طرز تهیه انواع ماسک برای جوش صورت ( ماسک های خانگی + راحت )

نگهداری از پوست صورت بسیار مهم است و افراد از انواع مختلفی از ماسک‌ها و لوازم بهداشتی در روتین پوستی خود استفاده می‌کنند. برخی از افراد دارای پوست‌های حساس مستعد جوش هستند و باید دقت و حساسیت بیشتری برای پوست خود داشته باشند. استفاده از انواع ماسک‌های خانگی برای از بین بردن جوش‌های صورت توصیه می‌شود. این ماسک‌ها می‌توانند میزان چربی پوست را کنترل کرده و به کاهش و از بین رفتن جوش‌ها کمک کنند. در ادامه چند نمونه ماسک صورت برای جوش معرفی شده‌اند.

 

— ماسک عسل و لیمو

 

 

عسل به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی شناخته می‌شود که باعث آبرسانی و شادابی پوست صورت می‌شود. لیمو نیز به عنوان منبع اسید اسکوربیک شناخته می‌شود که ویتأمین سی خالص است و تأثیر آنتی اکسیدانی بالایی بر پوست دارد. لیمو همچنین تأثیر زیادی در کاهش چین و چروک‌های پوستی دارد. از مهم‌ترین خواص ماسک عسل و لیمو از بین بردن جوش‌های صورت است.

طرز تهیه این ماسک بسیار ساده است. کافی است یک قاشق غذاخوری عسل خام و طبیعی را به همراه نصف قاشق آب لیمو ترش مخلوط کنید تا ماده صاف و یکدستی به وجود بیاید. قبل از استفاده می‌توانید از بخور صورت استفاده کنید تا منافذ پوست بازتر شده و ماسک به خوبی جذب شود. ماسک را بر روی پوست قرار دهید تا به مدت 15 تا 30 دقیقه بر روی پوست بماند. در نهایت ماسک را از روی پوست برداشته و صورت خود را با آب سرد بشویید.

 

— ماسک صورت آلوئه ورا و زردچوبه

 

 

از بهترین و تأثیرگذارترین نمونه‌های ماسک صورت برای جوش، ماسک آلوئه ورا و زردچوبه است. آلوئه ورا خاصیت‌های درمانی زیادی دارد و به رفع خشکی و حساسیت‌های پوستی کمک می‌کند. همچنین به دلیل خاصیت ضدمیکروبی باعث از بین رفتن جوش‌ها می‌شود. زردچوبه نیز دارای خاصیت ضد التهابی قوی است که برای درمان التهابات پوستی استفاده می‌شود.

برای تهیه این ماسک باید یک تا یک و نیم قاشق ژل آلوئه ورا را به همراه 1 قاشق زردچوبه ترکیب کنید. ماسک را بر روی پوست قرار داده و برای مدت 20 دقیقه استراحت دهید. می‌توانید ماسک را بر روی پوست ماساژ دهید تا کاملاً جذب پوست شود، سپس صورت خود را با آب شویید. این ماسک به جهت روشن کنندگی و مرطوب کنندگی مانند سرم صورت آرایشی برای پوست عمل می کند اگر نمی دانید سرم صورت چیست مقالات دیگر شاینوفیت را بخوانید

 

— ماسک صورت خاک رس و لیمو

 

 

این ماسک صورت برای رفع جوش به پاکسازی عمیق پوست کمک می‌کند. همچنین برای برطرف کردن التهابات پوستی بسیار مفید است و دارای خاصیت خنک کنندگی است. از بهترین و مؤثرترین ماسک‌ها برای از بین بردن انواع مختلف جوش‌های پوستی است. همچنین باعث کاهش روزنه‌های پوستی می‌شود.
برای تهیه این ماسک 2 قاشق غذاخوری خاک رس آرایشی را تهیه کنید و با یک تا 2 قاشق آب لیموی تازه ترکیب کنید.

خمیر به دست آمده را به خوبی مخلوط کرده و بر روی پوست صورت قرار دهید. خاک رس را می‌توان با انواع مختلفی از مواد مانند آب، شیر، آب خیار، سرکه سیب و … ترکیب و استفاده کرد. ترکیب آن با لیمو برای برطرف کردن تیرگی پوست نیز مفید است. ماسک را ده تا بیست دقیقه بر روی پوست قرار دهید تا تأثیر فوق‌العاده آن را مشاهده کنید.

