایی می‌تواند کمبود آب بدن شما را جبران کرده و بدن را هیدراته نگه دارد.

 

به عنوان سخن پایانی باید گفت در این مقاله به توضیح بیشتر در خصوص تأثیرات دویدن برای لاغری پرداختیم. دانستید که یکی از بهترین روش‌ها برا چربی سوزی و کاهش وزن بدن ورزش کردن است.

در بین انواع رشته‌های ورزشی دویدن را می‌توان یک ورزش آسان، در دسترس و راحت دانست که تأثیرات زیادی هم بر روی چربی سوزی و کاهش وزن دارد. با داشتن یک برنامه منظم برای دویدن می‌توانید به وزن ایده ال خود برسید.

نکته مهم در خصوص کاهش وزن با دویدن این است که همراه با دویدن باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و با پیروی آن از پر خوری جلوگیری کنید. توجه به رژیم غذایی بسیار مهم است زیرا در برخی موارد بی‌توجهی به این نکته سبب می‌شود تا فرد بیشتر از میزان کالری که با دویدن از دست می‌دهد، از طریق پر خوری کالری دریافت کند. دویدن علاوه بر چربی سوزی سبب می‌شود تا کربوهیدرات بدن هم کاهش پیدا کرده و در مجموع بر روی کاهش چربی اندام‌های مختلف بدن از جمله ناحیه شکمی تأثیرات زیادی دارد.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.