بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها | چه موقع جذب بهتر است؟

بهترین زمان مصرف ویتامین ها چه زمانی است ؟شاید سوالی باشد که ذهن همه ما را درگیر خوش کرده است.بدن همه ما برای داشتن انرژی بیشتر و دوری از بی‌حالی و کرختی نیاز به 13 نوع ویتامین‌ دارد. که از این تعداد 9 ویتامین محلول در آب و 4 ویتامین محلول در چربی است. البته منظور ما این نیست شما هر روز 13 قرص ویتامین مصرف کنید! مقادیر زیادی از این ویتامین‌ها و مواد معدنی با صرف غذا جذب بدن می‌شوند.در این بین ممکن است افرادی باشند که بدن‌شان به یک یا چند ویتامین نیاز داشته باشد.

هرچند بیشتر ویتامین‌ها را می‌توان در هر زمان از روز مصرف کرد اما با توجه به اینکه برخی مواد معدنی در شرایط خاص بهتر جذب بدن می‌شوند، در این مقاله بهترین زمان مصرف ویتامین‌ ها را بررسی می‌کنیم.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ ها

اکثر افراد دوست دارند وقتی ویتامین مصرف میکنند در بهترین زمان خود باشد تا جذب بهتری انجام شود .با ما همراه باشید تا نکاتی را به دانسته های شما اضافه کنیم.اگر میخواهید لاغر شوید میتوانید مقاله درباره لاغری شکم با کدو و ماست را بخوانید.

بهترین زمان مصرف ویتامین سی

هرچند شما می‌توانید مکمل‌های ویتامین C را در هر زمان از روز همراه یا بدون غذا مصرف کنید‌، اما بهترین زمان مصرف ویتامین سی، پس از غذا است. توصیه می‌شود مکمل‌های ویتامین سی را در فضایی تاریک و خنک قرار دهید. زیرا این نوع ویتامین‌ها به گرما و نور حساس هستند. همچنین، توجه داشته باشید که به دلیل دفع ویتامین سی اضافه، به‌طور معمول نیازی به مصرف دوزهای بالای 1000 میلی گرم نیست. در مورد لاغری با ویتامین سی بخوانید.

  0 تا 100 لاغری سریع با رژیم پروتئین + آیا ورزش واجب است؟

بهترین زمان مصرف ویتامین ب

ویتامین‌های گروه B به صورت جداگانه یا به عنوان مکمل‌های B کمپلکس که حاوی تمام هشت ویتامین B هستند‌، عرضه می‌شوند. اما بهترین زمان مصرف ویتامین ب۱ و سایر ویتامین‌های این گروه چه زمانی است؟از آنجا که این ویتامین‌ها محلول در آب هستند، می‌توانید آن‌ها را با غذا یا بدون غذا و در هر زمان از روز مصرف کنید. اما با این وجود بهتر است بدانید بهترین زمان مصرف ویتامین ب کمپلکس صبح‌ها است. زیرا آن‌ها نقش مهمی در سوخت‌و‌ساز مواد مغذی و تولید انرژی دارند.

همچنین از این جهت بهترین زمان مصرف ویتامین ب کمپلکس صبح‌ها است که تجویز آن برای جلوگیری از خستگی و استرس است و مصرف آن در شب شاید منجر به اختلال در خواب‌تان شود. در این بین بهترین زمان مصرف ویتامین B12 نیز صبح ناشتا است تا حداکثر جذب را ایجاد کند.

اگر میخواهید با غذاهای کم کالری و خوش طعم آشنا شوید به مقاله غذاهای کم کالری سر بزنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین A

بانوان باردار، شیرده و کسانی که فیبروز کیستیک دارند بیشتر مبتلا به کمبود ویتامین آ می‌شوند. اغلب مکمل‌های ویتامین A تهیه شده از روغن کبد ماهی یا ترکیبات گیاهی کاروتنوئیدی هستند که بدن انسان به طور فعال آن‌ها را به ویتامین A تبدیل می‌کند. بهترین زمان مصرف ویتامین آ زمان صرف یک وعده غذای چرب مانند ناهار یا شام است. بهتر است ویتامین آ را در دوزهای بالا مصرف نکنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین d

مصرف ویتامین D برای عملکرد ایمنی بدن‌، سلامت استخوان‌ها‌، رشد سلولی و موارد دیگر مورد نیاز است. این ویتامین را می‌توانید هر وقت بخواهید مصرف کنید، اما بهترین زمان مصرف ویتامین دی در شبانه روز موقع ناهار یا شام است که شما وعده‌ای چرب صرف کرده‌اید، در این‌ صورت می‌توان از جذب بهینه ویتامین اطمینان حاصل کرد.توجه به این نکته مهم است که فعال‌شدن ویتامین D به داشتن مقادیر کافی منیزیم بستگی دارد. بنابراین‌، برای حفظ سطح ویتامین D سالم‌، مطمئن شوید که منیزیم کافی نیز دریافت می‌کنید.

همچنین‌، برخی ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین E‌، ممکن است بر جذب ویتامین D تأثیر بگذارد. از طرفی‌، شاید مصرف ویتامین کا همراه با ویتامین دی به‌منظور تراکم مواد معدنی استخوان مؤثر باشد. در مورد لاغری با ویتامین دی بخوانید.