 

— ماسک میخک و زردچوبه

ماسک خانگی برای جوش صورت چرب، ماسک میخک و زردچوبه است. زردچوبه خواص بسیار زیادی برای پوست دارد. سرشار از آنتی اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و از هرگونه مشکل پوستی و پیری زودرس جلوگیری می‌کند. زردچوبه از بهترین مواد برای از بین بردن جای جوش و لکه‌های پوستی است. میخک ضد باکتری و قارچ است، به همین دلیل به درمان عفونت‌های پوستی کمک می‌کند.

برای تهیه این ماسک صورت برای رفع جوش 4 یا 5 عدد میخک را به همراه نصف قاشق چایخوری زردچوبه مخلوط کنید. میخک‌ها را کاملاً پودر کرده و به همراه زردچوبه بر روی پوست خود قرار دهید. 15 تا 30 دقیقه ماسک بر روی پوست شما باقی بماند و سپس صورت خود را با آب خنک بشویید.

 

— ماسک خیار و گوجه فرنگی

 

 

ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش برای از بین بردن جوش‌های صورت، استفاده از ماسک خیار و گوجه فرنگی است. گوجه فرنگی باعث ایجاد طراوت و شادابی پوست می‌شود. گوجه سرشار از آنتی اکسیدان است و دارای مقدار زیادی از ویتأمین‌های A، E و C است که از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. همچنین ویتأمین ای موجود در گوجه باعث بازسازی سلول‌های پوستی می‌شود. جوان‌سازی و ترمیم جای جوش از مهم‌ترین خاصیت‌های گوجه است.

خیار نیز به عنوان بهترین مکمل برای گوجه شناخته می‌شود. خیار نیز به عنوان یک التیام‌دهنده و خنک‌کننده استفاده می‌شود و با رفع التهابات پوستی از بروز جوش در صورت جلوگیری می‌کند.

استفاده از خیار و گوجه به عنوان ماسک به شکل‌های مختلفی امکان‌پذیر است. می‌توانید یک عدد خیار را به همراه یک عدد گوجه آب گرفته و ترکیب آب آن‌ها را بر روی پوست خود استفاده کنید. برای این روش می‌توانید از لایه‌ای آب استفاده کرده سپس صورت خود را با دستمال بپوشانید، سپس دوباره آب را بر روی دستمال قرار دهید و چندین بار این کار را تکرار کنید. در نهایت اجازه دهید دستمال‌ها خشک شوند.

روش دیگر استفاده از ماسک صورت برای جوش و روشن کننده خیار و گوجه این است که می‌توانید گوجه و خیار را به صورت حلقه حلقه برش داده و بر روی پوست قرار دهید. پس از 20 تا 30 دقیقه حلقه‌ها را برداشته و صورت خود را تمیز کنید.

 

— ماسک برای جوش صورت با گلاب و لیمو

از خاصیت‌های لیمو برای پوست در بالا گفته شد. گلاب نیز خاصیت‌های بسیار زیادی برای پوست دارد. گلاب باعث از بین رفتن باکتری‌های سطح پوست می‌شود و تأثیر زیادی در از بین رفتن جوش‌های صورت دارد. این ماسک از ماسک‌های بسیار ملایم محسوب شده و باعث ایجاد حساسیت یا التهاب نمی‌شود.

برای تهیه این ماسک کافی است یک قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک قاشق گلاب مخلوط کنید و به کمک پد آرایشی بر روی صورت خود قرار دهید. پس از 15 دقیقه صورت خود را با آب خنک بشویید. از این ترکیب می‌توانید سه تا چهار بار در هفته استفاده کنید.

 

— ماسک انار و گوجه فرنگی

انار میوه‌ای بسیار مقوی و حاوی آنتی اکسیدان است. این میوه نیز از پوست در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه بر آن خاصیت ضد التهابی دارد که برای از بین بردن جوش‌های صورت بسیار مفید است. از خاصیت‌های گوجه فرنگی برای پوست نیز در قسمت‌های بالا بسیار گفته شد.

برای تهیه این ماسک به دو قاشق غذاخوری دانه انار به همراه نصف یک عدد گوجه فرنگی نیاز دارید. هر دو را در خرد کن یا غذا ساز بریزید تا به خوبی ترکیب شوند و خمیری یکدست ایجاد شود. خمیر را بر روی صورت قرار داده و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را با آب خنک بشویید.

 

— ماسک روغن درخت چای

 

 

روغن درخت چای دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی است. این ویژگی‌ها برای از بین بردن جای جوش و آکنه در پوست بسیار مناسب هستند. همچنین به کاهش منافذ پوستی نیز کمک می‌کند. و تا حدودی اثر لایه برداری نیز دارد. بهترین لایه بردار پوست  را در مقالات دیگری معرفی کرده ایم که می توانید برای اثرگذاری بهتر آن را مطالعه کنید.

برای استفاده از این روغن باید ابتدا روغن کاملاً خالص را از بازار تهیه کنید. صورت خود را به کمک شوینده ملایم بشویید تا کاملاً تمیز شود. استفاده از روغن بر روی پوست تمیز تأثیر بهترین در برطرف کردن جوش‌ها دارد.

2 قاشق از روغن را می‌توانید با آب یا روغن خنثی دیگری مانند زیتون یا نارگیل و یا آلوئه ورا ترکیب کنید و بر روی پوست خود قرار دهید. می‌توانید به کمک پنبه روغن را بر روی جوش‌ها نیز ماساژ دهید تا تأثیر بیشتری داشته باشد. این روغن باید چندین ساعت بر روی پوست بماند. پس از آن صورت خود را با آب سرد بشویید.

 

— ماسک آووکادو

آووکادو خواص درمانی فوق‌العاده‌ای برای پوست دارد. این میوه دارای بافتی غلیظ، چرب و خامه‌ای است که به عنوان پایه ماسک‌های خانگی استفاده می‌شود. این میوه برای درمان جوش و انواع لک‌های پوستی نیز مناسب است. بهترین ماده برای ترکیب با آوودکاو در ماسک‌های ضدجوش استفاده از خاک رس و آب لیمو است.

مقداری آووکادو له شده را به همراه یک قاشق چای خوری خاک رس سفید و چند قطره آب لیمو ترکیب کنید. این مخلوط را برای مدت 10 تا 15 دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. سپس صورت خود را بشویید و حتماً از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

 

— ماسک قهوه

 

 

قهوه دارای خواص شگفت‌انگیزی برای پوست است که با یک بار استفاده متوجه تأثیر آن می‌شوید. از قهوه به همراه انواع مختلفی از مواد مانند شیر، زردچوبه، آب لیمو، آرد، روغن زیتون، نمک دریا، سفیده تخم مرغ، شکر، عسل، ماست، گلاب و … استفاده می‌شود. هر کدام از ترکیبات گفته شده برای موارد مختلفی کاربرد دارند.

اگر از قهوه برای رفع جای جوش یا لک و تیرگی‌های بدن استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را به همراه ماست و زردچوبه استفاده کنید. کافی است یک قاشق پودر قهوه را به همراه 3 قاشق ماست و 1 قاشق زردچوبه به خوبی ترکیب کنید تا مخلوطی خمیری و یکدست حاصل شود. این خمیر را بر روی پوست خود قرار دهید و مدتی صبر کنید تا اثر خود را بر جای بگذارد. سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید. هفته‌ای دوبار می‌توانید از این ماسک استفاده کنید.

 

— ماسک جودوسر

جودوسر باعث پاکسازی پوست می‌شود و می‌تواند به جلوگیری از جوش زدن و رفع جای آن‌ها کمک کند. از دیگر خواص جودوسر این است که دارای بهترین تعادل از اسید آمینه است که به عنوان مرطوب‌کننده عالی برای پوست به شمار می‌رود. جودوسر حساسیت کمی در پوست ایجاد می‌کند و از خشکی و خارش پوست جلوگیری می‌کند. همچنین خاصیت لایه‌برداری و پاکسازی بالایی دارد.

از ترکیب جو در کنار انواع مختلفی از مواد مانند بادام، شیر، آردنخودچی، باترمیلک، ماست، عسل، آب لیمو ترش و … استفاده می‌شود. اگر پوست چرب و مستعد جوش دارید می‌توانید از دو قاشق جو دو سر در کنار آب نصف یک لیموترش استفاده کنید. این ترکیب را بر روی صورت به جز اطراف چشم‌ها قرار دهید و پس از ده دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.