بهترین زمان مصرف ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان اصلی در بدن عمل می‌کند و برای جریان خون سالم و عملکرد ایمنی بدن ضروری است. اما مصرف زیاد آن‌هم می‌تواند باعث آسیب به برخی از افراد شود. برای مثال، مکمل‌های ویتامین E با دوز بالا ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان سالم شود.ما معمولاً در پاسخ به این سؤال که قرص ویتامین E را کی بخوریم؟

پاسخ می‌دهیم بهترین زمان مصرف ویتامین E ظهر یا شب موقع خوردن غذا است، چراکه ویتامین ای از گروه ویتامین‌های محلول در چربی است و خوردن آن همراه با آب کفایت نمی‌کند. در مورد قرص ویتامین ای برای چاقی بیشتر بدانید.

  0 تا 100 رژیم کرفس + معایب و مزایا رژیم کرفس برای لاغری

بهترین زمان مصرف ویتامین K

ویتامین K برای لخته شدن خون‌، سلامت استخوان، قلب و موارد دیگر مورد نیاز است. به دلیل این‌که بیشتر افراد از راه مصرف غذایی خود به اندازه لازم ویتامین کا دریافت می‌کنند‌، پیشنهاد نمی‌شود از مکمل‌های با دوز بالا استفاده کنید مگر این‌که پزشک شما نظری خلاف این داشته باشد.همچنین مکمل‌های ویتامین K ممکن است در برخی داروهای ضد انعقاد خون تداخل ایجاد کنند. اگر از این داروها استفاده می‌کنید‌، قبل از مصرف ویتامین K با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت امکان، ویتامین K را جدا از ویتامین‌های محلول در چربی E و A مصرف کنید. از طرفی‌، مصرف ویتامین‌های دی و کا به‌طور هم‌زمان می‌تواند مفید باشد‌، چراکه هر دو این ویتامین‌ها در جهت تقویت سلامت استخوان‌ها و سطح کلسیم سالم در بدن فعال هستند. بهترین زمان مصرف ویتامین K نیز همچون سایر ویتامین‌های محلول در چربی همراه یک وعده غذایی چرب است.

اگر میخواهید با فواید ورزش آشنا شوید مقاله فواید ورزش در خانه را مطالعه نمایید.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین‌ها

مولتی ویتامین‌ها به‌طور معمول حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. بعضی از افراد مولتی ویتامین‌ها را به مکمل‌های تک ماده مغذی ترجیح می‌دهند زیرا لزومی به چندبار مصرف قرص نیست و هزینه کمتری نیز دارند.اگرچه اطلاعات مربوط به فواید طولانی مدت مصرف مولتی ویتامین برای سلامتی متناقض است‌، اما مشخص شده است که مصرف آن‌ها می‌تواند به پر‌کردن شکاف مواد مغذی به‌خصوص در گروه‌های آسیب‌پذیر مانند افراد مسن و باردار کمک کند‌.

از آنجا که این مکمل‌ها معمولاً حاوی ویتامین‌های محلول در آب و چربی هستند‌، توصیه می‌شود آن‌ها را به همراه وعده غذایی مصرف کنید.

  5 روش چاقی صورت به شکل طبیعی

جمع بندی:
در این مقاله به موضوع بهترین زمان مصرف ویتامین ها پرداختیم. بدن افراد به طرق گوناگونی اقدام به جذب و ذخیره‌سازی ویتامین ‌و مکمل‌ها می‌کند که باید این نکته را موقع استفاده از مکمل‌های تک مغذی و مولتی ویتامین‌ها در نظر داشته باشید. به‌این‌ترتیب نمی‌توان یک پاسخ واحد به همه افرادی که می‌پرسند:‌” بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مکمل ها” داد، چرا که برخی از مواد مغذی جذب بهتری همراه با وعده‌های غذایی و برخی دیگر با معده خالی دارند.

برخی سوالات رایج:

بهترین زمان مصرف ویتامین ها چه زمانی است؟

هرچند بیشتر ویتامین‌ها را می‌توان در هر زمان از روز مصرف کرد اما با توجه به اینکه برخی مواد معدنی در شرایط خاص بهتر جذب بدن می‌شوند، در این مقاله بهترین زمان مصرف ویتامین‌ ها را بررسی می‌کنیم.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین‌ها

از آنجا که این مکمل‌ها معمولاً حاوی ویتامین‌های محلول در آب و چربی هستند‌، توصیه می‌شود آن‌ها را به همراه وعده غذایی مصرف کنید.

4 نظرات
  1. شادی says

    من هم همیشه فکرم درگیره بهترین زمان مصرف ویتامین ها کیه
    ممنون از نوشته خوبتون

    1. شاینوفیت says

      بله در مطلب کامل توضیح داده شده.

  2. سامیار says

    بهترین زمان مصرف ویتامین d چه زمانی است؟

    1. shinofit says

      بهترین زمان مصرف ویتامین d همانطور که در متن گفته شد . مصرف ویتامین D برای عملکرد ایمنی بدن‌، سلامت استخوان‌ها‌، رشد سلولی و موارد دیگر مورد نیاز است. این ویتامین را می‌توانید هر وقت بخواهید مصرف کنید، اما بهترین زمان مصرف ویتامین دی در شبانه روز موقع ناهار یا شام است

مرا را در بهبود مقالات یاری کنید.

با نظردهی ما را در تکمیل مقالات یاری کنید.